Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

Pleidooi 'Verkeerscirculatieplan Amersfoort'

Heb jij luistertalent? Zet het in voor een ander en maak het verschil!

(Zorg-)technologische toepassingen in en om het huis

Bijeenkomst ouders kinderen met een beperking

Expositie ‘Werken van Postbode Zeeg’ in Mannenzaal

Kunsthal KAdE: tentoonstelling KRIJT

De gemeente Amersfoort maakt plannen voor de speelgelegenheden in de stad

Mondriaanhuis organiseert schilderworkshops voor volwassenen

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Nieuwe expositie in Galerie Absoluut: Reconstructie

Henk Steenhuis in Café Zin in de Johanneskerk op 12 april over ‘Zin in werk’

Tejaterthuis presenteert: Familie van Maria Goos

Fragiele Schoonheid, 18 maart 2018 t/m 15 april 2018 in Galerie de Ploegh

De Vensterbank van Lidy Jacobs: Zie het Wezen

Voetgangersbewegwijzering Stadshart Amersfoort

Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

Bijzondere tentoonstelling in Museum Flehite: De kunst van Wendingen 1918-1932

Zwerfafval

De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig, verlengd t/m 22 april 2018!

'Tell Freedom. 15 South African artists' in Kusthal KAdE

Vind subsidies in Amersfoort

Comfortabel wonen in een energieneutraal monument

Overlast van graffiti in de binnenstad

Pleidooi 'Verkeerscirculatieplan Amersfoort'

In de jaren 50 van de vorige eeuw zijn in veel steden in Nederland veel vernielingen aangericht om ruim baan te kunnen geven aan het autoverkeer. Ook Amersfoort ontkwam daar niet aan. De historische plantsoengordel werd gedeeltelijk gesloopt. De laatste jaren is langzamerhand een kentering gekomen in het denken over de plaats van het auto in de binnenstad.

Om te beginnen met Groningen. Daar werd in 1977 het verkeerscirculatieplan ingevoerd. De binnenstad werd onderverdeeld in kwadranten. Direct autoverkeer van het ene kwadrant naar het andere was niet meer mogelijk. Men moest altijd eerst terug naar de 'Diepe Ring' die om de stad loopt. Het plan bleek te slagen.

Daarna hebben meer steden Groningen na gevolgd met het terugbrengen van autoverkeer in de stad. Bijvoorbeeld een stad als Zutphen. Maar ook Utrecht. De Catharijnesingel werd hier weer uitgegraven. Ook in het buitenland werd het Groninger plan als voorbeeld genomen, bijvoorbeeld in het Belgische Gent.

Naar mijn mening is het mogelijk de schade die is aangericht aan het stadsaanzicht van Amersfoort te herstellen. Daarom pleit ik voor een verkeerscirculatieplan Amersfoort naar Gronings voorbeeld.

Uitgangspunt hiervoor zou moeten zijn het afsluiten voor doorgaand autoverkeer van de Stadsring. Verkeer van oost naar west en andersom kan ook bijvoorbeeld over de Ringweg Kruiskamp en Ringweg Koppel; ook de nieuwe aan te leggen Westelijke ontsluiting kan een rol spelen. De exacte uitwerking moet natuurlijk aan verkeersdeskundigen worden overgelaten.

Door het verdwijnen van het doorgaand verkeer kan de Stadsring aanzienlijk versmald worden. Dan komt veel ruimte vrij, bijvoorbeeld voor aanleg van groenvoorziening. Verder kunnen door het verdwijnen van de barrière die de ring nu vormt mooie straten die nu verpieteren, zoals Arnhemsestraat, Zonnehof en Snoukaertlaan bij de stad betrokken worden.

In samenhang hiermee kan ook het probleem van de Nieuwe Poort worden opgelost en de toegankelijkheid van het stationsgebied worden verbeterd. Het uitvoeren van dit plan moet natuurlijk niet leiden tot een verminderd aantal bezoekers in de binnenstad. Parkeervoorzieningen moeten worden uitgebreid als dat nodig is.

Ik denk dat met de uitvoering van het plan Amersfoort een veel mooiere stad kan worden en op die manier een aantrekkelijker centrum kan bieden voor de groeiende bevolking.

Bert van Beek

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 april 2018


Heb jij luistertalent? Zet het in voor een ander en maak het verschil!

Eenzaamheid, zorgen, verdriet, en dan geen schouder hebben om op uit te huilen of je verhaal kwijt te kunnen. Raakt dat jou ook? Wil jij echt een verschil maken, en mensen een luisterend oor bieden? Dan is vrijwilligerswerk bij Sensoor, de landelijke luisterlijn misschien iets voor jou. In mei/juni start er een nieuwe training in Amersfoort.

Anna is ruim twee jaar vrijwilliger bij Sensoor. "Naast mijn werk wilde ik graag iets betekenen voor mensen die zich alleen voelen, maar dan wel op tijdstippen dat het voor mij uitkomt. De telefoongesprekken zijn soms intens, mensen willen hun hart luchten over uiteenlopende problemen. Als vrijwilliger bied je een luisterend oor en een virtuele arm om de schouder. Het geeft veel voldoening als iemand na zo'n gesprek weer verder kan."

Als vrijwilliger van Sensoor bied jij een luisterend oor aan mensen met zorgen, verdriet of pijn, die even hun verhaal kwijt willen, via de telefoon of chat. Uiteraard word je goed begeleid, en bieden we je eerst een gedegen training. Daarin helpen beroepskrachten je om je luister- en gespreksvaardigheden verder te ontwikkelen. Zo kun je met een goede basis van start. Ook na de training blijven we je professioneel ondersteunen. Bovendien houd je contact met een hecht team van vrijwilligers.

Danny belde met Sensoor toen hij in een angstfase zat en hij niet bij zijn hulpverleenster terecht kon. Danny: "Bij Sensoor werd wél naar me geluisterd. Ik voelde me heel goed begrepen en het gesprek luchtte enorm op. Dankzij Sensoor stapte ik naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Inmiddels ben ik helemaal van mijn angststoornis verlost."

Het werk bij Sensoor is anoniem en vertrouwelijk. Als vrijwilliger werk je op een tijd en plaats die voor jou goed uitkomen. Thuis of op locatie. Wil jij iets kunnen betekenen voor een ander, heb je tijd, zoek je zingeving, en wil je bovendien zelf leren? Dan is dit misschien iets voor jou! Wil je meer weten over het vrijwilligerswerk bij Sensoor? Kijk dan op onze website www.sensoor.nl/vrijwilligerswerk. Daar kun je je ook aanmelden.

Over Sensoor
De 1.200 vrijwilligers van Sensoor bieden in het hele land anonieme hulp op afstand. Via telefoon, chat en e-mail. Vanuit huis, of vanuit een van de 26 locaties. Sensoor, de landelijke luisterlijn wordt betaald door de overheid.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 9 april 2018


(Zorg-)technologische toepassingen in en om het huis

Themamiddag op 17 april van 14.00 tot 16.00 uur voor ouderen, mantelzorgers en overige geïteresseerden. Download de uitnodiging in pdf-formaat via deze link.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 9 april 2018


Bijeenkomst ouders kinderen met een beperking

Op woensdagavond 23 mei is er voor Amersfoortse ouders van kinderen met een beperking een bijeenkomst. Waar loop je tegenaan, en hoe kun je elkaar op het goede spoor zetten? Is er aanleiding om “samen slim” te zijn bijvoorbeeld bij het inkopen van zorg? Een ervaringsdeskundige vertelt over haar eigen ervaringen.

Plaats: De Bron (Oceaan 14, Vathorst)
Tijd: 20:00-22:00
Aanmelden: E: mantelzorgers@indebuurt033.nl
Sytske Stoop 06-53588846 of Heleen Vonk 06–42555709

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 9 april 2018


Sopraan Ruzanna Nahapetjan en gitarist Martin van Hees in de Mannenzaal

In de serie “Mannenzaal Klassiek” staat op zondagmiddag 15 april een optreden van de sopraan Ruzanna Nahapetjan op het programma.

Samen met de getalenteerde gitarist Martin van Hees brengt de van oorsprong Armeense sopraan Ruzanna Nahapetjan deze middag een gevarieerd programma ten gehore met muziek van onder Jacques Brel, John Dowland, Fernando Sor en Astor Piazolla.

Het aantal plaatsen is beperkt, dus reserveren is gewenst, via email: info@mannenzaal.nl
Locatie: Kapel van de Mannenzaal, Westsingel 47, Amersfoort
Tijd: Zondag 15 april 2018, 16.00 – 18.00 uur, zaal open vanaf 15.30 uur
Kaarten: in de voorverkoop € 12,50, verkrijgbaar bij muziekhandel Van Hooren & Van Hees, Zuidsingel 7 of via email: info@mannenzaal.nl. Kaarten aan de zaal kosten € 15,00.

Ruzanna Nahapetjan is een lyrische sopraan met jarenlange uitgebreide podiumervaring. Naast haar regelmatige uitvoeringen en televisieoptredens als soliste in oratoria en lied recitals, heeft ze inmiddels ook als gediplomeerd zangdocent een grote lespraktijk opgebouwd. Haar repertoire loopt van oratorium tot opera en van klassieke liederen tot folksongs.

Samen met de Armeense mezzosopraan Lilit Sati vormt zij het duo GIOCONDA. Daarmee brengt zij klassiek repertoire, Oost-Europese muziek, Armeense liederen en gewijde muziek uit haar geboorteland Armenië. Zij maakt ook deel uit van het barokensemble CON CALORE. In hun gevarieerde programma’s ligt het accent op muziek uit de Duitse, Franse en Italiaanse barok. Martin van Hees wordt beschouwd als één van Nederlands meest veelbelovende gitaristen. Zijn docent Zoran Dukic noemt hem een musicus met ‘outstanding musical expression’. Tijdens de recitals geniet het publiek van een combinatie van klassieke en nieuwe gitaarmuziek.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 6 april 2018


Expositie ‘Werken van Postbode Zeeg’ in Mannenzaal

Van woensdag 4 t/m zaterdag 14 april zal er een bijzonder kunstwerk te zien zijn in de Mannenzaal aan de Westsingel. Op de achterwand van de Mannenzaal zal een paneel met 168 kleine, kleurrijke schilderijtjes hangen. Het kunstwerk roept vragen op: wie zijn deze mensen, wie heeft ze geschilderd en wat is het verhaal erachter?

De geheimzinnige Postbode Zeeg wordt al jaren opgesloten gehouden in de ijskelder van landgoed Oud-Almijnisweerd, in de omgeving van de stad Utrecht. Hier heeft hij de tijd genomen om van alle mensen waar hij ooit een brief van in handen heeft gekregen, een portret te schilderen. Door een brief van deze man weten we dat hij deze portretten deponeert aan de buitenwereld door ze door de brievenbus naar buiten te gooien. Een merkwaardig verhaal dat veel vragen oproept. Hebben ijskelders brievenbussen? Waar ligt Oud-Almijnisweerd precies? Wat wil de Postbode hiermee bereiken? En waarom hebben sommige schilderijtjes geen afbeelding?

De samensteller van de expositie heeft uit het werk van de Postbode een selectie gemaakt van meer dan honderd portretten. Dit levert een wand op gevuld met kleurige kleine paneeltjes waarop allerlei mensen te zien zijn uit allerlei landen, uit allerlei eeuwen. Deze tentoonstelling is echter niet alleen bedoeld om de toeschouwer te laten oordelen over het werk van Postbode Zeeg, maar ook om zichzelf te herkennen. Het kan zijn dat de Postbode u een brief heeft bezorgd en in dat geval kent u de geheimzinnige postbode en kunt u ons iets meer vertellen over hem of zijn schimmige verblijfplaats.

Locatie:
Mannenzaal
Westsingel 47
3811 BB Amersfoort
De tentoonstelling is geopend van 4 april t/m 14 april.
Openingstijden: van 11.00 uur tot 16.00 uur.
Meer informatie kunt u vinden op www.zeeg.one of per telefoon: 06-31044557.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 april 2018


Kunsthal KAdE: tentoonstelling KRIJT

Op 26 mei opent de tentoonstelling KRIJT. Het nostalgie oproepende teken- en schrijfmateriaal op een schoolbordenondergrond staat centraal in een groepstentoonstelling met werk van 17 Nederlandse kunstenaars en een aantal bijzondere internationale bruiklenen van onder meer Joseph Beuys en Rudolf Steiner. Het Amersfoortse Blauwdruk 033 richt de bovenzaal in, met Amersfoortse kunstenaars die reageren op het thema krijt. De tentoonstelling loopt t/m 19 augustus.

Krijt roept bij jong en oud herinneringen en nostalgische gevoelens op. Sinds de uitvinding van het zwarte en soms groene schoolbord in de 18e eeuw zijn hele generaties ermee opgegroeid. Op het meerluikige schoolbord worden talloze letters, cijfers, teksten, tekeningen en formules getekend en ook weer uitgeveegd. In wit- of kleurenkrijt, al dan niet met behulp van grote linialen, passers en hulplijntjes. Al deze materialen en handelingen zijn inmiddels bijna historisch te noemen, omdat ze in de schoolgebouwen zijn vervangen door markers op white board of digitale middelen.

Kunsthal KAdE heeft 17 Nederlandse kunstenaars uitgenodigd om met krijt op een schoolbordenondergrond te werken. Er zijn zowel abstract als figuratief werkende kunstenaars geselecteerd, zodat een gevarieerd beeld ontstaat in verschillende stijlen en vormen. Zo maakt Arno Kramer een grote muurtekening, Roland Sohier verdiept zich in het groene drieluik als altaarstuk en Lenneke van der Goot vervaardigt op een vlak stoeptegels een stoepkrijttekening; een uitstapje naar het schoolplein. Daarnaast toont KAdE een aantal bruiklenen van Joseph Beuys, Rudolf Steiner, Juan Munoz en een geheel in krijt vervaardigde animatiefilm uit 2016 van de Servische Nemanja Nikolic.

Bezoekadres:
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30
Toegang: € 12,-
Museumkaart: gratis
CJP: € 6,-
Studenten: € 6,- (op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 3 april 2018


De gemeente Amersfoort maakt plannen voor de speelgelegenheden in de stad

De gemeente gaat samen met bewoners, organisaties en groenbeheer plannen maken voor het opknappen, anders inrichten, toevoegen of opheffen van alle speelgelegenheden. Zie de onderstaande link voor een algemeen plan van aanpak en enkele voorbeeldwijken. Binnenkort is ook de binnenstad aan de beurt. Hebt U ideeën of wilt u erbij betrokken worden, laat het ons weten via e-mail: info@bbn-amersfoort.nl

Link: nieuwe inrichting speelplekken.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Mondriaanhuis organiseert schilderworkshops voor volwassenen

Wie meer wil weten over de schilderkunst van Piet Mondriaan en ook graag zelf aan de slag gaat kan vanaf april 2018 terecht in het Mondriaanhuis Amersfoort. Dan starten een serie schilderworkshops speciaal voor volwassenen. Om te beginnen met het drieluik ‘Amsterdam-Parijs-New York’. Daarbij staat Mondriaans ontwikkeling centraal in achtereenvolgens zijn Amsterdamse, Parijse en New Yorkse periode. De drie workshops vormen een geheel, maar zijn ook prima afzonderlijk te bezoeken. Telkens staat immers een andere periode uit Mondriaans oeuvre centraal. Want hoewel de kunstenaar wereldberoemd werd door zijn abstracte composities met de karakteristieke lijnen en vlakken, ging daar van alles aan vooraf. Wie meedoet aan de workshops krijgt, o.l.v. een ervaren workshopdocent, uitleg over hoe Mondriaan dacht en werkte. Vervolgens neem je zelf plaats achter een schildersezel, want de beste manier om Mondriaan te doorgronden is door het zelf te proberen. Met acrylverf en penseel maak je een eigen creatie in het museumatelier. Het uiteindelijke resultaat zal hoe dan ook een persoonlijk kunstwerk zijn.

Dinsdag 3 april: Amsterdam
In zijn beginjaren werkte Piet Mondriaan figuratief, waarbij hij onder meer landschappen schilderde. Een aantal van deze werken is te zien in de Schatkamer van het Mondriaanhuis. Waarom maakte Mondriaan deze landschappen en hoe ging hij precies te werk? Door aandachtig naar zijn schilderijen te kijken, leren de deelnemers stap voor stap een eigen landschap op te zetten.

Vrijdag 20 april: Parijs
Ditmaal concentreren we ons op Piet Mondriaans bijzondere stijlontwikkeling in Parijs. In de Franse hoofdstad maakt Mondriaan kennis met het werk van grote kunstenaars zoals Picasso en Braque en komt hij gaandeweg tot zijn eigen abstracte schilderstijl. Deelnemers zullen in deze workshop in de voetsporen van Mondriaan treden en een geabstraheerd schilderij maken.

Vrijdag 4 mei: New York
In de laatste workshop ligt het accent op de abstracte kunst van Piet Mondriaan uit de laatste periode van zijn leven in New York. Mondriaan heeft circa 25 jaar van zijn leven besteed aan het maken van abstracte kunst. Wat wilde hij met zijn abstracte werken bereiken? En hoe zette hij zijn composities op? Geïnspireerd op zijn laatste werk, de 'Victory Boogie Woogie', zullen de deelnemers spelen met compositie en een abstract kunstwerk maken.

Praktische informatie:
Locatie: Mondriaanhuis, Kortegracht 11, 3811 KG Amersfoort
Tijd: 11.00-13.00 uur
Maximaal 15 deelnemers
Kosten: € 10,- per workshop / € 25,- voor drie workshops (exclusief entree museum, inclusief materialen en een kopje koffie/thee).
Reserveren is noodzakelijk en kan via educatie@mondriaanhuis.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.
Op 25 maart a.s. komen Die Musik Freu(n)de. Boukje Abbink - zang, Peter Smit - piano en Wim Velthuizen - contrabas verzorgen een gezellige middag in Het Seminarie met muziek uit alle landen en alle tijden.
Zondag 25 maart 2018, van 15.00 - 16.30 uur, entree € 5,00. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Open Huis in Het Seminarie op 26 maart, 16 april of 14 mei a.s.
Om thuiswonende ouderen en familieleden in de gelegenheid te stellen om zich te oriënteren op wonen in Het Seminarie, is er regelmatig een Open Huis.
U bent van harte welkom om gezellig langs te komen voor een kopje koffie in de gezamenlijke wooneetkeuken die gevestigd is in de historische Willibrorduskapel.
Data: 26 maart, 16 april en 14 mei, vanaf 19.00 uur. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Nieuwe expositie in Galerie Absoluut: Reconstructie

Galerie Absoluut nodigt u uit voor de opening van de expositie Reconstructie van Mieke Elzinga en Carolien Magnus op zondag 8 april om 16 u op de Weverssingel 37. Tijdens de opening zullen de kunstenaars hun werk persoonlijk toelichten.

Voor Mieke betekent Reconstructie een innerlijke weg, waarbij ze via schilderijen en smartphonekunst zichzelf ontleedt en weer opbouwt. Ze maakt persoonlijke portretten die zij bewerkt tot verhalende beelden waarbij ruimte wordt gelaten aan de fantasie en eigen invulling van de kijker.

Voor Carolien betekent Reconstructie onder meer dat ze met gebruikte, afgedankte materialen, zoals oud ijzer en karton, weer nieuwe vormen creëert. De verschillende invalshoeken van de twee kunstenaars vullen elkaar goed aan.

Reconstructie is te zien van 6-4 tot 6-5-2018
Galerie Absoluut Weverssingel 37 Amersfoort
openingstijden: vr za zo 13.30 - 16.30 uur toegang gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Henk Steenhuis in Café Zin in de Johanneskerk op 12 april over ‘Zin in werk’

Voor donderdagavond 12 april 2018 hebben we Peter Henk Steenhuis uitgenodigd. Henk Steenhuis is filosofie-redacteur bij Trouw.

Hij schreef een aantal makkelijk toegankelijke boeken, waaronder Werk VerZetten en Ambachtelijk Zingeven. Daarin werkt hij het gedachtegoed van René Gude verder uit, die in maart 2015 overleed.

René Gude had verfrissende denkbeelden over zingeven. Hij kon die als denker des vaderlands goed kwijt, o.a. in De Wereld Draait Door en via zijn werk als directeur van het ISVW (internationale school voor wijsbegeerte). René sprak over vier betekenissen van zin: het zinnelijke, het zintuigelijke, het zinrijke en het zinvolle. Henk Steenhuis werkte nauw met René Gude amen.

In zijn inspirerend boekje Werk VerZetten worden bovenstaande ZIN-begrippen nader uitgelegd en toegepast op het thema werk en werken.
- Hoe krijgen we (weer) Zin in werk en werken?
- Wat is daarvoor nodig? Wat betekenen die Z-ten als het gaat om werk?
- Hoe gaat dat in zijn werk? Kost dat moeite?
Het belooft een boeiende avond te worden, waarin we niet alleen ten aanzien van ons werk, maar ook ten aanzien van ons leven verfrissende inspiratie zullen opdoen. Er is uiteraard ruimte voor vragen en discussie.

Je kunt binnenlopen om 19.45 uur. We starten precies om 20.00 uur.
De Johanneskerk bevindt zich aan de Molenstraat 30 in Amersfoort.
Parkeergarages schuin tegenover het gebouw.
De toegang is € 7,- dit is inclusief koffie en een drankje na afloop.
Voor lezers van Trouw (abonnees) is er reductie mits het lezersaanbod wordt meegenomen.

Voor eventuele vragen kunt u zich wenden tot Frits van Kempen, 06-21280188

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 15 maart 2018


Tejaterthuis presenteert: Familie van Maria Goos

Een tragi-komedie over een generatie die is opgevoed met de frustraties van de jaren zestig. Over mensen die bij elkaar horen, maar niet bij elkaar passen. Zes mensen in een Zwitsers chalet. Amusant, onthutsend en ontroerend.

Spel: Joep Haeyen, Marius Hardonk, Monique Hoogkamer, Winfried Laane, Elisabeth Loot Verlee, Jeanine Peters.
Regie: Pieter Jongsma
Tejaterthuis, Nieuwstraat 17, 3811JX Amersfoort
Entree: €12,50 koffie en 1 consumptie inbegrepen
Speeldata: 19-20-21-22-24-26 april 9-10-11-13-16- 17 mei
Reserveren: via www.tejaterthuis.nl
Tel: 033 4632134

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 4 maart 2018


Fragiele Schoonheid, 18 maart 2018 t/m 15 april 2018 in Galerie de Ploegh

In Fragiele Schoonheid brengt gastcurator Katjuscha Otte het werk van een zestal kunstenaars bijeen wiens werk gekenmerkt wordt door een verfijnde schoonheid waar zowel kracht als kwetsbaarheid uit spreekt. Er is geen sprake van een samenhang in materiaal of stijl. De gastcurator is afgegaan op haar intuïtie; op het gevoel dat het werk bij haar opriep. Van de glaskunst van Ans Bakker: hard en glanzend, maar breekbaar tegelijkertijd, tot de door-zichtig generfde bladeren die Marie Louise Dooijes fotografeert en de gedetailleerde landschappen van Philip Wiesman.
Met werk van: Ans Bakker, Jaap Beets, Nicolette Bénard, Marie Louise Dooijes, Dineke Groenhof Blaauw, Philip Wiesman.

Galerie de Ploegh
Cultuurhuis bij Flint
Coninckstraat 58
3811WK Amersfoort
(033) 475 07 70
info@deploegh.nl
www.deploegh.nl
woensdag t/m vrijdag 11.00 - 17.00 uur, zaterdag 11.00 - 16.00 uur

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 februari 2018


De Vensterbank van Lidy Jacobs: Zie het Wezen

Van 11 februari t/m 10 juni 2018 wordt De Vensterbank bevolkt door de wezens van beeldend kunstenaar Lidy Jacobs. Bijna-mensjes met elegante benen, volle billen en beestensnuiten, bustes getooid met prachtige bloemige arrangementen en tafeltjes met kronkelende borsten en gewelfde pootjes.

Al toen ze klein was keek Lidy Jacobs (Heerlen, 1959) altijd, tot haar knuffels, poppen en barbies terugkeken. ‘Voor mij hebben ze allemaal een ziel.’ En deze fascinatie is nooit afgenomen. Het huis van de kunstenaar staat vol wezens. Inmiddels hoeft ze niet meer om poppen te vragen, maar vindt Jacobs aanvulling voor haar verzamelingen bij rommelmarkten die ze regelmatig bezoekt en omringt ze zich thuis met een schier eindeloze stroom voorwerpen, families, verzamelingen. En wezens natuurlijk, veel wezens. Zelf gevonden en zelf gemaakt.

De laatste jaren vormt ze haar wezens uit artificiële klei en de vondsten die ze doet. In deze claymorfs, zoals Jacobs ze noemt, worden mens en dier in oneindige veelvormigheid vermengt, in ijle roze, grijze en witte kleuren. 'Het gaat me erom hoe mensen en dieren onderling contact maken en communiceren. Het gaat om tactiliteit.'

In De Vensterbank is een selectie te zien van een serie wezens die in de afgelopen jaren zijn ontstaan:" Eigenlijk maak ik één ding; van het een leer je het ander. Bij alles wat ik maak, laat ik voor mijn gevoel iets liggen en dat pak ik dan op bij het volgende werk." Tast Jacobs antropomorfe wezens af met je ogen. Kijken en voelen, zónder je handen te gebruiken, en reis mee naar hun werkelijkheid. Met alle zintuigen op scherp.

Vijf jaar De Vensterbank
Februari 2018 bestaat De Vensterbank precies vijf jaar. Met elk jaar drie kunstenaars is Lidy Jacobs dan ook al de 16e kunstenaar die de twee ruimtes aan de stoep van Bergstraat 32 omtovert tot haar ruimte. In de afgelopen jaren hebben kunstenaars van allerlei pluimage en afkomstig uit heel Nederland, De Vensterbank bevolkt. Evenzoveel keren zijn kunsthistorica Jantine Kremer en beeldend kunstenaar Jolanda Meulendijks naar het atelier getogen van de kunstenaar, om hem of haar daar het hemd van het lijf te vragen, en te fotograferen. Alle (beeld)verslagen zijn nog altijd te bezoeken op www.devensterbank.nl.

De Vensterbank van Lidy Jacobs is t/m 10 juni 2018 te bezichtigen op de stoep van Bergstraat 32 te Amersfoort.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 10 februari 2018


Voetgangersbewegwijzering Stadshart Amersfoort

In het Stadshart van Amersfoort worden een aantal projecten uitgevoerd die tot doel hebben het' Stadshart aantrekkelijker te maken voor bewoners, bezoekers en bedrijven.

Eén van deze projecten is het aanbrengen van een nieuwe bewegwijzering. Met de nieuwe bewegwijzering wordt de bereikbaarheid binnen het Stadshart verbeterd en worden de verschillende gebieden in het Stadshart (Binnenstad, Eemkwartier en het Stationsgebied) aan elkaar gekoppeld.

Lees alles over de nieuwe bewegwijzering door hier te klikken om de flyer in pdf-formaat te downloaden.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 5 februari 2018


Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

De geplande wolkenkrabber The Spot aan de rand van het historisch centrum van Amersfoort, gelegen op de hoek van de Stadsring en de Utrechtseweg, is te hoog en bedreigt de skyline. Wie straks in de Langstraat ter hoogte van de Krankeledenstraat staat en uitkijkt over de Varkensmarkt ziet The Spot metershoog boven de historische bebouwing uitsteken.

Stedenbouwkundige Nico Vink van de commissie Utrecht van Erfgoedvereniging Bond Heemschut en lid van het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite waarschuwt voor de gevolgen van het ontbreken van een hoogbouwbeleid rond de beschermde historische binnenstad van Amersfoort. “Bij veel historische steden zien wij de druk op de ruimte en de wens om hoogbouw toe te staan in de directe omgeving. Zowel internationaal als bij steden zoals Amsterdam en Den Haag leidde dit tot forse discussies. De algemene tendens is nu dat gemeentebesturen hoogbouwvisies ontwikkelen en beleidskaders vaststellen. Daarmee wordt richting gegeven aan de plekken waar ontwikkeling mogelijk is en waar schade aan het historisch stedelijk landschap moet worden voorkomen.”

Het gebouw The Spot is een incident dat zonder duidelijk gemeentelijk beleid op deze locatie tot stand lijkt te zijn gekomen. Het 45 metershoge gebouw aan de stadsring heeft volgens de Erfgoedvereniging Bond Heemschut en volgens het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite ook een vernietigend effect op de beleving van de historische binnenstad met het hoogste landmark daarvan, Onze Lieve Vrouwe Toren (voorheen het meetpunt van de Rijksdriehoekmetingen). Het gebouw The Spot is, komend vanaf de Utrechtseweg richting de historische binnenstad, direct gepland in de zichtlijn op de Onze Lieve Vrouwe Toren. Maar ook de ligging direct naast een bestaande een monumentale villa aan de Stadsring toont aan dat het gebouw The Spot zich bruut opdringt en in hoogte en schaal totaal niet aansluit op het karakter van de historische singel met zijn veelal oude stadsvilla’s die de binnenstad omsluit.

Heemschut en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite vinden (hebben duidelijk gemaakt) dat dit gebouw op deze plek onwenselijk is. Heemschut en het Forum dringen er bij het College van B.en W. en de Gemeenteraad van Amersfoort op aan dat zij zich eerst duidelijk uitspreken over de ontwikkeling van een hoogbouwvisie voor het gebied rondom de historische binnenstad.



Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 5 februari 2018


Bijzondere tentoonstelling in Museum Flehite: De kunst van Wendingen 1918-1932

Het is dit jaar honderd jaar geleden dat het tijdschrift Wendingen voor het eerst verscheen. Museum Flehite staat hier uitgebreid bij stil met de tentoonstelling ‘De Kunst van Wendingen 1918-1932’. Wendingen, opgericht door het Amsterdamse kunstgenootschap Architectura et Amicitia, bood een forum aan architecten en kunstenaars van diverse disciplines, die actuele kwesties aan de orde wilden stellen. Bijzonder was dat het omslag van het tijdschrift steeds werd ontworpen door prominente kunstenaars en architecten zoals Hildo Krop, Willem Marinus Dudok en Jan Toorop. Alle verschenen edities, 116 in totaal, zijn vanaf 3 februari te zien in Museum Flehite, samen met een selectie architectuurtekeningen, beeldhouwwerken, schilderijen, affiches, objecten en meubels, die in Wendingen aan bod kwamen en die nog steeds tot de verbeelding spreken.

Wendingen, dat drie maanden na het ontstaan van tijdschrift De Stijl verscheen, was een progressief blad waarin verschillende kunstdisciplines samenkwamen. Voor elk nummer werd een kunstenaar of architect uitgenodigd om het omslag te ontwerpen. Het tijdschrift bood daarbij maximale vrijheid; het ontwerp hoefde geen samenhang te vertonen met de inhoud van het blad. Diverse kunstenaars van naam, waaronder Jan Sluijters, Richard Roland Holst en El Lissitzky, werden gestrikt voor het ontwerpen van een omslag.

Hoewel er geen eenduidig thema, geen chronologische volgorde en geen stilistische ontwikkeling te bespeuren is, vertonen de omslagen als geheel gezien toch een eenheid. Dat komt deels door het bijzondere formaat van het blad, 33 x 33 cm. Ze tonen vrijwel iedere denkbare stijl uit die tijd en variëren van het majestueuze tot het alledaagse. Hun aantrekkingskracht wordt deels door deze diversiteit veroorzaakt.

El Lissitzky
Een van de blikvangers in de tentoonstelling is het originele ontwerp voor een omslag van de hand van de Russische kunstenaar El Lissitzky. El Lissitzky, samen met Malevitsj grondlegger van het suprematisme, ontwierp de cover voor het novembernummer van Wendingen in 1922, dat geheel ging over architect Frank Lloyd Wright.

Andere topstukken in de tentoonstelling zijn het ameublement van beeldhouwer Hildo Krop (collectie Gemeentemuseum Den Haag), de bronzen gestileerde uil van Joseph Mendes da Costa (collectie Joods Historisch Museum) en de sculptuur Musicienne/Jeune fille à la guitar van Ossip Zadkine (particuliere collectie).

Villa De Wachter
Drijvende kracht achter tijdschrift Wendingen was de Nederlandse architect Hendricus Theodorus Wijdeveld (1885-1987). Hij was de vormgever en, tot aan zijn vertrek in 1925, tevens de hoofdredacteur van het blad. Wijdeveld ontwierp voor de familie Langelaan uit Amersfoort in 1922 villa De Wachter aan de J.P. Heijelaan. Dit Amersfoortse aspect komt ook aan bod in de tentoonstelling.

Publicatie
De tentoonstelling in Museum Flehite kent 12 thema’s: Bouwkunst, Het Nieuwe Bouwen, Toneel & Theater, De Amsterdamse School, Beeldhouwkunst, Schilder- en tekenkunst, Grafische vormgeving, Kunstnijverheid, Buitenlandse kunstenaars, Europese & Aziatische kunst, Willem Marinus Dudok en Frank Lloyd Wright. Bij de expositie verschijnt de uitgave Wendingen van de hand van Cees W. de Jong, Alston W. Purvis en Martijn F. Le Coultre. De rode draad van deze publicatie, uitgegeven door Amsterdam University Press, verloopt eveneens via de twaalf thema’s in de tentoonstelling.

De tentoonstelling is samengesteld door Onno Maurer, directeur en conservator van Museum Flehite en gastcurator Cees de Jong. De Jong, is o.a. maker van publicaties zoals De ateliers van Piet Mondriaan (2015) en Het Nieuwe Rijks Museum (2013). Te zien van 3 februari t/m 21 mei 2018.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 29 januari 2018


Zwerfafval

www.033zwerfafvalzat.nl is een initiatief van Milieudefensie, in samenwerking met een aantal organisaties, waaronder de gemeente Amersfoort.

Via de website kan je je aanmelden als zwerfafvalverzamelaar, waarbij je een (stukje) straat/ plantsoen/plein adopteert om dat vrij te houden van zwerfafval. Je kunt gratis een grijpstok ophalen bij Het Groene Huis, Schothorsterlaan 21, of De Nieuwe Graanschuur, Bloemendalsestraat 19. Op dit moment zijn ca. 120 personen actief in Amersfoort. De gemeente Amersfoort constateert dat er door de gemeentemedewerkers nu inderdaad minder zwerfafval wordt opgehaald.

Mijn ervaringen
Ik ben ermee begonnen na een oproep in een van de plaatselijke bladen en sindsdien houd ik, vaak samen met Pieter, de Herenstraat vrij van zwerfafval. Omdat dat zo’n opgeruimde straat is, waar zelden meer dan een kleine hoeveelheid afval te vinden is, ga ik vaak verder met de grijpstok. Het fietspad langs de Stadsring is een plaats waar altijd veel zwerfafval ligt, net als bij de PLUS-supermarkt. Onlangs is een gedeelte van de oever Heiligenbergerbeek gesaneerd. Daar verwijderen we nu oud plastic afval. Ik probeer het plastic afval zoveel mogelijk weg te halen. Anders belandt het onherroepelijk in het water en via de binnenwateren gaat het uiteindelijk deel uitmaken van de beruchte plastic soep. Het plastic uit de oceanen is nu al in ons voedsel en drankwater aangetoond, in de vorm van micro-plastics. Wat het effect daarvan is op de gezondheid is nog niet bekend, maar het lijkt me niet gezond. We proberen daarom zoveel als mogelijk is ook sigarettenpeuken op te ruimen. Er moeten er miljoenen op straat belanden. De filters aan die peuken zitten vol klein plastic materiaal, om over de rest van de stoffen die zich daar hebben opgehoopt nog maar te zwijgen. Het is moeilijk rokers, die nu bijna nergens meer binnen mogen roken, te motiveren de peuken in de afvalbak te gooien. Dat brengt me op het volgende. Plastic flesjes en blikjes nemen de meeste ruimte in de afvalzakken in. Energydrankjes zijn hierbij koploper, gevolgd door bierblikjes, al zijn dat er minder nu het winter is. Opvallend: we treffen vaak blikjes van energydrankjes aan NAAST een van de prullenbakken in de plantsoenen. Kennelijk zijn die energydrankjes waardeloos, want als je het eenmaal hebt gedronken, ben je zo futloos dat je de gang naar prullenbak niet meer kunt maken. Overigens liggen er naast die bankjes ook vaak peuken, wietzakjes en ander klein afval.

Het is leuk werk! Bijna iedereen kan het doen. Je kunt zelf je werktijden bepalen; heb je een halfuurtje per week: prima. Wil je er meer tijd aan besteden uitstekend, het kan alle uren van de dag. Is het erg warm, koud, winderig, glad of nat, dan stel je het uit. Je bent buiten, in beweging en terwijl je afval verzamelt, ‘val je zelf af’. In toenemende mate krijgen we complimentjes, een opgestoken duim, mensen maken een praatje en soms word je zelfs bedankt. De mensen zijn erg, erg aardig. Ik kan het iedereen aanraden. Enne... we kunnen hier nog veel afvalverzamelaars gebruiken. Er zijn nog flink wat ‘witte plekken’ op de plattegrond van Amersfoort.

Recycling Netwerk
Een aantal weken geleden publiceerde Recycling Netwerk een lijst van antwoordnummers op internet. Sindsdien stuur ik regelmatig flesjes en blikjes terug naar de fabrikanten en supermarkten. Goed gewassen, netjes ingepakt, in gebruikt verpakkingsmateriaal en voorzien van een brief gaat het spul terug naar een van de adressen met antwoordnummer. Het lijkt me heel vervelend voor de geadresseerde om telkens te moeten betálen voor afval. In Duitsland is er al jaren een statiegeldsysteem voor blikjes en kleine plastic flesjes. Dat functioneert uitstekend. Meer dan 95% wordt ingeleverd. Dat scheelt qua volume enorm veel zwerfafval. Tot nu toe heeft alleen supermarkt Aldi (met Duitse wortels) laten weten dat ze statiegeld willen gaan invoeren. Coca-Cola België gaat erover nadenken. Het is een eerste stap.

Marjan Zander

Door hier te klikken kunt u de lijst opvragen. De bijbehorende brief vindt u hier.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 januari 2018


'Tell Freedom. 15 South African artists' in Kusthal KAdE

Bij Kunsthal KAdE in Amersfoort vindt van 27 januari t/m 6 mei 2018 de groepstentoonstelling Tell Freedom. 15 South African artists plaats. De tentoonstelling presenteert bestaande en nieuwe werken van vijftien jonge kunstenaars uit Zuid-Afrika. In hun werk reflecteren zij kritisch op het verleden, het heden en de toekomst van Zuid-Afrika in een globale context.

Kunstenaars: Bronwyn Katz, Neo Matloga, Donna Kukama, Haroon Gunn-Salie, Nolan Oswald Dennis, Lerato Shadi, Madeyoulook, Buhlebezwe Siwani, Lebohang Kganye, Ashley Walters, Francois Knoetze, Mawande Ka Zenzile, Kemang Wa Lehulere, Dineo Seshee Bopape en Sabelo Mlangeni. Gastcuratoren: Nkule Mabaso en Manon Braat.

De kunstenaars zijn inspirerende representanten van een generatie Zuid-Afrikaanse kunstenaars die grotendeels is opgegroeid na de afschaffing van de apartheid. Zij dragen deze geschiedenis van geweld en onrecht met zich mee, maar richten tegelijkertijd hun pijlen op de toekomst en de rest van de wereld. In hun werk onderzoeken zij en leveren zij commentaar op sociale, politieke en economische onrechten die zijn ontstaan tijdens de koloniale - en apartheidsgeschiedenis. Op die manier proberen ze te begrijpen wat hun eigen positie in de veranderende Zuid-Afrikaanse samenleving is en zich tegelijkertijd de toekomst voor te stellen.

De kunstwerken in de tentoonstelling confronteren bezoekers met maatschappelijke ongelijkheid die in Zuid-Afrika, maar evengoed in Nederland, bestaat. Verschillende kunstenaars zijn gevraagd om speciaal voor de tentoonstelling nieuw werk te maken waarin zij reflecteren op de toekomst: is er een toekomst denkbaar waarin humaniteit en gelijkheid uitgangspunten vormen in plaats van uitsluiting en verdeeldheid?

Kunsthal KAdE beoogt met Tell Freedom geen totaaloverzicht te geven van de hedendaagse Zuid-Afrikaanse kunst, en evenmin de Zuid-Afrikaanse geschiedenis opnieuw te vertellen, maar wil juist inzoomen op een aantal jonge maatschappelijk geëngageerde kunstenaars. Met een rand- en educatief programma draagt de tentoonstelling bij aan de discussie over ongelijkheid en het streven naar een inclusieve samenleving, zowel in Zuid-Afrika als in Nederland. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus die achtergrondinformatie en context biedt.

Bezoekadres
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 oktober 2017


Vind subsidies in Amersfoort

De gemeente Amersfoort is de gelukkige winnaar geworden van een prijsvraag en daarom stelt het bedrijf Vindsubsidies een jaar lang het subsidieloket www.vindsubsidiesinamersfoort.nl beschikbaar voor inwoners en organisaties binnen de gemeente Amersfoort. Tot en met 21 augustus 2018 kunnen alle Amersfoorters gratis gebruik maken van deze database om inzicht te krijgen in vrijwel alle provinciale, nationale en Europese subsidiemogelijkheden.

Wellicht kunt u uw voordeel doen met dit subsidieloket, en is het ook interessant voor bewoners en organisaties in de binnenstad van Amersfoort.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 oktober 2017


De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig, verlengd t/m 22 april 2018

Het karakteristieke Rietveldpaviljoen in Amersfoort vormt vanaf 16 september a.s. het decor voor de tentoonstelling 'De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig' die FASadE, forum voor Architectuur en Stedenbouw in Amersfoort organiseert. De tentoonstelling sluit aan op het themajaar Mondrian to Dutch design. Het Rietveldpaviljoen geldt als belangrijk iconisch gebouw - het was in 1959 de eerste kunsthal van Nederland. De focus van de tentoonstelling ligt op de turbulente, naoorlogse jaren vijftig.
Voor Gerrit Rietveld gelden deze jaren vijftig als cruciale jaren. Na een moeilijke periode met slechts weinig opdrachten, krijgt Rietveld vanaf 1951 te maken met een herwaardering en hernieuwde nationale en internationale betekenis. Deze kentering volgt op de opdracht die Rietveld ontvangt om mee te werken aan een retrospectieve tentoonstelling over de kunststroming De Stijl in het Stedelijk in Amsterdam. De tentoonstelling maakt grote indruk en reist door naar Venetië en New York. Als gevolg van deze nationale en internationale herwaardering voor Gerrit Rietveld als architect en vormgever komen vanaf dat moment talloze publieke opdrachten uit binnen- en buitenland op hem af.

Rietveldpaviljoen De Zonnehof
Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Het is een gerespecteerd voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort, die in deze periode een grote moderniseringsslag maakte onder leiding van de 'rode' burgemeester Hermen Molendijk. Meer dan vijftig jaar fungeerde het Rietveldpaviljoen als hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort, met talloze (inter)nationale exposities. Speciaal met het oog op de tentoonstelling 'De stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.' heeft het paviljoen een renovatie ondergaan.

Tentoonstelling 'De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.'
De tentoonstelling 'De Stijl voorbij. Gerrit Rietveld en de jaren vijftig.' onderstreept het tijdloze karakter van het Rietveldpaviljoen. Op een eigentijdse manier wordt een beeld geschetst van de bredere betekenis van Rietveld in de turbulente, naoorlogse jaren vijftig. De tijdgeest is opbouwend, maar tegelijkertijd ook gespannen. Internationale spanningen lopen op. Vanuit architectuur en interieur wordt de burger opgevoed in smaak, volgens de principes van het zogeheten Goed Wonen, waarbij Rietveld betrokken is. De tentoonstelling legt de relatie tussen het Amersfoortse Rietveldpaviljoen en zijn andere tentoonstellingspaviljoens uit de jaren vijftig, in Venetië en Sonsbeek. Ook andere ontwerpen van Rietveld uit de jaren vijftig staan centraal, zoals de Amersfoortse stoel, de Mondial en een remake van een vliegtuiginterieur van de Lockheed Electra . Een van de pronkstukken is een authentiek deel van de perskamer van Unesco in Parijs, die Rietveld in 1958 ontwierp.

Bezoekersinformatie
Adres: Rietveldpaviljoen Amersfoort, Zonnehof 8, 3811 ND Amersfoort
Data: 16 september 2017 t/m 22 april 2018
Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 11:00-17:00 (maandag gesloten)
Toegangsprijs: € 8,- p.p.

100 jaar De Stijl
De tentoonstelling maakt onderdeel uit van het landelijke themajaar Mondriaan tot Dutch Design. In 2017 is het 100 jaar geleden dat de Nederlandse kunststroming De Stijl werd opgericht. Om dit te vieren vinden er in 2017 door heel Nederland tal van inspirerende evenementen en tentoonstellingen plaats. Van Drachten tot Den Haag en van Utrecht tot Eindhoven. Ook Amersfoort doet mee aan dit programma met tentoonstellingen en activiteiten. Behalve FASadE (Rietveldpaviljoen) ook bij het Mondriaanhuis en Kunsthal KAdE.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 augustus 2017, aangepast op 15 december 2017


Comfortabel wonen in een energieneutraal monument

Amersfoort maakt werk van het terugdringen van het energiegebruik in monumentale panden. Een voorbeeld van het energieneutraal maken van een pand vindt plaats in de Krommestraat 32-34. Het is het eerste monument in de binnenstad dat deze aanpak ten deel valt, maar zeker niet het laatste als het aan initiatiefnemer 033Energie ligt.
"Als je in een monument woont weet je van tevoren dat er iets te wensen over blijft op het gebied van comfort", vertelt Bernard van Hemert, bewoner van de Muurhuizen. Toch zou hij graag in een monument willen wonen zonder hoge energierekening en zonder geluidsoverlast van het uitgaanspubliek.
Andere monumenten moeten binnenkort volgen in het kader van het project 'Nul-op-de-Meter-Monumenten'.

Tweeduizend woningen
Wellicht zijn er binnenkort mogelijkheden voor Van Hemert. 033Energie, een gezamenlijk initiatief van bedrijfsleven en overheid, zet zich in voor het energieneutraal maken van tweeduizend woningen in Amersfoort in de komende vier jaar. 033Energie doet dat deels zelf en stimuleert daarnaast andere partijen zoals woningcorporaties. Ook voor historische panden wordt naar oplossingen gezocht, die uiteraard geen afbreuk mogen doen aan het monumentale karakter.

Hulp binnenstadbewoners
033Energie wil samen met Monumentenzorg en de bewoners van monumentale panden de mogelijkheden in kaart brengen. Yvonne Feuerhahn van 033Energie: "Wij zijn op zoek naar bewoners in de binnenstad die willen meedenken over concrete en comfortabele energieoplossingen voor monumenten ". Feuerhahn benadrukt dat een monumentenstatus geen vereiste is, alle panden van ten minste honderd jaar oud komen in aanmerking.

Win-win-situatie
Muurhuizen-bewoner Bernard van Hemert heeft hier wel oren naar: "Energie besparen doen wij niet alleen voor de portemonnee maar ook vanuit de wil om met een ‘schone’ levensstijl een leefbare aarde achter te laten."

Meer info op de website van 033energie.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 februari 2016, gewijzigd op 9 maart 2016.


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.