Nieuwsberichten uit de binnenstad
Tentoonstelling Vogels en Vissen - De kunst van het weglaten | |
---|---|
In 2023 bestaat DierenPark Amersfoort 75 jaar. Naar aanleiding van dit feestelijke jubileum haken drie musea in Amersfoort aan met een tentoonstelling waarin het dier centraal staat. Het Mondriaanhuis bijt 10 maart het spits af met de expositie Vogels en Vissen – De kunst van het weglaten. Het Mondriaanhuis, geboortehuis van Piet Mondriaan, maakte voor de tentoonstelling een selectie van hedendaagse kunstenaars en ontwerpers die via abstraheren zochten naar de essentie van hun onderwerp. Mondriaan ging in zijn artistieke ontwikkeling zover, dat een schilderij uiteindelijk naar niets anders verwees dan naar zichzelf. De geselecteerde kunstenaars van Vogels & Vissen zijn een andere weg gegaan. Hun werk refereert aan de werkelijkheid. Zij onderzochten hoever je kunt gaan met abstraheren, zonder de herkenbaarheid van het onderwerp te verliezen. Zij brengen met de geselecteerde werken een ode aan de natuur.
Blocbirds
Dierenpark 75 jaar
Mondriaanhuis Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 januari 2023 | |
Activiteiten van het SCC in januari | |
---|---|
Edith Stein: joods, christen, vrouw
Tachtig jaar geleden was Edith Stein (1891-1942) in kamp Amersfoort; tachtig jaar geleden stierf zij in Auschwitz. Dat nodigt ons uit om over het leven
van deze bijzondere vrouw na te denken die als joodse opgroeide, in de filosofie naar de waarheid zocht en deze uiteindelijk in Christus vond. Zij gaf
gestalte aan haar leven als wetenschapper - voor vrouwen toen een weg vol hindernissen. Zij koos een leven als Karmelietes. Toen de Duitse machthebbers
haar leven van haar eisten, offerde zij zich op voor verzoening en vrede. Het offer dat van haar werd gevraagd - onontkoombaar - verandert zij in een
offergave: een offer, gegeven vanuit innerlijke vrijheid, plaatsvervangend voor haar joodse volk, verzoenend voor de daders en biddend voor de Kerk, haar
familie en de Karmel. Veel aspecten van haar leven en leren zijn ook in onze tijd relevant.
Datum/tijd: zaterdag 28 januari 2023 10.30 - ca 12.30.
Hoe ouder worden waarde krijgt We worden steeds ouder en ook anders ouder dan vroeger. Daarin schuilt een opmerkelijke paradox. We worden ouder, maar blijven ons spiegelen aan de dominante waarden van onze maatschappij door zo lang mogelijk jong te willen blijven. Oud worden is klaarblijkelijk een stuk lastiger geworden, en over zingeving wordt weinig gesproken. Ouderdom is hierdoor een soort niemandsland waarin men op zoek is naar zin en betekenis. Wat betekenen al die extra levensjaren? Hoe kijkt de samenleving naar ouderen en hoe kijken ouderen naar zichzelf? Wat zijn kerntaken van het ouder worden? Welke bronnen kunnen er gevonden worden?
Jan van Baardwijk en René Rosmolen zullen ingaan op deze vragen (onder meer met kunstafbeeldingen). Zij maken gebruik van hun boek 'Zin in de ouderdom',
waarin het landschap van de ouderdom wordt verkend vanuit o.a. poëzie, kunst, spiritualiteit en filosofie.
Datum/tijd: zaterdag 21 januari 2023 10.30 - ca 12.30. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 11 januari 2023 | |
Folkert de Jong - Ministry of Fear/Foam | |
---|---|
Kunsthal KAdE komt begin 2023 met het oeuvre-overzicht ‘Ministry of Fear/Foam’ van Folkert de Jong (Alkmaar 1972) dat de gehele kunsthal gaat beslaan. Het is voor het eerst sinds 2009 dat de kunstenaar zo’n grote museale solotentoonstelling in Nederland krijgt. Levensgrote beeldengroepen gemaakt van Styrofoam en polyurethaan-schuim vormen de kern van het 25-jarige oeuvre van de nu 50-jarige Folkert de Jong. Het is materiaal dat normaal gesproken wordt gebruikt in de bouw, de architectuur en de decorbouw. Met deze middelen schept De Jong complexe tableaux vivants van groteske werelden, die macht, geweld, rampspoed en de ongemakkelijke kanten van de menselijke conditie tot onderwerp hebben. Geïntrigeerd door de krochten van de ziel, sleurt de kunstenaar de kijker mee in zijn persoonlijke wereld, waarin het bizarre en het kwetsbare samenkomen. In de kabinetten en achterzalen van Kunsthal KAdE wordt een ruime selectie uit het hele oeuvre van Folkert de Jong in een ‘open opstelling’ getoond. Hier zitten diverse werken tussen die nog nooit in Nederland te zien zijn geweest. In de grote zaal komt een steigerconstructie, waar de bezoeker van bovenaf op stapt om vervolgens via verschillende platforms af te dalen naar de vloer. Op deze platforms - en tussen de steigerconstructie – zal nieuw werk te zien zijn, dat speciaal voor de tentoonstelling is gemaakt. Het is voor het eerst dat de grote zaal van Kunsthal KAdE op deze manier wordt gebruikt. Folkert de Jong maakt in zijn werk veelvuldig referenties naar de (kunst)historie en brengt deze samen met hedendaagse sociale en politieke kwesties, waarbij hij ook de cinematografische belevingswereld van underground films betrekt. Tezamen zorgt dit voor een post-apocalyptisch toekomstperspectief. Door het gebruik van afwisselend lichtblauw en lichtroze Styrofoam en lichtgeel purschuim hebben de sculpturen van De Jong een heel specifiek kleurkarakter. Later is de kunstenaar het foam ook gaan beschilderen met andere kleuren, maar het kenmerkende blauw en roze blijft de toon zetten. De beelden ogen op het eerste gezicht ruw en onafgewerkt, maar zitten bij een tweede blik vol details, die - hoe schetsmatig ook - een enorme precisie hebben. De Jong zet hierbij maximaal in op de kracht van suggestie. Doordat de figuren meestal levensgroot zijn, niet zelden met de kunstenaar zelf als model, kan de kijker zich er als mens toe verhouden en opgezogen worden in de scènes die zich voor zijn of haar oog ontrollen. Bij de tentoonstelling ‘Ministry of Fear/Foam’ verschijnt een boek dat het 25-jarige oeuvre van De Jong samenvat door te kijken naar het ontstaansproces en de context van de sculpturen, met veel materiaal uit het privé-archief. Als kunstenaarsboek geeft het een inzicht in het ‘hoofd’ van de kunstenaar. Het laatste oeuvreboek dateert van 13 jaar geleden en verscheen bij de overzichtstentoonstelling ‘Circle of Trust’ in het Groninger Museum. In het interview met Melchior Jaspers voor het boek zegt De Jong: “Ik voel een fysieke urgentie om iets te maken, iets dat uit mijn lichaam en geest komt en wat ik vervolgens aan het publiek wil geven. Die worsteling is een conflict. Ik heb een idee en een gevoel voor een kunstwerk en wil daar uiting aan geven met m’n handen. Ik wil dat die handen zo vrij mogelijk en intuïtief mogelijk kunnen werken, terwijl ik aan de andere kant controle wil houden over waar het kunstwerk over gaat en hoe het eruit komt te zien. Het maken van kunst begint bij mij met een idee of plan. Vervolgens begin ik met maken. In dat maakproces komt een moment waarop ik niet meer weet wat er aan het ontstaan is. Dat is een noodzakelijk moment waar het uiteindelijke kunstwerk beter van wordt. Door de controle te verliezen, kom ik in een soort ‘maak flow’. Het is nog nooit gebeurd dat ik een ontwerp klakkeloos uitwerk.” In het interview licht De Jong ook een tip van de sluier op van een van de nieuwe werken die hij maakt voor de grote zaal van Kunsthal KAdE: “De titel wordt Vagevuur. Het is een ruimte die volledig is bekleed met roze bouwschuim. Ik heb besloten om de hele ruimte en de twee figuren die erin komen met de hand te snijden, eigenlijk zoals ik aan het begin van mijn carrière begon met sculpturen maken. Ik was die techniek een beetje uit het oog verloren. Ik loop al langer rond met het idee voor dit werk. Zeker nadat ik op bezoek ben geweest in de voormalige zwaarbewaakte gevangenis in Veenhuizen voor mijn tentoonstelling “Court of Justice” bij Galerie Fons Welters in 2015 en de film One Flew over the Cuckoo’s Nest, uit 1975 gebaseerd op het boek van Ken Kesey, heb gezien. Ik ben gefascineerd door het idee dat onze geest als het ware gevangen zit in ons lichaam, als een soort van levenslange opsluiting van het intellect in een fysiek omhulsel. De titel ‘Vagevuur’ heb ik gekozen als een referentie naar het purgatorium in het tweede deel van de La Divina Commedia (de goddelijke komedie) van Dante Alighieri (14e eeuw). Het vagevuur als ruimte waar de geesten van overledenen moeten wachten op hun reiniging.” De solo-tentoonstelling Folkert de Jong: Ministry of Fear/Foam is van 28 januari t/m 7 mei te bezoeken.
KAdE, Kunsthal in Amersfoort Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 januari 2023 | |
Amateurkunstenfestival Gluren bij de Buren is op zoek naar acts en huiskamers | |
---|---|
Amateurkunstenfestival Gluren bij de Buren komt voor de 15de editie naar Amersfoort op zondag 5 februari. Het festival opent vele voordeuren voor intieme huiskamerconcerten. De organisatie is op zoek naar lokale podiumkunstenaars van allerlei disciplines en gastvrije Amersfoorters die de optredens bij hun thuis hosten. Aanmelden kan tot en met zondag 18 december via www.glurenbijdeburen.nl Het amateurkunstenfestival verlaagt drempels voor ontmoetingen in de wijk en biedt een podium aan lokale acts. Na twee jaren zonder wintereditie zoekt Gluren bij de Buren in 2023 weer de intimiteit van de met koffiedampen gevulde huiskamers op. Elke act geeft drie optredens van een half uur, vrij toegankelijk voor publiek. Zo kunnen buurtgenoten en andere liefhebbers een eigen route door de stad samenstellen en van optreden naar optreden hoppen.
Acts en huiskamers gezocht. Gluren bij de Buren wordt georganiseerd door Stichting de Bühne in samenwerking Scholen in de Kunst. Scholen in de Kunst ondersteunt en verzorgt kunst- en cultuureducatie in Amersfoort, Leusden en Soest, met als doel de cultuureducatie en -participatie in stad en regio te versterken.
Algemene informatie: Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 11 november 2022 | |
De vensterbank van Jitske Bakker | |
---|---|
Vanaf 11 september t/m 5 februari 2022 is De Vensterbank het domein van kunstenaar Jitske Bakker (Delft, 1982). Bakker is tekenaar in hart en nieren, maar ook een kunstenaar die met papier en houtskool de ruimte verkent, en deze vult met papieren installaties die tot in de kleinste details doordrenkt zijn met houtskool. Het wrikt en scheurt achter de ramen van De Vensterbank; een aardverschuiving in papier. Bakker tekent haar hele leven al, tekenen is voor haar als ademen. “Ik begin met het vouwen en verfrommelen van grote vellen papier. Daarna ga ik er met houtskool overheen, volg de vouwen en de kreuken en de plattere vlakken. Ik onderzoek het toevallig ontstane oppervlakte met houtskool en zoek al tekenend mijn weg. Als ik vastloop, scheur ik een gat in het papier of veroorzaak een explosie. Al tekenend en scheurend ontstaat zo een nieuwe wereld.” Met eenvoudige middelen doet ze een groot beroep op onze verbeeldingskracht. “Ik probeer de suggestie te wekken van iets wat niet te bevatten is.” In De Vensterbank is zo ter plekke een nieuwe realiteit ontstaan. Zijn het vallende rotsblokken? Is het een verwijzing naar een droge rivierbedding? De passant mag het zelf bepalen. Jitske Bakker zegt: “Voor mij is de beperkte ruimte van de Vensterbank juist een aanleiding om de frictie op te zoeken, en zo scheuren te maken in ons gesloten wereldbeeld.” In De Vensterbank bouwde ze de installatie vanuit de achterkant op, wat haar de uitspraak ontlokte het gevoel te hebben ‘blind te werken’. Normaal gesproken bouwt ze haar werk op, intuïtief, met vol zicht op de voorzijde. Nu wordt ze regelmatig verrast door haar handelen en het niet weten wat er gebeurt aan de voorzijde. “Het is spannend dat de ruimtes van De Vensterbank zo anders werken dan ik had gedacht.” Werk van Jitske Bakker is tegelijkertijd ook te zien in de tentoonstelling _Onbegrensd_ in het Mondriaanhuis. Ze werkte hier in duo verband samen met componist Hans Bakker. Haar installatie in het Mondriaanhuis heet _Expansie_. De installatie _Explosie_ in De Vensterbank is het zusje, eentje die schuift, wrikt en onheilspellend scheurt.
11 september 2022 t/m 5 februari 2023
zeven dagen per week te zien Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 16 september 2022 | |
Onbegrensd in het Mondriaanhuis: beeldend kunstenaars en componisten verleggen grenzen | |
---|---|
Het Mondriaanhuis in Amersfoort viert het 150e geboortejaar van Piet Mondriaan met de tentoonstelling Onbegrensd. Voor deze expositie hebben zeven duo’s van beeldend kunstenaars en componisten nieuw werk gemaakt. Het resultaat van deze samenwerking is vanaf 4 september te zien én te horen in het Mondriaanhuis. Mondriaan is bekend als baanbrekend kunstenaar, die zich een leven lang bleef ontwikkelen en vernieuwen. De schilder was één van de oprichters van De Stijl, een kunstbeweging waarbinnen de leden elkaar scherp hielden door ideeënuitwisseling en discussie. Geïnspireerd door de interactie binnen De Stijl, heeft het Mondriaanhuis kunstenaars van twee verschillende disciplines samengebracht. Het museum selecteerde zeven beeldend kunstenaars en zeven componisten en vroeg hen om in duo's nieuw werk te ontwikkelen. De zeven duo's werden uitgenodigd om elkaar te ontmoeten, op elkaar te reageren, uit te wisselen en grenzen op te zoeken. Dit heeft geleid tot zeven nieuwe kunstwerken.
Over de werken Het gezamenlijk werk van Ronald Nijhof en filmcomponist Daan van den Hurk onderzoekt de grenzen tussen abstract en figuratief, realiteit en illusie, geluid en muziek. Nijhoff bouwde zijn atelier op schaal waarin hij steeds elementen verplaatst. Dit proces is vastgelegd met een ronddraaiende camera. Wat ontstaat is een ontregelende afwisseling van illusie en realiteit. Het inspireerde Van den Hurk tot een compositie die hij mixte met de geluiden uit het atelier. Beeldend kunstenaar Fadenka van der Sloot worstelde met het thema Onbegrensd. De oneindigheid aan mogelijkheden werd in de kiem gesmoord door beperkende gedachten van de kunstenaar. Van der Sloot heeft dit verbeeld met een doek dat zij beschilderde met tipp-ex. Wat ontstond is een wijds en sereen beeld. De jonge componist Noëmi Schermann schreef hierbij de compositie Zeeën van (on)mogelijkheden. Voor componist Anne-Maartje Lemereis en beeldend kunstenaar Amerentske Koopman bestond de samenwerking uit een regelmatige uitwisseling van schetsen. De schets van de één zette de ander op een spoor en vice versa. Het eindresultaat is een ruimtelijke en ritmische installatie waarin ook het maakproces van het beeldend werk op video is vastgelegd. Voor Onbegrensd experimenteerden beeldend kunstenaar Jan Maarten Voskuil en mediacomponist Devin de Vries met ruimte en tijd. Het ruimtelijke schilderij van Voskuil nodigt de bezoeker uit om zich er doorheen te verplaatsen. Door de gebruikte techniek past de compositie van De Vries zich tijdens het verplaatsen steeds aan. Zo draagt de bezoeker zelf bij aan de uiteindelijke compositie en heeft elke persoon een unieke ervaring. Beeldend kunstenaar Karina Puuffin en game-componist Nathan Bonkerk rafelden in gesprek met elkaar hun werk uiteen en ontdekten nieuwe inzichten over hun eigen werk(wijze). Bonkerk werd in het proces uitgedaagd om zijn muziek in beeld uit te drukken. Elementen daarvan gebruikte Puuffin weer in een ruimtelijke installatie waarin het loslaten van het bekende/traditionele centraal staat. Het duo Hans Bakker en Jitske Bakker (geen familie van elkaar), koos voor ‘Exposure’ als grondthema: blootstelling aan bindende- en uit elkaar trekkende krachten. Er ontstond een drieluik van drie grote tekeningen met verschillende texturen, die als het ware ademen, opbollen en uit hun kader lijken te willen ontsnappen. Deze suggesties worden versterkt door de drie composities van Hans.
Muziek Onbegrensd is van 4 september t/m 5 maart 2023 te zien in het Mondriaanhuis.
Mondriaanhuis Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 juli 2022 | |
Van Ring naar Park in Coalitieakkoord! | |
---|---|
De transformatie van de bestaande Stadsring naar een groen, waterrijk Stadspark met een hooguit autoluw karakter, is in een stroomversnelling gekomen. De ideeën van Burgerinitiatief ‘Van Ring naar Park’ liften mee als belangrijk uitgangspunt in het nieuw op te stellen integrale mobiliteitsplan. Zo staat te lezen in het vrijdag 1 juli j.l. ondertekende Coalitieakkoord. De Kopgroep van het Burgerinitiatief spreekt van een fantastisch resultaat en een historische ontwikkeling. Sinds twee jaar vraagt het Burgerinitiatief, samen met een grote groep ambassadeurs van burgers, ondernemers en politici, aandacht voor zijn ideeën voor een transformatie van de Stadsring. Transformatie van de bestaande, druk bereden verkeersader rond de historische binnenstad naar een Stadspark, dat uitnodigt tot ontmoeten, bewegen, verbinden en dat aansluit bij de doelstellingen van een gezond en duurzaam Amersfoort in de toekomst. Burgerinitiatief ‘Van Ring naar Park’ is zeer verheugd, dat de ideeën door de coalitiepartners goed zijn ontvangen en als realistische uitgangspunten voor de toekomst zijn opgenomen in het Coalitieakkoord. Het Coalitieakkoord van de nieuwe coalitie van D66, Groen Links, Partij van de Dieren, CDA en CU kan worden gekwalificeerd als progressief, sociaal en duurzaam en heeft samenwerking met burgers hoog in het vaandel staan. Het Burgerinitiatief kijkt dan ook met vertrouwen uit naar deze toekomstige samenwerking.
Stichting Van Ring naar Park Wilt u ons steunen? Giften zijn zeer welkom. Hiermee kunnen organisatie- en andere kosten worden gedekt. Bankrekeningnummer: NL 69 ABNA 0111 0145 57 ten name van Stichting Van Ring naar Park. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 23 juli 2022 | |
Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad) | ||
---|---|---|
Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 april 2020 | ||
Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter |
---|
De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dan open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018 |
Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102 |
---|
Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018 |
Overlast van graffiti in de binnenstad |
---|
De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti
in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord. Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.
Werkwijze verwijderen graffiti
Meld graffiti bij de gemeente!
Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente
Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal
u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade.
Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven
bij het Meldpunt Woonomgeving. Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015 |
Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.