Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

This Is America | Art USA Today in Kunsthal KAdE

Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs- en vredestijd - Museum Flehite

Galerie Absoluut exposeert vanaf 28 juli weer in de Sint-Joriskerk

In stereo, het eerst geziene: de vensterbank van Mirjam Kuitenbrouwer

De Bibliotheek het Eemhuis komt met zomerprogrammering

Openstelling Mannenzaal zomer 2020

Notitie BBN over plannen rond de Zonnehof

Routekaart Van der Tak

Galerie Absoluut bij Stark in Kunst

Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)

Tell Me Your Story in Kunsthal KAdE

Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis

Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Overlast van graffiti in de binnenstad

This Is America | Art USA Today in Kunsthal KAdE

26 september 2020 t/m 3 januari 2021
De Amerikanen gaan op 3 november naar de stembus om een president te kiezen: Donald Trump of Joe Biden. Een belangrijk moment in een politiek en sociaal gepolariseerd land. Kunsthal KAdE ging op zoek naar de manier waarop kunstenaars zich positioneren. In de tentoonstellingThis Is America | Art USA Today brengen zo'n dertig Amerikaanse kunstenaars via schilderijen, foto's, muurschilderingen, documentatie en installaties de Verenigde Staten naar Nederland. In hun werk behandelen zij actuele thema's als identiteit, stedelijke leefcultuur, klimaatproblematiek en "Trump'.

Roadtrip VS
Hoe is het om in deze tijden kunstenaar te zijn in de VS? Robbert Roos, samensteller van de tentoonstelling, maakte in de zomer van 2019 een roadtrip door het land. Hij reed van de oost- naar de westkust en weer terug en sprak met kunstenaars, curatoren en galeriehouders. Roos: 'Politiek en sociaal is het een verscheurd land, waarin niet alleen Republikeinen en Democraten fel tegenover elkaar staan, maar ook stad en platteland in verschillende belevingswerelden lijken te leven, raciale spanningen onverminderd actueel zijn, een religieus-conservatieve beweging actief probeert progressieve wetgeving terug te draaien en de kloof tussen arm en rijk steeds pregnanter lijkt te worden. Kunstenaars nemen van oudsher positie in binnen het maatschappelijke debat.'

For Freedoms
Een speciaal onderdeel in de tentoonstelling gaat over het For Freedoms-project dat in 2016 werd opgezet door kunstenaars Hank Willis Thomas en Eric Gottesman. For Freedoms organiseert bijeenkomsten en samenwerkingen om vrijheid van meningsuiting, geloven, angst en armoede te propageren en burgerbetrokkenheid te stimuleren. Voor de tussentijdse verkiezingen van 2018 lanceerde het platform de 50 state initiative. Kunstenaars ontwierpen zo'n 200 billboards, die verspreid over de 50 staten in de VS werden geplaatst. Naast een aantal 1:1 billboards, wordt een ruime selectie op kleiner formaat getoond op de wand van de grote zaal.

Identiteit
In de tentoonstelling is een ruime selectie kunstwerken te zien die iets zegt over de discussies die in de Verenigde Staten worden gevoerd. Hank Willis Thomas toont een gecrashte versie van de ˜General Lee', de oranje Dodge Charger uit de serie Dukes of Hazard, die in de jaren zeventig op tv was, met prominent op het dak de Confederate flag. Dread Scott deed een "re-enactment" van een slavenopstand in 1811, toen een groep tot slaafgemaakten vanuit plantagevelden ten zuidwesten van New Orleans op weg gingen om een eigen staat te stichten. Catherine Opie maakte een serie politieke collage-animaties, waarin ze actuele thema's rond nationaliteit, democratie en identiteit adresseert.

Er zijn schilderijen te zien van onder meer Celeste Dupuy-Spencer en Travis Somerville waarin religieus fanatisme, Trump en de racistische cultuur van het zuiden centraal staan. Jeffrey Gibson en Julie Buffalohead stellen de positie van Native Americans aan de orde. Kota Ezawa maakte een animatie rond het knielen tijdens het spelen van het volkslied door zwarte American Football-spelers. Een groep kunstenaars uit het Texaanse El Paso en de Mexicaanse zusterstad Juarez toont het leven in deze grensregio, inclusief de realiteit van de stalen muur die dwars door de van oudsher verbonden steden heen loopt. De Guerrilla Girls en Avram Finkelstein (Gran Fury) trekken hun campagnes voor de positie van vrouwen en de LGBTQ-gemeenschap door vanuit de jaren tachtig naar het heden. Justin Brice Guariglia waarschuwt via aforismen op een signaalbord voor de gevolgen van klimaatverandering.

All Things Trump
De Amerikaanse fotograaf Andres Serrano bouwde voor een tentoonstelling in New York in de zomer van 2019 een portret op uit parafernalia rond Trump. Een jaar lang kocht hij onder meer op eBay allerhande spullen waarop Trumps naam, gezicht of handtekening staat. In de ogen van Serrano is dit de essentie van Trump, die zichzelf als "merk" in de markt zet. Hij verzamelde honderden foto's, petjes, mokken en gesigneerde tijdschriftcovers, maar ook spullen uit zijn casino's, van zijn universiteit en de Trump Burger. In Kunsthal KAdE is een selectie uit de verzameling te zien. Centraal staat een ronddraaiende sculptuur met het woord "Ego".

De Verenigde Staten zijn ver weg, maar ontwikkelingen daar kunnen direct invloed hebben op wat er in Nederland gebeurt. In de KAdEStudio mogen bezoekers zelf hun stem uitbrengen. Bij de tentoonstelling verschijnt een reisverslag van Robbert Roos van zijn roadtrip met delen uit de interviews met kunstenaars, curatoren en galeriehouders en veel beeldmateriaal. Het boek is te koop in de KAdEShop.

Dit project is mede mogelijk gemaakt met financiële steun van Fonds 21.

KAdE, Kunsthal in Amersfoort
Eemplein 77 (Eemhuis), 3812 EA Amersfoort, T 033 422 50 30

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 augustus 2020


Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs- en vredestijd

Jaarlijks herdenkt Nederland op 15 augustus (capitulatie van Japan) alle slachtoffers van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië. Op de dag van de 75e herdenking opent in Museum Flehite de tentoonstelling Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs- en vredestijd. Bep Rietveld, dochter van de bekende meubelmaker en architect Gerrit Rietveld, verbleef in de oorlog in het Jappenkamp. In het vrouwenkamp tekende ze vele portretten van haar medegevangenen en hun kinderen. Ook van zieke of gestorven kinderen, of van de zonen die met 10 jaar werden overgebracht naar het mannenkamp. Een aantal van deze dierbare kinderportretten is samengebracht in de tentoonstelling van Museum Flehite. Daarnaast is een selectie te zien van al het andere werk dat Bep Rietveld gedurende haar bewogen leven heeft gemaakt.

Elisabeth Eskes - Rietveld werd in oktober 1913 in Utrecht geboren als oudste dochter van Gerrit Rietveld en Vrouwgien Hadders. Als kind adoreerde Bep haar creatieve vader en hoewel hij haar later als mens teleurstelde, is ze altijd een groot bewonderaar gebleven van zijn werk. Dat zie je ook terug in haar schilderijen, waarbij geportretteerden vaak op een door haar vader ontworpen stoel zitten.

Charley Toorop
Al op jonge leeftijd bleek dat Bep talent had voor tekenen en schilderen. Door haar vader werd ze op dat gebied niet bepaald aangemoedigd, die vond dat na Mondriaan de schilderkunst overbodig was geworden. Bep liet zich hierdoor echter niet uit het veld slaan. Via haar vader kwam in ze contact met Charley Toorop die haar liet kennismaken met allerlei kunstvormen en haar aanmoedigde om zich verder in het schilderen te bekwamen. De invloed van Charley op de stijl van Bep is in haar vroege werk goed zichtbaar.

Tekenaar in oorlogstijd
Bep Rietveld trouwde jong en kreeg haar eerste kind op haar negentiende. Het huwelijk hield niet lang stand en in 1937 vertrok Bep met haar zoontje Fons naar Nederlands-Indië om een nieuw leven te beginnen met jeugdvriend Dennis Coolwijk. Er werden drie kinderen geboren, waarvan er é:én overleed. Toen de oorlog uitbrak werd Bep met haar kinderen geïnterneerd in een Jappenkamp. In deze zware en onzekere periode maakte zij meer dan honderd portretten van medegevangenen en hun kinderen. De portretten waren soms het enige aandenken voor de moeders aan hun overleden kinderen of hun zonen die werden weggevoerd naar de mannenkampen en waarvan het onzeker was of ze die ooit nog terug zouden zien. Het tekenen gaf ook Bep houvast. Zij tekende met krijt op elk stuk papier dat zij maar te pakken kon krijgen.

Na de oorlog keerde Bep terug naar Nederland. Ook het tweede huwelijk had geen standgehouden en ze trouwde opnieuw, met Derk Eskes. In dit huwelijk werden drie dochters geboren. Voor Bep kwamen de kinderen op de eerste plaats en in deze periode was er voor schilderen niet veel tijd, maar soms lukte het toch. Ze werkte dan in de woonkamer, omgeven door de meubels van haar vader. Toen haar zes kinderen het huis uit waren heeft zij nog veel en in hoog tempo gewerkt tot aan haar dood op 9 maart 1999.

Catalogus
Martine Eskes, é:én van de dochters van Bep, heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om uit het oog verloren werken van haar moeder op te sporen en te fotograferen voor een digitaal overzicht van haar werk. Via een oproep op de website bep-rietveld.nl en later ook via de NOS, is de collectie met 100 werken uitgebreid naar 370. Van de vele kampportretten die Bep tekende, zijn er 32 boven water gekomen. Deze 32 tekeningen zijn in Museum Flehite te zien. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een catalogus met het werk uit de expositie. Deze is o.a. verkrijgbaar in het museum.

Documentaire NOS
De zoektocht naar de portretten is vastgelegd door de NOS. De NOS-documentaire ˜De kampportretten van Bep Rietveld" volgt Martine Eskes bij het opsporen van haar moeders tekeningen en portretteert de mensen achter die portretten: overlevenden van de Japanse bezetting in toenmalig Nederlands-Indië. De documentaire is te zien op zaterdag 15 augustus, 20.44 uur, NPO 2.

Theatervoorstelling
Aansluitend op de tentoonstelling in Museum Flehite programmeert Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort de voorstelling Bep, dochter van Rietveld op zondag 1 november. Deze voorstelling werd eerder uitgevoerd in 2017 bij de viering van honderd jaar De Stijl, maar sluit ook naadloos aan bij de expositie in Flehite. In de solovoorstelling Bep, dochter van Rietveld geeft actrice Audrey Bolder op vernuftige en ontwapenende wijze een stem aan de bonte stoet personages die het leven van 's lands bekendste architect kleurden. Zij doet dit door de ogen van oudste dochter Bep en ontrafelt zo onvertelde verhalen en familiegeheimen.

De tentoonstelling loopt van 16 augustus t/m 24 januari 2021.

Museum Flehite
Westsingel 50
3811 BC Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 augustus 2020


Galerie Absoluut exposeert vanaf 28 juli weer in de Sint-Joriskerk

Galerie Absoluut is terug in de Joriskerk! Op verzoek van de Sint-Joriskerk in Amersfoort zijn de kunstenaars van Galerie Absoluut in dit jaar van 75 jaar Vrijheid in Nederland, ieder op eigen, unieke wijze, aan de slag gegaan met het thema Vrijheid.

Wat is vrijheid? Hier zijn vele antwoorden op. Voor de één is vrijheid de afwezigheid van oorlog. De ander denkt aan bewegingsvrijheid, vrijheid van meningsuiting of juist aan grenzen aan de vrijheid. Wil je vrijheid ten koste van alles nastreven? Of eindigt vrijheid van de één waar de vrijheid van de ander begint?

De expositie toont vele vormen waarop over vrijheid gedacht kan worden. Kom kijken en denk met de kunstenaars mee.

De opening is zaterdag 1 augustus om 16:30 uur (inloop vanaf 16:15) met een korte lezing ‘Vrij zijn: dat is de kunst!’ door Felicia Dekkers, Neerlandica, met aandachtsveld voor taal, beeld en verbeelding. Aanmelding is niet nodig.

Vanaf vrijdag 7 augustus, iedere vrijdag om 16 uur, rondleiding door de kunstenaars zelf.

De expositie is te zien van dinsdag 28 juli t/m zaterdag 5 september 2020 bij Sint-Joriskerk, Hof 1, Amersfoort.
Openingstijden dinsdag t/m zaterdag 11 – 17 uur

Toegang tot de Sint-Joriskerk kost 1€ ter ondersteuning van het onderhoud. Volg de corona-regels. Incidenteel is de kerk gesloten, bij voorbeeld i.v.m. een huwelijk. Check joriskerkamersfoort.nl.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 juli 2020


In stereo, het eerst geziene: de vensterbank van Mirjam Kuitenbrouwer

In stereo, het eerste geziene - vanaf 19 juli 2020 toont kunstenaar Mirjam Kuitenbrouwer haar nieuwe werk in De Vensterbank. Een lattenconstructie van hout, in stereo, en ook afwijkend, maar hoe dan? Het werk is t/m 1 november 2020 te bezichtigen op de stoep van Bergstraat 32 te Amersfoort.

Mirjam Kuitenbrouwer (1967) is gefascineerd door kijken, door kijkrichtingen en bekeken worden, door spiegeling, vertekening en perspectief. Ze is een meer dan nieuwsgierige onderzoeker, en houdt ervan omwegen te nemen in de wegen die ze bewandelt, om uiteindelijk aan te komen waar ze moet zijn: "Geen dag zonder omwegen. Van dwang is geen sprake, het gaat vanzelf, en een omweg kun je eigenlijk ook niet eens doelbewust kiezen, want dan verlies je de onbevangenheid, de verrassing."

Voor het werk in De Vensterbank (twee woonkamerramen) nam zij het uitzicht uit haar eigen zolderkamerraam als uitgangspunt: "Mijn uitzicht is steeds het eerst geziene. Altijd nieuw. Bij opstaan en slapen gaan."

Het werk In stereo - het eerste geziene is opgebouwd uit dunne houten latten die kruislings op elkaar gelijmd zijn. Het is een rasterstructuur in laagjes, een soort diorama en raamhor tegelijk, een scherm dat beeld en scherm tegelijk is. De lengtes die Mirjam Kuitenbrouwer heeft gehanteerd zijn gezaagd volgens de verhoudingen van Het Plastisch Getal, het maatsysteem van architect Dom. Hans van der Laan.

Een 19e-eeuwse stereokijker inspireerde haar tot het 'stereo-beeld' in De Vensterbank. Door de twee vierkante lenzen kijk je naar twee dezelfde plaatjes met een miniem verschil in standpunt. Twee beelden, links en rechts, die samen het geheel vormen. Maar de houten stereo-kijker voorzag ook in het gebruik voor mensen met een oogafwijking. En juist dat gebruik werd het uitgangspunt voor het werk: "De stereokaarten brachten me op het idee om niet uit te gaan van een net verschoven standpunt maar van het verschil; hoe dat wat ontbreekt in het ene beeld in het kijken wordt geleend uit het andere beeld, en dat links en rechts (bij het kijken door de stereoscoop) in elkaar nesten en elkaar dusdanig aanvullen dat ze samenvloeien tot een ‘compleet’ plaatje." Kuitenbrouwer nodigt ons uit voor een nieuw kijkexperiment, dat veel verder lijkt te gaan dan iets wat je alleen met je ogen moet doen.

De Vensterbank bracht met kunsthistorica Jantine Kremer een bezoek aan de kunstenaar in haar Arnhemse atelierhuis. Een verslag in woord en beeld is te lezen op de website en verhaalt over omwegen, kruisverbanden, en over de drijfveren en manier van werken van de kunstenaar.

19 juli t/m 1 november 2020
Bergstraat 32
3811NJ Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 juli 2020


De Bibliotheek het Eemhuis komt met zomerprogrammering

We mogen weer! En daarom heeft de Bibliotheek Eemland een zomerprogramma boordevol leuke activiteiten. Kom bijvoorbeeld naar de Mensenbieb, maak kennis met een leesclub of kom naar een lezing over filosofie en zingeving. Veel van de activiteiten zijn zowel live als online te bezoeken.

Download hier het programma.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 6 juli 2020


Openstelling Mannenzaal zomer 2020

De Mannenzaal en de Kapel van het St. Pieters & Bloklands Gasthuis zijn de unieke overblijfselen van het 14-eeuwse bejaardentehuis aan de Westsingel. Een historisch monument waar Amersfoort trots op mag zijn, want het is het enige gasthuis in Nederland dat in zijn originele staat is bewaard gebleven. De Mannenzaal met zijn 22 bedstedes geeft een bijzonder inkijkje in het leven van zijn bewoners door de eeuwen heen.

Elk jaar gaat dit historische monument in de zomermaanden open voor publiek, doordat rolspelers van Levende Historie het jaar 1907 tot leven brengen. Dit jaar heeft de Stichting Levende Historie besloten niet te gaan spelen in verband met alle Corona-perikelen. Toch zal dit monument vanaf woensdag 8 juli wel opengesteld worden voor publiek, maar dan zonder rolspelers. Van woensdag t/m zondag kan iedereen het monument bezoeken van 12.00-16.00 uur en een idee krijgen hoe de gastelingen (zoals de bewoners van het gasthuis genoemd werden) hier vroeger gewoond hebben.

Entreeprijs volwassenen € 5,00 incl. een kop koffie/thee. Kinderen € 3,00 incl. ranja.
Openingstijden: in de periode van 8 juli t/m 30 augustus, op woensdag t/m zondag van 12.00 -16.00 uur.
Reserveren kan via telefoonnummer 06-30409578 of email info@mannenzaal.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 6 juli 2020


Zonnehof het nieuwe Manhattan van Amersfoort? Een notitie van het BBN

Een kongsi van projectontwikkelaars willen hun braakliggende grond dan wel leeglopende kantoorkolossen herontwikkelen: Boeddha-terrein, Suncourt (Runmolen), voormalig SNS gebouw, Life City. Zie AD-Amersfoortse Courant dd. 13 mei 2020. Het BBN heeft over deze plannen een notite gemaakt die ook naar burgemeester en wethouders van Amersfoort gestuurd wordt met het verzoek om tot overleg te komen om te zien hoe bewoners van de binnenstad bij de ontwikkeling van deze plannen betrokken kunnen worden.

Download hier de notitie.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 juni 2020


Routekaart Van der Tak

FASadE, het Amersfoortse forum voor stedenbouw, architectuur en landschap, heeft een routekaart ontwikkeld langs bijzondere Amersfoortse gebouwen die zijn ontworpen door architect C. B. Van der Tak. Deze voormalige stadsarchitect heeft het aanzien van de stad mede bepaald.

Een aantal woningbouwprojecten in de binnenstad is opgenomen op de route: woningbouw (1932-1934) Celzusteren-, Coninck-, Poth-, St. Anna-, St. Rochusstraat en de woningen aan het Dreyershofje. De route kan door architectuur-geïnteresseerden op individuele basis worden gefietst. Naast de routekaart is een opdrachtenboekje samengesteld voor kinderen van het basisonderwijs. Het idee is dat gezinnen met routekaart en opdrachtboekje de route kunnen volgen. Op zaterdag 20 september wordt de route met kleine groepjes gefietst onder begeleiding van stedenbouwkundige Johan Galjaard. Wij hebben de zinsnede "Gelieve de privacy te respecteren. De tuinen rondom zijn N I E T toegankelijk." opgenomen op de kaart en in het boekje om overlast te voorkomen.

Eerder stelde FASadE een routekaart samen langs het werk van stadsarchitect David Zuiderhoek. De Van der Takroute geeft hieraan een vervolg en is vanaf 14 juli verkrijgbaar bij FASadE en bij de VVV.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 16 juni 2020


Galerie Absoluut bij Stark in Kunst

Galerie Absoluut is blij en verheugd dat de situatie in Nederland aan het verbeteren is. Iedereen pakt voorzichtig het leven weer op, ook onze kunstenaars.

Absoluut heeft op dit moment geen eigen galerie-ruimte en exposeert op wisselende plekken in Amersfoort en daarbuiten. Stark in kunst, winkel-galerie in het historische hart van Amersfoort, heeft 3 kunstenaars van Galerie Absoluut uitgenodigd voor een expositie:
- Susan Koopman, met beelden in steen en kleine mozaïek objecten.
- Marian Reintjes, met beelden in brons en keramiek.
- Marjolein Tönis, met schilderijen, Digi-art en geïllustreerde boekwerkjes.

De inrichting van de winkel is aangepast aan de expositie, het is dan ook een mooi geheel geworden. Welkom!

De expositie is te zien van woensdag 10 juni tot en met zondag 30 augustus 2020 bij Stark in kunst, Bloemendalse Binnenpoort 12, Amersfoort
Openingstijden: woensdag tot en met zaterdag 12 – 17 uur, zondag 13-17 uur.

Zoals bij zovelen, heeft de komst van het coronavirus flink huisgehouden in onze agenda. Exposities zijn afgelast, voorbereidingen werden stilgelegd. Niet het allerbelangrijkste in de wereld (dat is gezondheid) maar wel belangrijk in het bestaan van Galerie Absoluut. Nu Nederland in rustiger vaarwater komt, pakken we de draad weer op. Deze zomer komt er net als vorig jaar een grote expositie in de St.-Joriskerk in Amersfoort. Ook daarna hopen we nog een aantal exposities te kunnen organiseren.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 16 juni 2020


Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)


Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 april 2020


Tell Me Your Story in Kunsthal KAdE

8 februari t/m 30 augustus 2020

Voor het eerst in Europa: 100 jaar Afrikaans-Amerikaanse kunst gebaseerd op storytelling. Vanaf 8 februari tonen bijna 50 kunstenaars de visueel overweldigende rijkdom van de zwarte cultuur. Rond de 140 bruiklenen, voornamelijk uit Amerika, komen naar Amersfoort. Het werk van een groot deel van de kunstenaars was niet eerder in Nederland te zien. Maak kennis met de kernfiguren van de Afrikaans-Amerikaanse kunst en ontdek hun verhaal.

Tell Me Your Story start bij de Harlem Renaissance. In de jaren twintig maakten Afrikaans-Amerikaanse schrijvers, muzikanten en theatermakers furore in Harlem, wat zich vertaalde in de beeldende kunst. Vandaag beleeft de rijkdom van de zwarte cultuur opnieuw een renaissance. In de Verenigde Staten zijn Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars zichtbaarder dan ooit. De tentoonstelling plaatst de hedendaagse kunstenaars in de context van hun voorgangers.

De tentoonstelling is chronologisch ingedeeld in vijf tijdvakken: Harlem Renaissance, Post Harlem Renaissance, Civil Rights, Black Renaissance en Bloom Generation. De gemeenschappelijke deler van de verschillende kunstenaars is de noodzaak om zich uit te drukken en daarmee een belangrijke Afrikaanse traditie in leven houden: Storytelling.

Storytelling
De slavernij heeft de orale traditie van storytelling versterkt in plaats van vernietigd. Tot slaaf gemaakten werd bewust educatie onthouden, omdat het hen mondig en opstandig zou maken. Dat verbod stimuleerde het vertellen van verhalen en het daarmee behouden van de Afrikaanse geschiedenis. De verhalen werden van generatie op generatie doorverteld.

Harlem Renaissance
Vanuit de zuidelijke staten trokken zwarte Amerikanen naar het noorden en verzamelden zich mede in de New Yorkse wijk Harlem. Honderd jaar geleden, in de jazz age, bloeide daar de zwarte cultuur op en ontstond de Harlem Renaissance. Dichtbundels, romans, artikelen, kunstwerken, muziekstukken en theatervoorstellingen zijn daar het bewijs van. In de tentoonstelling zijn onder andere eerste edities van belangrijke boeken die de beweging aandreven te zien. De covers zijn geïllustreerd door kunstenaars als Aaron Douglas en Winold Reiss.

Post Harlem Renaissance
De generatie die tijdens of na de Harlem Renaissance werd geboren maakte de vertaling naar de beeldende kunst. Jacob Lawrence, Romare Bearden, Charles White en Betye Saar verbeeldden in hun werk het dagelijks leven van de zwarte Amerikaan. De gedichten, verhalen en teksten van hun voorgangers wisten zij op een indringende manier van beelden te voorzien.

Civil Rights
De Civil Rights Act van 1964 leek de oplossing voor de, ondanks eerder beschreven perioden, aanhoudende discriminatie en segregatie. Maar de raciale ongelijkheid ging door. Er ontstonden bewegingen als de Civil Rights Movement, Black Power en de Black Panthers. Zwarte kunstenaars moesten en wilden zich ook tot het probleem verhouden. De AfriCOBRA-groep, onder meer opgericht door Wadsworth Jarrell, zocht naar een toegankelijke beeldtaal om haar ideologie over te brengen. Emory Douglas, als Minister van Cultuur van de Black Panthers, koos een meer activistische aanpak.

Black Renaissance
In de jaren negentig kwam er, vergelijkbaar met de Harlem Renaissance, een opleving van de zwarte cultuur. Het succes was te verklaren vanuit de opkomst van een zwarte middenklasse. Eind jaren tachtig stortte de Amerikaanse kunstmarkt in en gretige, jonge Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars werden interessant. De toegenomen belangstelling voor geëngageerde kunst maakte ze bovendien inhoudelijk aantrekkelijk. Kara Walker brak in 1994 door met haar silhouet-installatie in The Drawing Center in Soho en Kerry James Marshall kreeg in dat jaar zijn eerste grote museale solotentoonstelling in het moCa Cleveland.

Bloom Generation
Vandaag staat de rijkdom van de zwarte cultuur opnieuw volop in de schijnwerpers. In Amerika zijn Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars zichtbaarder dan ooit. Kunstenaars als Kehinde Wiley, Hank Willis Thomas en Devan Shimoyama krijgen veel belangstelling. De directeur van het MoMA, Glenn Lowry, noemt Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars de interessantste kunstenaars van het moment. Maar die belangstelling blijft in Nederland vooralsnog uit. De tentoonstelling in Kunsthal KAdE brengt daar verandering in.

Tell Me Your Story laat ons niet alleen kennismaken met de kernfiguren van de Afrikaans-Amerikaanse kunst, het leert ons ook hoe we verhalen vertellen en levend houden. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met daarin een kenschets van iedere deelnemende kunstenaar.

Amerikajaar 2020
De tentoonstelling past in een drieluik over de Verenigde Staten in Kunsthal KAdE in 2020. Aanleiding is de presidentsverkiezing op 3 november, een belangrijk moment in een politiek en sociaal gepolariseerd land. Tijdens de verkiezingen, in het najaar, maakt KAdE een presentatie met als centrale vraag hoe het is om in deze tijd kunstenaar in de VS te zijn. In de zomer komt er een tentoonstelling over Art Activism in New York in de jaren 80.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de rijksoverheid: de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend.

Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30

Toegang: 12,50
Museumkaart: gratis
CJP: 6,-
studenten: 6,- (op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 februari 2020


Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis

Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis Onder het motto "kijk wild en denk lenig" hebben Hans Lemmerman en Inge van Run (Het Wilde Oog) de afgelopen twintig jaar laten zien hoe de wereld van de kunst en die van elkaar kunnen versterken. Sinds 2000 portretteert het duo vrouwen in traditionele Spakenburgse klederdracht naast werk van diverse Nederlandse kunstenaars. Dit levert verrassende, vervreemdende en grappige beelden op. Het langlopende project wordt nu afgesloten met een tentoonstelling in het Mondriaanhuis, waarbij de Spakenburgse Diva's de dialoog aangaan met de grootmeester van de abstracte kunst.

Corrie, Mengsje en Wijmpje Koelewijn en Hendrikje Kuis vormen sinds het begin van deze eeuw De Spakenburgse Diva's en zijn de muzes van Het Wilde Oog. Het viertal heeft de voorbije twintig jaar een knappe maatschappelijke en culturele prestatie geleverd. Zij laten met hun dracht trots zien dat ze in een traditie staan en ze hebben de moed om zich open te stellen voor (hedendaagse) kunst. Kenmerkend aan de werkwijze van Het Wilde Oog is dat ze visuele vrijheid en speelruimte biedt aan de vrouwen op de gefotografeerde locaties. De kunstenaars voegen lagen toe die ontleend zijn aan uiteenlopende werelden: van sprookjes, stripverhalen tot aan surrealisme.

Streng en speels
Hans en Inge, tot theatermakers opgeleide kunstenaars, zijn in hun regie tegelijkertijd streng en speels. De strengheid wordt bepaald door het kadreren, het formalistisch een compositie maken, zoals Piet Mondriaan dat ook deed. De vrijheid zit in het toestaan van uiteenlopende beeldingrepen. Het Wilde Oog vindt het de kunst om beelden voorbij het verstand te laten glippen. Een spel te spelen met werelden die naast elkaar bestaan. Die op elkaar ingrijpen en met elkaar botsen. De kenmerkende Spakenburgse dracht past bovendien in de Nederlandse kunsttraditie van geometrische helderheid van bijvoorbeeld Bob Bonies, Marijke de Goey, Ronald de Bloeme en hun meester Piet Mondriaan. Zoals Mondriaan bezig was in zijn kunstonderzoek om de ideale verhoudingen van kleur en lijn te veroveren, zo zoekt Het Wilde Oog in haar regie met klederdrachtvrouwen en architectuur/kunst naar die ideale relatie. In de afgelopen jaren was Het Wilde Oog diverse keren te gast in het Mondriaanhuis om er een fotoreeks te maken met de Spakenburgse Diva's.

Nieuw perspectief
Het Wilde Oog springt met het oeuvre van Mondriaan vrij om, als jazz-muzikanten. Opeens duikt 'Piet' op aan een kade in Middelburg of voor het huis van architect Hans van Heeswijk op IJburg. Dan weer wordt Piet's werk letterlijk ontkoppeld in landschappen te Soest en Culemborg. Het Wilde Oog creëert met de foto's en video's zuurstof voor nieuwe betekenisgeving. Deze tentoonstelling laat zien dat de beelden niet alleen een nieuw perspectief bieden op vrouwen in klederdracht, maar dat ook Piet Mondriaan van een nieuw vergezicht voorzien wordt.

Over het Mondriaanhuis
Het Mondriaanhuis in Amersfoort is het geboortehuis van Piet Mondriaan. De pionier van de abstracte kunst werd hier in 1872 geboren als zoon van een hoofdonderwijzer. In het Mondriaanhuis reizen bezoekers door het leven van Piet Mondriaan en maken zij kennis met zijn iconische werk, zijn spirituele vorming, zijn interesses en vrienden. Het Mondriaanhuis maakt daarbij gebruik van diverse audiovisuele technieken, waardoor je wordt meegenomen in de artistieke zoektocht van de kunstenaar. De video-installatie New York won diverse internationale prijzen.

Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis is te zien t/m 25 oktober 2020.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 februari 2020


Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dan open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.