Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

‘Signalen’: een hommage aan Herman van Veen, uitgevoerd door Van Het Lied

Hulp of subsidie nodig bij uw duurzame plan?

Tejaterthuis “DE CEREMONIE”

Theater Vooropleiding Amersfoort

Museum Flehite heropent na renovatie met tentoonstelling Stadsbeelden

Activiteiten Spiritueel Cultureel Centrum Amersfoort februari 2019

Johan leeft in de Oldenbarneveltlaan

Herman Coppus: Meet & Greet in het Mondriaanhuis

Nieuwe expositie "ART ABSOLUUT"

Een schat aan cursussen

Mondriaanhuis organiseert schilderworkshops voor volwassenen

Breicafé Amersfoort in café Lobbes

Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

Reflectie - Herman Coppus in het Mondriaanhuis

De Vensterbank van Olphaert den Otter: de hele halve wereld

Eerste grote overzichtstentoonstelling van Caspar van Wittel in Nederland

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Overlast van graffiti in de binnenstad

‘Signalen’: een hommage aan Herman van Veen, uitgevoerd door Van Het Lied

Het duo “Van Het Lied”, bestaande uit Hedy Mutter en Maurice Couvée, speelt Nederlandstalig en vertaald theater- en kleinkunstrepertoire. Dat doen zij akoestisch, eigenzinnig en eigentijds, met nieuwe (gitaar)-arrangementen, synths en meerstemmige zang. In de voorstelling ‘Signalen’ brengen zij een hommage aan Herman van Veen en neemt Van Het Lied je mee naar het land van de ‘dwaze moeders’, Edith Piaf, Jacques Brel, Willem Wilmink, 1000 schepen, liefdes van later, Erik van der Wurff, Lennaert Nijgh en Alles Wat ertoe Doet: liedjes van Herman van Veen, in kleine setting bespeeld en in 3 talen bezongen. In 2x 40 minuten worden ruim 20 liedjes afgewisseld met geluidsfragmenten, teksten en anekdotes.

Locatie: Kapel van Mannenzaal, Westsingel 47 Amersfoort
Datum en tijd: zaterdag 16 februari 2019 om 20:00 uur. Zaal is open vanaf 19:30 uur.
Kaarten: € 10,00 in voorverkoop, te reserveren via info@mannenzaal.nl. Aan de zaal € 12,50.

De voorstelling ‘Signalen’ is indringend, intiem, soms ontroerend en altijd dicht op de huid en zal in 2018 en 2019 te zien zijn in kleine theaters en huiskamers door heel Nederland.

Hedy Mutter is afgestudeerd aan de Academie Kunst & Techniek, was presentatrice voor RTV Oost, speelde in danstheaterproducties en trad in verschillende ensembles op als leadzangeres. Gitarist/zanger Maurice Couvée studeerde aan het conservatorium, speelde in bekende (muziek)-theater- en musicalproducties en is een veelgevraagd artiestenbegeleider en vocal-coach. Meer informatie: www.vanhetlied.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 2 februari 2019


Hulp of subsidie nodig bij uw duurzame plan?

De gemeente Amersfoort ondersteunt potentiële vernieuwers op twee manieren: met het ontwikkeltraject Duurzame Uitdaging en met het Toekomstfonds voor Duurzame Ontwikkeling.

Van idee naar business case
Wilt u een nieuw product of nieuwe dienst ontwikkelen waarmee u bijdraagt aan de circulaire economie of aan de CO2-vermindering van de stad Amersfoort? Uw idee uitwerken tot een realistische business case? En inzicht krijgen in financieringsmogelijkheden? De gemeente nodigt start-ups en andere ondernemers die daar hulp bij kunnen gebruiken, uit om mee te doen aan de Duurzame Uitdaging Amersfoort. U volgt dan op 7 en 21 maart de workshop Business Model Canvas en pitchtraining. Ook doet u op 11 april mee aan een pitchavond voor een professionele jury. Deelname aan het traject is gratis. Aanmelden kan tot 22 februari. Er is plaats voor maximaal tien projecten. Meer weten? Kijk op www.duurzameuitdaging.nl.

Co-financiering voor duurzame en vernieuwende ideeën
Tot 1 april 2019 kunnen bewonerscollectieven, start-ups en andere ondernemers of instellingen weer een aanvraag doen bij het Toekomstfonds voor Duurzame Ontwikkeling van de gemeente Amersfoort. Deze subsidieregeling is er voor de uitvoering van duurzame en vernieuwende ideeën in Amersfoort. De afgelopen jaren hebben ruim 20 initiatiefnemers hier een financiële bijdrage uit gekregen. Informatie en de voorwaarden staan op www.amersfoort.nl/toekomstfonds.
Wilt u uw plan toetsen aan de voorwaarden? Hiervoor organiseert de gemeente op dinsdagmiddag 19 februari vanaf 15.30 uur de werkbijeenkomst Toekomstfonds. Hier krijgt u informatie over o.a. financiering, opschaling, kennisdeling en praktische zaken. U kunt zich tot 15 februari voor deze middag aanmelden via duurzamestad@amersfoort.nl.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 2 februari 2019


Tejaterthuis “DE CEREMONIE”

Heeft het zin dat ik geleefd heb als alles verdwijnt wat ik ooit gedacht, gevoeld of heb waargenomen? Hoe kun je dan waardig doodgaan? Een absurdistisch en humoristisch verhaal over een oude koning die gaat sterven en zich afvraagt waarom hij moet sterven als hij niet wil. Hij neemt ons mee naar daar waar niets er meer toe doet: voorbij ongeloof, angst en boosheid, naar acceptatie en berusting.

Spel: Pieter Jongsma, Jeanine Peters, Do Iseger-Broer, Nienke v.d. Zee, Marijke Meems, Winfried Laane
Regie: Jan v.d.Smissen
Regieassistente: Gwen v. Beersum
Speeldata: 22, 23, 24, 27 en 31 maart, 3, 6, 7, 10 en 11 april.
Entree: €15,- (incl. koffie en een drankje)
Reserveren: www.tejaterthuis.nl
Email: infotejaterthuis@casema.nl
Tejaterthuis Nieuwstraat 17, 3811JX Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 2 februari 2019


Theater Vooropleiding Amersfoort

Stichting Jori Hermsen Producties zet dit jaar nog meer in op talentontwikkeling. Naast ons huidige aanbod voor jongeren (producties, workshops en stageplekken) starten we vanaf september 2019 een nieuwe 4-daagse Theater Vooropleiding in Amersfoort. De lessen zullen plaats vinden in Het Eemhuis, bij Scholen in de Kunst.

Onze studenten krijgen gedurende een jaar lang, vier dagen per week les van verschillende docenten die werkzaam zijn in het theatervak en van diverse toneelscholen (kunstopleidingen) zijn afgestudeerd. Waaronder Nanette Edens, Marie Louise Stheins en Melody Klaver. Acteren vormt de basis van onze vooropleiding, maar we streven naar een brede uitstroom richting de theaterscholen. Dat wil zeggen dat we niet alleen studenten begeleiden die acteur willen worden, maar bijvoorbeeld ook theater regisseur, caberetier, docent, schrijver of vormgever.

Mentors Jori Hermsen en Jessica Zeylmaker volgen de studenten een jaar lang. Ze coachen en helpen ze met een goede mindset voor het HBO theateronderwijs. Uniek is hun persoonlijke, nuchtere en intensieve aanpak. Beide zijn ze werkzaam in de theatersector. Jori als regisseur en Jessica als actrice. Ze hebben goed contact met de verschillende HBO theateropleidingen en een groot netwerk in de theatersector.

We kiezen voor Amersfoort vanwege de strategische ligging, de inspirerende omgeving en interesante culturele partners. Vanuit Amersfoort trekken we leerlingen vanuit het hele land en gaan nieuwe samenwerkingen aan met partners uit de regio waaronder: Scholen in de Kunst, Theater de Flint, Lieve Vrouw en HKU. Hiermee zijn we niet alleen een aanwinst voor onze studenten, maar dragen ook bij aan de professionalisering van het Amersfoortse theaterklimaat en zorgen voor verbinding i.

De eerste auditie voor de vooropleiding is op zaterdag 7 april 2019. Inschrijven kan via onze website: www.theatervooropleidingamersfoort.com

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 29 januari 2019


Museum Flehite heropent na renovatie met tentoonstelling Stadsbeelden

Na een renovatie van bijna een jaar opent Museum Flehite weer op de vertrouwde locatie aan de Westsingel in Amersfoort met de tentoonstelling Stadsbeelden. De expositie toont werk van achte hedendaagse kunstenaars: Iwan Baan, Stefan Bleekrode, Frank Halmans, Carlijn Kingma, Uwe Poth, Frank van der Salm, Rob Voerman en Hans Wilschut. Stadsbeelden is vanaf zaterdag 9 februari open voor publiek.

Dat de stad in al zijn facetten ook vandaag de dag een interessant en geliefd thema is voor veel kunstenaars, toont expositie Stadsbeelden. Museum Flehite organiseert deze tentoonstelling over eigentijdse stadskunst parallel aan Maestro Van Wittel in Kunsthal KAdE. Het is de eerste expositie van het museum na een grondige renovatie . In samenwerking met Kunsthal KAdE selecteerde Museum Flehite acht hedendaagse kunstenaars uit Nederland, die ieder op geheel eigen wijze het thema ‘stad’ onderzoeken en vastleggen in tekeningen, schilderijen, foto’s en 3D-objecten.

Iwan Baan
Iwan Baan (Alkmaar, 1975) is één van de meest gevraagde architectuurfotografen van dit moment. Zijn werk kenmerkt zich door een documentaire wijze van fotograferen van de bebouwde omgeving, waarin vooral het gebruik van de gebouwen wordt benadrukt en de omgeving wordt betrokken bij de architectuur. Zijn kenmerkende luchtfoto’s vormen daarbij een belangrijk onderdeel. Naast zijn werk in opdracht voor architecten zoals Rem Koolhaas, Herzog & de Meuron, Diller Scofidio Renfro, Steven Holl, Toyo Ito, SANAA, Zaha Hadid en vele anderen, legt hij zich toe op langlopende documentaire projecten over steden en hoe mensen hun bebouwde omgeving inrichten, van de favela’s in Zuid-Amerika, tot geplande steden als Brasilia en Chandigarh.

Stefan Bleekrode
Stefan Bleekrode (Eindhoven, 1986) is autodidact. De inspiratie voor zijn pentekeningen in inkt en aquarel doet hij op tijdens lange wandelingen door steden in Europa en Noord Amerika. Tijdens deze reizen maakt hij schetsen en aquarellen. Eenmaal thuisgekomen ontstaat een tekening vanuit zijn geheugen. Bleekrode is gefascineerd door wereldsteden als New York, Londen en Rome, maar zijn interesse gaat ook uit naar steden als Groningen of een klein stadje aan de Rivièra. De tekening New York, New York, te zien in Museum Flehite, vat Bleekrode’s fascinatie voor architectuur, stedenbouwkunde, licht en perspectief samen in een panorama van een van 's werelds meest indrukwekkende en iconische metropolen zonder dat het een clichébeeld is geworden.

Frank Halmans
Het werk van Frank Halmans (Heerlen, 1963) speelt zich af in het grensgebied tussen waken en slapen. In het sluimergebied van staren, wegdromen en mijmeren. Het is het gebied waar de rijkdom van de ruimte in het hoofd optimaal benut kan worden. In veel van zijn werken komen alledaagse gebruiksvoorwerpen en onderdelen van de architectuur voor. De functie of de vorm hiervan kan aanleiding zijn tot een overdrijving of betekenisverdraaiing. Soms nemen de voorwerpen zelfs menselijke eigenschappen over en lijken ze bezield te zijn met een eigen wil. Ondanks deze thematiek van het vluchtige en ongrijpbare zijn Halmans’ beelden soms zeer lijfelijk aanwezig. Het zijn dan ook concrete vertrekpunten of plekken. Ze zijn het fysieke beginpunt van een mentale omzwerving.

Carlijn Kingma
Tot in de twintigste eeuw werden maatschappelijke vergezichten regelmatig verbeeld, vaak met architectuur als expressie van idealen, maar in de afgelopen decennia lijkt de productie ervan te zijn stilgevallen. Carlijn Kingma (Zutphen, 1991), cartograaf van denkwerelden, is in dit voorstellingsvacuüm gestapt en heeft de kunst van het vergezicht tot haar praktijk gemaakt. Om verhalen te vertellen over menselijke ambities, sociaal-politieke geschiedenissen en mogelijke toekomstscenario’s gebruikt ze architectuur – waarin ze is afgestudeerd – als medium. De taal van de bouwkunst spreekt tot de verbeelding, waardoor het de metaforische kracht heeft om het verhaal van de mensheid te vertellen en ons denken over de toekomst aan te wakkeren.

Uwe Poth
Reizen is een belangrijk thema in het werk van Uwe Poth (Kiel, 1946). Reizen naar andere landen en culturen, maar ook reizen in de tijd, waardoor dingen vervagen; vervliegen. In zijn schilderijen en tekeningen ontmoet je elementen van toen en nu en is sprake van culturele gelaagdheid. Poth werkt veelal met olieverf op grote doeken, maar gebruikt tijdens het reizen verschillende materialen als uitdrukkingsmiddel, zoals krijt, aquarel, foto en collage.

Frank van der Salm
Frank van der Salm (Delft, 1964) werkt als autonoom kunstenaar (fotografie, video) binnen het stedelijk landschap in de breedste zin van het woord. Hij heeft een divers oeuvre ontwikkeld met de focus op globalisering, de druk van politiek en economie op de hedendaagse metropool en haar complexe realiteit, die voor een steeds groter deel uit beelden bestaat. Het spanningsveld tussen het fotowerk en het afgebeelde is aanleiding geweest voor diverse projecten met o.a. MVRDV, Herzog & de Meuron en O.M.A, terwijl zijn recente werk reflecteert op genoemde dualistische positie van het medium, onze manier van communiceren en haar digitale ontwikkelingen. Het werk van Van der Salm wordt wereldwijd tentoongesteld in galeries en musea, waaronder de Biënnale van Venetië (2001) en het Rijksmuseum (2014) en is vertegenwoordigt in belangrijke collecties, waaronder die van het Stedelijk Museum Amsterdam.

Rob Voerman
Binnen het werk van Rob Voerman (Deventer, 1966) speelt architectuur een prominente rol. Zijn werk bestaat uit grafiek, sculptuur, schilderkunst, fotografie en installatiekunst. Zijn installaties maakt Voerman op vele plekken in de wereld en thema’s zijn o.a. ecologie en stedenbouw met vaak een sterke relatie tot de lokale context. Voerman's werk maak deel uit van vele kunstcollecties waaronder MoMA, Hammer Museum en het Stedelijk Museum Amsterdam.

Hans Wilschut
Hans Wilschut (Ridderkerk, 1966) richt zich op de stad als architectonische en sociale ruimte en het spanningsveld daartussen. Hij behandelt daarbinnen thema’s als globalisering, migratie, urbanisatie en wereldeconomie. In Museum Flehite toont Wilschut recente monumentale werken die hij maakte in de metropool São Paolo. In Kunsthal KAdE, ook in Amersfoort, zijn tevens fotowerken van hem te zien gemaakt in Italië naar aanleiding van de zeventiende -eeuwse schilderijen van Caspar van Wittel.

Tentoonstelling Stadsbeelden is te zien t/m 19 mei 2019.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 29 januari 2019


Activiteiten Spiritueel Cultureel Centrum Amersfoort februari 2019

Psalmen, vrijdag 1 februari 19:30 – 21:30 uur
Woonzorgcentrum Mgr Blom, Barchman Wuytierslaan 55, 3819AB Amersfoort

Hoe alles zich ontvouwt in Wezer, beseffen we ternauwernood
De naam is zo klein als een mosterdzaadje, maar slaat zijn vleugels uit, zo wijd als de werkelijkheid.
De naam gaat mee overal waar we gaan: op reis, in doodsnood, in bevrijding. Wij erkennen het.
Bovenal de armen en ontrechten leven op uit kracht van de naam.
Medewerkers van het Titus Brandsma Instituut in Nijmegen leren ons psalmen op een nieuw manier te lezen:
1 februari: psalm 146 Anne-Marie Bos
Aanmelding: zr Jeanne Hommenga, Jeanne.Hommenga@beweging3.nl of telefonisch bij de receptie 033 4698100 van 9.00 tot 17.00

Unieke mensen
In een serie van 4 bijeenkomsten maken we kennis met unieke mensen die hun diepste inspiratie verbinden met persoonlijk engagement.
Deze bijeenkomsten vinden op de volgende data plaats:
12 januari, 16 februari, 6 april en 18 mei.

Titus Brandsma: toonbeeld van moed en vertrouwen in tijd van crisis, zaterdag 16 februari 10:30 – 12:45 uur
Museum Kamp Amersfoort, Loes van Overeemlaan 19, 3832 RZ Leusden

Wat doe je als je geconfronteerd wordt met flagrant onrecht? Als mensen worden beschadigd? Houd je je gedeisd of laat je je stem horen? Titus Brandsma was een moedig man, kwam in actie tegen de Duitse bezetter, liet zich niet muilkorven, bleef zichzelf, bleef vertrouwen en ging daarin tot het uiterste. Titus Brandsma, was karmeliet-theoloog, journalist, hoogleraar aan de Radboud Universiteit, rector-magnificus. Wegens zijn verzetsdaden werd hij geïnterneerd in Kamp Amersfoort en later gedeporteerd naar Kamp Dachau, waar hij omkwam (in 1942).

Inleiders:
- prof dr Inigo Bocken, directeur Titus Brandsma Instituut Nijmegen
- Willemien Meershoek, directeur Museum Kamp Amersfoort
Bijdrage: € 7
Aanmelding: mailto:secretariaatscc@gmail.com

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 22 januari 2019


Johan leeft in de Oldenbarneveltlaan

Onlangs hebben de bewoners van de Johan van Oldenbarneveltlaan het startschot gegeven voor hun herdenkingsjaar 2019. Gedurende dit jaar zullen zij op een aantal momenten de naamgever van hun laan herdenken en zijn leven vieren. De bewoners van de Mauritslaan worden hierbij ook uitgenodigd. Het plan is o.a. om met een kunstproject de hele stad te laten zien dat Johan leeft, ook in de Johan van Oldenbarneveltlaan!

Lees meer in de nieuwsbrief van het Mondriaanhuis.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 18 januari 2019


Herman Coppus: Meet & Greet in het Mondriaanhuis

Op zondag 27 januari en donderdag 28 februari is kunstenaar Herman Coppus van 13.30 tot 15.30 uur te gast in het Mondriaanhuis voor een Meet & Greet. Hij zal vragen beantwoorden over zijn werk dat nu te zien is in expositie Reflectie. In twee zalen van het Mondriaanhuis zijn van hem papierreliëfs en sculpturen in glas en brons te zien.

Een groot deel van het werk van Coppus bestaat uit geometrische vormen die zich in een vierkant of rechthoek herhalen tot een patroon. Hoewel Coppus zich in zijn kleurgebruik beperkt tot de primaire kleuren en zwart en wit, laten zijn werken door reflectie en schaduwwerking vanuit verschillende standpunten een verrassend rijk palet van steeds wisselende kleurschakeringen zien. Wie langer stilstaat bij zijn papierreliëfs, ziet een ingenieus en steeds veranderend spel van vorm en licht.

Over Herman Coppus
Als kunstenaar zou je Herman Coppus (1955) een laatbloeier kunnen noemen. Hij maakt al ruim twintig jaar autonoom werk, maar pas sinds de laatste vijf jaar toont hij het actief aan de buitenwereld via exposities bij galeries en kunstmanifestaties. Zijn opleiding volgde Coppus aan de Stadsacademie van Maastricht, tegenwoordig de Academie Beeldende Kunsten Maastricht. Daarna volgde een loopbaan als docent in beeldende vakken en kunstgeschiedenis. Sinds eind jaren ’90 combineert Coppus het lesgeven met het kunstenaarschap.

Over het Mondriaanhuis
Het Mondriaanhuis in Amersfoort is het geboortehuis van Piet Mondriaan. De pionier van de abstracte kunst werd hier op 7 maart 1872 geboren als zoon van een hoofdonderwijzer. In het Mondriaanhuis reizen bezoekers door het leven van Piet Mondriaan: van Amersfoort naar Amsterdam en via Parijs uiteindelijk naar New York. Zij maken kennis met zijn iconische werk, zijn spirituele vorming, zijn interesses en vrienden. Het Mondriaanhuis maakt daarbij gebruik van diverse audiovisuele technieken, waardoor je wordt meegenomen in de artistieke zoektocht van de kunstenaar.

Praktische informatie
Datum: zondag 27 januari en donderdag 28 februari 2019
Tijd: 13.30 tot 15.30 uur
Adres: Mondriaanhuis, Kortegracht 11, 3811 KG Amersfoort
Kosten: Gratis voor iedereen met een geldig entreebewijs

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 18 januari 2019


Nieuwe expositie "ART ABSOLUUT"

Galerie Absoluut is voor de kunstenaars een gemeenschap, een culturele broedplaats en een podium om te exposeren. Ideeën wisselen, kruisbestuiving vinden wij van groot belang.

Het jaar 2019 is voor Galerie Absoluut een bijzonder jaar. Tien jaar geleden kwamen een aantal Amersfoortse kunstenaars bij elkaar en zochten zij een plek om hun werk tentoon te stellen. Nu tien jaar verder is Galerie Absoluut een gevestigde galerie met iedere 2 maanden een nieuwe expositie, zijn we een ontmoetingsplek en broedplaats voor creatieve ideeen en initiatieven.

In ART ABSOLUUT presenteren wij onze kunstenaars en het werk waar zij zich op dit moment mee bezig houden. Schilderkunst, grafiek, fotografie, beeldhouwkunst, mixed media en phoneart, met ART ABSOLUUT tonen wij de diversiteit, creativiteit en diepgang die onze galerie en onze kunstenaars karakteriseert.

U bent van harte welkom deze groepsexpositie te bekijken vanaf vrijdag 11 januari t/m zondag 3 maart.

Onze gastdames en –heren ontvangen u hartelijk, koffie en thee staat altijd klaar en desgewenst kunnen zij u ook meer vertellen over de expositie en de kunstenaars en u eventueeel begeleiden bij uw keuze en aankoop van onze kunst.

Wij zijn geopend iedere vrijdag-, zaterdag- en zondagmiddag van 1 – 5 uur en mogelijk op afspraak, Weverssingel 37, Amersfoort.

Kunstenaars van Galerie Absoluut: Marijke van der Made, Marjolein Tonis, Ton van der Pal, Kedo Erne, Leonore Dorigo, Carolien Magnus, Magdalena de Coninck, Mieke Elzinga, Reina de Weijer, Susan Koopman, Franz Hazelzet.

Koffie na de markt
Elke vrijdagochtend van 11-13 u staat de koffie klaar in Weverssingel 37 voor Absoluters en andere kunstliefhebbers.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 januari 2019


Een schat aan cursussen

Scholen in de Kunst start vanaf deze maand met een nieuw cursusaanbod, waarin verrassende cursussen zijn opgenomen. De korte cursussen vinden plaats op vijf locaties in Amersfoort, Leusden en Soest, dus altijd dicht in de buurt. Er zijn cursussen voor jong en oud, op het gebied van muziek, dans, theater, beeldende kunst en schrijven. Het nieuwe aanbod is te vinden in de nieuwe brochure en op de website!

2018: het jaar om tijd te nemen voor jezelf, eindelijk te gaan dansen met je kleinzoon of je kinderen hun creatieve kanten te laten ontdekken. Voor alle artistieke voornemens kun je terecht bij Scholen in de Kunst. Vanaf januari starten er allerlei nieuwe, korte cursussen. Een nieuw aanbod om het jaar energiek of juist ontspannen te beginnen. Een aanbod om te verdiepen in een onderwerp of gewoon gezellig met anderen aan de slag te gaan. Een greep: Theater in de Overgang, Ontdek dans, Muziek met je peuter en allerlei kinderdanscursussen. Opvallend is dat een aantal cursussen een Afrikaans tintje heeft: Afrikaanse trommels voor kinderen, Afrikaanse percussie en de danscursus Afromix, beide voor jongeren en volwassenen. Op de site www.scholenindekunst.nl staat alle informatie over de cursussen.

Brochure
De nieuwe brochure is gratis af te halen bij alle locaties van Scholen in de Kunst, de vestigingen van Bibliotheek Eemland en in het Eemhuis. Meer informatie: www.scholenindekunst.nl Moeite met het kiezen van een cursus? Kom dan langs in het Eemhuis (vierde verdieping). Medewerkers van Scholen in de Kunst geven graag advies.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 11 januari 2019


Mondriaanhuis organiseert schilderworkshops voor volwassenen

Wie meer wil weten over de schilderkunst van Piet Mondriaan en ook graag zelf aan de slag gaat kan vanaf februari 2019 terecht in het Mondriaanhuis Amersfoort. Dan start een serie schilderworkshops speciaal voor volwassenen: ‘Amsterdam-Parijs-New York’. Daarbij staat Mondriaans ontwikkeling centraal in achtereenvolgens zijn Amsterdamse, Parijse en New Yorkse periode. De drie workshops vormen een geheel, maar zijn ook prima afzonderlijk te bezoeken. Er zijn nog plekken beschikbaar. Telkens staat immers een andere periode uit Mondriaans oeuvre centraal. Want hoewel de kunstenaar wereldberoemd werd door zijn abstracte composities met de karakteristieke lijnen en vlakken, ging daar van alles aan vooraf. Wie meedoet aan de workshops krijgt, o.l.v. een ervaren workshopdocent, uitleg over hoe Mondriaan dacht en werkte. Vervolgens neem je het penseel ter hand, want de beste manier om Mondriaan te doorgronden is door het zelf te proberen. Met acrylverf maak je een eigen creatie in het museumatelier. Het uiteindelijke resultaat zal hoe dan ook een persoonlijk kunstwerk zijn.

Omschrijving van de workshops:
Vrijdag 8 februari: Amsterdam
In zijn beginjaren werkte Piet Mondriaan figuratief, waarbij hij onder meer landschappen schilderde. Een aantal van deze werken is te zien in het Mondriaanhuis. Waarom maakte Mondriaan deze landschappen en hoe ging hij precies te werk? Door aandachtig naar zijn schilderijen te kijken, leren de deelnemers stap voor stap een eigen landschap op te zetten.

Vrijdag 22 februari: Parijs
Ditmaal concentreren we ons op Piet Mondriaans bijzondere stijlontwikkeling in Parijs. In de Franse hoofdstad maakt Mondriaan kennis met het werk van grote kunstenaars zoals Picasso en Braque en komt hij gaandeweg tot zijn eigen abstracte schilderstijl. Deelnemers zullen in deze workshop in de voetsporen van Mondriaan treden en een geabstraheerd schilderij maken.

Vrijdag 8 maart: New York
In de laatste workshop ligt het accent op de abstracte kunst van Piet Mondriaan uit de laatste periode van zijn leven in New York. Mondriaan heeft circa 25 jaar van zijn leven besteed aan het maken van abstracte kunst. Wat wilde hij met zijn abstracte werken bereiken? En hoe zette hij zijn composities op? Geïnspireerd op zijn laatste werk, de 'Victory Boogie Woogie', zullen de deelnemers spelen met compositie en een abstract kunstwerk maken.

Praktische informatie:
Locatie: Mondriaanhuis, Kortegracht 11, 3811 KG Amersfoort
Tijd: 10.30-12.30 uur
Maximaal 15 deelnemers
Kosten: € 22,- per workshop, met de Museumkaart kan per workshop € 8,- korting worden verkregen. Wie wil deelnemen aan alle drie de workshops betaalt € 60,- (of € 36,- via de Museumkaart).
Vanwege het beperkte aantal plekken svp. snel reageren via educatie@mondriaanhuis.nl

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 11 januari 2019


Breicafé Amersfoort in café Lobbes

Hou je van breien of haken en lijkt het je gezellig om dit in een groep te doen? Dan ben je elke woensdagavond van harte welkom bij Breicafé Amersfoort! Deelname is gratis, je hoeft alleen je eigen drankjes te betalen. Inloop is vanaf 20 uur bij café Lobbes, Hof 10, aan de grote leestafel.

Voor meer informatie zie:
http://www.stitchnbitch.nl/nl/groepen_amersfoort.htm en op de facebookgroep "Breicafé Amersfoort". Hopelijk tot dan!

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 17 december 2018


Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dab open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018


Reflectie - Herman Coppus in het Mondriaanhuis

Op vrijdag 2 november om 16.00 uur opent in het Mondriaanhuis de tentoonstelling Reflectie - Herman Coppus. Het werk van Herman Coppus (Horst, 1955) kan het beste gezien worden in het licht van de traditionalistische moderne stromingen van de vorige eeuw, het constructivisme en de geometrische abstractie. Hij heeft daarin een geheel eigen beeldtaal weten te ontwikkelen met een uitgesproken aandacht voor kleur, ritme en lichtwerking. Hoewel Coppus zich in zijn kleurgebruik beperkt tot de primaire kleuren en zwart en wit, laten zijn werken door reflectie en schaduwwerking vanuit verschillende standpunten een verrassend rijk palet van steeds wisselende kleurschakeringen zien. Wie langer stilstaat bij zijn papierreliëfs, ziet een ingenieus en steeds veranderend spel van vorm en licht.

Laatbloeier
Als kunstenaar zou je Coppus een laatbloeier kunnen noemen. Hij maakt al ruim twintig jaar autonoom werk, maar pas sinds de laatste vijf jaar toont hij het actief aan de buitenwereld. Na diverse exposities bij galeries en kunstmanifestaties is de tentoonstelling in het Mondriaanhuis zijn eerste museale presentatie in Nederland.

Engelengeduld
Zijn opleiding volgde Coppus aan de Stadsacademie van Maastricht, tegenwoordig de Academie Beeldende Kunsten Maastricht. Daarna volgde een loopbaan als docent in beeldende vakken en kunstgeschiedenis. Sinds eind jaren ’90 combineert Coppus het lesgeven met het kunstenaarschap. Coppus woont en werkt in Ravenstein, het schilderachtige vestingstadje aan de Maas in Noord-Brabant. In het sfeervolle historische pand waarin het echtpaar Coppus woont, staat midden in woonkamer de werktafel van de kunstenaar. Aan deze tafel werkt hij, omringd door zijn eigen kunstwerken, dagelijks aan zijn reliëfs. Met engelengeduld en een aan perfectionisme grenzende precisie, snijdt Coppus daar de kubussen of andere vormen die nodig zijn voor het patroon waar hij op dat moment aan werkt.

Glas
Herman Coppus werkt niet alleen met papier, maar ook met andere materialen zoals brons en glas. Zijn glassculpturen bestaan veelal uit stroken hergebruikt glas, die hij stapelt tot monumentale, transparante vormen in de ruimte. De glasstroken liggen los op elkaar; slechts de bovenste stroken zijn gefixeerd met lijm. Coppus geeft zijn reliëfs of sculpturen geen titel. Dat heeft misschien iets te maken met het feit dat de kunstenaar niet houdt van getheoretiseer over zijn werk. Dat wordt al gauw zo pretentieus, vindt hij. Pretentieus is Coppus zeker niet, maar wel een zeer gedreven kunstenaar. Zijn werklust is groot en zijn productie hoog; bijna wekelijks verschijnt er een nieuw werk van zijn hand. Tijdens het maken van een reliëf ontstaan vaak alweer nieuwe ideeën voor een volgend werk. Restmateriaal is er bijna niet: uit reststukjes van een eerder gemaakt reliëf ontstaat regelmatig weer een nieuw werk.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 31 oktober 2018


De Vensterbank van Olphaert den Otter: de hele halve wereld

De Rotterdamse kunstenaar Olphaert den Otter (1955) toont in De Vensterbank ‘de achterzijde van de wereld’, oftewel ‘Tondo Mondo Verso’. ‘Tondo Mondo’, de kant van de wereld die Den Otter als eerste schilderde en 240 cm in doorsnede meet, is in het bezit van Museum Boijmans van Beuningen. Om de hele wereld te omvatten schilderde Den Otter de ontbrekende ‘achterzijde', op kleinere schaal. Dit hemellichaam is t/m 3 februari 2019 te zien in De Vensterbank.

Olphaert den Otter beschouwt zichzelf een realistisch schilder. Hij werkt met eitempera die hij zelf vervaardigt en schildert op doek wat hij op paneel spant. Zijn ‘Tondo Mondo’, ‘Tondo Mondo Verso’ en ‘Luna’ vormen een stoutmoedige poging om ‘alles’ te schilderen, om het geheel te omvatten zonder de details uit het oog te verliezen. Olphaert den Otter zegt daarover: ”Wij zien altijd alleen òf detailfoto’s òf juist het geheel waarin de details verloren gaan. In dit werk komt het allebei samen.”

Op 'Tondo Mondo Verso zijn alle elementen in samenhang gebracht, het water van de oceanen, de aarde van Europa en Amerika, de luchten en de stormen, en wie heel goed kijkt ziet ook vuur. Het werk is geschilderd op het moment dat de zon vanuit het westen opkomt.
Den Otter: "Dit keer heb ik veel werk gemaakt van de samenhang van alle elementen. Ik lees momenteel Alexander von Humboldt’s prachtige ‘Kosmos, Entwurf einer physischen Weltbeschreibung’ (1845-1858). Von Humboldt wordt niet moe de eenheid van alle elementen in zijn wereldbeschrijving te benadrukken. Zo werd hij de eerste die de definitie van het ecosysteem formuleerde. En hij waarschuwde geen strootjes uit het geheel te trekken! Midden 19e eeuw! De orkanen die je ziet zijn Harvey, Irma en José, die in 2017 het Caraïbisch gebied bestormden. Zoiets verzin ik niet.”

De vensterbank: Bergstraat 32, 3811NJ Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 29 oktober 2018


Eerste grote overzichtstentoonstelling van Caspar van Wittel in Nederland

26 januari t/m 5 mei 2019

Kunsthal KAdE en Museum Flehite laten Nederland kennis maken met een wereldberoemde Hollandse meester die in thuisland Nederland bij velen onbekend bleef. Caspar Adriaensz. van Wittel (1653-1736), ofwel Gaspare Vanvitelli, werd geroemd en geëerd in zijn tweede vaderland Italië. Hij schilderde in de zeventiende en achttiende eeuw Rome, Napels en Venetië tot in de kleinste details en beïnvloedde beroemde Italiaanse schilders van stadsgezichten als Canaletto en Bellotto. Van Wittel werd geboren in Amersfoort, vertrok in 1674 naar Italië, verwierf daar naam en faam en keerde niet meer terug naar zijn geboorteland. Tegenwoordig bevindt het overgrote deel van zijn oeuvre zich in Italiaanse, Engelse en Spaanse collecties. In Nederland bevinden zich slechts enkele tekeningen en één gouache: Gezicht op Amersfoort in Museum Flehite. Met de tentoonstelling MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht eren Museum Flehite en Kunsthal KAdE van 26 januari tot en met 5 mei deze in Nederland vrijwel onbekende meester met een groot retrospectief. Het plaatst zijn omvangrijke oeuvre in de context van zijn Nederlandse leerperiode en zijn invloed op de latere Italiaanse vedutisten.

Canon van de Nederlandse kunstgeschiedenis
In de tentoonstelling in Kunsthal KAdE komt het hele verhaal ‘Van Wittel’ aan bod. De plekken die hij schilderde, de stijl die hij ontwikkelde, zijn Nederlandse wortels, zijn adellijke opdrachtgevers en zijn onmiskenbare invloed in Italië. Met dit retrospectief willen Museum Flehite en Kunsthal KAdE Caspar van Wittel, Gaspare Vanvitelli, zijn plek in de canon van de Nederlandse kunstgeschiedenis geven, als maestro van het (Italiaanse) stadsgezicht.

Een hedendaags perspectief
In het kader van de tentoonstelling is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om, in het spoor van Caspar van Wittel, een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig vastlegde. Hans Wilschut maakt ook onderdeel uit van de tentoonstelling Stadsbeelden met hedendaagse vedutisten in Museum Flehite die parallel aan het overzicht in Kunsthal KAdE te zien is.

Nederlandse periode
Caspar van Wittel was een leerling van Matthias Withoos, die op zijn beurt was opgeleid op de schilderschool van Jacob van Campen op het landgoed Randenbroek in Amersfoort. Het topstuk van Withoos is zijn Gezicht op Amersfoort - een opdracht in 1671 van het toenmalige stadsbestuur-, geschilderd in de tijd dat Van Wittel bij hem in opleiding was, zodat het mogelijk is dat de jonge leerling – hij was toen 16, 17 jaar oud – er aan meewerkte. Samen met Withoos trok Van Wittel in 1672 naar Hoorn. Hij kwam zo dicht in de buurt te wonen van de schilders Jan van der Heyden en Gerrit Berckheyde, die in Amsterdam en Haarlem een ‘zuivere’ registratie van het stadsbeeld ontwikkelden. Deze ‘Hollandse’ manier van schilderen klinkt door in het werk van Van Wittel.

Uitvinder van het Italiaanse stadsgezicht
In gezelschap van een andere jonge schilder - Jacob van Staverden - reist Van Wittel rond 1673 naar Rome. Daar komt hij terecht in de Nederlandse ‘schildersbent’ van de Bentvueghels, een groep die in de eeuwige stad al decennia lang een kunstenaarskolonie vormt. Hij leerde daar het werk van Lieven Cruyl en Abraham Genoels kennen, die topografische tekeningen van de stad maakten. Hij komt ook in contact met Cornelis Meyer, een werktuigbouwkundige die een opdracht bij de Paus probeert te bemachtigen om waterwerken langs de Tiber te realiseren. Hij vraagt de jonge Caspar – inmiddels midden twintig – om te assisteren bij de illustraties voor het manuscript. Een van de motieven die Van Wittel tekende is Piazza del Popolo, het plein waar Van Wittel vanuit het noorden arriveerde in Rome. Uiteindelijk zou hij dit pleinzicht zo’n vijftien keer in zijn carrière schilderen, steeds vanuit dezelfde hoek.

Vanaf dat moment (circa 1680) begon Van Wittel ook andere plekken in Rome met zijn kenmerkende precisie vast te leggen: de Tiber met zijn bruggen en de Engelenburcht op de oever, het Piazza Navona, het Colosseum, het Sint Pietersplein, de Quirinaal, de Villa Borghese, kerken, straten, kleinere pleinen. Ook deze composities herhaalde hij vaak diverse malen, werkend vanuit één basistekening. Vanuit Rome trok hij naar Napels, naar het platteland rond Rome (Tivoli), naar Florence en naar Venetië. In de lagunestad legde hij het zicht op San Marco en het Dogenpaleis vanaf het water vast. Hij schilderde de majestueuze kerk La Salute aan het begin van de Canal Grande. Inmiddels is dat standaard repertoire in de Venetiaanse stadschilderkunst, maar Van Wittel schilderde het voor het eerst.

Van Wittel inspireert Canaletto
Rond 1719 was de jonge Venetiaanse schilder Antonio Canal in Rome om daar samen met zijn vader een aantal decorstukken te schilderen. Het is zeer waarschijnlijk dat hij in die periode Van Wittel heeft ontmoet en een aantal van diens Venetiaanse stadsgezichten heeft gezien. Geïnspireerd legt Canal, die al snel Canaletto werd genoemd, zich helemaal toe op dit onderwerp. In die tijd nam de Grand Tour – een ‘opvoedingsreis’ voor jonge adel – een grote vlucht en Canaletto werd samen met zijn neef Bernardo Bellotto dé schilder van Venetiaanse stadsgezichten, die gretig werden afgenomen door de reizigers. Ook daarin wees Van Wittel overigens de weg, want die had toen al diverse grand tour reizigers – onder wie Thomas Coke – van dit soort ‘ansichten’ voorzien. Coke bouwde bij terugkomst in Engeland Holkham Hall in het noorden van Norfolk, mede geïnspireerd op zijn Italiaanse reis en het werk van de architect Palladio.

Van Wittel ontwikkelde vanaf zijn aankomst in Rome een uitgebreid netwerk van opdrachtgevers: adellijke Romeinse families als Sacchetti en Colonna – in wiens paleizen hij soms ook woonde -, maar ook de Spaanse edelman Medinaceli, die in Rome verbleef als ambassadeur, in 1696 onderkoning van Napels werd en in totaal 35 schilderijen bij Van Wittel bestelde, voornamelijk gezichten op en om Napels.

Fotograaf Wilschut treedt in Van Wittels voetsporen
In het kader van de tentoonstelling is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om in het spoor van Caspar van Wittel een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig vastlegde. Sommige van die plekken zijn in essentie hetzelfde gebleven, een aantal is volledig getransformeerd. Zoals Van Wittel graag het toentertijd hedendaagse stadsgewoel in zijn stadsgezichten opnam, zal Wilschut de mens van nu in de iconische settings laten zien. Hans Wilschut maakt ook onderdeel uit van een tentoonstelling Stadsbeelden met hedendaagse vedutisten in Museum Flehite die parallel, van 26 januari tot en met 5 mei, aan het overzicht in Kunsthal KAdE te zien is. De overige deelnemende kunstenaars worden in de loop van het najaar bekend.

Werken uit internationale collecties in Amersfoort
In de tentoonstelling komen circa 45 schilderijen en gouaches en circa 30 tekeningen van Van Wittel uit Italiaanse, Engelse, Spaanse, Duitse en Franse collecties. Daarnaast zijn er circa 30 schilderijen en tekeningen van Hollandse en Italiaanse meesters.

Rond de tentoonstelling wordt een randprogramma opgezet in samenwerking met de Vrienden van Van Wittel. Bij Bekking & Blitz verschijnt een Nederlandstalige en Engelstalige catalogus. Het is voor het eerst dat in deze talen een monografisch boek over de kunstenaar verschijnt.

Bezoekadres:
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30
Voor de tentoonstelling geldt een toeslag van € 3,- bovenop de standaard entreeprijzen:
Toegang: € 12,-
Museumkaart: gratis
CJP: € 6,-
Studenten: € 6,- (op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 20 september 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.