Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

Nomade 18 en 19 oktober 2018: Neerlands Trots in Barre Tijden – De leugen regeert

Concert ‘Mannenzaal Klassiek’: Bob van der Ent op 21 oktober 2018

Reflectie - Herman Coppus in het Mondriaanhuis

Breng Duurzaamheid Dichterbij: Inlooplezingen door duurzame koplopers en een Duurzame markt

Activiteiten Spiritueel Cultureel Centrum Amersfoort Oktober 2018

Salon '18 / Amersfoort – Utrecht: Kunst van nu in het Rietveldpaviljoen

Eerste grote overzichtstentoonstelling van Caspar van Wittel in Nederland

De Boterhal in De Ploegh

A Balancing Act, Kunsthal KAdE

Expositie 'Schaduw water' bij Galerie Absoluut

Voorstelling 'Thuis' in Tejaterthuis

Cursus Kunstgeschiedenis in het Mondriaanhuis

Pleidooi 'Verkeerscirculatieplan Amersfoort'

Heb jij luistertalent? Zet het in voor een ander en maak het verschil!

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

Zwerfafval

Overlast van graffiti in de binnenstad

Nomade 18 en 19 oktober 2018: Neerlands Trots in Barre Tijden – De leugen regeert

Na lovende reacties en viersterrenrecensies over de canonvoorstellingen Neerlands Trots in Barre Tijden 1 en 2 komen Ab Gietelink & Theater Nomade met een actueel deel 3. Deel 3 handelt over actuele controversiële onderwerpen in een historisch perspectief. Deze voorstelling gaat over Twitter, Bitcoins, de sleepwet en Politie op je hielen! Ook #Metoo, Fakenews, Islamitische Jihad en Russofobie komen voorbij. De voorstelling maakt gebruik van foto’s, filmbeelden, performance, liederen en levende muziek. Het aantal plaatsen is beperkt, dus reserveren is gewenst.

Locatie: Mannenzaal, Westsingel 47, Amersfoort
Tijd: Donderdag 18 en vrijdag 19 oktober 2018, 20:30 – 22.30 uur, zaal open vanaf 20.00 uur
Kaarten: € 17,50 te reserveren via www.flint.nl/programma/4970

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 15 oktober 2018


Concert ‘Mannenzaal Klassiek’: Bob van der Ent op 21 oktober 2018

Eén van Nederlands meest vooraanstaande violisten Bob van der Ent zal u onder meer verwennen met Bach solosuites en capriccio’s van Paganini.

Bob van der Ent is actief als solist, geeft veelvuldig recitals, is een veelgevraagd musicus in ensembles op podia en festivals in binnen-en buitenland en is regelmatig te horen op radio en tv. Met de release bij Aliud Records van zijn nieuwe CD met de 24 caprices van Paganini behoort hij tot de enige twee Nederlandse violisten ooit, die de complete 24 caprices hebben opgenomen. De CD heeft veel aandacht gekregen van radio en televisie met live optredens en interviews in o.a. Podium Witteman, diverse programma’s op radio 4 en kreeg zeer goede recensies in bladen als o.a. de N.R.C. en het Dagblad van het Noorden. Als actief pleitbezorger zet hij zich in voor Nederlandse componisten uit het verleden en heden. Hij vormt een vast viool-piano duo met de pianisten Henry Kelder en Daniël Kramer en maakt als violist deel uit van het Keuris Ensemble dat hedendaagse componisten uit binnen- en buitenland promoot.

Het aantal plaatsen is beperkt, dus reserveren is gewenst, via email: info@mannenzaal.nl
Locatie: Kapel van de Mannenzaal, Westsingel 47, Amersfoort
Tijd: Zondag 21 oktober 2018 om 16:00 uur. Zaal open vanaf 15.30 uur
Kaarten: € 12,50 in voorverkoop, te reserveren via email: info@mannenzaal.nl Kaarten aan de zaal kosten € 15,00

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 oktober 2018


Reflectie - Herman Coppus in het Mondriaanhuis

Vanaf zaterdag 3 november a.s. toont het Mondriaanhuis onder de titel ‘Reflectie’ diverse werken van Herman Coppus. In twee zalen van het museum zijn van hem papierreliëfs en sculpturen in glas en brons te zien. Coppus laat zich in zijn werk vooral inspireren door het constructivisme uit de vorige eeuw. Hij heeft daarin een geheel eigen beeldtaal weten te ontwikkelen met een uitgesproken aandacht voor kleur, ritme en lichtwerking.

Een groot deel van het werk van Herman Coppus (Horst 1955) bestaat uit geometrische vormen die zich in een vierkant of rechthoek herhalen tot een patroon. Hoewel Coppus zich in zijn kleurgebruik beperkt tot de primaire kleuren en zwart en wit, laten zijn werken door reflectie en schaduwwerking vanuit verschillende standpunten een verrassend rijk palet van steeds wisselende kleurschakeringen zien. Wie langer stilstaat bij zijn papierreliëfs, ziet een ingenieus en steeds veranderend spel van vorm en licht.

Laatbloeier
Als kunstenaar zou je Coppus een laatbloeier kunnen noemen. Hij maakt al ruim twintig jaar autonoom werk, maar pas sinds de laatste vijf jaar toont hij het actief aan de buitenwereld. Na diverse exposities bij galeries en kunstmanifestaties is de tentoonstelling in het Mondriaanhuis zijn eerste museale presentatie in Nederland.

Engelengeduld
Zijn opleiding volgde Coppus aan de Stadsacademie van Maastricht, tegenwoordig de Academie Beeldende Kunsten Maastricht. Daarna volgde een loopbaan als docent in beeldende vakken en kunstgeschiedenis. Sinds eind jaren ’90 combineert Coppus het lesgeven met het kunstenaarschap. Coppus woont en werkt in Ravenstein, het schilderachtige vestingstadje aan de Maas in Noord-Brabant. In het sfeervolle historische pand waarin het echtpaar Coppus woont, staat midden in woonkamer de werktafel van de kunstenaar. Aan deze tafel werkt hij, omringd door zijn eigen kunstwerken, dagelijks aan zijn reliëfs. Met engelengeduld en een aan perfectionisme grenzende precisie, snijdt Coppus daar de kubussen of andere vormen die nodig zijn voor het patroon waar hij op dat moment aan werkt.

Glas
Herman Coppus werkt niet alleen met papier, maar ook met andere materialen zoals brons en glas. Zijn glassculpturen bestaan veelal uit stroken hergebruikt glas, die hij stapelt tot monumentale, transparante vormen in de ruimte. De glasstroken liggen los op elkaar; slechts de bovenste stroken zijn gefixeerd met lijm. Coppus geeft zijn reliëfs of sculpturen geen titel. Dat heeft misschien iets te maken met het feit dat de kunstenaar niet houdt van getheoretiseer over zijn werk. Dat wordt al gauw zo pretentieus, vindt hij. Pretentieus is Coppus zeker niet, maar wel een zeer gedreven kunstenaar. Zijn werklust is groot en zijn productie hoog; bijna wekelijks verschijnt er een nieuw werk van zijn hand. Tijdens het maken van een reliëf ontstaan vaak alweer nieuwe ideeën voor een volgend werk. Restmateriaal is er bijna niet: uit reststukjes van een eerder gemaakt reliëf ontstaat regelmatig weer een nieuw werk.

Over het Mondriaanhuis
Het Mondriaanhuis in Amersfoort is het geboortehuis van Piet Mondriaan. De pionier van de abstracte kunst werd hier op 7 maart 1872 geboren als zoon van een hoofdonderwijzer. In het Mondriaanhuis reizen bezoekers door het leven van Piet Mondriaan: van Amersfoort naar Amsterdam en via Parijs uiteindelijk naar New York. Zij maken kennis met zijn iconische werk, zijn spirituele vorming, zijn interesses en vrienden. Het Mondriaanhuis maakt daarbij gebruik van diverse audiovisuele technieken, waardoor je wordt meegenomen in de artistieke zoektocht van de kunstenaar.

Reflectie - Herman Coppus: te zien van 3 november 2018 t/m 10 maart 2019.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort
T 033 46 00 170
E info@mondriaanhuis.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 11 oktober 2018


Breng Duurzaamheid Dichterbij: Inlooplezingen door duurzame koplopers en een Duurzame markt

Wanneer Zaterdag 13 oktober, 12.00-16.30 uur
Locatie Theater de Lieve Vrouw en het Lieve Vrouwekerkhof
Opening: 12.00 uur

In het kader van Duurzaamheid Dichterbij vindt op zaterdag 13 oktober een middag vol korte inspirerende Impact Talks plaats in de Lieve Vrouw. Op het programma staat onder andere Mark Kauw. Hij is één van de duurzame koplopers die een Inlooplezingen geeft. Samen met Babette Porcelijn schreef hij het boek ‘De Verborgen Impact'. Tijdens zijn lezing vertelt Mark wat de verborgen impact eigenlijk betekent en hoe de impact top 10 eruit ziet voor de gemiddelde Nederlander? Hij beantwoordt vragen als "Hoeveel bomen moet je echt planten om die vlucht naar Portugal te compenseren? “Bespaar je nou meer CO2 door de auto aan de kant te doen, of met zonnepanelen op je dak? En met welke keuze maak je het grootste verschil? Vooral dat laatste is belangrijk, want daarin ligt de oplossing!"

Kortom wil je weten wat jij kunt doen voor een eco-positief leven, kom dan zaterdag a.s. naar de Lieve Vrouw en laat je inspireren door Mark of één van de andere duurzame Koplopers. Zij bieden inspiratie rond thema’s als het klimaatvriendelijk maken van je tuin, vermicomposteren, duurzame voeding, leven zonder afval, eerlijke kleding, je huis 0 op de meter, duurzame mobiliteit en bezinning op je eigen duurzame drijfveren. Elke spreker reikt je in 15 minuten je heel veel kennis aan en tips. Daar kun je meteen mee aan de slag, als je dat wil!

Je kunt deze middag één of meer lezingen volgen. De toegang is gratis en aanmelden hoeft niet. Na elke lezing is een korte pauze van 10 minuten. Het programma vind je op de site!

Duurzame markt op het Lieve Vrouwekerkhof
Bezoek ook de gezellige Duurzame Markt en maak kennis met de Duurzame organisaties in Amersfoort. Hier hoor je alles over de elektrische Buurauto, kun je meedoen aan de return to sender actie van Milieudefensie, meer te weten komen over eten uit de streek via het Voedselkollektief, proeven bij Willem en Drees, tips voor duurzaam tuinieren van Groei&Bloei en Lekker in je Tuin, je eigen compost maken met de StadsWormerij. Voor Kinderen is er een clown, een verhalenverteller en allerlei proefjes in de DoeZo bus. En hou je van bomen, geef dan een Treehug!! Kijk op www.duurzameweek033.nl voor alle lezingen en de Duurzame Markt

Twitter, flyer en of help een handje mee! Samen maken we de Duurzame Week tot een succes
Twitter met #dw033 en deel de berichtjes. Zit je op Facebook: verspreid dan het nieuws via FBduurzaam033 Of live: haal wat flyers op bij het Groene Huis en help ze verspreiden in de stad!

Heb je tussen 10 en 14 oktober een paar uurtjes over of in de aanloop naar de Duurzame Week, dan komen we graag met je in contact. Er is van alles te doen. We komen nog een paar handen te kort bij de opbouw en inrichting van de Duurzame Markt, in de stand van Milieudefensie, als gastheer/gastvrouw bij de lezingen en als jurylid bij de Pubquiz. Heb je één en of enkele uurtjes over in de Duurzame Week, laat het ons weten. We vinden het leuk als je het bestaande team van enthousiaste vrijwilligers komt versterken. Zo ontmoet je weer nieuwe mensen met een passie voor duurzaam.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 26 september 2018


Activiteiten Spiritueel Cultureel Centrum Amersfoort Oktober 2018

‘De 10 Woorden’: het negende gebod
Donderdag 4 oktober 20.00 – 22.00 uur
Inleider: Fred Hammerstein, emeritus rechter, raadsheer van de Hoge Raad, hoogleraar in De 10 Woorden, 9de gebod ‘Gij zult geen valse getuigenis spreken’
Locatie: Pastorie Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 31
Bijdrage: € 3,00
Aanmelding: secretariaatscc@gmail.com

‘Wat is waarheid’ is een telkens terugkerende vraag in het leven. Is er slechts één waarheid? Is waarheid hetzelfde als eerlijk, oprecht zijn? Een leugentje om bestwil mag dat ook? Een rechter heeft dagelijks te maken met de vraag wat waarheid is. Een boeiende vraag. 'In de media is de vraag naar de waarheid veelvuldig onderwerp van gesprek: Wat is waarheid? Wat is nepnieuws? Hoe ga je om met de waarheid en met nepnieuws?'

Schaamte, woede, rouw – hoe verder? Over seksueel misbruik in de Katholieke Kerk.
Datum: maandag 8 okt of 29 okt 20.00- 22.00 uur
Locatie: Pastorie van de Franciscus Xaverius, ’t Zand 31
Datum: zo 2 dec 15.30 uur
Locatie: Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 29
Opgave en informatie: secretariaatscc@gmail.com

De onthullingen over seksueel misbruik in de katholieke kerk blijven maar doorgaan. In de Verenigde Staten, Ierland, Duitsland en opnieuw Nederland, ja wereldwijd worden de verhalen van slachtoffers openbaar. Het accent lig niet meer alleen op het misbruik zelf, maar op de wijze waarop bisschoppen en kardinalen gezwegen hebben, misbruik hebben toegedekt en de daders de hand boven het hoofd gehouden. Steeds kregen zij nieuwe posities waardoor het misbruik verder kon gaan. Er is een ongekende discussie ontstaan in en buiten de katholieke kerk met harde beschuldigingen, ook aan het adres van paus Franciscus. Dit alles heeft velen (opnieuw) diep geschokt. We konden misschien even denken dat we het in Nederland goed ‘afgehandeld’ hadden. Maar nu blijkt dat er nog veel verborgen ligt, er is pijn, er is machteloze woede. Schaamte ook om als katholiek deel te zijn van deze kerk. Is het morele spreken van de kerk failliet?

Het Spiritueel Cultureel Centrum neemt het initiatief om het gesprek aan te gaan over onszelf: onze schaamte, onze woede, onze verantwoordelijkheid. Waar waren wij in die jaren, wat hebben we gezien en gedaan, wat nagelaten? Waar kunnen we rekenschap van afleggen, en wat waren de achtergronden die toen speelden? Zijn deze er nu nog, en wat zou anders moeten? Hoe gaan we nu met elkaar om zodat ieder veilig en in vriendschap welkom is? Is er ook iets in ons geloof dat de drempel naar misbruik verkleinde?

We kiezen uitdrukkelijk voor twee wegen. De eerste is het gesprek met elkaar. In kleine kring van maximaal 20 mensen wordt er ruimte geboden om te vertellen, te luisteren naar elkaars verhaal, gevoelens en de last die iemand mogelijk meedraagt. Er zijn drie bijeenkomsten gepland voor het gesprek met elkaar. U kunt kiezen uit één van de drie genoemde data. Zo kunnen ruim zestig mensen deel nemen aan de eerste gesprekken. Mocht er meer belangstelling zijn of behoefte aan vervolggesprekken organiseren we meer bijeenkomsten.

In een vierde grotere bijeenkomst willen we de thema’s benoemen die aan de orde zijn geweest, en een breder licht laten schijnen op deze pijnlijke problematiek. Deze vierde bijeenkomst is op zondag 2 december, de eerste zondag van de Advent, om 15.30 uur in de kerk van Franciscus Xaverius, t Zand 31. Hiervoor is geen opgave nodig. Het programma staat nog niet volledig vast. Gevraagd zijn een slachtoffer van misbruik, een spreker over de spirituele crisis die met het misbruik aan het licht is gekomen, een of meer beleidsverantwoordelijken uit de jaren dat het misbruik speelde. De rauwe werkelijkheid kan niet ongedaan gemaakt worden. We kunnen ons er wel rekenschap van geven. Misschien leren we ook hoe we verder kunnen gaan met wat we weten.

Onrustig zoeken naar het ultieme, de poëzie van Joost Zwagerman
Zaterdag 20 oktober 11.00 - 15.00 uur (lunch zelf meenemen)
Begeleiding: Hein Blommestijn, karmeliet op Schiermonnikoog, eerder verbonden aan het Titus Brandsma Instituut en hoogleraar mystieke theologie aan de Universiteit Gregoriana te Rome
Locatie: Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 29
Bijdrage: € 7,00
Aanmelding: secretariaatscc@gmail.com

Hoort u tot de groep zoekers? Dan staat u niet alleen. Veel mensen zoeken zin en spiritualiteit maar binden zich niet aan zoiets als kerk of geloof. Zo’n zoeker was Joost Zwagerman (1963-2015), dichter, schrijver, columnist en TV-presentator. Religie was nooit een belangrijk thema in zijn werk totdat zijn laatste gedichten bekend werden die postuum zijn uitgegeven in de bundel Wakend over God. In deze gedichten speelt zich een intense spirituele zoektocht af en soms een geloofsstrijd met God. Maar het is vooral ook een gevecht met zichzelf.

Voor meer informatie:www.sccamersfoort.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 september 2018


Salon '18 / Amersfoort – Utrecht: Kunst van nu in het Rietveldpaviljoen

Een pluche konijn, verwerkt in een schilderij, een installatie van elektrabuizen, 3D-geprinte sculpturen, een wanddecoratie van bonte kostuums en nog veel meer actuele kunstwerken worden lijst aan lijst geëxposeerd in de tentoonstelling Salon ’18 / Amersfoort – Utrecht. De tentoonstelling is van 13 oktober t/m 6 januari te zien in het Rietveldpaviljoen Zonnehof in Amersfoort. Het curatorenteam van Kunsthal KAdE, Museum Flehite en gastcurator Carolien de Boer van de gemeente Utrecht selecteerde een grote diversiteit van kunstenaars. Van jong talent tot gevestigde orde; sculpturen, schilderijen, fotografie, installaties, keramiek en videokunst. De tentoonstelling geeft met deze verrassende verzameling een beeld van wat er momenteel speelt op het gebied van autonome kunst in Amersfoort, Utrecht en omgeving.

Een gewaagde en diverse tentoonstelling
De voorbereidingen van de tentoonstelling zijn in volle gang. De lijst met deelnemende kunstenaars is bekend. Op dit moment buigen de kunstenaars zich over de vraag welke kunstwerken geëxposeerd zullen worden. De voorlopige selectie laat zien dat het een gewaagde en gevarieerde tentoonstelling wordt waarin een breed spectrum aan kunstwerken centraal staat. Onno Maurer, directeur Flehite: "Wie wil weten wat kunstenaars anno 2018 in de Provincie Utrecht zoal maken kan dat de komende maanden in het Rietveldpaviljoen in Amersfoort ervaren."

De geselecteerde kunstenaars
Het curatorenteam nodigde de eerste 25 kunstenaars uit. Aan de geselecteerde kunstenaars werd gevraagd om collega’s voor te dragen voor de tweede uitverkiezing. Dit leverde verrassende, nieuwe namen op. De kunstenaars waar het in Salon ’18 / Amersfoort – Utrecht om draait zijn: Annemiek Alberts, Sadik Kwaish Alfraji, Jitske Bakker, Bernardus Baldus, Kostana Banovic, Vincent de Boer, Henk van den Bosch, Harmen Brethouwer, Bart Bruijn, Tamar Clasquin, Robbie Cornelissen, Theo van Delft, Caz Egelie, Anne Forest, André Groothuizen, Jasper Hagenaar, Frank Halmans, Annemieke Harkema, Rob Hornstra, Ienke Kastelein, Paul Klemann, Florens Kool, Rabi Koria, Norbi Kovács, Maaike Kramer, Couzijn van Leeuwen, Jan Koen Lomans, Martin Luijendijk, Jolanda Meulendijks, Robin Meyer, Han Muller, Bob Negryn, Kevin Osepa, Marisa Rappard, Johan Rijpma, Jan Ros, Jolanda Schouten, Tanja Smeets, Eva Spierenburg, Elaine Vis, Jop Vissers Vorstenbosch, Mary Waters, Rozemarijn Westerink, Jonas Wijtenburg, Marjolijn de Wit, Corine Zomer.

Een lange traditie
Voor Salon ’18 / Amersfoort – Utrecht lieten Kunsthal KAdE en Museum Flehite zich inspireren door de kunsttentoonstelling de Parijse Salon die sinds de 17de eeuw de werken van de afgestudeerden van de École des Beaux-Arts toonde. Ook de Summer Exhibition van de Royal Academy die dit jaar haar 250ste editie beleefde, diende als voorbeeld voor de Utrechtse en Amersfoortse versie.

Over het Rietveldpaviljoen; de tentoonstellingslocatie
Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Met zijn sobere trekken onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort. Meer dan vijftig jaar was het Rietveldpaviljoen hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort. Van 13 oktober t/m 6 januari keert het Rietveldpaviljoen weer terug naar zijn oorspronkelijke functie voor Salon ’18/ Amersfoort – Utrecht.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 september 2018


Eerste grote overzichtstentoonstelling van Caspar van Wittel in Nederland

26 januari t/m 5 mei 2019

Kunsthal KAdE en Museum Flehite laten Nederland kennis maken met een wereldberoemde Hollandse meester die in thuisland Nederland bij velen onbekend bleef. Caspar Adriaensz. van Wittel (1653-1736), ofwel Gaspare Vanvitelli, werd geroemd en geëerd in zijn tweede vaderland Italië. Hij schilderde in de zeventiende en achttiende eeuw Rome, Napels en Venetië tot in de kleinste details en beïnvloedde beroemde Italiaanse schilders van stadsgezichten als Canaletto en Bellotto. Van Wittel werd geboren in Amersfoort, vertrok in 1674 naar Italië, verwierf daar naam en faam en keerde niet meer terug naar zijn geboorteland. Tegenwoordig bevindt het overgrote deel van zijn oeuvre zich in Italiaanse, Engelse en Spaanse collecties. In Nederland bevinden zich slechts enkele tekeningen en één gouache: Gezicht op Amersfoort in Museum Flehite. Met de tentoonstelling MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht eren Museum Flehite en Kunsthal KAdE van 26 januari tot en met 5 mei deze in Nederland vrijwel onbekende meester met een groot retrospectief. Het plaatst zijn omvangrijke oeuvre in de context van zijn Nederlandse leerperiode en zijn invloed op de latere Italiaanse vedutisten.

Canon van de Nederlandse kunstgeschiedenis
In de tentoonstelling in Kunsthal KAdE komt het hele verhaal ‘Van Wittel’ aan bod. De plekken die hij schilderde, de stijl die hij ontwikkelde, zijn Nederlandse wortels, zijn adellijke opdrachtgevers en zijn onmiskenbare invloed in Italië. Met dit retrospectief willen Museum Flehite en Kunsthal KAdE Caspar van Wittel, Gaspare Vanvitelli, zijn plek in de canon van de Nederlandse kunstgeschiedenis geven, als maestro van het (Italiaanse) stadsgezicht.

Een hedendaags perspectief
In het kader van de tentoonstelling is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om, in het spoor van Caspar van Wittel, een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig vastlegde. Hans Wilschut maakt ook onderdeel uit van de tentoonstelling Stadsbeelden met hedendaagse vedutisten in Museum Flehite die parallel aan het overzicht in Kunsthal KAdE te zien is.

Nederlandse periode
Caspar van Wittel was een leerling van Matthias Withoos, die op zijn beurt was opgeleid op de schilderschool van Jacob van Campen op het landgoed Randenbroek in Amersfoort. Het topstuk van Withoos is zijn Gezicht op Amersfoort - een opdracht in 1671 van het toenmalige stadsbestuur-, geschilderd in de tijd dat Van Wittel bij hem in opleiding was, zodat het mogelijk is dat de jonge leerling – hij was toen 16, 17 jaar oud – er aan meewerkte. Samen met Withoos trok Van Wittel in 1672 naar Hoorn. Hij kwam zo dicht in de buurt te wonen van de schilders Jan van der Heyden en Gerrit Berckheyde, die in Amsterdam en Haarlem een ‘zuivere’ registratie van het stadsbeeld ontwikkelden. Deze ‘Hollandse’ manier van schilderen klinkt door in het werk van Van Wittel.

Uitvinder van het Italiaanse stadsgezicht
In gezelschap van een andere jonge schilder - Jacob van Staverden - reist Van Wittel rond 1673 naar Rome. Daar komt hij terecht in de Nederlandse ‘schildersbent’ van de Bentvueghels, een groep die in de eeuwige stad al decennia lang een kunstenaarskolonie vormt. Hij leerde daar het werk van Lieven Cruyl en Abraham Genoels kennen, die topografische tekeningen van de stad maakten. Hij komt ook in contact met Cornelis Meyer, een werktuigbouwkundige die een opdracht bij de Paus probeert te bemachtigen om waterwerken langs de Tiber te realiseren. Hij vraagt de jonge Caspar – inmiddels midden twintig – om te assisteren bij de illustraties voor het manuscript. Een van de motieven die Van Wittel tekende is Piazza del Popolo, het plein waar Van Wittel vanuit het noorden arriveerde in Rome. Uiteindelijk zou hij dit pleinzicht zo’n vijftien keer in zijn carrière schilderen, steeds vanuit dezelfde hoek.

Vanaf dat moment (circa 1680) begon Van Wittel ook andere plekken in Rome met zijn kenmerkende precisie vast te leggen: de Tiber met zijn bruggen en de Engelenburcht op de oever, het Piazza Navona, het Colosseum, het Sint Pietersplein, de Quirinaal, de Villa Borghese, kerken, straten, kleinere pleinen. Ook deze composities herhaalde hij vaak diverse malen, werkend vanuit één basistekening. Vanuit Rome trok hij naar Napels, naar het platteland rond Rome (Tivoli), naar Florence en naar Venetië. In de lagunestad legde hij het zicht op San Marco en het Dogenpaleis vanaf het water vast. Hij schilderde de majestueuze kerk La Salute aan het begin van de Canal Grande. Inmiddels is dat standaard repertoire in de Venetiaanse stadschilderkunst, maar Van Wittel schilderde het voor het eerst.

Van Wittel inspireert Canaletto
Rond 1719 was de jonge Venetiaanse schilder Antonio Canal in Rome om daar samen met zijn vader een aantal decorstukken te schilderen. Het is zeer waarschijnlijk dat hij in die periode Van Wittel heeft ontmoet en een aantal van diens Venetiaanse stadsgezichten heeft gezien. Geïnspireerd legt Canal, die al snel Canaletto werd genoemd, zich helemaal toe op dit onderwerp. In die tijd nam de Grand Tour – een ‘opvoedingsreis’ voor jonge adel – een grote vlucht en Canaletto werd samen met zijn neef Bernardo Bellotto dé schilder van Venetiaanse stadsgezichten, die gretig werden afgenomen door de reizigers. Ook daarin wees Van Wittel overigens de weg, want die had toen al diverse grand tour reizigers – onder wie Thomas Coke – van dit soort ‘ansichten’ voorzien. Coke bouwde bij terugkomst in Engeland Holkham Hall in het noorden van Norfolk, mede geïnspireerd op zijn Italiaanse reis en het werk van de architect Palladio.

Van Wittel ontwikkelde vanaf zijn aankomst in Rome een uitgebreid netwerk van opdrachtgevers: adellijke Romeinse families als Sacchetti en Colonna – in wiens paleizen hij soms ook woonde -, maar ook de Spaanse edelman Medinaceli, die in Rome verbleef als ambassadeur, in 1696 onderkoning van Napels werd en in totaal 35 schilderijen bij Van Wittel bestelde, voornamelijk gezichten op en om Napels.

Fotograaf Wilschut treedt in Van Wittels voetsporen
In het kader van de tentoonstelling is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om in het spoor van Caspar van Wittel een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig vastlegde. Sommige van die plekken zijn in essentie hetzelfde gebleven, een aantal is volledig getransformeerd. Zoals Van Wittel graag het toentertijd hedendaagse stadsgewoel in zijn stadsgezichten opnam, zal Wilschut de mens van nu in de iconische settings laten zien. Hans Wilschut maakt ook onderdeel uit van een tentoonstelling Stadsbeelden met hedendaagse vedutisten in Museum Flehite die parallel, van 26 januari tot en met 5 mei, aan het overzicht in Kunsthal KAdE te zien is. De overige deelnemende kunstenaars worden in de loop van het najaar bekend.

Werken uit internationale collecties in Amersfoort
In de tentoonstelling komen circa 45 schilderijen en gouaches en circa 30 tekeningen van Van Wittel uit Italiaanse, Engelse, Spaanse, Duitse en Franse collecties. Daarnaast zijn er circa 30 schilderijen en tekeningen van Hollandse en Italiaanse meesters.

Rond de tentoonstelling wordt een randprogramma opgezet in samenwerking met de Vrienden van Van Wittel. Bij Bekking & Blitz verschijnt een Nederlandstalige en Engelstalige catalogus. Het is voor het eerst dat in deze talen een monografisch boek over de kunstenaar verschijnt.

Bezoekadres:
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30
Voor de tentoonstelling geldt een toeslag van € 3,- bovenop de standaard entreeprijzen:
Toegang: € 12,-
Museumkaart: gratis
CJP: € 6,-
Studenten: € 6,- (op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 20 september 2018


De Boterhal in De Ploegh

Kunstenaarsvereniging De Ploegh zoekt geregeld naar samenwerking met andere kunstenaarsinitiatieven ter verdieping van het werk van de eigen kunstenaars. Na een succesvolle uitwisseling in 2013 vindt nu voor de 2e keer een uitruil plaats tussen kunstenaars van De Ploegh te Amersfoort en van De Boterhal te Hoorn. Van 7 oktober t/m 4 november 2018 exposeren 14 individuele kunstenaars en 1 kunstenaarsduo uit de omgeving van Hoorn in de galerie aan de Coninckstraat te Amersfoort.

Zo divers als het kunstenaarsaanbod is van De Ploegh, zo is dat ook het geval bij de kunstenaars die zijn aangesloten bij De Boterhal. Te zien zullen zijn sieraden, foto’s van architectuur, digitale collages, schilderijen geïnspireerd op de natuur, denkbeeldige landschappen, klein monumentaal werk, plantaardige vormen in hout, surrealistische schilderijen, computational 3d design en kunstwerken uitgevoerd in zink.

Verantwoordelijk voor dit grote scala aan verschillende stijlen zijn: Yvonne Alting, Harry Beemsterboer, Carolien Broersen, Vera van Heusden, Annelies Horden/Gerda Schimmel, Jos Kaarsemaker, Peter Koelemeijer, Jawek Kwakman, Floor Max, Mai Movrin, Bert Neelen, Erna Peerenboom, Bert Poot, Vicky Schot en Joke Zaal.

Op zondag 7 oktober (15.00 uur) zal Annemarie Visser, voorzitter De Boterhal, de openingsceremonie verrichten in Amersfoort. Voorafgaand aan deze opening (13.00 – 14.00 uur) zal Erna Peerenboom een rondleiding geven door de tentoonstelling.

De tegenexpositie, waarbij kunstenaars van De Ploegh exposeren bij De Boterhal zal plaatsvinden van 28 oktober t/m 2 december 2018. 15 kunstenaars van De Ploegh tonen dan hun eveneens zeer gevarieerde werk in Hoorn (Kerkplein 39).

De deelnemende Ploegh kunstenaars zijn: Carolien Brusse, Michiel Deylius, Marie Louise Dooijes, Willie van der Duyn, Dineke Groenhof Blauw, Ron Jagers, Maarten van der Laag, Frits Nolte, Justyna Pennards-Sysz, MarieLoes Reek, Joke Struyk, Ans Tellegen, Peter van Tilburg, Jos Verschaeren en Linda Verkaaik.

De expositie aldaar zal worden geopend door Ploegh secretaris Zsoka Bonta op zondag 28 oktober om 16.00 uur.

Galerie De Ploegh
Cultuurhuis bij Flint
Coninckstraat 58
3811 WK Amersfoort
(033) 475 0770
www.deploegh.nl
Open: woe t/m vrij 11:00 - 17:00 uur en zat 11:00 - 16:00 uur
Regelmatig ook op zondag open.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 september 2018


A Balancing Act, Kunsthal KAdE

A Balancing Act, over het zoeken naar evenwicht in de beeldende kunst, 15 september 2018 – 6 januari 2019

In Kunsthal KAdE is vanaf 15 september de groepstentoonstelling A Balancing Act te zien. Met diverse kunstwerken van kunstenaars uit binnen- en buitenland werkend in verschillende disciplines. Maar met één, direct herkenbare, gemeenschappelijke deler: het zoeken naar evenwicht. Zo balanceert er een hyperrealistische olifant aan zijn slurf in de ruimte; Nasutamanus van de Franse kunstenaar Daniel Firman, zijn er twee werken van Alexander Calder; waarvan er één piepklein is, raken we uit balans bij het zien van de foto’s van Isabelle Wenzel; die werd opgeleid als acrobaat en nodigen interactieve installaties als die van Julien Thomas of van ontwerpersgroep HeyHeydeHaas uit tot deelname. Met deze uitgebalanceerde tentoonstelling laat Kunsthal KAdE de bezoeker middels dynamische en (schijnbaar) bewegende werken 'stilstaan' bij het begrip balans.

Curator Judith van Meeuwen: ‘’De bijzondere werken in de tentoonstelling zijn metaforen voor een fenomeen dat dichtbij ons allen staat. Het is haast als een eerste levensbehoefte; er is niets waar evenwicht geen rol speelt.“

Balans speelt een belangrijke rol in ieders leven. Voor veel kunstenaars is balans een onmisbaar beeldend element. Dat is te zien in Kunsthal KAdE middels sculpturen, installaties, foto’s, schilderijen, performances, tekeningen en videowerken. De balanceer ‘act’ gaat van het gevoel voor totale harmonie tot aan het verontrustende gevoel van op het randje van de afgrond balanceren. Elke tegenstelling: orde-chaos, natuur-cultuur, inspanning-ontspanning, rijk-arm, draagkracht-draaglast, oorlog-vrede, zwart-wit krijgt uiteindelijk balans. Het creëren van absolute balans, of juist net niet, en het spelen met balans/disbalans in vorm, compositie, kleur en grijstonen. Constantin Brancusi zei "Beauty is absolute balance". En ook Henri Matisse benadrukte het belang: “What I dream of is an art of balance”.

Zoeken naar evenwicht
De tentoonstelling in Kunsthal KAdE bestaat uit werken die op een esthetische manier evenwicht in zichzelf hebben, zoals bij de beelden van Auke de Vries en Carel Visser en in de houtskooltekeningen van Renie Spoelstra. In compositie, vorm, kleur en grijstonen wordt gezocht naar de perfecte verhouding of witbalans. Lumen Balance van Henk Stallinga bestaat uit dunne, gebogen lichtbuizen die als een mobile in de ruimte hangen en die langzaam van lichtwaarde veranderen.

Bij andere werken in de tentoonstelling speelt de mens fysiek een rol in het vinden van dat evenwicht zoals bij de installaties van Julien Thomas en Jacob Tonski, of bij de performances van Isabelle Wenzel of JocJonJosch. En in een korte poëtische film van Samson Kambalu herkennen we het basale gevoel van het aantrekken van een schoen, hinkend op één been.

A Balancing Act
De foto ‘A Balancing Act’ van Job Koelewijn (de naamgever van deze tentoonstelling) toont het balanceren ook in overdrachtelijke zin. Zijn balanceer act staat symbool voor zijn moeilijke tijd als beginnend kunstenaar in New York, waar hij zijn wankel evenwicht moest zien te bewaren. In de grote zaal kan de bezoeker deelnemen aan een speciaal door ontwerpersgroep HeyHeydeHaas gemaakte installatie Momentum. In de KAdEStudio kunnen jong en oud met evenwicht experimenteren.

Bezoekadres
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30
Kunsthal KAdE is tot 15 september gesloten vanwege de ombouwperiode.

Toegang: € 12,-
Museumkaart: gratis
CJP: € 6,-
Studenten: € 6,-
(op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 6 september 2018


Expositie 'Schaduw water' bij Galerie Absoluut

Vanaf 14 september is bij Galerie Absoluut, op Weverssingel 37, de expositie 'Schaduw water' te zien. Vertrekpunt voor deze expositie is de Divina Comedia van Dante.

De tekst was aanleiding om eigen beelden te vinden die in deze tijd passen. Drie kunstenaars met ieder een eigen insteek; een beeldhoudster, een schilder en een grafisch kunstenaar.

Dante biedt een reis die drie fasen kent: een universeel gegeven in de traditie van het heldendicht. Eerst de afdaling naar de hel, wat ook nu op vele manieren betekenis kan krijgen. Dan het vagevuur, waar menselijke missers bestraft of rechtgezet worden, in een streven naar eeuwige balans. Ten slotte – dat alles eenmaal overwonnen - de tocht omhoog naar het licht, naar wat Dante in middeleeuwse traditie de hemel noemt.

Op onze zoektocht kwam als dragend beeld ‘schaduw water’ centraal te staan. Het begint bij het afdalen naar de onderwereld en het oversteken van het donkere water van de Styx.Daar in de diepte en de duisternis is het mogelijk diverse schaduwkanten van jezelf tegen te komen. Om dan met nieuwe kennis en inzichten de weg naar het licht te gaan.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 3 september 2018


Voorstelling 'Thuis' in Tejaterthuis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 31 augustus 2018


Cursus Kunstgeschiedenis in het Mondriaanhuis

In samenwerking met KLU Cursussen Kunstgeschiedenis biedt het Mondriaanhuis vanaf 29 oktober een cursus Inleiding Kunstgeschiedenis aan. In 8 lezingen op maandagmiddag maken deelnemers kennis met de hoogtepunten uit de kunstgeschiedenis vanaf de klassieke oudheid tot aan moderne kunst.

De cursus vindt plaats in het doe-het-zelfatelier van het Mondriaanhuis en wordt gegeven door kunsthistorica Muriel de Beer. Na afloop van de serie hebben deelnemers de belangrijkste stijlen en periodes leren kennen en geleerd waarom bepaalde kunstwerken zo belangrijk zijn. Muriel de Beer is als docent verbonden aan KLU. Plezier in kunstbeleving, inhoudelijke kwaliteit en een heldere uitleg heeft zij hoog in het vaandel staan. Haar interesse is breed en gaat van de Romeinen tot Hedendaagse kunst. Over al deze onderwerpen vertelt ze graag en enthousiast.

Vroegboekkorting
Deelname aan de cursus Inleiding Kunstgeschiedenis kost €150,- Wie zich inschrijft voor 31 augustus, profiteert van € 10,- vroegboekkorting. Inschrijven kan via www.klu.nl/cursus. Het is mogelijk om een proefles te volgen. Mail voor informatie hierover naar info@klu.nl of bel 020-2301183.

Data:
maandag 29 okt. 2018
maandag 5 nov. 2018
maandag 12 nov. 2018
maandag 19 nov. 2018
maandag 26 nov. 2018
maandag 3 dec. 2018
maandag 10 dec. 2018
maandag 17 dec. 2018
Tijd: 13:30 tot 15:30 uur
Plaats: Mondriaanhuis, Kortegracht 11 Amersfoort

KLU organiseert in Utrecht en omgeving cursussen, lezingen, excursies en reizen op het gebied van de kunstgeschiedenis. Voor de cursus in Amersfoort werkt KLU samen met het Mondriaanhuis.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort
T 033 46 00 170
E info@mondriaanhuis.nl
W https://www.mondriaanhuis.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 31 juli 2018


Pleidooi 'Verkeerscirculatieplan Amersfoort'

In de jaren 50 van de vorige eeuw zijn in veel steden in Nederland veel vernielingen aangericht om ruim baan te kunnen geven aan het autoverkeer. Ook Amersfoort ontkwam daar niet aan. De historische plantsoengordel werd gedeeltelijk gesloopt. De laatste jaren is langzamerhand een kentering gekomen in het denken over de plaats van het auto in de binnenstad.

Om te beginnen met Groningen. Daar werd in 1977 het verkeerscirculatieplan ingevoerd. De binnenstad werd onderverdeeld in kwadranten. Direct autoverkeer van het ene kwadrant naar het andere was niet meer mogelijk. Men moest altijd eerst terug naar de 'Diepe Ring' die om de stad loopt. Het plan bleek te slagen.

Daarna hebben meer steden Groningen na gevolgd met het terugbrengen van autoverkeer in de stad. Bijvoorbeeld een stad als Zutphen. Maar ook Utrecht. De Catharijnesingel werd hier weer uitgegraven. Ook in het buitenland werd het Groninger plan als voorbeeld genomen, bijvoorbeeld in het Belgische Gent.

Naar mijn mening is het mogelijk de schade die is aangericht aan het stadsaanzicht van Amersfoort te herstellen. Daarom pleit ik voor een verkeerscirculatieplan Amersfoort naar Gronings voorbeeld.

Uitgangspunt hiervoor zou moeten zijn het afsluiten voor doorgaand autoverkeer van de Stadsring. Verkeer van oost naar west en andersom kan ook bijvoorbeeld over de Ringweg Kruiskamp en Ringweg Koppel; ook de nieuwe aan te leggen Westelijke ontsluiting kan een rol spelen. De exacte uitwerking moet natuurlijk aan verkeersdeskundigen worden overgelaten.

Door het verdwijnen van het doorgaand verkeer kan de Stadsring aanzienlijk versmald worden. Dan komt veel ruimte vrij, bijvoorbeeld voor aanleg van groenvoorziening. Verder kunnen door het verdwijnen van de barrière die de ring nu vormt mooie straten die nu verpieteren, zoals Arnhemsestraat, Zonnehof en Snoukaertlaan bij de stad betrokken worden.

In samenhang hiermee kan ook het probleem van de Nieuwe Poort worden opgelost en de toegankelijkheid van het stationsgebied worden verbeterd. Het uitvoeren van dit plan moet natuurlijk niet leiden tot een verminderd aantal bezoekers in de binnenstad. Parkeervoorzieningen moeten worden uitgebreid als dat nodig is.

Ik denk dat met de uitvoering van het plan Amersfoort een veel mooiere stad kan worden en op die manier een aantrekkelijker centrum kan bieden voor de groeiende bevolking.

Bert van Beek

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 april 2018


Heb jij luistertalent? Zet het in voor een ander en maak het verschil!

Eenzaamheid, zorgen, verdriet, en dan geen schouder hebben om op uit te huilen of je verhaal kwijt te kunnen. Raakt dat jou ook? Wil jij echt een verschil maken, en mensen een luisterend oor bieden? Dan is vrijwilligerswerk bij Sensoor, de landelijke luisterlijn misschien iets voor jou. In mei/juni start er een nieuwe training in Amersfoort.

Anna is ruim twee jaar vrijwilliger bij Sensoor. "Naast mijn werk wilde ik graag iets betekenen voor mensen die zich alleen voelen, maar dan wel op tijdstippen dat het voor mij uitkomt. De telefoongesprekken zijn soms intens, mensen willen hun hart luchten over uiteenlopende problemen. Als vrijwilliger bied je een luisterend oor en een virtuele arm om de schouder. Het geeft veel voldoening als iemand na zo'n gesprek weer verder kan."

Als vrijwilliger van Sensoor bied jij een luisterend oor aan mensen met zorgen, verdriet of pijn, die even hun verhaal kwijt willen, via de telefoon of chat. Uiteraard word je goed begeleid, en bieden we je eerst een gedegen training. Daarin helpen beroepskrachten je om je luister- en gespreksvaardigheden verder te ontwikkelen. Zo kun je met een goede basis van start. Ook na de training blijven we je professioneel ondersteunen. Bovendien houd je contact met een hecht team van vrijwilligers.

Danny belde met Sensoor toen hij in een angstfase zat en hij niet bij zijn hulpverleenster terecht kon. Danny: "Bij Sensoor werd wél naar me geluisterd. Ik voelde me heel goed begrepen en het gesprek luchtte enorm op. Dankzij Sensoor stapte ik naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Inmiddels ben ik helemaal van mijn angststoornis verlost."

Het werk bij Sensoor is anoniem en vertrouwelijk. Als vrijwilliger werk je op een tijd en plaats die voor jou goed uitkomen. Thuis of op locatie. Wil jij iets kunnen betekenen voor een ander, heb je tijd, zoek je zingeving, en wil je bovendien zelf leren? Dan is dit misschien iets voor jou! Wil je meer weten over het vrijwilligerswerk bij Sensoor? Kijk dan op onze website www.sensoor.nl/vrijwilligerswerk. Daar kun je je ook aanmelden.

Over Sensoor
De 1.200 vrijwilligers van Sensoor bieden in het hele land anonieme hulp op afstand. Via telefoon, chat en e-mail. Vanuit huis, of vanuit een van de 26 locaties. Sensoor, de landelijke luisterlijn wordt betaald door de overheid.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 9 april 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

De geplande wolkenkrabber The Spot aan de rand van het historisch centrum van Amersfoort, gelegen op de hoek van de Stadsring en de Utrechtseweg, is te hoog en bedreigt de skyline. Wie straks in de Langstraat ter hoogte van de Krankeledenstraat staat en uitkijkt over de Varkensmarkt ziet The Spot metershoog boven de historische bebouwing uitsteken.

Stedenbouwkundige Nico Vink van de commissie Utrecht van Erfgoedvereniging Bond Heemschut en lid van het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite waarschuwt voor de gevolgen van het ontbreken van een hoogbouwbeleid rond de beschermde historische binnenstad van Amersfoort. “Bij veel historische steden zien wij de druk op de ruimte en de wens om hoogbouw toe te staan in de directe omgeving. Zowel internationaal als bij steden zoals Amsterdam en Den Haag leidde dit tot forse discussies. De algemene tendens is nu dat gemeentebesturen hoogbouwvisies ontwikkelen en beleidskaders vaststellen. Daarmee wordt richting gegeven aan de plekken waar ontwikkeling mogelijk is en waar schade aan het historisch stedelijk landschap moet worden voorkomen.”

Het gebouw The Spot is een incident dat zonder duidelijk gemeentelijk beleid op deze locatie tot stand lijkt te zijn gekomen. Het 45 metershoge gebouw aan de stadsring heeft volgens de Erfgoedvereniging Bond Heemschut en volgens het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite ook een vernietigend effect op de beleving van de historische binnenstad met het hoogste landmark daarvan, Onze Lieve Vrouwe Toren (voorheen het meetpunt van de Rijksdriehoekmetingen). Het gebouw The Spot is, komend vanaf de Utrechtseweg richting de historische binnenstad, direct gepland in de zichtlijn op de Onze Lieve Vrouwe Toren. Maar ook de ligging direct naast een bestaande een monumentale villa aan de Stadsring toont aan dat het gebouw The Spot zich bruut opdringt en in hoogte en schaal totaal niet aansluit op het karakter van de historische singel met zijn veelal oude stadsvilla’s die de binnenstad omsluit.

Heemschut en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite vinden (hebben duidelijk gemaakt) dat dit gebouw op deze plek onwenselijk is. Heemschut en het Forum dringen er bij het College van B.en W. en de Gemeenteraad van Amersfoort op aan dat zij zich eerst duidelijk uitspreken over de ontwikkeling van een hoogbouwvisie voor het gebied rondom de historische binnenstad.



Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 5 februari 2018


Zwerfafval

www.033zwerfafvalzat.nl is een initiatief van Milieudefensie, in samenwerking met een aantal organisaties, waaronder de gemeente Amersfoort.

Via de website kan je je aanmelden als zwerfafvalverzamelaar, waarbij je een (stukje) straat/ plantsoen/plein adopteert om dat vrij te houden van zwerfafval. Je kunt gratis een grijpstok ophalen bij Het Groene Huis, Schothorsterlaan 21, of De Nieuwe Graanschuur, Bloemendalsestraat 19. Op dit moment zijn ca. 120 personen actief in Amersfoort. De gemeente Amersfoort constateert dat er door de gemeentemedewerkers nu inderdaad minder zwerfafval wordt opgehaald.

Mijn ervaringen
Ik ben ermee begonnen na een oproep in een van de plaatselijke bladen en sindsdien houd ik, vaak samen met Pieter, de Herenstraat vrij van zwerfafval. Omdat dat zo’n opgeruimde straat is, waar zelden meer dan een kleine hoeveelheid afval te vinden is, ga ik vaak verder met de grijpstok. Het fietspad langs de Stadsring is een plaats waar altijd veel zwerfafval ligt, net als bij de PLUS-supermarkt. Onlangs is een gedeelte van de oever Heiligenbergerbeek gesaneerd. Daar verwijderen we nu oud plastic afval. Ik probeer het plastic afval zoveel mogelijk weg te halen. Anders belandt het onherroepelijk in het water en via de binnenwateren gaat het uiteindelijk deel uitmaken van de beruchte plastic soep. Het plastic uit de oceanen is nu al in ons voedsel en drankwater aangetoond, in de vorm van micro-plastics. Wat het effect daarvan is op de gezondheid is nog niet bekend, maar het lijkt me niet gezond. We proberen daarom zoveel als mogelijk is ook sigarettenpeuken op te ruimen. Er moeten er miljoenen op straat belanden. De filters aan die peuken zitten vol klein plastic materiaal, om over de rest van de stoffen die zich daar hebben opgehoopt nog maar te zwijgen. Het is moeilijk rokers, die nu bijna nergens meer binnen mogen roken, te motiveren de peuken in de afvalbak te gooien. Dat brengt me op het volgende. Plastic flesjes en blikjes nemen de meeste ruimte in de afvalzakken in. Energydrankjes zijn hierbij koploper, gevolgd door bierblikjes, al zijn dat er minder nu het winter is. Opvallend: we treffen vaak blikjes van energydrankjes aan NAAST een van de prullenbakken in de plantsoenen. Kennelijk zijn die energydrankjes waardeloos, want als je het eenmaal hebt gedronken, ben je zo futloos dat je de gang naar prullenbak niet meer kunt maken. Overigens liggen er naast die bankjes ook vaak peuken, wietzakjes en ander klein afval.

Het is leuk werk! Bijna iedereen kan het doen. Je kunt zelf je werktijden bepalen; heb je een halfuurtje per week: prima. Wil je er meer tijd aan besteden uitstekend, het kan alle uren van de dag. Is het erg warm, koud, winderig, glad of nat, dan stel je het uit. Je bent buiten, in beweging en terwijl je afval verzamelt, ‘val je zelf af’. In toenemende mate krijgen we complimentjes, een opgestoken duim, mensen maken een praatje en soms word je zelfs bedankt. De mensen zijn erg, erg aardig. Ik kan het iedereen aanraden. Enne... we kunnen hier nog veel afvalverzamelaars gebruiken. Er zijn nog flink wat ‘witte plekken’ op de plattegrond van Amersfoort.

Recycling Netwerk
Een aantal weken geleden publiceerde Recycling Netwerk een lijst van antwoordnummers op internet. Sindsdien stuur ik regelmatig flesjes en blikjes terug naar de fabrikanten en supermarkten. Goed gewassen, netjes ingepakt, in gebruikt verpakkingsmateriaal en voorzien van een brief gaat het spul terug naar een van de adressen met antwoordnummer. Het lijkt me heel vervelend voor de geadresseerde om telkens te moeten betálen voor afval. In Duitsland is er al jaren een statiegeldsysteem voor blikjes en kleine plastic flesjes. Dat functioneert uitstekend. Meer dan 95% wordt ingeleverd. Dat scheelt qua volume enorm veel zwerfafval. Tot nu toe heeft alleen supermarkt Aldi (met Duitse wortels) laten weten dat ze statiegeld willen gaan invoeren. Coca-Cola België gaat erover nadenken. Het is een eerste stap.

Marjan Zander

Door hier te klikken kunt u de lijst opvragen. De bijbehorende brief vindt u hier.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 januari 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.