Nieuwsberichten uit de binnenstad
Expositie Bitterzoet in het Rietveldpaviljoen |
---|
Een confronterende blik op de erfenis van het verleden De kunstwerken in Bitterzoet brengen grote historische gebeurtenissen en hun impact op latere generaties tot leven. Thema's zoals kolonialisme, patriarchaat, oorlog, racisme en superioriteitsdenken worden vanuit persoonlijke verhalen belicht. De exposanten laten zien hoe trauma's zich kunnen vastzetten, soms met een blijvende invloed vergelijkbaar met genetische eigenschappen. Hoe dragen deze verhalen bij aan wie wij zijn en hoe verbinden ze ons met het verleden? De expositie nodigt bezoekers uit tot reflectie en verbinding door de vraag te stellen welke erfenissen en verhalen wij met ons meedragen en hoe deze ons blijven beďnvloeden. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 janauri 2025 |
Lichtgeheugen in museum Flehite |
---|
za 15 mrt 2025 t/m zo 22 jun 2025 Het was de voormalige algemeen directeur van de Vaticaanse Musea, professor Francesco Buranelli, die Wessel Huisman tijdens een tentoonstelling in Florence benaderde met de fascinerende vraag hoe hij, als Nederlandse schilder met een specifieke kijk op licht en ruimte, de iconische plekken van Rome zou vastleggen. Wessel reageerde hierop met twee exposities, die in 2024 in het Museo del Foro Romano en in het Koninklijk Nederlands Instituut in Rome (KNIR) waren te zien. “Wessels aandacht voor Italië heeft veel raakvlakken met oude Amersfoortse meesters uit onze collectie. Om die reden volg ik zijn werk al jaren. Nu is het hoog tijd om het Rome van Huisman in Nederland samen te brengen met de stadsgezichten van Van Wittel en Withoos”. Aldus Onno Maurer, hoofdconservator Museum Flehite.
Over Wessel Huisman Huisman: “Rome wordt door haar bezoekers veelvuldig digitaal vastgelegd, de foto’s en filmpjes lijken onze relatie met de werkelijkheid te weerspiegelen. Deze tentoonstelling is tevens een krachtig statement ten gunste van de verbeeldingskracht van het schilderen”.
Schilderend door de tijd
Balans tussen figuratief en abstract Wessel Huisman exposeert veelvuldig en wereldwijd, met name in het Verre Oosten. Zo wordt hij in China al sinds 2012 vertegenwoordigd door Moyi Art Gallery/Shanghai. In 2016 verbleef hij, gesteund door het Nederlandse Consulaat Generaal, voor ruim drie maanden als artist in residence in die stad. Zijn werk is uniek door de manier waarop hij licht, tijd, herinnering en geschiedenis samenbrengt. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 janauri 2025 |
Muziek na de markt |
---|
Muziek na de Markt, elke derde zaterdag van de maand Alle activiteiten van de Amersfoortse Zwaan zijn gratis toegankelijk. U kunt zelf uw bijdrage bepalen bij de collecte aan de uitgang, we denken aan €5,- p.p., als het kan meer, als het niet kan minder. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 janauri 2025 |
Inside Out bij Kunsthal KAdE |
---|
1 februari t/m 4 mei 2025 Hatoum werd geboren in Libanon als dochter van Palestijnse ballingen en woont sinds 1975 in Londen. Haar werk draait om de spanning tussen het concept ‘thuis’, ontheemding en ballingschap. Met een minimalistische esthetiek en een poëtisch gebruik van het gewone, slaagt Hatoum erin om thema's van wereldwijde conflicten om te zetten in fantasierijke sculpturen en installaties die zowel meeslepend zijn als tot nadenken stemmen. Alledaagse voorwerpen worden geëlektrificeerd, de aardbol is een zoemende rode neonkaart en glazen vormen zitten opgesloten in kooiachtige structuren.
Thuis en conflict De kunstenaar neemt vaak vertrouwde huishoudelijke objecten als vertrekpunt en transformeert ze in bedreigende sculpturen, alsof er een onderstroom van vijandigheid en gevaar achter schuilt. Deze gechargeerde situaties dagen de kijker uit om de relatie met de wereld om zich heen in vraag te stellen en te heroverwegen. Een kaasrasp wordt bijvoorbeeld uitvergroot tot het formaat van een kamerscherm dat agressief door de ruimte snijdt (Paravent, 2008) of is omgevormd tot een bed dat ongemak en pijn uitstraalt (Dormiente, 2008). Elektriciteit stroomt door een assemblage van keukengerei op een tafel, waardoor het huiselijke verandert in een plek vol angst (Home, 1999). Een grote houten keukenkast is tot in de kern verbrand en de verkoolde fragmenten worden nog maar net bij elkaar gehouden door een delicaat rasterwerk (Remains (cabinet), 2019). Hatoums werk richt zich nooit op een specifiek conflict, maar blijft gericht op een universele ervaring van oorlog en geweld en het trauma van ballingschap en ontheemding dat het leven van mensen beďnvloedt.
Wereldbollen en cartografie
Elleboogkerk
Inside Out
KAdE, Kunsthal in Amersfoort Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 januari 2025 |
De expressionistische wereld Jan de Beus in museum Flehite |
---|
Dwaal door de wereld van het twintigste-eeuwse expressionisme van Jan de Beus. Van 23 november 2024 tot 2 maart 2025 presenteert Museum Flehite de tentoonstelling Jan de Beus schilder - verzamelaar. Appel, Armando, Baselitz e.v.a.. Ontdek de avontuurlijke – pasteuze - schilderkunst van Jan de Beus en een ruime selectie uit zijn privékunstverzameling die bestaat uit werken van kunstenaars die hem inspireren, zoals Georg Baselitz, Oskar Kokoschka, Theo Wolvencamp en Karel Appel. Dit, tezamen met de tentoongestelde werken van artistiek geestverwant Armando, geeft een inzicht in de creatieve wereld van Jan de Beus.
Wie is Jan de Beus? Typerend voor het werk van Jan de Beus is de expressieve verbeelding van cultuurhistorische inspiratiebronnen, zoals literaire verhalen, beroemde muziekstukken, klassieke mythen en Bijbelse scčnes. De schilderijen van De Beus worden veelal gekenmerkt door een rijke textuur en grove, spontane schildergebaren. De Beus’ liefde voor de poëzie en muziek komt in de tentoonstelling tot uitdrukking in tien gedichten die de Vlaamse dichter Etienne Delbaere speciaal voor specifieke schilderijen schreef. Daarnaast is de muziek te horen waarop de schilder diverse werken inspireerde. Zo is bijvoorbeeld Anton Brückner een door hem bewonderde componist.
Appel, Armando, Baselitz e.v.a. De Beus en Armando Een bijzonder aspect van de expositie is de samenkomst van de artistieke werelden van Jan de Beus en Armando. Tijdens de roerige jaren tachtig bracht De Beus veel tijd door in Berlijn, waar hij voorloper en geestverwant Armando ontmoette. Ondanks hun verschillende stijlen, belicht de tentoonstelling hun gezamenlijke fascinatie voor de natuur en menselijke emoties die tot uiting komt in hun gemeenschappelijke expressionistische en pasteuze schilderstijl.
Monografie: Jan de Beus – schilderijen 1978-2024 Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 17 oktober 2024 |
Pretty Dark vanaf 21 november in museum Flehite |
---|
Pretty Dark, Elisa, door Annabel Oosteweeghel Jongeren van nu groeien op in een wereld waar sociale druk en prestaties een grote rol spelen. Annabel Oosteweeghel en Museum Flehite Amersfoort maken dit tastbaar in de tentoonstelling Pretty Dark. De fotoserie van Annabel Oosteweeghel (1969) onthult op filmische wijze het mentale welzijn van jongeren. De beelden worden begeleid door indringende en persoonlijke interviews met de geportretteerden.
Een volmaakte bubbel
Kracht Fotografe Annabel Oosteweeghel: “We wilden in deze serie de jongeren vooral in hun kracht laten zien. Ze zitten namelijk beter in hun vel nu. Een positieve boodschap voor iedereen die de expositie gaat bekijken. Er is licht aan het einde van de tunnel”. De foto’s zijn zorgvuldig geënsceneerd en esthetisch in beeld gebracht. Het zijn verstilde momenten waar de geportretteerden zich in bevinden, bevroren in de tijd waarin ze zich al te zelfbewust een identiteit proberen aan te meten. Elk portret wordt aangevuld met een persoonlijk interview over hoe het is om op te groeien in een steeds veranderende wereld.
Verhalende fotografie van Annabel Oosteweeghel Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 september 2024 |
Naar meer groen in de binnenstad |
---|
Binnensteden staan voor grote veranderingen als gevolg van uiteenlopende factoren. Je ziet dat terug in het denken over de rol van binnensteden. En je ziet het in concrete veranderingen in tal van binnensteden als Alkmaar, Breda, Enschede, Utrecht en Tilburg. Voorop staat steeds dat binnensteden plezierige plekken moeten worden om er te komen en te verblijven. Dat vraagt om een goede inrichting van de stad en een zorgvuldig onderhoud. Mensen komen er immers niet alleen om even iets te kopen. Ze komen vanwege de sfeer, het karakter en om anderen te ontmoeten. Ze willen gastvrij ontvangen worden in een aantrekkelijke omgeving. Het is een grote uitdaging om dat waar te maken. Aan de inrichting van onze binnenstad valt veel te verbeteren. Groen - bomen, planten en bloemen - kunnen daar een grote rol in spelen. Meer groen is noodzakelijk gelet op langere periodes met hoge temperaturen, periodes van droogte maar ook van intense regenbuien en wateroverlast. Bewoners in de zijstraten van de winkelstraten hebben zich al volop ingezet met groene geveltuinen. Maar in de winkelstraten is nog niets gebeurd. Wat is daar mogelijk? We hebben de Wetenschapswinkel van de Universiteit van Wageningen gevraagd om mee te denken over de mogelijkheden van vergroening. De aandacht wordt gericht op het gebied tussen De Stier en de Krommestraat. Diverse groepen studenten, in de eindfase van hun studie, bezoeken de binnenstad en zoeken uit wat de mogelijkheden zijn en welke uitdagingen om een oplossing vragen. Ze worden begeleid door medewerkers van de Universiteit, krijgen advies van medewerkers van de gemeente en betrokken inwoners van de stad. Ze kijken ook naar ontwikkelingen in andere steden om te zien wart we daar van kunnen leren. Dit is een initiatief van Vrienden van de Kamp en de OBA. De eerste rapportages zijn binnen. Contactpersoon: Theo Miltenburg Klik hier voor de rapportages. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 juni 2024 |
Nieuwe visualisaties Sam & Sophie | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Om de oppositie/petitie tegen deze ontwikkelingen kracht bij te zetten zijn nieuwe volgende visualisaties gemaakt: Impressies zichtbaarheid 'Sam' en 'Sophie' vanuit de Amersfoortse binnenstad door Vincent Veneman. Omdat er onduidelijkheid ontstond door de gemaakte 'impressies' zijn een 5 tal nieuwe visualisaties gemaakt. Sommigen dachten blijkbaar echt dat er een wit volume met rode randen werd voorgesteld, maar in de nieuwe visualisaties zijn deze vervangen door het laatste ontwerp van de architect i.p.v. slechts een impressie van de volumes. In de laatste presentatie van het desbetreffende bureau voor de raad is geen enkele impressie vanuit de binnenstad te zien, behalve in vogelvlucht. Wat echter telt is wat je op straatniveau ziet. Verder zijn een viertal visualiseringen gemaakt om het argument voor 'Sam' als 'baken' te kunnen weerleggen. Alles is berekend m.b.v. een 3D-model van de stad, inclusief hoogteverschillen in straatniveau's. Vincent Veneman is werkzaam als ontwerper in de (steden)bouw en werkt voornamelijk samen met architectenbureau Scala uit Den Haag.
Hieronder het viertal nieuwe visualiseringen die gemaakt zijn om het argument voor 'Sam' als 'baken' te kunnen weerleggen.
Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 juni 2023, aangepast op 4 juli 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad) | ||
---|---|---|
Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 april 2020 | ||
Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter |
---|
De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dan open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018 |
Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102 |
---|
Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018 |
Overlast van graffiti in de binnenstad |
---|
De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti
in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord. Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m˛ graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.
Werkwijze verwijderen graffiti
Meld graffiti bij de gemeente!
Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente
Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal
u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade.
Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven
bij het Meldpunt Woonomgeving. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015 |
Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.