Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan. Alle evenementen onder voorbehoud in verband met de coronacrisis.

Het nieuwe jaar gaat in het Rietveldpaviljoen van start met de expositie IMPACT – photos that matter

Kunstenaars zoeken balans in het Mondriaanhuis

Brief BBN aan burgemeester en wethouders over plannen rond de Zonnehof

Tentoonstelling Mirror | Mirror. Reflect Yourself! in Kunsthal KAdE

De Volmolen in Amersfoort uitgelicht!

De Vensterbank van Erik Mattijssen

75 jaar De Ploegh: Toen – nu – straks

Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs- en vredestijd - Museum Flehite

Notitie BBN over plannen rond de Zonnehof

Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)

Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Overlast van graffiti in de binnenstad

Het nieuwe jaar gaat in het Rietveldpaviljoen van start met de expositie IMPACT – photos that matter

Van donderdag 21 januari tot en met zondag 28 maart 2021 vindt de expositie IMPACT – photos that matter plaats in het Rietveldpaviljoen in Amersfoort. De expositie gaat over het werk van fotografen en beeldende kunstenaars die op een indringende manier aandacht vragen voor bepaalde maatschappelijke situaties en die vaak ook hopen dat er door hun bijdrage verandering in gang wordt gebracht.

Wat is het verhaal achter de foto die we op de voorpagina van een nieuwssite of krant zien? En wat is de invloed van de maker ervan op onze beeldvorming? Hoe kan een foto ons zo raken dat we het beeld vele jaren later nog helder op ons netvlies hebben?

IMPACT
In het Rietveldpaviljoen laten fotografen en beeldend kunstenaars beelden zien die zij met nadruk (‘this matters!’) willen laten zien. Vaak met de bedoeling om schrijnende situaties onder de aandacht te brengen. Soms om de geportretteerde een hart onder de riem te steken of om geld te genereren voor het oplossen van een probleemsituatie. Maar altijd om te voorkomen dat de gefotografeerde situatie of mens in de vergetelheid verdwijnt. Altijd om ‘impact’ te weeg te brengen.

Prijswinnende fotografen
Er is werk te zien van prijswinnende fotografen als Cynthia Boll, llvy Njiokiktjien en Sandra Minten. Ook zijn er fotoseries te zien van bevlogen Amersfoortse fotografen Pauli Gerritsen, Jaco Klamer en Annemiek van der Kuil. En van de Balinese Rudi Waisnawa.

Cynthia Boll wil met haar fotoserie over de zinkende stad Jakarta mensen bewust maken van bodemdaling. Zonder actie zal over 20 tot 30 jaar een derde van Jakarta onder water komen te staan, waardoor miljoenen levens worden bedreigd.

llvy Njiokiktjien volgt al 12 jaar Zuid-Afrikaanse jongeren die zijn geboren in de periode rondom de afschaffing van de apartheid, de zogenaamde Born Free generatie. Zij vraagt zich af hoe het leven van jongeren die geboren zijn in ‘vrijheid’ eruit ziet. Vrijheid op papier, want de sporen van apartheid zijn nog lang niet uitgewist.

Nederlands-Indië
Ook Nederlands-Indië heeft een plaats in deze expositie. Met impactvolle foto’s over de oorlog en de emigratie van Nederlands-Indië naar Nederland. Er wordt een diversiteit aan familiefoto’s met ‘poesaka’s’ (tastbare herinneringen) en de derde generatie in Nederland geboren mensen met Indische roots getoond.

Nevenprogramma
De expositie nodigt uit tot gesprek, tot het uitdiepen van de vraag hoe de kracht van een foto kan worden vergroot. Dit gebeurt in een goed gevuld nevenprogramma op de donderdagavonden en in de weekenden. Meer informatie hierover is te vinden op de website 033fotostad.com. Tot slot haakt Theater De Lieve Vrouw aan met Movies that matter op de maandagavonden.

Het Rietveldpaviljoen, Zonnehof 8 te Amersfoort, is geopend op donderdag van 12.00 uur tot 21.00 uur en van vrijdag tot en met zondag van 12.00 uur tot 17.00 uur. De entree bedraagt € 3,50. In verband met de corona-maatregelen moeten bezoekers via de website 033fotostad.com vooraf een tijdslot reserveren.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 15 januari 2021


Kunstenaars zoeken balans in het Mondriaanhuis

De Deventer kunstenaar Elise van der Linden en de uit Amsterdam afkomstige Henriëtte van ‘t Hoog, exposeren in het Mondriaanhuis in Amersfoort. Het Mondriaanhuis is het geboortehuis van Piet Mondriaan. Hier kwam de pionier van de abstracte kunst in 1872 ter wereld. Voor deze speciale plek hebben Van der Linden en Van ‘t Hoog nieuw werk gemaakt rond het thema 'evenwicht'.

Piet Mondriaan leefde in een turbulente tijd waarin twee wereldoorlogen plaatsvonden. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de kunstenaar in zijn composities steeds op zoek was naar harmonie en evenwicht. Het Mondriaanhuis heeft Elise van der Linden en Henriëtte van ’t Hoog uitgenodigd om te onderzoeken wat evenwicht (equilibrium) voor hen betekent. In de roerige tijden waarin we nu leven, is het zoeken en vinden van balans opnieuw een relevant issue. Van der Linden en Van ‘t Hoog onderzochten het thema ieder op geheel eigen wijze en maakten speciaal voor de tentoonstelling ieder twee nieuwe werken die nu in het Mondriaanhuis te zien zijn. Daarnaast wordt van hen een selectie van eerder werk getoond.

Vanwege de coronamaatregelen werd de opening van de tentoonstelling uitgesteld, maar inmiddels is de expositie open voor publiek.

Mens en natuur
Elise van der Linden, in 2017 uitgeroepen tot talent van het jaar, exposeerde eerder o.a. in het Voerman museum in Hattem en in Museum de Fundatie in Zwolle. Ook werkte zij mee aan festivals zoals Lowlands. Van der Linden maakte speciaal voor de tentoonstelling in het Mondriaanhuis twee sculpturen. De kunstenaar is gefascineerd door de voortdurende wisselwerking tussen mens en natuur. Zij haalt daarbij inspiratie uit het verval van in onbruik geraakte gebouwen. Van der Linden: ‘De eeuwige zoektocht van de mens naar een balans tussen het kunstmatige en het natuurlijke, het najagen en het loslaten, het verstand en het gevoel zie ik als processen waarin groei en verval de basis vormen.’ Voor Equilibrium zocht de kunstenaar naar een evenwicht tussen orde en (ogenschijnlijke) chaos, tussen geometrische structuren en natuurkrachten. Het resulteerde o.a. in een imposant wandsculptuur van zeven meter breed, getiteld Continuüm.

Muurschildering
Henriëtte van ’t Hoog is als abstract werkend kunstenaar bekend en vertrouwd met de beeldtaal van Mondriaan en kunststroming De Stijl. Haar werk en vormentaal zijn daar ook op geïnspireerd, maar zij heeft daarin haar eigen uitdrukkingswijze ontwikkeld. Van ‘t Hoog heeft gedurende haar lange loopbaan geëxposeerd in steden in binnen- en buitenland, zoals Amsterdam, Istanbul, Kiev en Wuhan. Evenwicht is een terugkerend thema in haar werk. Zij speelt met kleur en vorm en de gelijkwaardigheid van beide elementen. Van ’t Hoog: ‘De kleuren hebben invloed op de vorm en vice versa. Wat daaruit ontstaat zet je als kijker regelmatig op het verkeerde been, haalt je even uit balans.’ Speciaal voor de tentoonstelling in het Mondriaanhuis ontwierp Van ’t Hoog twee muurschilderingen: Spandrel XV en Equilibrium IV. Deze laatste schildering beslaat de gehele wand in de entree van het museum en zal niemand ontgaan. Naast het nieuwe werk is ook een selectie te zien van voornamelijk wandsculpturen in ongebruikelijke, verrassende kleurcombinaties, die Van ’t Hoog eerder maakte.

Tentoonstelling Equilibrium is te zien t/m 18 april 2021

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 november 2020


Brief BBN aan burgemeester en wethouders over plannen rond de Zonnehof

Een kongsi van projectontwikkelaars willen hun braakliggende grond dan wel leeglopende kantoorkolossen herontwikkelen: Boeddha-terrein, Suncourt (Runmolen), voormalig SNS gebouw, Life City. Zie AD-Amersfoortse Courant dd. 13 mei 2020. Het BBN heeft over deze plannen een notite gemaakt die ook naar burgemeester en wethouders van Amersfoort gestuurd wordt met het verzoek om tot overleg te komen om te zien hoe bewoners van de binnenstad bij de ontwikkeling van deze plannen betrokken kunnen worden.

Download hier de brief van het BBN aan de burgemeester en wethouders.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 23 november 2020


Tentoonstelling Mirror | Mirror. Reflect Yourself! in Kunsthal KAdE

23 jan 2021 t/m 9 mei 2021

De tentoonstelling Mirror | Mirror laat de bezoeker verwonderen over de veelzijdigheid van het fenomeen spiegeling. Met de spiegel worden we dagelijks geconfronteerd. Op sociale media spiegelen we voortdurend onze identiteit. De huidige tijd vraagt meer dan ooit om (zelf)reflectie. Aan de hand van kunsthistorische, verhalende en wetenschappelijke invalshoeken worden bezoekers uitgenodigd deze reflectie te onderzoeken. Er is werk te zien van een dertigtal kunstenaars en designers uit binnen- en buitenland die zich op verschillende wijzen tot het fenomeen spiegels verhouden. De tentoonstelling begint met een glimlach. Amerikaans designer Berk Ilhan heeft een ‘mürror’ bedacht, een smart mirror: een spiegel die alleen weerkaatst als je lacht.

De grote zaal wordt ingericht met installaties van de Deense kunstenaar Jeppe Hein. Zijn levensgrote werk 'Mobile Mobile' is voor het eerst in een museale omgeving te zien. Zijn mobile van spiegels komt in beweging door een hometrainer, waardoor de ervaring van de ruimte continu verandert. Hein: ‘Ik wil mensen inspireren om naar zichzelf te kijken en zich af te vragen ‘Wie ben ik?’ en ‘Waar ga ik heen?’

Kunstgeschiedenis en cultuurhistorische verhalen
In het eerste kabinet is een kunsthistorische en culturele selectie werken te zien. Verhalen uit de bijbel en de mythologie (Narcissus, Amaterasu en Venus) worden afgewisseld met literatuur (zoals Sneeuwwitje, Alice in Wonderland en Tijl Uilenspiegel). Daarnaast is er aandacht voor het gebruik van de spiegel in de praktijk van het schilderen. De spiegel als onmisbaar gereedschap bij het maken van een zelfportret en de Claudespiegel (of zwarte spiegel) komen aan bod. In opdracht van Kunsthal KAdE maakt kunstenaar Jasper Hagenaar een werk met een anamorfose: een schilderij met een vertekende afbeelding, die er alleen met behulp van de spiegel realistisch uitziet. Kunstschrift geeft extra verdieping in hun themanummer dat begin december verschijnt.

Wetenschap en design
De spiegel kent bijzondere toepassingen. Kunsthal KAdE toont eerste experimenten zoals de zonnespiegels van Archimedes tot meer recente designoplossingen als spiegels in de bergen van Rjukan om in de winter een dorp van ‘licht’ te voorzien. Actueel is de James Webb-telescoop bestaande uit spiegels van zes-en-een-halve vierkante meter, die opklapbaar in een raket de ruimte ingaan. De Amsterdamse ontwerpstudio DRIFT maakte een spiegel van synthetisch glas, een bijproduct dat is ontstaan tijdens de recycling van chemisch afval. Ook zijn er designoplossingen in de zorg bedacht, zoals bijvoorbeeld de Alzheimerspiegel door Gerjanne van Gink.

Reflect Yourself / Reflect Reality
In het derde en vierde kabinet zijn kunstwerken te zien die zelfreflectie en reflectie van de omgeving tonen, zoals Yoko Ono’s 'Mirror Piece' en de onderzoekende performances van Joan Jonas. Irina Birger maakt speciaal voor de tentoonstelling een nieuw werk waarin ze spiegels betekent met lijnen waardoor een netwerk ontstaat dat de beschouwer een gedeconstrueerde reflectie teruggeeft. Een bijzondere documentaire is 'Svyato' van regisseur Victor Kossakovsky. Hij bedekte na de geboorte van zijn zoon twee jaar lang alle spiegels in zijn huis en filmde de confrontatie van zijn zoon met de spiegel; een film over zelfkennis en eenzaamheid. Het videowerk 'Mirror' van de Iraaks-Koerdische kunstenaar Hiwa K verkent sentimenten van vervreemding: een antenne-achtig object vol achteruitkijkspiegels fungeert als navigatieapparaat. Het werk van de Amerikaans-Koreaanse kunstenaar Michael Joo bestaat uit twee spiegelende politieschilden. De aanvaller wordt met zichzelf geconfronteerd. Theatermaker Carolien Arnold laat tenslotte bezoekers in verschillende opdrachten kennismaken met hun ware gezicht.

Natuurspiegelingen
In de achterzalen boven en beneden is de spiegeling gerelateerd aan de natuur. Spiegeling is een natuurkundig fenomeen dat we kennen via het water en de lucht. De natuurspiegeling spreekt tot de verbeelding van veel kunstenaars, fotografen en dichters. Voor deze sectie maakt Suzan Drummen een nieuw werk en bewerkt Kathrin Schlegel haar werk 'Echo': een bronzen kroonluchter die onder de spoorbrug naast Kunsthal KAdE boven het water hangt.

Experimenteer zelf met spiegels
Ook in de KAdEStudio kunnen bezoekers met het thema aan de slag. Wat voor effect heeft een bolle spiegel? Hoe schrijf je in spiegelschrift? En hoe maak je eigenlijk een anamorfose? Speciaal voor jonge kinderen wordt een spiegel labyrint ingericht. Voor families is er een Spiegelexpeditie gemaakt in de stad Amersfoort i.s.m. FASadE.

In samenwerking met de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) hebben studenten in een seminar zich laten inspireren door het fenomeen spiegeling. Het beste werk krijgt een plaats in de tentoonstelling.

De tentoonstelling Mirror | Mirror. Reflect Yourself! is samengesteld door curator Judith van Meeuwen. De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt dankzij de bijdragen van K.F. Hein Fonds, Prins Bernhard Cultuurfonds en Gemeente Amersfoort.

KAdE, Kunsthal in Amersfoort
Eemplein 77 (Eemhuis), 3812 EA Amersfoort, T 033 422 50 30

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 23 november 2020


De Volmolen in Amersfoort uitgelicht!

De Volmolen naast de iconische Koppelpoort in Amersfoort werd 375 jaar geleden gebouwd voor en door textielondernemers in de stad. Waar ze ooit als watermolen draaide om wol te vollen tot kledingstof, heeft ze sindsdien vele bewoners en verbouwingen gekend. De Volmolen staat symbool voor de textielnijverheid die eeuwenlang voor welvaart en werkgelegenheid zorgde in Amersfoort.

Bent u ook nieuwsgierig naar de achtergrond van dit mooie rijksmonument? Waar is ze voor gebruikt, wie woonden er en wat is de betekenis ervan voor de stad?

De Katoendrukkerij in de Volmolen brengt nu haar eerste magazine uit in beeld en tekst over verleden en heden van de Volmolen. Leuk voor liefhebbers van Amersfoort, haar erfgoed, historie, monumenten en textiel.

Prijs € 14,95
Verschijningsdatum: begin december 2020
Verkrijgbaar bij De Katoendrukkerij in de Volmolen, Plantsoen Noord 2, 3811 GH Amersfoort. Bestel alvast uw exemplaar via info@dekatoendrukkerij.nl

Na de laatste verbouwing van de Volmolen van maart t/m oktober 2020, opende op 24 oktober jl. de Katoendrukkerij haar deuren in de Volmolen. Graag vertellen we daar het verhaal van de eeuwenlange textielnijverheid in de stad, die van de Volmolen en van het katoendrukken, dat ook in de 17e eeuw in Amersfoort begon.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 november 2020


De Vensterbank van Erik Mattijssen

Achter de ramen van de Vensterbank in Amersfoort exploderen in de donkere wintermaanden vormen en kleuren. T/m 31 januari 2021 is De Vensterbank het domein van kunstenaar Erik Mattijssen, ULTRA POWER is de naam.

Alle kleurtinten zijn aanwezig, van kikkergroen en fluweelroze tot pompoenoranje en pisgeel. Blikken, emmers, etiketten, zwabbers, theedoeken en vloertegels. Twee etalageruiten vol herinneren aan nijvere neringdoenden in voorbije jaren. Hier is Erik Mattijssen langs geweest, dat kan niet anders. Kunstenaar Erik Mattijssen (1957), tekenaar en schilder van stillevens en interieurs op papier, heeft zich uitgeleefd in een uitbundige, vibrerende uitstalling van bijna vergeten schoonmaakartikelen en verwante gebruiksvoorwerpen: Sunlight zeep, Mr Propre, en schoonmaakmop met schuurspons. Meer dan ooit actueel, met zeep en bleek, met handsoap en poetsdoek.

In het voorbijgaan in de Bergstraat te Amersfoort openbaart zich een winkel, een schijnbaar levenloze uitstalling van dingen, maar ook een geheim verbond van flesserige en borstelige wezens. Een liefdevol gegroepeerde familie, weemoedig en blijmoedig tegelijkertijd.

ULTRA POWER van tekenaar en schilder Erik Mattijssen is t/m 31 januari 2021 te zien op de stoep van Bergstraat 32 te Amersfoort. De Vensterbank is volledig coronaproof te bezoeken, in de buitenlucht, op stoeptegel-afstand, de gehele dag verlicht, zeven dagen in de week. Met aanwezige QRcode heeft u achtergrondverhalen bij de hand.

ULTRA POWER
De Vensterbank van Erik Mattijssen
8 november 2020 t/m 31 januari 2021

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 11 november 2020


75 jaar De Ploegh: Toen – nu – straks

LKG de Ploegh viert haar 75-jarig jubileum met 4 exposities op 4 locaties in Amersfoort. We kijken terug naar ons ontstaan in 1945 aan het eind van de Tweede Wereldoorlog en blikken vooruit naar onze toekomst. De Ploegh is uitgegroeid tot een actieve vereniging van kunstenaars met uiteenlopende disciplines, die elkaar onderling inspireren en uitdagen.

Archief Eemland in het Eemhuis: ‘Nou gaan we ploegen!’
De Ploegh is opgericht door 3 jonge Amersfoorters (Toon Tieland, Max Keuris en Joop Traarbach) die elkaar vonden in de oorlog in het illegale bestaan als kunstenaar en na mei 1945 de kunstakker wilden gaan ‘omploegen’. Meerdere plekken in Amersfoort vertellen hun eigen historie en die van De Ploegh. Deze zijn o.a. door Martin Brink en zijn school in beeld gebracht. Drie fotografen, leden van de Ploegh nu bezochten diezelfde plekken en maakten daar fotografische impressies anno 2020 van.
Geopend van 16 oktober 2020 t/m 31 maart 2021.
Archief Eemland – Eemplein 73 – 3812 EA Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 17 september 2020


Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs- en vredestijd

Jaarlijks herdenkt Nederland op 15 augustus (capitulatie van Japan) alle slachtoffers van de Japanse bezetting van Nederlands-Indië. Op de dag van de 75e herdenking opent in Museum Flehite de tentoonstelling Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs- en vredestijd. Bep Rietveld, dochter van de bekende meubelmaker en architect Gerrit Rietveld, verbleef in de oorlog in het Jappenkamp. In het vrouwenkamp tekende ze vele portretten van haar medegevangenen en hun kinderen. Ook van zieke of gestorven kinderen, of van de zonen die met 10 jaar werden overgebracht naar het mannenkamp. Een aantal van deze dierbare kinderportretten is samengebracht in de tentoonstelling van Museum Flehite. Daarnaast is een selectie te zien van al het andere werk dat Bep Rietveld gedurende haar bewogen leven heeft gemaakt.

Elisabeth Eskes - Rietveld werd in oktober 1913 in Utrecht geboren als oudste dochter van Gerrit Rietveld en Vrouwgien Hadders. Als kind adoreerde Bep haar creatieve vader en hoewel hij haar later als mens teleurstelde, is ze altijd een groot bewonderaar gebleven van zijn werk. Dat zie je ook terug in haar schilderijen, waarbij geportretteerden vaak op een door haar vader ontworpen stoel zitten.

Charley Toorop
Al op jonge leeftijd bleek dat Bep talent had voor tekenen en schilderen. Door haar vader werd ze op dat gebied niet bepaald aangemoedigd, die vond dat na Mondriaan de schilderkunst overbodig was geworden. Bep liet zich hierdoor echter niet uit het veld slaan. Via haar vader kwam in ze contact met Charley Toorop die haar liet kennismaken met allerlei kunstvormen en haar aanmoedigde om zich verder in het schilderen te bekwamen. De invloed van Charley op de stijl van Bep is in haar vroege werk goed zichtbaar.

Tekenaar in oorlogstijd
Bep Rietveld trouwde jong en kreeg haar eerste kind op haar negentiende. Het huwelijk hield niet lang stand en in 1937 vertrok Bep met haar zoontje Fons naar Nederlands-Indië om een nieuw leven te beginnen met jeugdvriend Dennis Coolwijk. Er werden drie kinderen geboren, waarvan er é:én overleed. Toen de oorlog uitbrak werd Bep met haar kinderen geïnterneerd in een Jappenkamp. In deze zware en onzekere periode maakte zij meer dan honderd portretten van medegevangenen en hun kinderen. De portretten waren soms het enige aandenken voor de moeders aan hun overleden kinderen of hun zonen die werden weggevoerd naar de mannenkampen en waarvan het onzeker was of ze die ooit nog terug zouden zien. Het tekenen gaf ook Bep houvast. Zij tekende met krijt op elk stuk papier dat zij maar te pakken kon krijgen.

Na de oorlog keerde Bep terug naar Nederland. Ook het tweede huwelijk had geen standgehouden en ze trouwde opnieuw, met Derk Eskes. In dit huwelijk werden drie dochters geboren. Voor Bep kwamen de kinderen op de eerste plaats en in deze periode was er voor schilderen niet veel tijd, maar soms lukte het toch. Ze werkte dan in de woonkamer, omgeven door de meubels van haar vader. Toen haar zes kinderen het huis uit waren heeft zij nog veel en in hoog tempo gewerkt tot aan haar dood op 9 maart 1999.

Catalogus
Martine Eskes, é:én van de dochters van Bep, heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om uit het oog verloren werken van haar moeder op te sporen en te fotograferen voor een digitaal overzicht van haar werk. Via een oproep op de website bep-rietveld.nl en later ook via de NOS, is de collectie met 100 werken uitgebreid naar 370. Van de vele kampportretten die Bep tekende, zijn er 32 boven water gekomen. Deze 32 tekeningen zijn in Museum Flehite te zien. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een catalogus met het werk uit de expositie. Deze is o.a. verkrijgbaar in het museum.

Documentaire NOS
De zoektocht naar de portretten is vastgelegd door de NOS. De NOS-documentaire ˜De kampportretten van Bep Rietveld" volgt Martine Eskes bij het opsporen van haar moeders tekeningen en portretteert de mensen achter die portretten: overlevenden van de Japanse bezetting in toenmalig Nederlands-Indië. De documentaire is te zien op zaterdag 15 augustus, 20.44 uur, NPO 2.

Theatervoorstelling
Aansluitend op de tentoonstelling in Museum Flehite programmeert Theater De Lieve Vrouw in Amersfoort de voorstelling Bep, dochter van Rietveld op zondag 1 november. Deze voorstelling werd eerder uitgevoerd in 2017 bij de viering van honderd jaar De Stijl, maar sluit ook naadloos aan bij de expositie in Flehite. In de solovoorstelling Bep, dochter van Rietveld geeft actrice Audrey Bolder op vernuftige en ontwapenende wijze een stem aan de bonte stoet personages die het leven van 's lands bekendste architect kleurden. Zij doet dit door de ogen van oudste dochter Bep en ontrafelt zo onvertelde verhalen en familiegeheimen.

De tentoonstelling loopt van 16 augustus t/m 24 januari 2021.

Museum Flehite
Westsingel 50
3811 BC Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 augustus 2020


Zonnehof het nieuwe Manhattan van Amersfoort? Een notitie van het BBN

Een kongsi van projectontwikkelaars willen hun braakliggende grond dan wel leeglopende kantoorkolossen herontwikkelen: Boeddha-terrein, Suncourt (Runmolen), voormalig SNS gebouw, Life City. Zie AD-Amersfoortse Courant dd. 13 mei 2020. Het BBN heeft over deze plannen een notite gemaakt die ook naar burgemeester en wethouders van Amersfoort gestuurd wordt met het verzoek om tot overleg te komen om te zien hoe bewoners van de binnenstad bij de ontwikkeling van deze plannen betrokken kunnen worden.

Download hier de notitie.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 juni 2020


Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)


Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 april 2020


Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dan open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.