Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan. Alle evenementen onder voorbehoud in verband met de coronacrisis.

Zomervoetbal in Amersfoort

Zoektocht naar vrijwilligers voor Vreemde Gasten

Salon033 en expositie Amersfoortse fotoclubs vanaf 15 juli te zien in het Rietveldpaviljoen

Nacht van de literatuur

Kunsthal KAdE toont in het najaar van 2021 eerste overzichtstentoonstellingen van de kunstenaars Natasja Kensmil en Sadik Kwaish Alfraji

Ode aan het landschap in het Mondriaanhuis

Over velden en wegen

Nieuw kunstwerk Obovaal, oog van beton, nu te zien op het terras van Museum Flehite

Paradijs in de St. Joriskerk

De Vensterbank van Jasper Hagenaar

Expo Elleboog 14 t/m 22 augustus

Mondriaan 150: Feest van de Verbeelding

Brief BBN aan burgemeester en wethouders over plannen rond de Zonnehof

Tentoonstelling Mirror | Mirror. Reflect Yourself! in Kunsthal KAdE

Notitie BBN over plannen rond de Zonnehof

Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)

Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Overlast van graffiti in de binnenstad

Zomervoetbal in Amersfoort

In de maanden juli en augustus kan iedereen tussen 25 en 65 jaar uit Amersfoort (en directe omgeving) deelnemen aan het Zomervoetbal. Deze leeftijdsgroep is het afgelopen jaar door corona nauwelijks aan teamsporten toegekomen en krijgt nu alsnog de kans. Dit ondanks dat de meeste voetbalclubs grotendeels met zomervakantie zijn en zich alweer voorbereiden op het nieuwe seizoen vanaf september.

Doel van het Zomervoetbal is om mensen (weer) in beweging te krijgen en de gezondheid te bevorderen middels voetbal. Daarnaast zijn sociale contacten belangrijk met een coronaproof samenzijn na afloop. Subdoel is dat het voetbalverenigingen wellicht nieuwe leden oplevert.

Het Zomervoetbal is bedoeld voor iedereen die in staat is om tegen een bal te trappen, deelnemers hoeven geen lid te zijn van een club, maar dit mag wel. Juist mensen die al langere tijd niet meer gevoetbald hebben en dit eigenlijk wel weer zouden willen doen, in een veilige setting, zijn uitgenodigd. Er wordt op een half veld gespeeld, en slidings en zwaar fysiek contact zijn verboden. Verder is er een fairplay-reglement waar deelnemers zich aan dienen te houden.

Er zijn verschillende categorieën, te weten: vrouwen 25+ (25-65 jaar) en mannen 25+, mannen 35+ en mannen 45+. Zij kunnen deelnemen aan wedstrijden in toernooivorm. Er zijn ook trainingen voor degenen die al langer niet gevoetbald hebben, of degenen die eerst aan de fysieke conditie willen werken. Zij kunnen later instromen bij de wedstrijden op een gewenst moment, maar dit hoeft niet. De trainingen vinden op woensdagavond plaats voor mannen 25+ en mannen 35+, en op vrijdagavonden voor vrouwen 25+ en mannen 45+ bij voetbalvereniging Amvorde van 18.30-19.15 uur.

De wedstrijden in toernooivorm zijn voor mannen 25+ en mannen 35+ op woensdagavonden vanaf 19.30 uur bij Amsvorde en op zondagmiddagen vanaf 15.00 uur bij VVZA. De wedstrijden in toernooivorm zijn voor vrouwen 25+ en mannen 45+ zijn op vrijdagavonden vanaf 19.30 uur bij Amsvorde en op zondagavonden vanaf 19.30 uur bij VVZA.

Deelnemers kunnen per activiteit tot 3 uur van tevoren inschrijven. Deelnemers kunnen dus afhankelijk van hun situatie en vakantieplanning zelf flexibel aangeven wanneer zij mee willen doen.

Meer info en aanmelden kan via de website: www.zomervoetbalamersfoort.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 juli 2021


Zoektocht naar vrijwilligers voor Vreemde Gasten

Door de turbulente tijden van Corona heeft de werkgroep Vreemde Gasten haar editie 2020 van het gelijknamige evenement moeten afgelasten. We hopen van harte dat we in 2022 weer een expositie van werken van kunstenaars in huizen van onze mooie binnenstad kunnen laten plaatsvinden.

Naast het afblazen van onze 2020 editie hebben we met pijn in het hart afscheid moeten nemen van 2 dierbare werkgroepleden: Yvonne Servaas (sponsoring, administratie & subsidie) en Anneke Reitsma (toewijzingscommissie & matching). Privé omstandigheden maakten dat er spijtig genoeg geen tijd en ruimte meer was voor deze vrijwilligerstaken. Gelukkig hebben we een nieuw werkgroeplid mogen verwelkomen die zich met onze marketing & sponsoring bezig gaat houden: Wendy Sieverts.

Maar desondanks zijn we nog steeds naarstig op zoek naar nieuwe (vrijwillige) collega's. We hopen dat er binnenstad bewoners zijn die ons willen komen versterken om het evenement mogelijk te maken. Lijkt het je wat om de 2022 editie mee te helpen organiseren? We kunnen je ondersteuning vanaf september 2021 heel goed gebruiken!

Behalve de reguliere hand- en spandiensten tijdens de 2 kunstdagen zelf (1 & 2 oktober 2022) hebben we enorm behoefte aan mensen die:
- Onze kosten en inkomsten bewaken en beheren (laten we zeggen 'penningmeester')
- De organisatie van de adviescommissie op zich neemt (zeg maar 'baas ballotage')
- Het matchen van huizen en kunstenaars wil coördineren (om tot een spannende maar toegankelijk mix van huizen + kunstenaars te komen)
- Mee willen denken over de inhoud van onze catalogus
- Nuttige tips en suggesties hebben voor het toekomstbestendig houden van VreemdeGasten (denk dan aan 'Corona-proof' maar ook 'inclusief' en 'verjongend' - belangrijke voorwaarden voor onze subsidie)
- Computervaardig zijn en bedreven zijn in Word, Exel en Zoom.

Als één of meerdere bovenstaande taken je aanspreken maken we heel graag nader kennis! Heb je nog vragen? Mail ons gerust of neem rechtstreeks contact op met onze voorzitten: Anton Van Kolfschoten (zie mailadres hieronder).

Help je ons VreemdeGasten te laten voortbestaan!? We horen het graag: info@vreemdegastenamersfoort.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 juli 2021


Salon033 en expositie Amersfoortse fotoclubs vanaf 15 juli te zien in het Rietveldpaviljoen

Op donderdag 15 juli openen de expositie Salon033 en de tweedelige expositie van de Amersfoortse fotoclubs. De expositie van de Amersfoortse fotoclubs, die te zien is tot en met 29 augustus, geeft de bezoekers een goed beeld van het talent uit Amersfoort. Salon033 is te zien tot en met zondag 1 augustus.

Salon033
Fotograaf René Dissel en audiovisueel kunstenaar Victor Dissel onderzoeken de verbinding tussen mens en zijn omgeving en noemen het photomorphose. Heleen van Tilburg transformeert de reële wereld tot abstracte kunst en roept op om met je ogen te dwalen. Gerda Kalmann richt de blik op wereldwijde en intense, diepgewortelde devotie die misschien wel sterker is dan het gezonde verstand. Fotograaf Fred Oosterhuis, bouwkunde student David de Vries en visueel verhalenverteller Watze de Haan nemen je mee langs strakke bouwplaatsen, verstilde grachten, architectuur toen en nu.

Amersfoortse fotoclubs
De expositie van de Amersfoortse fotoclubs toont een selectie van foto's gemaakt door de leden van vijf Amersfoortse fotoclubs: Fotokring Eemland, ZoneV, Fotogroep deeez!, Keistad Fotocollectief en Fotoclub Keistad. De curatoren Diana Bokje en Tom Meerman hebben ieder een gedeelte van de expositie samengesteld. De expositie bestaat uit twee delen.

15 juli t/m 29 augustus: Herhaling expositie 2020 Vanwege het coronabeleid werd deze expositie in december 2020 al na een paar dagen gesloten. Curator Diana Bokje selecteerde hiervoor 32 uiteenlopende foto's. Aanvullend zijn er nog 44 foto's te zien op een groot beeldscherm.

5 augustus t/m 29 augustus: Wondere Wereld Voor de nieuwe expositie zijn de bijna tweehonderd leden van de vijf fotoclubs de uitdaging aangegaan om het thema Wondere Wereld op een creatieve en kunstzinnige manier gestalte te geven. Curator en fotograaf Tom Meerman maakte een selectie van dertig tot veertig foto's. Het gaat om foto's die gecreëerd zijn. Dat kan tijdens het fotograferen, maar ook door bewerkingsprogramma's achteraf. De fotograaf speelt als het ware met de werkelijkheid, waardoor er een wondere wereld ontstaat.

Expositie Garden of Henri in Galerie Rietveldpaviljoen Sinds juni 2021 beschikt het Rietveldpaviljoen ook over een galerie, inclusief webshop 033fotostad.com/galerie-rietveldpaviljoen, waar foto's en fotoboeken worden verkocht. Van 1 juli tot en met 29 augustus zijn er foto's van Henri Blommers te zien. Blommers is een Amsterdamse fine-art fotograaf die zowel digitaal als analoog werkt, met een verscheidenheid aan camera's. Met de expositie Garden of Henri heten we bezoekers welkom in de tuin van Henri, bestaande uit twintig foto's gemaakt in zijn tuin en uit de serie Plastic Utopia. De bloemenfoto's van Blommers hebben een bijna buitenaardse dimensie vol gedurfde kleuren.

Het Rietveldpaviljoen, Zonnehof 8 te Amersfoort, is geopend op donderdag tot en met zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur. De entree bedraagt â‚ 3,50. In verband met de corona-maatregelen moeten bezoekers via de website 033fotostad.com vooraf een tijdslot reserveren. Indien er plaats is kan er ter plekke ook een entreebewijs worden gekocht. Galerie Rietveldpaviljoen is kosteloos te bezoeken.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 juli 2021


Nacht van de literatuur

Op 18 september 2021 vanaf 20:00 uur verwelkomt 'De Nacht van de Literatuur' drie schrijvers in de Bibliotheek Eemland: Tommy Wieringa, Sofie Lakmaker en Auke Hulst. Zij lezen voor uit eigen werk en zullen geïnterviewd worden over hun schrijverschap, hun recente werk en alles wat nog meer ter sprake komt. Je kunt deze avond bijwonen in de bibliotheek of via een online livestream. Kaarten zijn verkrijgbaar via de website van de bibliotheek. De avond zal worden afgesloten met een afterparty in het KAdECafé.

Op de website www.nachtvandeliteratuur is meer informatie te vinden over deze Nacht. Waar in eerdere edities het festival verspreid werd over meerdere locaties rondom het Spui en het Eemplein, heeft de organisatie besloten i.v.m. Covid-19 perikelen dit jaar het festival te organiseren op maar 1 locatie en met 3 schrijvers. Het aantal toegestane bezoekers in het Eemhuis zal aangepast worden naar de dan geldende Corona-regels. We hopen volgend jaar op zaterdag 12 maart 2022, als afsluiting van de Boekenweek, weer een volledig festival neer te kunnen zetten met meer auteurs en dichters en meerdere locaties.

Meer informatie over de schrijvers:
Tommy Wieringa (1967) is schrijver, columnist en scenarist. Wieringa schreef onder andere de romans Alles over Tristan (Halewijnprijs, 2002), Joe Speedboot (F. Bordewijkprijs 2006), Caesarion (shortlist IMPAC Dublin Literary Award 2013) en De heilige Rita (Bookspot Lezers- en Literatuurprijs, publieksprijs Gouden Boekenuil en Inktaap 2017). Pieter Steinz schaarde Wieringa in NRC Handelsblad onder 'de Grote Tien van de Nederlandse literatuur.'

Sofie Lakmaker (1995) debuteerde in 2021 met het alom geprezen De geschiedenis van mijn seksualiteit, waarin ze haar liefdesleven en de eenzame worsteling met haar gender beschrijft. 'De geschiedenis van mijn seksualiteit luidt: dat ik altijd op zoek ben geweest naar iemand die de deuren en ramen zou sluiten, zou zeggen: en nu is het goed.' NRC Handelsblad schreef: 'De debuutroman van Sofie Lakmaker heeft het in zich om een hit te worden - omdat het een vurig verhaal is, nietsontziend en grappig, zo smeuïg geschreven dat je erdoorheen vliegt.' De Standaard voegde daar aan toe 'Een veelbelovende literaire aankondiging: hier is Sofie Lakmaker. Wen er maar aan.'

Auke Hulst (1975) is schrijver, literatuurcriticus, journalist en muzikant. Sinds zijn debuut in 2006 publiceerde hij vele romans, essaybundels en reisboeken. Zijn succesvolle derde roman Kinderen van het Ruige Land (2012) werd genomineerd voor de BNG Literatuurprijs en bekroond met de Cutting Edge Award 2013, de prijs voor het Beste Groninger Boek, en de Langs de Leeuw Literatuurprijs van het gelijknamige tv-programma. Slaap zacht, Johnny Idaho (2015), een dystopische roman over thema's als economische apartheid en surveillance, werd genomineerd voor de Halewijnprijs, de Boekhandelsprijs en bekroond met de Harland Awards Romanprijs en de Reinaert-trofee. In het najaar van 2021 verschijnt een nieuw boek van zijn hand De Mitsukoshi Troostbaby Company, waar reikhalzend naar uitgekeken wordt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 juli 2021


Kunsthal KAdE toont in het najaar van 2021 eerste overzichtstentoonstellingen van de kunstenaars Natasja Kensmil en Sadik Kwaish Alfraji

za 25 sep 2021 t/m zo 9 jan 2022

Kunsthal KAdE toont in het najaar van 2021 eerste overzichtstentoonstellingen van de kunstenaars Natasja Kensmil en Sadik Kwaish Alfraji. Kunsthal KAdE besteedt geregeld aandacht aan bijzondere oeuvres. In het najaar van 2021 wordt het werk van Sadik Kwaish Alfraji en Natasja Kensmil in parallelle solotentoonstellingen getoond. Kensmil was in Nederland al vaker te zien, maar nog niet met een dwarsdoorsnede uit haar gehele oeuvre. Alfraji heeft aan diverse internationale projecten meegedaan, maar had na 2010 in Nederland geen solotentoonstelling meer. Hij tekent in een expressieve stijl zijn herinneringen en associaties aan Irak en reflecteert hiermee ook op zijn eigen migratie. Kensmil schildert eigentijdse ‘historieschilderijen’ met (beladen) motieven die verdichte beeldverhalen vormen.

In Museum Flehite is gelijktijdig met de tentoonstelling in Kunsthal KAdE grafisch werk van Alfraji te zien. Het gaat om ongeveer 100 etsen, houtsneden, tekeningen en schilderijen uit de jaren 80 die gaan over de oorlog tussen Irak en Iran, maar ook over thema's als liefde en vrijheid.

Drieluik migratiegeschiedenis
In Kunsthal KAdE worden videowerken en werken op papier uit de laatste vijf jaar getoond. Alfraji werkt voor de tentoonstelling aan het tweede luik uit een drieluik over de migratiegeschiedenis van zijn familie en hemzelf. Dit tweede deel, waarin de verhuizing binnen Bagdad centraal staat, is straks in Kunsthal KAdE voor het eerst te zien. Het eerste luik was in 2020 in het Stedelijk Museum in Amsterdam te zien en ging over de migratie van de familie uit het zuiden van Irak naar Bagdad. Het nog te ontwikkelen derde luik gaat over de eigen migratie van Alfraji naar Nederland. In de grote zaal van de kunsthal staat het monumentale, negendelige videowerk "Once Upon A Time, Hadiqat Al Umma" centraal. Op de negen schermen zijn fragmenten van kunstwerken in een park in Bagdad te zien, tezamen met een jeugdfoto van de kunstenaar, waar associatieve beeldelementen vehikels van herinnering omheen dwarrelen.

Museum Flehite toont de etsen en tekeningen die Alfraji in de jaren tachtig in Irak maakte, waarin hij het gewelddadige conflict met buurland Iran blootlegt. De figuratieve stijl die de kunstenaar hanteert was destijds, in het Irak van Saddam Hoessein, te confronterend om te tonen. Het werk van Alfraji is onder meer te zien geweest in de Asia Pacific TriÃ"nnale in het Australische Brisbane, in het paviljoen van Irak in de "Biennale van Venetie" van 2017, in een tentoonstelling over Irak in het Moma PS1 en in Videobrasil in Sao Paulo. Bij de expositie verschijnt een catalogus in het Nederlands en Engels.

Het is voor het eerst dat zo'n uitgebreide dwarsdoorsnede uit het oeuvre van Natasja Kensmil in Nederland wordt getoond. Eerdere presentaties zoomden vooral in op individuele series. De verhalen die Kensmil met veel details en op grote doeken vertelt, grijpen terug op de collectieve en haar persoonlijke geschiedenis. Tegenstellingen als macht en onmacht, het aardse en het spirituele en geweld en opoffering lopen als een rode lijn door deze vertellingen heen.

Vroege werken tot recente series In Kunsthal KAdE is werk van Kensmil in de zalen van de bovenverdieping te zien, van de vroegste werken eind jaren negentig tot recente series. Een van die series is "Martyrs Mirror", een serie zeefdrukken op zijde over de Wederdopers, een radicaal Christelijke beweging. Het werk is gebaseerd op een boek met dezelfde titel uit de zeventiende eeuw van Thieleman van Braght, over het martelaarschap binnen deze religieuze groepering. Een andere serie is "Sleeping Beauty" waarvoor Kensmil zich baseerde op victoriaanse doodsportretten van kinderen. Ze schildert ze in hun verinnerlijkte rust. In een catalogus van de Zuid-Afrikaanse galerie Stevenson zegt Kensmil hierover: "Ik geloof dat de ziel voortleeft in de portretten van doden. De geesten van de kinderen dwalen; ze proberen te ontsnappen aan hun gefaalde levens en te ontvluchten aan hun eenzaamheid. Ik verken het domein van de levenden dat overlapt met de geesten, de onderwereld...".

Natasja Kensmil heeft in ruim twintig jaar een oeuvre opgebouwd, waarin ze de geschiedenis als onlosmakelijk onderdeel van het heden presenteert. Motieven vaak met een concrete historische of kunsthistorische bron als basis liggen over elkaar heen of doemen op uit dikke lagen verf. Ogenschijnlijk in zwart-wit, maar eerder in blauwzwart of groenzwart met eindeloze grijstinten. Wat oogt als monochromie zit vol detail en nuance.

De tentoonstellingen zijn samengesteld door Robbert Roos, directeur van Kunsthal KAdE en Lara Stolwerk, projectmedewerker bij Kunsthal KAdE, in samenwerking met de kunstenaars.

KAdE, Kunsthal in Amersfoort
Eemplein 77 (Eemhuis)
3812 EA Amersfoort
033 422 50 30

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 juli 2021


Ode aan het landschap in het Mondriaanhuis

Het Nederlandse landschap is al eeuwenlang een bron van inspiratie voor kunstenaars. Ook Piet Mondriaan had veel oog voor de natuur om zich heen. Hoewel hij vooral bekend is geworden met zijn abstracte composities, schilderde hij aan het begin van zijn loopbaan veel landschappen. Een aantal van deze vroege werken is nu te zien in het Mondriaanhuis. Ze zijn samengebracht met het werk van drie hedendaagse kunstenaars, die ieder op hun eigen manier het landschap hebben vastgelegd: Frans Kanters, Suus Kooijman en John Konijn.

Mondriaan fietste aan het begin van de vorige eeuw regelmatig zijn woonplaats Amsterdam uit om buiten de stad en plein air het landschap vast te leggen op doek. Het riviertje 't Gein heeft hij talloze malen geschilderd. John Konijn en Suus Kooijman, beiden afkomstig uit de regio Amersfoort, zochten hun onderwerpen ook dicht bij huis. Zij werden o.a. geïnspireerd door de Eem, de rivier die door Amersfoort stroomt. Fotograaf Frans Kanters trok wat verder het land in en legde het weidse Hollandse landschap vast in zwart wit.

Suus Kooijman (1960) woont en werkt in Achterveld. Zij maakt voor haar werk gebruik van een eeuwenoude techniek met was en pigmenten (encaustic). De landschappen die onder haar handen ontstaan zijn intrigerend omdat ze tegelijkertijd onthullend en verhullend zijn. Veel wordt aan de blik van de kijker overgelaten.

Het landschap is een belangrijk thema voor John Konijn (1979). De werken in deze tentoonstelling zijn alle drie geschilderd naar de directe omgeving van Amersfoort. De schilder maakte Avond over de Eem geïnspireerd op het uitzicht dat hij had in zijn vorige atelier.

Frans Kanters (1964) woont en werkt vanuit Amersfoort. Hij heeft het Hollandse landschap talloze malen vastgelegd in zwart wit. Zonder kleur is er meer vrijheid voor de kijker, zo is zijn overtuiging. De fotograaf is altijd zoekende naar de stilte in een beeld. Leegte en lijnenspel kenmerken zijn werk.

Meet & greet met kunstenaars
Op zaterdag 12 juni is Suus Kooijman vanaf 14.30 uur aanwezig in het museum om vragen van bezoekers over haar werk te beantwoorden. Op zondag 27 juni is John Konijn in het Mondriaanhuis voor een ontmoeting met bezoekers. Ook vanaf 14.30 uur.

Ode aan het landschap is te zien t/m 31 oktober.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 juni 2021


Over velden en wegen

Museum Flehite opent op zaterdag 5 juni haar deuren met tentoonstelling Over velden en wegen. In het landelijke themajaar ‘Ode aan het landschap’ richt het museum de aandacht op de diversiteit van het landschap in Nederland in het algemeen, en rond Amersfoort in het bijzonder. Met een veelzijdige tentoonstelling van landschapschilder- en -tekenkunst toont het museum de prachtige natuur die Nederland rijk is.

Over velden en wegen toont een kleurrijk ensemble aan landschappen in diverse artistieke stijlen, zoals een pointillistisch bosgezicht van Jakob Nieweg, een realistisch weidelandschap van Piet Mondriaan, een modernistisch geschilderd Fries polderlandschap van Gerrit Benner, een dromerig kwelderlandschap van Hendrik Jan Wolter en een coloristisch Noord Hollands polderland van Dirk Breed.

1750 tot nu
De focus van de tentoonstelling ligt op de periode 1750 tot heden. Er is een selectie gemaakt uit de eigen collectie en die van de gemeente Amersfoort die recent (gedeeltelijk) in beheer is gegeven aan het museum. Daaronder bevindt zich ook de zogenaamde kerncollectie Armando. Uit deze collectie is onder andere een "Schuldig Landschaft" aan de tentoonstelling toegevoegd. Ook zijn enkele werken uit privécollecties te zien.

Jordanus Hoorn
In de tentoonstelling is speciale aandacht voor de landschapstekeningen van Jordanus Hoorn (1753-1833). Hoorn volgde een kunstopleiding in Haarlem, maar Amersfoort was het grootste gedeelte van zijn leven zijn standplaats; hij werd er geboren en overleed er. In 2014 schonken de nazaten van deze Amersfoortse kunstenaar een omvangrijke collectie tekeningen aan Museum Flehite. Hoorn, destijds ‘tekenmeester’ van Amersfoort, trok vanuit de stad ‘over velden en wegen’ met zijn tekengerei in de aanslag. Hij maakte topografisch kloppend werk in een natuurgetrouwe tekenstijl. Soms noteerde hij op de achterzijde van het blad waar de scene zich bevond: Groot Zandbrink, Leusden, ‘Langs een beek bij Amersfoort', Voorthuizen, Nijkerk, enzovoort. Hoorn maakte tevens de nodige Amersfoortse stadsgezichten in olieverf. Museum Flehite bezit daarvan een aantal fraaie exemplaren, die te zien zijn in de vaste opstelling van het museum.

Hedendaagse landschappen
In de tentoonstelling is ook werk van diverse hedendaagse kunstenaars samengebracht: potloodtekeningen van Peter Tekelenburg, landschappen in olieverf van John Konijn, schilderijen in gemengde techniek van Edith Meijering en fotografie van Hans Withoos. Er zijn monumentale tekeningen van het Wad van Annemieke Harkema en verstilde landschappen in het Noorden van Friesland en Groningen van de hand van fotograaf Frans Kanters. Samen met de oude meesters bieden ze een bijzondere en gevarieerde kijk op het Nederlandse landschap door de eeuwen heen.

Over velden en wegen is te zien vanaf zaterdag 5 juni t/m 26 september 2021

Veilig museumbezoek
Museum Flehite is open dinsdag t/m zondag van 10-17 uur. Voor een veilig bezoek worden de geldende coronamaatregelen gehanteerd. Bezoekers (ook Museumkaarthouders) dienen vooraf een ticket te reserveren reserveren via de website.

Museum Flehite
Westsingel 50
3811 BC Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 juni 2021


Nieuw kunstwerk Obovaal, oog van beton, nu te zien op het terras van Museum Flehite

Obovaal, het meest recente kunstwerk van Marlou Rutten, is geplaatst op het terras van museum Flehite. Het kunstwerk werkt volgens het principe van een camera obscura, en vormt een nagedachtenis voor de Amersfoortse schilder Caspar van Wittel, welke de camera obscura gebruikte bij het vervaardigen van zijn schilderijen. Het is een kunstwerk wat verwondert en de illusie schept van een levend schilderij. Nu is Obovaal alleen nog van de overkant van de singel te bezichtigen, zodra Museum Flehite de deuren weer opent, kan iedereen het werk van dichtbij komen bekijken.

Gaspare degli Occhiali
De bijnaam van de geroemde 17e eeuwse kunstschilder Caspar van Wittel was ‘Gaspare degli Occhiali’, Caspar met de bril. Deze bijnaam had hij te danken aan zijn onmiskenbare oog voor detail en de onnadrukkelijke gewoonheid waarmee hij zijn omgeving registreerde. Hoogstwaarschijnlijk gebruikte Van Wittel een camera obscura als hulpmiddel om details van stadsgezichten te kaderen en uit te lichten. "Het is een mysterieus principe waar je uren in kan verdwalen", aldus Marlou Rutten.

Ruttens fascinatie ontmoet Van Wittel
Om het nalatenschap van Van Wittel te vieren, heeft Marlou Rutten een ontwerp gemaakt wat de kijker deelgenoot maakt van zijn werkwijze. Obovaal is een levensgrote camera obscura dat het stadsgezicht toont van de Koppelpoort in Van Wittels geboorteplaats Amersfoort. Het is een beeld wat bovenal verwondert. De magie schuilt in het live representeren van de werkelijkheid waardoor de illusie van een levend schilderij ontstaat. Het getoonde beeld zal nooit twee keer hetzelfde zijn want de werkelijkheid verandert constant.

Marlou Rutten
Het werk van Marlou Rutten wordt gekenmerkt door eigenzinnige producten en objecten waarmee ze de tastbare waarde onderzoekt van dat wat niet wordt opgemerkt door onze zintuigen. Door objecten te creëren die natuurlijke fenomenen op onconventionele manieren vertalen en registreren, speelt ze met de zintuiglijke waarneming. Er is een onlosmakelijk verband tussen haar werk en de context waarin het wordt beleefd. Marlou's werk bestaat, creëert en wordt opnieuw gedefinieerd door zijn werkelijke omgeving. Kenmerkend voor haar werk is de verfijnde esthetiek, de poëtische waarde en de aandacht voor vorm, materiaal en kleur. Oproep gemeente Amersfoort In mei 2019 legde de gemeente Amersfoort kunstenaars en designers de vraag voor hoe het erfgoed van de beroemde 17e eeuwse Amersfoortse kunstenaar Caspar van Wittel een plek kon krijgen in de binnenstad. Na de oproep van de gemeente Amersfoort werden er maar liefst 27 verrassende projectvoorstellen van hoge kwaliteit ingediend. De meerderheid van de jury wilde graag het werk van Rutten laten uitvoeren om te laten plaatsen op het terras van Museum Flehite. Dit project is mede ondersteund door De Vrienden van Van Wittel.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 juni 2021


Paradijs in de St. Joriskerk

Wat is het hedendaagse Paradijs? Waar streven wij nog naar? Hoe bereikt de moderne mens het Nirwana? De kunstenaars van Galerie Absoluut gaan op zoek.

De verbeelding van het Paradijs is zo divers als de mensheid zelf. We kennen natuurlijk de oeroude beschrijving van het Paradijs vanuit de religies. Maar wat is het hedendaagse Paradijs? Waar streven wij nog naar? Hoe bereikt de moderne mens het Nirwana?

Zomaar een aantal ideeën: het Paradijs als aangename verblijfplaats, het paradijselijke streven van de mens naar zelfverwerkelijking, dromen en verlangens. Vergeet ook de tegenhangers niet als zonde, verleiding en verval. De kunstenaars van Galerie Absoluut zijn op zoek gegaan naar hun persoonlijke invulling en beleving van dat Paradijs. Volledig los van, soms juist voortbordurend op, de aloude betekenissen. De expositie Paradijs volgt deze zoektocht, maar of het ultieme antwoord wordt gegeven? Kom, kijk en verwonder!

De opening is zaterdag 19 juni 2021, om 16 uur door onze voorzitter Rens de Groot, met muziek van fluittrio Driedubbel&Dwars (Carolien Magnus van Absoluut, Roos Smink en Satcha van Donge).

De expositie is te zien van dinsdag 15 juni tm 24 juli 2021 bij St.-Joriskerk, Hof 1, Amersfoort
Vanaf vrijdag 25 juni, iedere vrijdag om 16 uur, rondleiding door de kunstenaars zelf.
Openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 11 – 17 uur
Volg de corona-regels.
Toegang tot de St.-Joriskerk kost € 2 ter ondersteuning van het onderhoud.
Incidenteel is de kerk gesloten, bij voorbeeld i.v.m. een huwelijk. Check joriskerkamersfoort.nl.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 1 juni 2021


De Vensterbank van Jasper Hagenaar

In De Vensterbank toont beeldend kunstenaar Jasper Hagenaar (1977) t/m 29 augustus 2021 twee schilderijen uit zijn omvangrijke oeuvre, waarbij meerdere thema’s samenkomen; de figuur met gespreide armen en de vaas.

Tegelijkertijd met De Vensterbank is zijn werk ook te zien in Mirror | Mirror. Reflect yourself! in Kunsthal KAdE. Voor deze tentoonstelling maakte Hagenaar een anamorfose: een schilderij met een vertekende afbeelding, die er alleen met behulp van een spiegel realistisch uitziet. Ook hierin speelt deze figuur een hoofdrol.

“De figuur met open armen is een terugkerend thema binnen mijn werk”, aldus Hagenaar (1977). “Het is een pose met ontzettend veel associaties, o.a de mens van Vitruvius en de zonnegroet. Ook in de werken voor Kunsthal KAdE komt het thema terug en vormt zo een mooie verbinding naar die werken." "Het beeld van de man voor de geschoten berenhuid is ontleend aan het allereerste werk(je) dat ik binnen dit thema heb gemaakt. Dit was een klein inkttekeningetje op de Rijksakademie in 2004. Door het te schilderen op een vaas, een thema dat pas veel later in mijn werk zijn intrede doet, voelde het alsof er een cirkel rond was.”

De Vensterbank van Jasper Hagenaar
Te zien t/m 29 augustus 2021 op de stoep van Bergstraat 32, Amersfoort
Zeven dagen per week verlicht van 8 tot 23 uur

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 15 april 2021


Mondriaan 150: Feest van de Verbeelding

Op zondag 7 maart a.s. zijn we precies een jaar verwijderd van de 150e geboortedag van Piet Mondriaan in 2022. Het Mondriaanhuis in Amersfoort - geboortehuis van de kunstenaar, die aan het begin van de vorige eeuw een ware revolutie ontketende - wil het 150e geboortejaar van Mondriaan vieren met een ‘Feest van de Verbeelding’.

Er zijn niet veel kunstenaars die zichzelf zo vaak opnieuw hebben uitgevonden als Mondriaan. Tot aan het einde van zijn leven bleef hij zich vernieuwen. Hij was leergierig en bezat een grenzeloze nieuwsgierigheid naar nieuwe ontwikkelingen, ook buiten de beeldende kunst. Zijn uitzonderlijke eigenschappen en kwaliteiten hebben hem tot grote hoogte gebracht. Het Mondriaanhuis wil in 2022 Piet Mondriaan eren met een manifestatie die de vernieuwingsdrang en de verbeeldingskracht van de kunstenaar centraal stelt. Onder de titel 'Feest van Verbeelding' wordt iedereen uitgenodigd om mee te werken aan een innovatief, inspirerend en inclusief programma.

Maatschappelijk programma
Het Mondriaanhuis heeft de gemeente Amersfoort gevraagd om een aantal vraagstukken te benoemen waar de samenleving mee worstelt en waarvoor nog geen goede oplossing voor is gevonden. Te denken valt aan vraagstukken op het gebied van duurzaamheid, energietransitie of mobiliteit, maar ook burgerparticipatie of welzijn.

Het idee is om vervolgens bedrijfsleven, overheid, onderwijs en/of maatschappelijke en culturele instellingen te koppelen aan kunstenaars en de creatieve industrie. Gezamenlijk denken zij over de stedelijke opgaven van deze tijd en gaan op zoek naar (nieuwe) oplossingen en ontwerpen. De gedachte is dat de verbeeldingskracht en creativiteit van kunstenaars een essentiële bijdrage kan leveren aan toekomstige oplossingsrichtingen.

De uitwerking van de vraagstukken
kan veel vormen aannemen. Denk aan stadsdebatten, ronde-tafel-gesprekken, scrums, ontwerpwedstrijden, scriptie- en stageprijzen, festivals, boardroom-interventies, hacketons, ted-talks, conferenties, exposities, pamfletten, wijkontbijten, theatercollege, fotografieopdrachten, etc.

De eindresultaten worden in het najaar in stadsmuseum Flehite getoond in de vorm van een veelvormige, manifestatie onder de noemer Panorama Amersfoort. Er worden daarnaast tentoonstellingen rond Mondriaan voorbereid door Kunsthal KAdE en natuurlijk door het Mondriaanhuis zelf.

Cultuur
Kunsthal KAdE zal in 2022 een tentoonstelling organiseren over Mondriaan en zijn tijdgenoten: zijn voorbeelden en navolgers. Het Mondriaanhuis heeft twee jubileumtentoonstellingen gepland. De eerste expositie is in samenwerking met MOAM uit Amsterdam. Dit creatieve platform zal jonge kunstenaars van diverse kunstdisciplines selecteren en samenbrengen voor een tentoonstelling waarbij Mondriaan de inspiratiebron is. In de tweede tentoonstelling, getiteld ‘Onbegrensd’ koppelt het Mondriaanhuis zeven hedendaagse beeldend kunstenaars aan zeven componisten en een dichter. De eindproducten van dit project worden enerzijds een tentoonstelling waarin beeldende kunst en composities tot een geheel worden gesmeed en anderzijds een muzikale performance waarbij beeldende kunst een belangrijke rol krijgt.

Het Feest van de Verbeelding krijgt uiteraard ook een cultureel programma. Culturele instellingen in Amersfoort, zowel amateur als professioneel, worden uitgenodigd speciaal ter gelegenheid van het 150-jubileum te programmeren en een programmaonderdeel in te brengen in een stadsprogramma dat start op 7 maart 2022.

Het idee is om rond 1 juni 2022 voor de stad een culturele climax te organiseren op het Eemplein in het centrum van de stad. Een groot concert met optredens van Amersfoortse artiesten met landelijke faam, zoals Miss Montreal en Diggy Dex, maar ook met medewerking van het Amersfoorts Jeugdorkest en Holland Opera.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 maart 2021


Expo Elleboog 14 t/m 22 augustus

Vanaf 14 augustus 2021 kun je dwalen door het voormalig Armando Museum in Amersfoort, langs 11 eilanden van elf beeldenmakers en keramisten. Expo Elleboog verwijst naar de Elleboogkerk waarin het Armando Museum ooit gehuisvest was. Dertien jaar geleden brandde het Armando Museum af. Na een schitterende wederopbouw, staat het pand nu al weer jarenlang leeg, wachtend op nieuw leven.

Deelnemende kunstenaars: Hannah Blom, Theo van Delft, Eveline van Duyl, Michiel Jansen, Emile van der Kruk, ,Jolanda Meulendijks, Frans Ottink, Marisja Smit, Gertjan van der Stelt, Emilio Timp, Anders Wolhar.

Expo Elleboog, Langegracht 36
14 t/m 22 augustus 2021
11.00 - 17.00 uur
Toegang vrij

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 maart 2021


Brief BBN aan burgemeester en wethouders over plannen rond de Zonnehof

Een kongsi van projectontwikkelaars willen hun braakliggende grond dan wel leeglopende kantoorkolossen herontwikkelen: Boeddha-terrein, Suncourt (Runmolen), voormalig SNS gebouw, Life City. Zie AD-Amersfoortse Courant dd. 13 mei 2020. Het BBN heeft over deze plannen een notite gemaakt die ook naar burgemeester en wethouders van Amersfoort gestuurd wordt met het verzoek om tot overleg te komen om te zien hoe bewoners van de binnenstad bij de ontwikkeling van deze plannen betrokken kunnen worden.

Download hier de brief van het BBN aan de burgemeester en wethouders.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 23 november 2020


Tentoonstelling Mirror | Mirror. Reflect Yourself! in Kunsthal KAdE

23 jan 2021 t/m 29 augustus 2021

De tentoonstelling Mirror | Mirror laat de bezoeker verwonderen over de veelzijdigheid van het fenomeen spiegeling. Met de spiegel worden we dagelijks geconfronteerd. Op sociale media spiegelen we voortdurend onze identiteit. De huidige tijd vraagt meer dan ooit om (zelf)reflectie. Aan de hand van kunsthistorische, verhalende en wetenschappelijke invalshoeken worden bezoekers uitgenodigd deze reflectie te onderzoeken. Er is werk te zien van een dertigtal kunstenaars en designers uit binnen- en buitenland die zich op verschillende wijzen tot het fenomeen spiegels verhouden. De tentoonstelling begint met een glimlach. Amerikaans designer Berk Ilhan heeft een ‘mürror’ bedacht, een smart mirror: een spiegel die alleen weerkaatst als je lacht.

De grote zaal wordt ingericht met installaties van de Deense kunstenaar Jeppe Hein. Zijn levensgrote werk 'Mobile Mobile' is voor het eerst in een museale omgeving te zien. Zijn mobile van spiegels komt in beweging door een hometrainer, waardoor de ervaring van de ruimte continu verandert. Hein: ‘Ik wil mensen inspireren om naar zichzelf te kijken en zich af te vragen ‘Wie ben ik?’ en ‘Waar ga ik heen?’

Kunstgeschiedenis en cultuurhistorische verhalen
In het eerste kabinet is een kunsthistorische en culturele selectie werken te zien. Verhalen uit de bijbel en de mythologie (Narcissus, Amaterasu en Venus) worden afgewisseld met literatuur (zoals Sneeuwwitje, Alice in Wonderland en Tijl Uilenspiegel). Daarnaast is er aandacht voor het gebruik van de spiegel in de praktijk van het schilderen. De spiegel als onmisbaar gereedschap bij het maken van een zelfportret en de Claudespiegel (of zwarte spiegel) komen aan bod. In opdracht van Kunsthal KAdE maakt kunstenaar Jasper Hagenaar een werk met een anamorfose: een schilderij met een vertekende afbeelding, die er alleen met behulp van de spiegel realistisch uitziet. Kunstschrift geeft extra verdieping in hun themanummer dat begin december verschijnt.

Wetenschap en design
De spiegel kent bijzondere toepassingen. Kunsthal KAdE toont eerste experimenten zoals de zonnespiegels van Archimedes tot meer recente designoplossingen als spiegels in de bergen van Rjukan om in de winter een dorp van ‘licht’ te voorzien. Actueel is de James Webb-telescoop bestaande uit spiegels van zes-en-een-halve vierkante meter, die opklapbaar in een raket de ruimte ingaan. De Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT maakte een spiegel van synthetisch glas, een bijproduct dat is ontstaan tijdens de recycling van chemisch afval. Ook zijn er designoplossingen in de zorg bedacht, zoals bijvoorbeeld de Alzheimerspiegel door Gerjanne van Gink.

Reflect Yourself / Reflect Reality
In het derde en vierde kabinet zijn kunstwerken te zien die zelfreflectie en reflectie van de omgeving tonen, zoals Yoko Ono’s 'Mirror Piece' en de onderzoekende performances van Joan Jonas. Irina Birger maakt speciaal voor de tentoonstelling een nieuw werk waarin ze spiegels betekent met lijnen waardoor een netwerk ontstaat dat de beschouwer een gedeconstrueerde reflectie teruggeeft. Een bijzondere documentaire is 'Svyato' van regisseur Victor Kossakovsky. Hij bedekte na de geboorte van zijn zoon twee jaar lang alle spiegels in zijn huis en filmde de confrontatie van zijn zoon met de spiegel; een film over zelfkennis en eenzaamheid. Het videowerk 'Mirror' van de Iraaks-Koerdische kunstenaar Hiwa K verkent sentimenten van vervreemding: een antenne-achtig object vol achteruitkijkspiegels fungeert als navigatieapparaat. Het werk van de Amerikaans-Koreaanse kunstenaar Michael Joo bestaat uit twee spiegelende politieschilden. De aanvaller wordt met zichzelf geconfronteerd. Theatermaker Carolien Arnold laat tenslotte bezoekers in verschillende opdrachten kennismaken met hun ware gezicht.

Natuurspiegelingen
In de achterzalen boven en beneden is de spiegeling gerelateerd aan de natuur. Spiegeling is een natuurkundig fenomeen dat we kennen via het water en de lucht. De natuurspiegeling spreekt tot de verbeelding van veel kunstenaars, fotografen en dichters. Voor deze sectie maakt Suzan Drummen een nieuw werk en bewerkt Kathrin Schlegel haar werk 'Echo': een bronzen kroonluchter die onder de spoorbrug naast Kunsthal KAdE boven het water hangt.

Experimenteer zelf met spiegels
Ook in de KAdEStudio kunnen bezoekers met het thema aan de slag. Wat voor effect heeft een bolle spiegel? Hoe schrijf je in spiegelschrift? En hoe maak je eigenlijk een anamorfose? Speciaal voor jonge kinderen wordt een spiegel labyrint ingericht. Voor families is er een Spiegelexpeditie gemaakt in de stad Amersfoort i.s.m. FASadE.

In samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) hebben studenten in een seminar zich laten inspireren door het fenomeen spiegeling. Het beste werk krijgt een plaats in de tentoonstelling.

De tentoonstelling Mirror | Mirror. Reflect Yourself! is samengesteld door curator Judith van Meeuwen. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij de bijdragen van K.F. Hein Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Gemeente Amersfoort.

KAdE, Kunsthal in Amersfoort
Eemplein 77 (Eemhuis), 3812 EA Amersfoort, T 033 422 50 30

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 23 november 2020


Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)


Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 april 2020


Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dan open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.