Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

Maart activiteiten van het Spiritueel Cultureel Centrum Amersfoort

Mondriaanhuis organiseert ‘Mondriaandag’ op 146e geboortedag Mondriaan

Mayra Orchestra 3 maart in Mannenzaal

Verkiezingsdebat: “Amersfoort duurzaamheidskampioen”

Zondag 25 februari weer een Thee Matinee in Het Seminarie

De Vensterbank van Lidy Jacobs: Zie het Wezen

Voetgangersbewegwijzering Stadshart Amersfoort

Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

Bijzondere tentoonstelling in Museum Flehite: De kunst van Wendingen 1918-1932

Expositie GROEI

Schilderwedstrijd 'Geïnspireerd door Mondriaan'

Zwerfafval

Februari activiteiten van het Spiritueel Cultureel Centrum

De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig, verlengd t/m 22 april 2018!

35 jaar Grafiekmanifestatie & Multiples in Galerie de Ploegh

Per Expressie zoekt ruimte

'Tell Freedom. 15 South African artists' in Kusthal KAdE

Vind subsidies in Amersfoort

Comfortabel wonen in een energieneutraal monument

Overlast van graffiti in de binnenstad

Maart activiteiten van het Spiritueel Cultureel Centrum Amersfoort

Zondag 11 maart: Choral Passion, van de Duitse componist Hugo Distler (1908-1942).
Uitvoering door het Basilius College o.l.v. Bas Ramselaar. Dit bijzondere Passiemuziekstuk, geschreven in de Nazi-tijd, wordt a capella gezongen. Ook worden enkele teksten gelezen van Dietrich Bonhoeffer (1906-1945), kritisch theoloog, tijdgenoot en geestverwant van Distler.

Plaats : Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 29.
Tijd: Inloop vanaf 15.00, aanvang 15.30 uur Bijdrage: € 5 Informatie en opgave: secretariaatscc@gmail.com

Woensdag 21 maart: De 10 Woorden, het 5e Gebod ‘Eert uw vader en uw moeder’
God gaf zijn woord aan vader en aan moeder. Zij gaven het weer door aan ons: daarom moeten we hen eren.” In de tijd dat de Tien Geboden werden opgetekend was de gemiddelde leeftijd veertig jaar en dan had je je taak als ouder er wel op zitten. In onze tijd waarin mensen zo oud kunnen worden dat ze hun achterkleinkinderen zien opgroeien zou aan het vijfde gebod misschien moeten worden toegevoegd: eert uw grootvader en grootmoeder. We zien dat de zorg voor kwetsbare ouderen de laatste jaren verschuift van de overheid naar zorg door familie en bekenden. Als dat met respect is voor de wens en mogelijkheden van de oudere dan is het vijfde gebod misschien vervuld. Maar wordt de zorg een last dan kan dat leiden tot mishandeling en verwaarlozing van de oudere. Plegers daarvan kunnen de partner, kinderen, kleinkinderen of andere bekenden zijn. Lichamelijk geweld, te weinig eten en verzorging, niet kunnen communiceren met vrienden en familie, financiële uitbuiting van de oudere en fraude met het PGB –persoonsgebonden budget: het komt veel vaker voor dan u denkt. Veilig Thuis is een organisatie van de overheid waar geweld achter de voordeur kan worden gemeld. Als vertrouwensarts bij Veilig Thuis Utrecht ben ik regelmatig betrokken bij complexe zaken ook van ouderenmishandeling. We zien bij deze families vaak dat er geen band meer is met de kinderen of een hele slechte relatie met ruzies en verwijten. Volwassen kinderen die een nare jeugd hebben gehad omdat hun vader of moeder grote problemen had. In de aanpak van ouderenmishandeling worstelen we soms met grote dilemma`s omdat niet altijd duidelijk is waar deze vaders en moeders nu het beste mee af zijn. Ook willen we aandacht en hulp voor de plegers. In de lezing wil ik u een paar van deze lastige keuzes voorleggen. We kunnen met elkaar in gesprek gaan over de tegenstelling tussen het gebod en de vaak verborgen werkelijkheid.

Inleider: Annemarie Raat, vertrouwensarts bij Veilig Thuis, parochiaan van de geloofsgemeenschap Franciscus Xaverius.
Plaats : pastorie van de Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 39. Tijd: 20-22 uur Bijdrage: € 3 Informatie en opgave: secretariaatscc@gmail.com

Zaterdag 24 maart: ‘De kunst van het leven’, lessen uit de filosofie
Worden wie je bent. Zelfontplooiing. Geluk. Wie wil dat niet? Maar hoe doe je dat? Je kunt handvatten zoeken in zelfhulpboeken. Maar kom je er daar mee? Misschien kunnen we ook te veel met onszelf bezig zijn. Als je te veel jezelf zoekt beland je misschien in een diepe put. Gelukkig is er méér dan jezelf alleen. De mens is ook een sociaal en religieus wezen (als je in God gelooft). In die opvatting word je pas echt mens in en door je relaties met anderen en de Ander (God). Dan moet je verder kijken dan jezelf; juist jezelf loslaten kan bevrijdend werken. Over deze vragen gaat Renée van Riessen met ons te rade bij grote filosofen – Søren Kierkegaard, Martin Buber, Emmanuel Levinas – Van Riessen leest met ons aansprekende teksten en gedichten.

Inleider: Renée van Riessen, zij is hoofddocente filosofie aan de Protestantse Theologische Universiteit (PThU) en bijzonder hoogleraar christelijke filosofie (Universiteit Leiden). Ze schreef diverse boeken, onder andere over de ziel en vier gedichtenbundels.
Plaats : pastorie van de Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 39. Tijd: 10.30 – 12.30 uur
Bijdrage: € 5
Informatie en opgave: secretariaatscc@gmail.com

Palmzondag 25 maart: ‘Mijn ziel is geschokt’, meditatief programma rond tekst en oude muziek
Franck Ploum leest zes meditatieve teksten die passen op de weg naar Pasen.
De teksten worden omlijst met polyfone en gregoriaanse zang door het mannenkwartet Capella Vacalis. Spreker: Franck Ploum (1968) is theoloog, journalist en voorganger. Hij voert projecten uit rondom religie, cultuur, sociaal engagement en solidariteit. En begeleidt retraites.
Zang: Capella Vacalis, o.l.v. Bram Verheijen, is in de zomer van 2009 ontstaan. Gregoriaans vormt de basis van het repertoire. De capella specialiseert zich in muziek uit middeleeuwen en renaissance. Voor dit programma zijn de liederen voornamelijk uit ‘Cancionero de Segovia’, liedboek van de kathedraal van Segovia dat ontstond omstreeks 1500. Bram Verheijen studeerde oude vocale muziek en leidt diverse vocale ensembles.

Plaats: Franciscus Xaveriuskerk
tijd: inloop van 14.30 uur, aanvang 15 uur
Bijdrage: € 7
informatie en opgave: secretariaatscc@gmail.com
Voor meer informatie:www.sccamersfoort.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 23 februari 2018


Mondriaanhuis organiseert ‘Mondriaandag’ op 146e geboortedag Mondriaan

Mondriaanhuis organiseert ‘Mondriaandag’ op 146e geboortedag Mondriaan Op woensdag 7 maart a.s. is het de 146e geboortedag van Piet Mondriaan. Het Mondriaanhuis, geboortehuis van de schilder, organiseert daarom een 'Mondriaandag’ met verschillende publieksactiviteiten. Ook geldt er van 7 t/m 11 maart gratis entree op vertoon van het artikel over 'Mondriaandag' in huis-aan-huis-krant Amersfoort Nu.

Op woensdag 7 maart vinden de volgende acties en activiteiten plaats: De hele dag en t/m 11 maart kunnen inwoners van Amersfoort en omgeving het museum gratis bezoeken op vertoon van een artikel over Mondriaandag, dat op 28 februari verschijnt in de Amersfoort Nu, Leusden Nu, Nijkerk Nu en Soest Nu.

Alle bezoekers die op woensdag komen krijgen bovendien een taartje aangeboden in het Mondriaancafé.

Gratis Mondriaanwandeling
In samenwerking met Gilde Amersfoort vinden er op woensdag twee gratis Mondriaanwandelingen plaats om 9.30 en om 13.00 uur. Tijdens een rondgang door de binnenstad schetst een gids, aan de hand van foto’s en verhalen, hoe het leven in Amersfoort er uitzag in de jeugd van Mondriaan. De wandeling van het Gilde start bij de Observant aan het Stadhuisplein 7 en eindigt bij het Mondriaanhuis. Vooraf inschrijven is niet nodig.

Prijsuitreiking
Om 16.00 uur is de prijsuitreiking van de schilderwedstrijd ‘Geïnspireerd door Mondriaan’ die 19 januari is gestart. Aan deze publiekswedstrijd kunnen zowel volwassenen als kinderen meedoen. Ruim honderd mensen hebben al een wedstrijdformulier en schilderpaneel opgehaald. Hun schilderijen worden tijdelijk geëxposeerd in het Doe-het-zelf-atelier van het museum. De winnaars ontvangen op 7 maart prijzen die ter beschikking worden gesteld door de volgende ondernemers van het Mooierplein: Helemaal edelsmid, Brood & Zoets, Dr. Chocolate en Spellenpoort.

Op Mondriaandag is de Kortegracht ten slotte versierd met ‘ Victory Boogie Woogie’ vlaggen die worden gemaakt door twee groepen 7 van School op de Berg uit Amersfoort. Het Mondriaanhuis is van plan om jaarlijks samen met partners in de stad aandacht te besteden aan de geboortedag van Mondriaan.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

T 033 46 00 170
E info@mondriaanhuis.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 22 februari 2018


Mayra Orchestra 3 maart in Mannenzaal

Op zaterdag 3 maart zal de Nederlandse Droompop band Mayra Orchestra neerstrijken in Amersfoort voor een optreden in de Mannenzaal. Het optreden is onderdeel van Mayra Orchestra’s betoverende voorjaarstour langs een aantal prachtige kapellen en kerken.

De Rotterdamse band, die geleid wordt door songwriter Maartje Dekker, staat bekend om haar sprookjesachtige en theatrale optredens met poporkest.

Locatie: Kapel van Mannenzaal, Westsingel 47 te Amersfoort.
Datum en tijd: zaterdag 3 maart 2018 om 20:30 uur. Zaal is open vanaf 20:00 uur.
Kaarten: € 12,50 te reserveren via www.mayraorchestra.com, Kaarten aan de zaal kosten € 15,00.

Tijdens dit concert keert de band terug naar de essentie met filmische muziek in een intieme setting, de afstand van de popzaal inwisselend voor de tastbaarheid en prachtige akoestiek van deze historische Kapel. Centraal staat de muziek van Mayra Orchestra’s nieuwe album ‘Oracle’, aangevuld met nummers van debuutplaat ‘World Of Wonder’, waarvoor de band onder andere samenwerkte met Grammy Award winnares Darcy Proper. De pers omschreef ‘Oracle’ als: “een indrukwekkende en sprookjesachtige prachtplaat”, “bijzonder sterk” en “prachtig uitgevoerd”.

Laat u betoveren door de wondere wereld van Mayra Orchestra tijdens deze speciale, magische avond. Een aanrader voor fans van Patrick Watson, Agnes Obel, Ludovico Einaudi, Within Temptation en Kate Bush.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 22 februari 2018


Verkiezingsdebat: “Amersfoort duurzaamheidskampioen”

Groot Amersfoorts Lijsttrekkersdebat over Duurzaamheid – op 8 maart
De duurzaamheidsambassadeurs van Amersfoort organiseren op 8 maart 2018 het Groot Amersfoorts Lijsttrekkersdebat over duurzaamheid.

Amersfoort heeft ambitieuze doelen gesteld om de stad schoner, groener en klimaatneutraal te maken. De doelen sluiten mooi aan bij het landelijke beleid: energiebesparing, zon- en windenergie, aardgasloos verwarmen, schone mobiliteit, en geen materiaal-verspilling. Daarvan willen we samen de vruchten plukken. Minder verspilling bespaart geld, en duurzame oplossingen leiden tot nieuw ondernemerschap, schone lucht en minder vervuiling. Maar dat gaat niet vanzelf!

Het nieuwe college van Amersfoort heeft de eervolle taak om ambities om te zetten in uitvoering, concrete plannen, afspraken en maatregelen. Welke rol nemen de partijen hierin als zij deel gaan nemen aan een nieuw college? Een leidende rol, een regiefunctie, of laten zij het aan de stad en markt over? Hoe gaan zij de plannen financieren, en hoe gaan zij bewoners, wijken, woningbouwcorporaties en bedrijven helpen om te verduurzamen? Gaan we er als stad op vooruit, ook economisch en sociaal?

De lijststrekkers zullen worden uitgedaagd om hun standpunten duidelijk te maken en met elkaar het debat aan te gaan, onder leiding van Marion van der Voort.

Komt allen op donderdag 8 maart naar de Johanneskerk, aan de Westsingel 30, Amersfoort. De toegang is vrij en aanmelding is niet nodig, maar kom op tijd want vol is vol. De inloop is vanaf 19:00 uur en het debat begint om 19.30 uur. Voor meer informatie ga naar www.amersfoortduurzamestad.nl/debat

De Duurzaamheidsambassadeurs zijn een onafhankelijke en gemêleerde groep van betrokken ondernemers en bewoners van de stad, die voor de gemeente (wethouders en raad) fungeren als klankbord, partner en aanjager met betrekking tot duurzaamheid in de gemeente Amersfoort.

De ambassadeurs zijn:
- Adrianne Jonquière-Breure (circulaire economie)
- Marjolein Demmers (duurzaamheidsbeleid, klimaat en energie)
- Christiaan Kraaijenhagen (circulaire economie/ Berg-, Leusder-, Vermeerkwartier)
- Fokke de Jong (klimaat en energie/ Soesterkwartier)
- Thijs Lindhout (klimaat en energie)
- Edgar van Groningen (Groene burgerinitiatieven)
- Wim Pot (duurzaam ondernemen, Amersfoortse bedrijven)
- Ilja de Wolf (duurzaam bouwen, Amersfoortse bedrijven)

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 februari 2018


Zondag 25 februari weer een Thee Matinee in Het Seminarie

Iedere vierde zondag van de maand bent u van harte welkom op de thee bij onze bewoners op de Muurhuizen 102 in de binnenstad. Aan leuk gedekte tafels kunt u lekker kletsen en genieten van heerlijke zelfgemaakte lekkernijen en luisteren naar muziek.

Op achtjarige leeftijd is Merel begonnen met harpspelen. Dit vond zij zo leuk dat ze, na het behalen van haar Havo diploma, harp is gaan studeren aan het Utrechts conservatorium. In 2011 heeft zij haar Bachelor diploma gehaald. Tijdens haar optredens laat ze zien wat er allemaal mogelijk is op een harp. Zij speelt dus niet alleen het overbekende romantische repertoire maar laat ook andere muziekstijlen horen waaronder zelfs jazz. Naast haar werk als harpiste is Merel ook muziekdocente. Zij kan het dan ook niet laten om het publiek ook wat bij te brengen over de muziek. Tijdens haar optredens verteld zij over de stukken die ze speelt.

De middag begint om 15.00 uur en duurt tot ongeveer 16.30 uur. De entree bedraagt € 5,00 p.p. Aanmelden kan via kantoor@hetseminarie.nl.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 februari 2018


De Vensterbank van Lidy Jacobs: Zie het Wezen

Van 11 februari t/m 10 juni 2018 wordt De Vensterbank bevolkt door de wezens van beeldend kunstenaar Lidy Jacobs. Bijna-mensjes met elegante benen, volle billen en beestensnuiten, bustes getooid met prachtige bloemige arrangementen en tafeltjes met kronkelende borsten en gewelfde pootjes.

Al toen ze klein was keek Lidy Jacobs (Heerlen, 1959) altijd, tot haar knuffels, poppen en barbies terugkeken. ‘Voor mij hebben ze allemaal een ziel.’ En deze fascinatie is nooit afgenomen. Het huis van de kunstenaar staat vol wezens. Inmiddels hoeft ze niet meer om poppen te vragen, maar vindt Jacobs aanvulling voor haar verzamelingen bij rommelmarkten die ze regelmatig bezoekt en omringt ze zich thuis met een schier eindeloze stroom voorwerpen, families, verzamelingen. En wezens natuurlijk, veel wezens. Zelf gevonden en zelf gemaakt.

De laatste jaren vormt ze haar wezens uit artificiële klei en de vondsten die ze doet. In deze claymorfs, zoals Jacobs ze noemt, worden mens en dier in oneindige veelvormigheid vermengt, in ijle roze, grijze en witte kleuren. 'Het gaat me erom hoe mensen en dieren onderling contact maken en communiceren. Het gaat om tactiliteit.'

In De Vensterbank is een selectie te zien van een serie wezens die in de afgelopen jaren zijn ontstaan:" Eigenlijk maak ik één ding; van het een leer je het ander. Bij alles wat ik maak, laat ik voor mijn gevoel iets liggen en dat pak ik dan op bij het volgende werk." Tast Jacobs antropomorfe wezens af met je ogen. Kijken en voelen, zónder je handen te gebruiken, en reis mee naar hun werkelijkheid. Met alle zintuigen op scherp.

Vijf jaar De Vensterbank
Februari 2018 bestaat De Vensterbank precies vijf jaar. Met elk jaar drie kunstenaars is Lidy Jacobs dan ook al de 16e kunstenaar die de twee ruimtes aan de stoep van Bergstraat 32 omtovert tot haar ruimte. In de afgelopen jaren hebben kunstenaars van allerlei pluimage en afkomstig uit heel Nederland, De Vensterbank bevolkt. Evenzoveel keren zijn kunsthistorica Jantine Kremer en beeldend kunstenaar Jolanda Meulendijks naar het atelier getogen van de kunstenaar, om hem of haar daar het hemd van het lijf te vragen, en te fotograferen. Alle (beeld)verslagen zijn nog altijd te bezoeken op www.devensterbank.nl.

De Vensterbank van Lidy Jacobs is t/m 10 juni 2018 te bezichtigen op de stoep van Bergstraat 32 te Amersfoort.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 10 februari 2018


Voetgangersbewegwijzering Stadshart Amersfoort

In het Stadshart van Amersfoort worden een aantal projecten uitgevoerd die tot doel hebben het' Stadshart aantrekkelijker te maken voor bewoners, bezoekers en bedrijven.

Eén van deze projecten is het aanbrengen van een nieuwe bewegwijzering. Met de nieuwe bewegwijzering wordt de bereikbaarheid binnen het Stadshart verbeterd en worden de verschillende gebieden in het Stadshart (Binnenstad, Eemkwartier en het Stationsgebied) aan elkaar gekoppeld.

Lees alles over de nieuwe bewegwijzering door hier te klikken om de flyer in pdf-formaat te downloaden.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 5 februari 2018


Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

De geplande wolkenkrabber The Spot aan de rand van het historisch centrum van Amersfoort, gelegen op de hoek van de Stadsring en de Utrechtseweg, is te hoog en bedreigt de skyline. Wie straks in de Langstraat ter hoogte van de Krankeledenstraat staat en uitkijkt over de Varkensmarkt ziet The Spot metershoog boven de historische bebouwing uitsteken.

Stedenbouwkundige Nico Vink van de commissie Utrecht van Erfgoedvereniging Bond Heemschut en lid van het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite waarschuwt voor de gevolgen van het ontbreken van een hoogbouwbeleid rond de beschermde historische binnenstad van Amersfoort. “Bij veel historische steden zien wij de druk op de ruimte en de wens om hoogbouw toe te staan in de directe omgeving. Zowel internationaal als bij steden zoals Amsterdam en Den Haag leidde dit tot forse discussies. De algemene tendens is nu dat gemeentebesturen hoogbouwvisies ontwikkelen en beleidskaders vaststellen. Daarmee wordt richting gegeven aan de plekken waar ontwikkeling mogelijk is en waar schade aan het historisch stedelijk landschap moet worden voorkomen.”

Het gebouw The Spot is een incident dat zonder duidelijk gemeentelijk beleid op deze locatie tot stand lijkt te zijn gekomen. Het 45 metershoge gebouw aan de stadsring heeft volgens de Erfgoedvereniging Bond Heemschut en volgens het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite ook een vernietigend effect op de beleving van de historische binnenstad met het hoogste landmark daarvan, Onze Lieve Vrouwe Toren (voorheen het meetpunt van de Rijksdriehoekmetingen). Het gebouw The Spot is, komend vanaf de Utrechtseweg richting de historische binnenstad, direct gepland in de zichtlijn op de Onze Lieve Vrouwe Toren. Maar ook de ligging direct naast een bestaande een monumentale villa aan de Stadsring toont aan dat het gebouw The Spot zich bruut opdringt en in hoogte en schaal totaal niet aansluit op het karakter van de historische singel met zijn veelal oude stadsvilla’s die de binnenstad omsluit.

Heemschut en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite vinden (hebben duidelijk gemaakt) dat dit gebouw op deze plek onwenselijk is. Heemschut en het Forum dringen er bij het College van B.en W. en de Gemeenteraad van Amersfoort op aan dat zij zich eerst duidelijk uitspreken over de ontwikkeling van een hoogbouwvisie voor het gebied rondom de historische binnenstad.



Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 5 februari 2018


Bijzondere tentoonstelling in Museum Flehite: De kunst van Wendingen 1918-1932

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat het tijdschrift Wendingen voor het eerst verscheen. Museum Flehite staat hier uitgebreid bij stil met de tentoonstelling ‘De Kunst van Wendingen 1918-1932’. Wendingen, opgericht door het Amsterdamse kunstgenootschap Architectura et Amicitia, bood een forum aan architecten en kunstenaars van diverse disciplines, die actuele kwesties aan de orde wilden stellen. Bijzonder was dat het omslag van het tijdschrift steeds werd ontworpen door prominente kunstenaars en architecten zoals Hildo Krop, Willem Marinus Dudok en Jan Toorop. Alle verschenen edities, 116 in totaal, zijn vanaf 3 februari te zien in Museum Flehite, samen met een selectie architectuurtekeningen, beeldhouwwerken, schilderijen, affiches, objecten en meubels, die in Wendingen aan bod kwamen en die nog steeds tot de verbeelding spreken.

Wendingen, dat drie maanden na het ontstaan van tijdschrift De Stijl verscheen, was een progressief blad waarin verschillende kunstdisciplines samenkwamen. Voor elk nummer werd een kunstenaar of architect uitgenodigd om het omslag te ontwerpen. Het tijdschrift bood daarbij maximale vrijheid; het ontwerp hoefde geen samenhang te vertonen met de inhoud van het blad. Diverse kunstenaars van naam, waaronder Jan Sluijters, Richard Roland Holst en El Lissitzky, werden gestrikt voor het ontwerpen van een omslag.

Hoewel er geen eenduidig thema, geen chronologische volgorde en geen stilistische ontwikkeling te bespeuren is, vertonen de omslagen als geheel gezien toch een eenheid. Dat komt deels door het bijzondere formaat van het blad, 33 x 33 cm. Ze tonen vrijwel iedere denkbare stijl uit die tijd en variëren van het majestueuze tot het alledaagse. Hun aantrekkingskracht wordt deels door deze diversiteit veroorzaakt.

El Lissitzky
Een van de blikvangers in de tentoonstelling is het originele ontwerp voor een omslag van de hand van de Russische kunstenaar El Lissitzky. El Lissitzky, samen met Malevitsj grondlegger van het suprematisme, ontwierp de cover voor het novembernummer van Wendingen in 1922, dat geheel ging over architect Frank Lloyd Wright.

Andere topstukken in de tentoonstelling zijn het ameublement van beeldhouwer Hildo Krop (collectie Gemeentemuseum Den Haag), de bronzen gestileerde uil van Joseph Mendes da Costa (collectie Joods Historisch Museum) en de sculptuur Musicienne/Jeune fille à la guitar van Ossip Zadkine (particuliere collectie).

Villa De Wachter
Drijvende kracht achter tijdschrift Wendingen was de Nederlandse architect Hendricus Theodorus Wijdeveld (1885-1987). Hij was de vormgever en, tot aan zijn vertrek in 1925, tevens de hoofdredacteur van het blad. Wijdeveld ontwierp voor de familie Langelaan uit Amersfoort in 1922 villa De Wachter aan de J.P. Heijelaan. Dit Amersfoortse aspect komt ook aan bod in de tentoonstelling.

Publicatie
De tentoonstelling in Museum Flehite kent 12 thema’s: Bouwkunst, Het Nieuwe Bouwen, Toneel & Theater, De Amsterdamse School, Beeldhouwkunst, Schilder- en tekenkunst, Grafische vormgeving, Kunstnijverheid, Buitenlandse kunstenaars, Europese & Aziatische kunst, Willem Marinus Dudok en Frank Lloyd Wright. Bij de expositie verschijnt de uitgave Wendingen van de hand van Cees W. de Jong, Alston W. Purvis en Martijn F. Le Coultre. De rode draad van deze publicatie, uitgegeven door Amsterdam University Press, verloopt eveneens via de twaalf thema’s in de tentoonstelling.

De tentoonstelling is samengesteld door Onno Maurer, directeur en conservator van Museum Flehite en gastcurator Cees de Jong. De Jong, is o.a. maker van publicaties zoals De ateliers van Piet Mondriaan (2015) en Het Nieuwe Rijks Museum (2013). Te zien van 3 februari t/m 21 mei 2018.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 29 januari 2018


Expositie GROEI

Galerie Absoluut nodigt u van harte uit voor de expositie GROEI. Gail Sheehy, Amerikaans auteur en journalist heeft gezegd: “Groei vergt tijdelijk afstand doen van zekerheden”. Alleen door los te laten wat (al) bekend is, komt er ruimte voor iets nieuws.
Groei is alom tegenwoordig: Economische groei. Innerlijke groei. De groei van kalf tot koe, van baby tot volwassene. Intellectuele groei, door studie en ervaring. Ambachtelijke groei, oefening baart kunst.

De kunstenaars van galerie Absoluut laten in deze expositie zien welke zekerheden zij hebben losgelaten en welke groei dit heeft opgeleverd.

Duur van de expositie
De expositie duurt van 26 januari tot en met 25 februari 2018 en is te zien bij Galerie Absoluut, Weverssingel 37, Amersfoort.

Openingstijden:
vrijdag t/m zondag
13:30-16:30 uur.
Entree is gratis en voor iedereen. We ontvangen u graag.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 januari 2018


Schilderwedstrijd 'Geïnspireerd door Mondriaan'

Woensdag 7 maart 2018 is de 146e geboortedag van Piet Mondriaan. Het Mondriaanhuis in Amersfoort, geboortehuis van de schilder, viert deze dag met extra activiteiten in en om het museum. Eén van de activiteiten is de schilderwedstrijd 'Geïnspireerd door Mondriaan'.
Vanaf vrijdag 19 januari kan iedereen die van schilderen houdt een wedstrijdformulier en een schilderspaneel van 25 x 25 cm bij het Mondriaanhuis komen ophalen om zelf aan de slag te gaan. De opdracht daarbij is: laat je inspireren door Mondriaan.
Mondriaan schilderde gedurende zijn artistieke loopbaan diverse onderwerpen in diverse stijlen, van figuratief tot abstract. Deelnemers aan de Mondriaanwedstrijd kunnen zelf bepalen door welke stijl of welk aspect van Mondriaan zij zich geïnspireerd voelen en dit in hun eigen creatie naar voren brengen.
De wedstrijd is zowel voor volwassenen als voor de jeugd. Deelnemers kunnen t/m 1 maart 2018 hun werk inleveren bij het Mondriaanhuis. De schilderijen zullen tijdelijk worden geëxposeerd in het Doe-het-zelf-atelier van het museum. Een jury, bestaande uit de conservator en de directeur van het Mondriaanhuis, zal de winnaars selecteren, die op woensdagmiddag 7 maart bekend worden gemaakt. De winnaars ontvangen prijzen die ter beschikking worden gesteld door de volgende ondernemers van het Mooierplein: Brood & Zoets, Dr. Chocolat en Spellenpoort.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort
T 033 46 00 170
E info@mondriaanhuis.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 januari 2018


Zwerfafval

www.033zwerfafvalzat.nl is een initiatief van Milieudefensie, in samenwerking met een aantal organisaties, waaronder de gemeente Amersfoort.

Via de website kan je je aanmelden als zwerfafvalverzamelaar, waarbij je een (stukje) straat/ plantsoen/plein adopteert om dat vrij te houden van zwerfafval. Je kunt gratis een grijpstok ophalen bij Het Groene Huis, Schothorsterlaan 21, of De Nieuwe Graanschuur, Bloemendalsestraat 19. Op dit moment zijn ca. 120 personen actief in Amersfoort. De gemeente Amersfoort constateert dat er door de gemeentemedewerkers nu inderdaad minder zwerfafval wordt opgehaald.

Mijn ervaringen
Ik ben ermee begonnen na een oproep in een van de plaatselijke bladen en sindsdien houd ik, vaak samen met Pieter, de Herenstraat vrij van zwerfafval. Omdat dat zo’n opgeruimde straat is, waar zelden meer dan een kleine hoeveelheid afval te vinden is, ga ik vaak verder met de grijpstok. Het fietspad langs de Stadsring is een plaats waar altijd veel zwerfafval ligt, net als bij de PLUS-supermarkt. Onlangs is een gedeelte van de oever Heiligenbergerbeek gesaneerd. Daar verwijderen we nu oud plastic afval. Ik probeer het plastic afval zoveel mogelijk weg te halen. Anders belandt het onherroepelijk in het water en via de binnenwateren gaat het uiteindelijk deel uitmaken van de beruchte plastic soep. Het plastic uit de oceanen is nu al in ons voedsel en drankwater aangetoond, in de vorm van micro-plastics. Wat het effect daarvan is op de gezondheid is nog niet bekend, maar het lijkt me niet gezond. We proberen daarom zoveel als mogelijk is ook sigarettenpeuken op te ruimen. Er moeten er miljoenen op straat belanden. De filters aan die peuken zitten vol klein plastic materiaal, om over de rest van de stoffen die zich daar hebben opgehoopt nog maar te zwijgen. Het is moeilijk rokers, die nu bijna nergens meer binnen mogen roken, te motiveren de peuken in de afvalbak te gooien. Dat brengt me op het volgende. Plastic flesjes en blikjes nemen de meeste ruimte in de afvalzakken in. Energydrankjes zijn hierbij koploper, gevolgd door bierblikjes, al zijn dat er minder nu het winter is. Opvallend: we treffen vaak blikjes van energydrankjes aan NAAST een van de prullenbakken in de plantsoenen. Kennelijk zijn die energydrankjes waardeloos, want als je het eenmaal hebt gedronken, ben je zo futloos dat je de gang naar prullenbak niet meer kunt maken. Overigens liggen er naast die bankjes ook vaak peuken, wietzakjes en ander klein afval.

Het is leuk werk! Bijna iedereen kan het doen. Je kunt zelf je werktijden bepalen; heb je een halfuurtje per week: prima. Wil je er meer tijd aan besteden uitstekend, het kan alle uren van de dag. Is het erg warm, koud, winderig, glad of nat, dan stel je het uit. Je bent buiten, in beweging en terwijl je afval verzamelt, ‘val je zelf af’. In toenemende mate krijgen we complimentjes, een opgestoken duim, mensen maken een praatje en soms word je zelfs bedankt. De mensen zijn erg, erg aardig. Ik kan het iedereen aanraden. Enne... we kunnen hier nog veel afvalverzamelaars gebruiken. Er zijn nog flink wat ‘witte plekken’ op de plattegrond van Amersfoort.

Recycling Netwerk
Een aantal weken geleden publiceerde Recycling Netwerk een lijst van antwoordnummers op internet. Sindsdien stuur ik regelmatig flesjes en blikjes terug naar de fabrikanten en supermarkten. Goed gewassen, netjes ingepakt, in gebruikt verpakkingsmateriaal en voorzien van een brief gaat het spul terug naar een van de adressen met antwoordnummer. Het lijkt me heel vervelend voor de geadresseerde om telkens te moeten betálen voor afval. In Duitsland is er al jaren een statiegeldsysteem voor blikjes en kleine plastic flesjes. Dat functioneert uitstekend. Meer dan 95% wordt ingeleverd. Dat scheelt qua volume enorm veel zwerfafval. Tot nu toe heeft alleen supermarkt Aldi (met Duitse wortels) laten weten dat ze statiegeld willen gaan invoeren. Coca-Cola België gaat erover nadenken. Het is een eerste stap.

Marjan Zander

Door hier te klikken kunt u de lijst opvragen. De bijbehorende brief vindt u hier.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 januari 2018


Februari activiteiten van het Spiritueel Cultureel Centrum

Het vierde gebod: ‘Gij zult de sabbat in ere houden’: woensdag 21 februari 20.00- 22.00 uur
Zes dagen om te werken; ” één dag apart gezet voor God, de Here.” Het 4de Woord heeft twee bronnen: rust op de 7de dag (Scheppingsverhaal) en bevrijding (uit de onderdrukking van het volk van Israël in Egypte). Uit de twee verhalen worden enerzijds waarden overgeleverd, die ook in de huidige tijd van belang zijn. Anderzijds ontwikkelt de samenleving zich, waardoor aspecten in het leven een andere betekenis krijgen. Arbeid was vroeger noodzakelijk om in leven te blijven. In onze tijd staat arbeid voor veel mensen meer in het teken van vrijheid. Arbeid heeft zich van levensvoorwaarde ontwikkeld naar de mogelijkheid om te consumeren.

Ook een ander element – het ritme in het leven – speelt een rol in het 4de Woord. De weekcyclus met zeven dagen die zich van elkaar onderscheiden. Daarnaast speelt de vraag naar het belang van gemeenschappelijke en individuele beleving van het 4de Woord mee.

Inleider: Guus Timmerman, zorgethicus en onderzoeker verbonden aan de Stichting Presentie en Zorg, eerder diaconaal pastor Parochie Amersfoort.
Locatie: Pastorie Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 31
Bijdrage: € 3
Informatie en opgave: secretariaatscc@gmail.com

De schoonheid van de Byzantijnse mozaïeken: Zaterdag 24 februari, 10.30- 12.30 uur
In heel het Byzantijnse Rijk, van Italië (bijvoorbeeld Ravenna) tot diep in het Midden Oosten werden kerken uitbundig versierd met kleurige mozaïeken. Bij mijn reizen in Jordanië heb ik veel mozaïekvloeren gezien. De wanden zijn daar in de loop der eeuwen door aardbevingen en oorlogsgeweld verdwenen. Die vloeren vertellen ons verhalen over christenen die pelgrimeren, zaken doen, genieten van de natuur en bedreigd worden door omliggende volkeren.

Inleider: Jan van Adrichem
Plaats: pastorie Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 31
Bijdrage: € 5
Informatie en opgave: secretariaatscc@gmail.com

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 januari 2018


35 jaar Grafiekmanifestatie & Multiples

Galerie de Ploegh 14 januari - 11 maart 2018

In januari 2018 opent de Jubileumexpositie 35 jaar Grafiekmanifestatie & Multiples in Galerie de Ploegh. Naast de tentoonstelling met ruim 50 kunstenaars wordt een actueel programma samengesteld. Wekelijks presenteert Galerie de Ploegh een bijzonder event. Zoals een demonstratie mezzotint, een grafiekworkshop voor kinderen, een kunsthistorische lezing, het verhaal over de kunst van het verzamelen, workshops, het derde kM-kunstenaarsgesprek en meer. Op verschillende manieren kan het publiek meemaken en meevoelen wat grafiek is, en bijvoorbeeld geïnformeerd worden wat de relatie is tussen oude en nieuwe technieken, of een kunstenaar aan het werk zien.

De tentoonstelling biedt een verscheidenheid aan kunst in oplage: etsen, hout- en linosneden, litho's, zeefdrukken, fotografie, keramiek en ander kleinplastiek. Tijdens de tentoonstelling wordt per kunstenaar één kunstwerk aangeboden voor een aanbiedingsprijs van € 111,00; dure materialen als brons hebben een toeslag van max. € 50,00. Kunst in oplage is bij Galerie de Ploegh twee maanden lang betaalbaar voor iedereen.

Exposerende kunstenaars
Peter van den Akker, Hanneke Barendregt, Tineke van den Berg, Barbara Bläsing, Jacqueline Bohlmeijer, Carolien Brusse, Michiel Deylius, Marie-Louise Dooijes, Willemijn van Dorp, Harry Dukker, Willy van der Duyn, Annette Fienieg, Yoke van der Flier, Lucia Fransen, Claudia Gianotten, Bernadette Goossens, Grafislava, Annelies de Greef, Famke Hajonides, Marianne Heemskerk, Bea van der Heijden, Birgitte Janssen, Marjan Jaspers, Monica de Jong, Wim Jonkman, Allard Kaai, Gea Karhof, Jeanet Klement, Annemiek van Kollenburg, Maarten van der Laag, Flip Lambalk, Nan Mulder, Heleen van Nieuwland, Frits Nolte, Gijs Pape, Mark van Praagh, Marie-Loes Reek, Marcel Schellekens, Helmi Schellinger, Mary Schermer, Cécile van Spronsen, Maartje Strik, Joke Struik, Ans Tellegen, Hannie Terpstra, Nannita Veen, Jos Verschaeren, Rolf Weijburg, Erica Welling, Philip Wiesman, Niek Wittebrood.

De feestelijke opening is zondag 14 januari 2018 om 14.00 uur.
Galerie de Ploegh
Cultuurhuis bij Flint
Coninckstraat 58
3811WK Amersfoort
(033) 475 07 70

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 26 november 2017


Per Expressie zoekt ruimte

Wij zijn Per Expressie. Waar kunnen wij vanaf 1 maart 2018 verder bloeien?

Ons pand gaat op de schop en dat weten we al een hele tijd, maar nu is de kogel echt door de kerk en moeten we per 1 maart 2018 een nieuw onderkomen hebben. We roepen iedereen op om met ons mee te zoeken naar een plek waar wij jonge Amersfoortse talenten verder kunnen laten maken en doen.

We zijn op zoek naar een plek van minimaal 200m2 waar basisvoorzieningen aanwezig zijn, die goed te bereiken is en waar wij 24/7 terecht kunnen. We willen hier decor kunnen bouwen, muziek kunnen draaien en (kleine) feestjes kunnen geven, oftewel echt Per Expressie kunnen zijn. Alle tips en voorstellen voor plekken zijn welkom! Stuur dan even een mailtje naar bestuur@perexpressie.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 31 oktober 2017


'Tell Freedom. 15 South African artists' in Kusthal KAdE

Bij Kunsthal KAdE in Amersfoort vindt van 27 januari t/m 6 mei 2018 de groepstentoonstelling Tell Freedom. 15 South African artists plaats. De tentoonstelling presenteert bestaande en nieuwe werken van vijftien jonge kunstenaars uit Zuid-Afrika. In hun werk reflecteren zij kritisch op het verleden, het heden en de toekomst van Zuid-Afrika in een globale context.

Kunstenaars: Bronwyn Katz, Neo Matloga, Donna Kukama, Haroon Gunn-Salie, Nolan Oswald Dennis, Lerato Shadi, Madeyoulook, Buhlebezwe Siwani, Lebohang Kganye, Ashley Walters, Francois Knoetze, Mawande Ka Zenzile, Kemang Wa Lehulere, Dineo Seshee Bopape en Sabelo Mlangeni. Gastcuratoren: Nkule Mabaso en Manon Braat.

De kunstenaars zijn inspirerende representanten van een generatie Zuid-Afrikaanse kunstenaars die grotendeels is opgegroeid na de afschaffing van de apartheid. Zij dragen deze geschiedenis van geweld en onrecht met zich mee, maar richten tegelijkertijd hun pijlen op de toekomst en de rest van de wereld. In hun werk onderzoeken zij en leveren zij commentaar op sociale, politieke en economische onrechten die zijn ontstaan tijdens de koloniale - en apartheidsgeschiedenis. Op die manier proberen ze te begrijpen wat hun eigen positie in de veranderende Zuid-Afrikaanse samenleving is en zich tegelijkertijd de toekomst voor te stellen.

De kunstwerken in de tentoonstelling confronteren bezoekers met maatschappelijke ongelijkheid die in Zuid-Afrika, maar evengoed in Nederland, bestaat. Verschillende kunstenaars zijn gevraagd om speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk te maken waarin zij reflecteren op de toekomst: is er een toekomst denkbaar waarin humaniteit en gelijkheid uitgangspunten vormen in plaats van uitsluiting en verdeeldheid?

Kunsthal KAdE beoogt met Tell Freedom geen totaaloverzicht te geven van de hedendaagse Zuid-Afrikaanse kunst, en evenmin de Zuid-Afrikaanse geschiedenis opnieuw te vertellen, maar wil juist inzoomen op een aantal jonge maatschappelijk geëngageerde kunstenaars. Met een rand- en educatief programma draagt de tentoonstelling bij aan de discussie over ongelijkheid en het streven naar een inclusieve samenleving, zowel in Zuid-Afrika als in Nederland. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus die achtergrondinformatie en context biedt.

Bezoekadres
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 oktober 2017


Vind subsidies in Amersfoort

De gemeente Amersfoort is de gelukkige winnaar geworden van een prijsvraag en daarom stelt het bedrijf Vindsubsidies een jaar lang het subsidieloket www.vindsubsidiesinamersfoort.nl beschikbaar voor inwoners en organisaties binnen de gemeente Amersfoort. Tot en met 21 augustus 2018 kunnen alle Amersfoorters gratis gebruik maken van deze database om inzicht te krijgen in vrijwel alle provinciale, nationale en Europese subsidiemogelijkheden.

Wellicht kunt u uw voordeel doen met dit subsidieloket, en is het ook interessant voor bewoners en organisaties in de binnenstad van Amersfoort.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 oktober 2017


De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig, verlengd t/m 22 april 2018

Het karakteristieke Rietveldpaviljoen in Amersfoort vormt vanaf 16 september a.s. het decor voor de tentoonstelling 'De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig' die FASadE, forum voor Architectuur en Stedenbouw in Amersfoort organiseert. De tentoonstelling sluit aan op het themajaar Mondrian to Dutch design. Het Rietveldpaviljoen geldt als belangrijk iconisch gebouw - het was in 1959 de eerste kunsthal van Nederland. De focus van de tentoonstelling ligt op de turbulente, naoorlogse jaren vijftig.
Voor Gerrit Rietveld gelden deze jaren vijftig als cruciale jaren. Na een moeilijke periode met slechts weinig opdrachten, krijgt Rietveld vanaf 1951 te maken met een herwaardering en hernieuwde nationale en internationale betekenis. Deze kentering volgt op de opdracht die Rietveld ontvangt om mee te werken aan een retrospectieve tentoonstelling over de kunststroming De Stijl in het Stedelijk in Amsterdam. De tentoonstelling maakt grote indruk en reist door naar Venetië en New York. Als gevolg van deze nationale en internationale herwaardering voor Gerrit Rietveld als architect en vormgever komen vanaf dat moment talloze publieke opdrachten uit binnen- en buitenland op hem af.

Rietveldpaviljoen De Zonnehof
Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Het is een gerespecteerd voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort, die in deze periode een grote moderniseringsslag maakte onder leiding van de 'rode' burgemeester Hermen Molendijk. Meer dan vijftig jaar fungeerde het Rietveldpaviljoen als hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort, met talloze (inter)nationale exposities. Speciaal met het oog op de tentoonstelling 'De stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.' heeft het paviljoen een renovatie ondergaan.

Tentoonstelling 'De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.'
De tentoonstelling 'De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.' onderstreept het tijdloze karakter van het Rietveldpaviljoen. Op een eigentijdse manier wordt een beeld geschetst van de bredere betekenis van Rietveld in de turbulente, naoorlogse jaren vijftig. De tijdgeest is opbouwend, maar tegelijkertijd ook gespannen. Internationale spanningen lopen op. Vanuit architectuur en interieur wordt de burger opgevoed in smaak, volgens de principes van het zogeheten Goed Wonen, waarbij Rietveld betrokken is. De tentoonstelling legt de relatie tussen het Amersfoortse Rietveldpaviljoen en zijn andere tentoonstellingspaviljoens uit de jaren vijftig, in Venetië en Sonsbeek. Ook andere ontwerpen van Rietveld uit de jaren vijftig staan centraal, zoals de Amersfoortse stoel, de Mondial en een remake van een vliegtuiginterieur van de Lockheed Electra . Een van de pronkstukken is een authentiek deel van de perskamer van Unesco in Parijs, die Rietveld in 1958 ontwierp.

Bezoekersinformatie
Adres: Rietveldpaviljoen Amersfoort, Zonnehof 8, 3811 ND Amersfoort
Data: 16 september 2017 t/m 22 april 2018
Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 11:00-17:00 (maandag gesloten)
Toegangsprijs: € 8,- p.p.

100 jaar De Stijl
De tentoonstelling maakt onderdeel uit van het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design. In 2017 is het 100 jaar geleden dat de Nederlandse kunststroming De Stijl werd opgericht. Om dit te vieren vinden er in 2017 door heel Nederland tal van inspirerende evenementen en tentoonstellingen plaats. Van Drachten tot Den Haag en van Utrecht tot Eindhoven. Ook Amersfoort doet mee aan dit programma met tentoonstellingen en activiteiten. Behalve FASadE (Rietveldpaviljoen) ook bij het Mondriaanhuis en Kunsthal KAdE.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 augustus 2017, aangepast op 15 december 2017


Comfortabel wonen in een energieneutraal monument

Amersfoort maakt werk van het terugdringen van het energiegebruik in monumentale panden. Een voorbeeld van het energieneutraal maken van een pand vindt plaats in de Krommestraat 32-34. Het is het eerste monument in de binnenstad dat deze aanpak ten deel valt, maar zeker niet het laatste als het aan initiatiefnemer 033Energie ligt.
"Als je in een monument woont weet je van tevoren dat er iets te wensen over blijft op het gebied van comfort", vertelt Bernard van Hemert, bewoner van de Muurhuizen. Toch zou hij graag in een monument willen wonen zonder hoge energierekening en zonder geluidsoverlast van het uitgaanspubliek.
Andere monumenten moeten binnenkort volgen in het kader van het project 'Nul-op-de-Meter-Monumenten'.

Tweeduizend woningen
Wellicht zijn er binnenkort mogelijkheden voor Van Hemert. 033Energie, een gezamenlijk initiatief van bedrijfsleven en overheid, zet zich in voor het energieneutraal maken van tweeduizend woningen in Amersfoort in de komende vier jaar. 033Energie doet dat deels zelf en stimuleert daarnaast andere partijen zoals woningcorporaties. Ook voor historische panden wordt naar oplossingen gezocht, die uiteraard geen afbreuk mogen doen aan het monumentale karakter.

Hulp binnenstadbewoners
033Energie wil samen met Monumentenzorg en de bewoners van monumentale panden de mogelijkheden in kaart brengen. Yvonne Feuerhahn van 033Energie: "Wij zijn op zoek naar bewoners in de binnenstad die willen meedenken over concrete en comfortabele energieoplossingen voor monumenten ". Feuerhahn benadrukt dat een monumentenstatus geen vereiste is, alle panden van ten minste honderd jaar oud komen in aanmerking.

Win-win-situatie
Muurhuizen-bewoner Bernard van Hemert heeft hier wel oren naar: "Energie besparen doen wij niet alleen voor de portemonnee maar ook vanuit de wil om met een ‘schone’ levensstijl een leefbare aarde achter te laten."

Meer info op de website van 033energie.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 februari 2016, gewijzigd op 9 maart 2016.


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.