Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

Expositie Bitterzoet in het Rietveldpaviljoen

Lichtgeheugen in museum Flehite

Muziek na de markt

Inside Out bij Kunsthal KAdE

De expressionistische wereld Jan de Beus in museum Flehite

Pretty Dark vanaf 21 november in museum Flehite

Naar meer groen in de binnenstad

Nieuwe visualisaties Sam & Sophie (aangepast met nieuwe visualisaties)

Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)

Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Overlast van graffiti in de binnenstad

Expositie Bitterzoet in het Rietveldpaviljoen

Een confronterende blik op de erfenis van het verleden
Van 23 januari tot en met 2 maart 2025 presenteert het Rietveldpaviljoen in Amersfoort de expositie Bitterzoet. Deze tentoonstelling toont hoe historische gebeurtenissen en trauma's generaties lang doorwerken in families en gemeenschappen. Hedendaagse kunstenaars belichten met fotografie, film, beeldende kunst en poëzie de diepe impact van deze erfenis. De titel Bitterzoet verwijst naar de complexe mix van pijn en schoonheid die deze verhalen oproepen. De expositie biedt ruimte voor reflectie en stelt vragen over hoe de bittere nasmaak en zoete herinneringen onze identiteit vormen.

De kunstwerken in Bitterzoet brengen grote historische gebeurtenissen en hun impact op latere generaties tot leven. Thema's zoals kolonialisme, patriarchaat, oorlog, racisme en superioriteitsdenken worden vanuit persoonlijke verhalen belicht. De exposanten laten zien hoe trauma's zich kunnen vastzetten, soms met een blijvende invloed vergelijkbaar met genetische eigenschappen. Hoe dragen deze verhalen bij aan wie wij zijn en hoe verbinden ze ons met het verleden?

De expositie nodigt bezoekers uit tot reflectie en verbinding door de vraag te stellen welke erfenissen en verhalen wij met ons meedragen en hoe deze ons blijven beďnvloeden.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 janauri 2025


Lichtgeheugen in museum Flehite

za 15 mrt 2025 t/m zo 22 jun 2025
Vanaf 15 maart tot en met 22 juni 2025 is in Museum Flehite de tentoonstelling 'Lichtgeheugen - Wessel Huisman schildert Rome' te zien. Museum Flehite heeft van oudsher, door het werk van de beroemde Amersfoortse schilder Mathias Withoos (1627-1703) en zijn internationaal geroemde leerling Caspar van Wittel (1653 – 1736), een bijzondere band met Rome. De stad die al eeuwenlang kunstenaars inspireert, wordt in deze expositie op een uitzonderlijke wijze verbeeld door de ogen van Wessel Huisman. Met zijn kenmerkende spel tussen licht en tijd, abstractie en figuratie, biedt Huisman een frisse en intrigerende kijk op de Eeuwige Stad. De tentoonstelling omvat 45 schilderijen en studies waarin historische locaties, kerkinterieurs en musea centraal staan.

Het was de voormalige algemeen directeur van de Vaticaanse Musea, professor Francesco Buranelli, die Wessel Huisman tijdens een tentoonstelling in Florence benaderde met de fascinerende vraag hoe hij, als Nederlandse schilder met een specifieke kijk op licht en ruimte, de iconische plekken van Rome zou vastleggen. Wessel reageerde hierop met twee exposities, die in 2024 in het Museo del Foro Romano en in het Koninklijk Nederlands Instituut in Rome (KNIR) waren te zien.

“Wessels aandacht voor Italië heeft veel raakvlakken met oude Amersfoortse meesters uit onze collectie. Om die reden volg ik zijn werk al jaren. Nu is het hoog tijd om het Rome van Huisman in Nederland samen te brengen met de stadsgezichten van Van Wittel en Withoos”. Aldus Onno Maurer, hoofdconservator Museum Flehite.

Over Wessel Huisman
Wessel Huisman heeft een achtergrond in zowel de beeldende kunst als de geschiedenis. Terwijl hij in 1979 aan de Academie voor Beeldende Kunsten en Vormgeving in Arnhem studeerde, volgde hij tegelijkertijd de studie geschiedenis aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hoewel hij nooit als historicus heeft gewerkt, staat zijn artistieke oeuvre in het teken van een diepgaande interesse in de relatie tussen heden en verleden.

Huisman: “Rome wordt door haar bezoekers veelvuldig digitaal vastgelegd, de foto’s en filmpjes lijken onze relatie met de werkelijkheid te weerspiegelen. Deze tentoonstelling is tevens een krachtig statement ten gunste van de verbeeldingskracht van het schilderen”.

Schilderend door de tijd
Licht speelt een centrale rol in Huismans werk. Vanaf zijn vroegste jeugd in Breda heeft hij allerlei lichtgesteldheden geregistreerd en opgeslagen. Op eenzelfde manier als geuren dat kunnen doen, prikkelt dit lichtarchief zijn herinneringen. Zo reist Huisman al schilderend door de tijd, waarbij hij lichtomstandigheden en ervaringen uit het verleden opnieuw tot leven brengt. Andersom kan het gebeuren dat hij wandelend langs de Tiber in Rome geattendeerd wordt op een specifieke lichtindruk en sfeer uit zijn kindertijd. In zijn werk keert de geschiedenis terug, niet alleen als gedachte of herinnering, maar als een vitale en intense ervaring van het nu.

Balans tussen figuratief en abstract
Huisman verbindt in zijn werk het figuratieve met het abstracte. Voor hem is verf de brug tussen deze twee werelden. Hij speelt met de kracht van illusie en herkenning die een schilderij kan oproepen, waardoor zijn werk zowel intrigeert als verwondert.

Wessel Huisman exposeert veelvuldig en wereldwijd, met name in het Verre Oosten. Zo wordt hij in China al sinds 2012 vertegenwoordigd door Moyi Art Gallery/Shanghai. In 2016 verbleef hij, gesteund door het Nederlandse Consulaat Generaal, voor ruim drie maanden als artist in residence in die stad. Zijn werk is uniek door de manier waarop hij licht, tijd, herinnering en geschiedenis samenbrengt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 janauri 2025


Muziek na de markt

Muziek na de Markt, elke derde zaterdag van de maand
- 18 januari: Anouk Platenkamp (harp) & Patrick Lieffers (didgeridoo)
- 15 februari: Anastacia Frieva (dwarsfluit en piccolo) + begeleider op piano
- 15 maart: Lars en Jeanette (zang, piano en gitar)- folkmuziek
- 19 april: Cees-Willem van Vliet (orgel, piano, klavecimbel)
- 17 mei: Floris & Evelien (zangduo

Alle activiteiten van de Amersfoortse Zwaan zijn gratis toegankelijk. U kunt zelf uw bijdrage bepalen bij de collecte aan de uitgang, we denken aan €5,- p.p., als het kan meer, als het niet kan minder.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 janauri 2025


Inside Out bij Kunsthal KAdE

1 februari t/m 4 mei 2025
Kunsthal KAdE start dit voorjaar met een solotentoonstelling gewijd aan het werk van de Brits-Palestijnse kunstenaar Mona Hatoum. Onder de titel Inside Out is werk te zien uit de hele carričre van de kunstenaar: van haar performance en video's uit de jaren tachtig tot recente sculpturen, installaties en werken op papier. Dit is het eerste grote overzicht van het werk van de kunstenaar in Nederland.

Hatoum werd geboren in Libanon als dochter van Palestijnse ballingen en woont sinds 1975 in Londen. Haar werk draait om de spanning tussen het concept ‘thuis’, ontheemding en ballingschap. Met een minimalistische esthetiek en een poëtisch gebruik van het gewone, slaagt Hatoum erin om thema's van wereldwijde conflicten om te zetten in fantasierijke sculpturen en installaties die zowel meeslepend zijn als tot nadenken stemmen. Alledaagse voorwerpen worden geëlektrificeerd, de aardbol is een zoemende rode neonkaart en glazen vormen zitten opgesloten in kooiachtige structuren.

Thuis en conflict
Het concept 'thuis' is een terugkerend motief in Hatoums oeuvre. Door het alledaagse en het doodgewone subtiel te manipuleren, zet Hatoum het idee van 'thuis' als toevluchtsoord op zijn kop.

De kunstenaar neemt vaak vertrouwde huishoudelijke objecten als vertrekpunt en transformeert ze in bedreigende sculpturen, alsof er een onderstroom van vijandigheid en gevaar achter schuilt. Deze gechargeerde situaties dagen de kijker uit om de relatie met de wereld om zich heen in vraag te stellen en te heroverwegen.

Een kaasrasp wordt bijvoorbeeld uitvergroot tot het formaat van een kamerscherm dat agressief door de ruimte snijdt (Paravent, 2008) of is omgevormd tot een bed dat ongemak en pijn uitstraalt (Dormiente, 2008). Elektriciteit stroomt door een assemblage van keukengerei op een tafel, waardoor het huiselijke verandert in een plek vol angst (Home, 1999). Een grote houten keukenkast is tot in de kern verbrand en de verkoolde fragmenten worden nog maar net bij elkaar gehouden door een delicaat rasterwerk (Remains (cabinet), 2019).

Hatoums werk richt zich nooit op een specifiek conflict, maar blijft gericht op een universele ervaring van oorlog en geweld en het trauma van ballingschap en ontheemding dat het leven van mensen beďnvloedt.

Wereldbollen en cartografie
De wereldkaart is een onderwerp dat vaak terugkomt in Hatoums werk. Een perfect voorbeeld is Hot Spot (2013), een grote kooiachtige wereldbol van staal waarop de continenten in delicaat rood neon zijn afgetekend. In militair jargon staat een 'hot spot' voor een gebied van politieke of sociale onrust. Met de wereldbol die een intense rode gloed uitstraalt, lijkt Hatoum te suggereren dat de hele planeet verwikkeld is in conflict en onrust, terwijl de gloeiende continenten ook kunnen worden gezien als een schrijnende verwijzing naar de opwarming van de aarde. In Map (mobile) (2019) zijn de continenten van de wereldkaart uitgesneden in glasplaat en met dunne kabels aan het plafond opgehangen. Door de luchtstroming veranderen de continenten voortdurend van formatie, met de dreiging van een ramp als de glaspanelen tegen elkaar botsen. Een andere wereldbol, Orbital III (2018), is gemaakt van gebogen staven die het skelet van een wereldbol vormen, onderbroken door brokken puin die een wereld in een permanente staat van vernietiging suggereren.

Elleboogkerk
Voor de Elleboogkerk in Amersfoort creëerde Mona Hatoum de nieuwe installatie Web (2025), een grootschalige constellatie van delicate, transparante glazen bollen die verbonden door stalen draden de vorm van een spinnenweb krijgen. Het schijnbaar precaire web, dat boven het hoofd hangt en zich bijna over de hele ruimte uitstrekt, ziet er zowel fascinerend als onheilspellend uit. Web kan worden gezien als een net dat van boven op je af komt en een beklemmende, dreigende opsluiting aankondigt, maar kan tegelijkertijd worden ervaren als een ‘thuis’ of een plek van veiligheid. Dit herinnert ons eraan dat spinnen hun web spinnen om hun prooi te vangen en te verstrikken. Voor Hatoum symboliseert het web ook de onderlinge verbondenheid der dingen. De glazen bollen fonkelen als dauwdruppels op het web, wat op een paradoxale manier zowel verleidelijk is, als angstaanjagend. Web is een grimmige, maar poëtische herinnering aan de fysiek en psychologisch beknellende ‘webben’ waar we in het leven doorheen moeten navigeren. Hatoum heeft het motief van het web, in verschillende materialen, in haar hele oeuvre gebruikt om thema's als verwaarlozing, nietsdoen, mobiliteit en controle te verkennen.

Inside Out
De titel van de tentoonstelling is ontleend aan het werk Inside Out (concrete) (2019), een 'wereldbol' die volledig bedekt is met een circuitpatroon dat doet denken aan ingewanden of hersenkwabben. In dit werk zet Hatoum een tegenstelling op tussen de geďmpliceerde zachte kneedbaarheid van lichamelijke vormen en de aardse constructie van het object in hard beton.

KAdE, Kunsthal in Amersfoort
Eemplein 77 (Eemhuis)
3812 EA Amersfoort
033 422 50 30

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 januari 2025


De expressionistische wereld Jan de Beus in museum Flehite

Dwaal door de wereld van het twintigste-eeuwse expressionisme van Jan de Beus. Van 23 november 2024 tot 2 maart 2025 presenteert Museum Flehite de tentoonstelling Jan de Beus schilder - verzamelaar. Appel, Armando, Baselitz e.v.a.. Ontdek de avontuurlijke – pasteuze - schilderkunst van Jan de Beus en een ruime selectie uit zijn privékunstverzameling die bestaat uit werken van kunstenaars die hem inspireren, zoals Georg Baselitz, Oskar Kokoschka, Theo Wolvencamp en Karel Appel. Dit, tezamen met de tentoongestelde werken van artistiek geestverwant Armando, geeft een inzicht in de creatieve wereld van Jan de Beus.

Wie is Jan de Beus?
Jan de Beus, geboren als boerenzoon in Muiderberg in 1958, is meer dan alleen een schilder. Hij is, naast een veelzijdig kunstenaar, ook verzamelaar, muziekliefhebber, tentoonstellingsmaker en wereldreiziger. Ondanks zijn sterke banden met zijn geboortegrond, heeft hij zijn leven gewijd aan zijn kunst en is erop uit getrokken om kunst te maken en te verzamelen. Na vele omzwervingen vestigde de kunstenaar zich in 2005 weer in zijn ouderlijk huis, waar hij in het naastgelegen atelier zijn dik met verf beschilderde doeken vervaardigt.

Typerend voor het werk van Jan de Beus is de expressieve verbeelding van cultuurhistorische inspiratiebronnen, zoals literaire verhalen, beroemde muziekstukken, klassieke mythen en Bijbelse scčnes. De schilderijen van De Beus worden veelal gekenmerkt door een rijke textuur en grove, spontane schildergebaren.

De Beus’ liefde voor de poëzie en muziek komt in de tentoonstelling tot uitdrukking in tien gedichten die de Vlaamse dichter Etienne Delbaere speciaal voor specifieke schilderijen schreef. Daarnaast is de muziek te horen waarop de schilder diverse werken inspireerde. Zo is bijvoorbeeld Anton Brückner een door hem bewonderde componist.

Appel, Armando, Baselitz e.v.a.
De artistieke bevlogenheid en kennis van Jan de Beus komen tot uiting door zijn eigen schilderijen te kunnen zien naast zijn uitgebreide collectie veelal expressionistische kunst. De Beus verzamelt het liefst werk van voorgangers en stijlgenoten die hij bewondert en met wie hij zich stilistisch verwant weet, zoals Adolphe Monticelli, Emil Nolde, Oskar Kokoschka, Eugčne Leroy, Leon Kossoff, Frank Auerbach; de Cobra-schilders Appel, Sierhuis en Wolvecamp; en niet in de laatste plaats: Armando. De Beus ambieert van elke bewonderde schilder een werk te bezitten. Van sommige inspiratiekunstenaars zijn schilderijen zo kostbaar, dat De Beus van hen een belangwekkend grafisch werk heeft verworven.

De Beus en Armando Een bijzonder aspect van de expositie is de samenkomst van de artistieke werelden van Jan de Beus en Armando. Tijdens de roerige jaren tachtig bracht De Beus veel tijd door in Berlijn, waar hij voorloper en geestverwant Armando ontmoette. Ondanks hun verschillende stijlen, belicht de tentoonstelling hun gezamenlijke fascinatie voor de natuur en menselijke emoties die tot uiting komt in hun gemeenschappelijke expressionistische en pasteuze schilderstijl.

Monografie: Jan de Beus – schilderijen 1978-2024
Mede ter gelegenheid van de tentoonstelling verschijnt het boek “Jan de Beus, schilderijen 1978 – 2024”. Het bevat een overzicht van het oeuvre van Jan de Beus vanaf 1974, begeleid door gedichten van Etienne Delbaere en met teksten van Frits Scholten en Onno Maurer. Het is te koop in de museumwinkel voor € 29,90

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 17 oktober 2024


Pretty Dark vanaf 21 november in museum Flehite

Pretty Dark, Elisa, door Annabel Oosteweeghel
Een filmische fotoserie over het mentale welzijn van jongeren van 21 nov 2024 t/m 4 mei 2025.

Jongeren van nu groeien op in een wereld waar sociale druk en prestaties een grote rol spelen. Annabel Oosteweeghel en Museum Flehite Amersfoort maken dit tastbaar in de tentoonstelling Pretty Dark. De fotoserie van Annabel Oosteweeghel (1969) onthult op filmische wijze het mentale welzijn van jongeren. De beelden worden begeleid door indringende en persoonlijke interviews met de geportretteerden.

Een volmaakte bubbel
Voortdurend worden jongeren geconfronteerd met foto’s en filmpjes van mensen die er perfect uitzien en alleen maar leuke dingen doen. Opgroeien in deze bubbel van irreëel beeld maakt jongeren kwetsbaar. De druk om op sociale media een perfecte online persoonlijkheid te creëren, kan leiden tot onrealistische verwachtingen en een constante zoektocht naar validatie. Daarnaast blijkt dat de lockdowns nog steeds een grote impact hebben op de jeugd. Eén op de drie jongeren heeft last van psychische klachten zoals faalangst, depressie, angst, stress, suďcidale gedachten en eenzaamheid.

Kracht
Annabel Oosteweeghel portretteerde 10 jongeren, deels uit Amersfoort, deels uit de rest van Nederland in de leeftijd van 15-25 jaar, ieder met hun eigen unieke verhaal. De setting van de fotoserie is veelal schilderachtig. Zo werkte ze dit keer samen met kunstenaar en modestylist Frank Visser.

Fotografe Annabel Oosteweeghel: “We wilden in deze serie de jongeren vooral in hun kracht laten zien. Ze zitten namelijk beter in hun vel nu. Een positieve boodschap voor iedereen die de expositie gaat bekijken. Er is licht aan het einde van de tunnel”.

De foto’s zijn zorgvuldig geënsceneerd en esthetisch in beeld gebracht. Het zijn verstilde momenten waar de geportretteerden zich in bevinden, bevroren in de tijd waarin ze zich al te zelfbewust een identiteit proberen aan te meten. Elk portret wordt aangevuld met een persoonlijk interview over hoe het is om op te groeien in een steeds veranderende wereld.

Verhalende fotografie van Annabel Oosteweeghel
Annabel Oosteweeghel (Bussum, 1969) studeerde audio-visuele vormgeving aan Academie St Joost in Breda. Ze noemt haar verhalende fotografie ‘Imaginary documentary’, omdat de beelden die ze maakt een maatschappelijk vraagstuk als uitgangspunt nemen, maar door haar minutieus worden geënsceneerd en gestileerd. In 2015 publiceerde ze haar eerste boek: Oblivious. Het leverde haar een plaats op als finalist bij de Lens Culture Exposure Awards en een nominatie voor de Dutch Photography So Award 2015. In 2016 had ze een solotentoonstelling bij Museum Hilversum met haar serie Old Love. Met haar serie Insomnia had ze in 2020 een tentoonstelling in Museum de Fundatie. Hiermee oogstte ze veel succes en lovende recensies.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 september 2024


Naar meer groen in de binnenstad

Binnensteden staan voor grote veranderingen als gevolg van uiteenlopende factoren. Je ziet dat terug in het denken over de rol van binnensteden. En je ziet het in concrete veranderingen in tal van binnensteden als Alkmaar, Breda, Enschede, Utrecht en Tilburg.

Voorop staat steeds dat binnensteden plezierige plekken moeten worden om er te komen en te verblijven. Dat vraagt om een goede inrichting van de stad en een zorgvuldig onderhoud. Mensen komen er immers niet alleen om even iets te kopen. Ze komen vanwege de sfeer, het karakter en om anderen te ontmoeten. Ze willen gastvrij ontvangen worden in een aantrekkelijke omgeving. Het is een grote uitdaging om dat waar te maken.

Aan de inrichting van onze binnenstad valt veel te verbeteren. Groen - bomen, planten en bloemen - kunnen daar een grote rol in spelen. Meer groen is noodzakelijk gelet op langere periodes met hoge temperaturen, periodes van droogte maar ook van intense regenbuien en wateroverlast. Bewoners in de zijstraten van de winkelstraten hebben zich al volop ingezet met groene geveltuinen. Maar in de winkelstraten is nog niets gebeurd. Wat is daar mogelijk?

We hebben de Wetenschapswinkel van de Universiteit van Wageningen gevraagd om mee te denken over de mogelijkheden van vergroening. De aandacht wordt gericht op het gebied tussen De Stier en de Krommestraat. Diverse groepen studenten, in de eindfase van hun studie, bezoeken de binnenstad en zoeken uit wat de mogelijkheden zijn en welke uitdagingen om een oplossing vragen. Ze worden begeleid door medewerkers van de Universiteit, krijgen advies van medewerkers van de gemeente en betrokken inwoners van de stad. Ze kijken ook naar ontwikkelingen in andere steden om te zien wart we daar van kunnen leren. Dit is een initiatief van Vrienden van de Kamp en de OBA.

De eerste rapportages zijn binnen. Contactpersoon: Theo Miltenburg

Klik hier voor de rapportages.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 juni 2024


Nieuwe visualisaties Sam & Sophie

Om de oppositie/petitie tegen deze ontwikkelingen kracht bij te zetten zijn nieuwe volgende visualisaties gemaakt: Impressies zichtbaarheid 'Sam' en 'Sophie' vanuit de Amersfoortse binnenstad door Vincent Veneman.

Omdat er onduidelijkheid ontstond door de gemaakte 'impressies' zijn een 5 tal nieuwe visualisaties gemaakt. Sommigen dachten blijkbaar echt dat er een wit volume met rode randen werd voorgesteld, maar in de nieuwe visualisaties zijn deze vervangen door het laatste ontwerp van de architect i.p.v. slechts een impressie van de volumes.

In de laatste presentatie van het desbetreffende bureau voor de raad is geen enkele impressie vanuit de binnenstad te zien, behalve in vogelvlucht. Wat echter telt is wat je op straatniveau ziet.

Verder zijn een viertal visualiseringen gemaakt om het argument voor 'Sam' als 'baken' te kunnen weerleggen. Alles is berekend m.b.v. een 3D-model van de stad, inclusief hoogteverschillen in straatniveau's.

Vincent Veneman is werkzaam als ontwerper in de (steden)bouw en werkt voornamelijk samen met architectenbureau Scala uit Den Haag.














Hieronder het viertal nieuwe visualiseringen die gemaakt zijn om het argument voor 'Sam' als 'baken' te kunnen weerleggen.





Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 juni 2023, aangepast op 4 juli 2023


Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)


Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 april 2020


Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dan open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m˛ graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.