Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

De Bibliotheek het Eemhuis komt met zomerprogrammering

Openstelling Mannenzaal zomer 2020

Notitie BBN over plannen rond de Zonnehof

Tuinen en lokaal talent gezocht!

Routekaart Van der Tak

Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs-en vredestijd - Museum Flehite

Galerie Absoluut bij Stark in Kunst

Kunsthal KadE, Museum Flehite en Mondriaanhuis weer open

Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)

Sculpture Breathes Life: Een Philip Haas Retrospectief

Door Mondriaan geschilderde portretten van echtpaar na 90 jaar weer samen in Mondriaanhuis

SCC-activiteiten in de maand maart 2020

Tell Me Your Story in Kunsthal KAdE

Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis

To Give The Mundaine Its Beautiful Due! - De Vensterbank van Bob Negryn

Tentoonstelling Kunst uit Noord-Nederland

Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Overlast van graffiti in de binnenstad

De Bibliotheek het Eemhuis komt met zomerprogrammering

We mogen weer! En daarom heeft de Bibliotheek Eemland een zomerprogramma boordevol leuke activiteiten. Kom bijvoorbeeld naar de Mensenbieb, maak kennis met een leesclub of kom naar een lezing over filosofie en zingeving. Veel van de activiteiten zijn zowel live als online te bezoeken.

Download hier het programma.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 6 juli 2020


Openstelling Mannenzaal zomer 2020

De Mannenzaal en de Kapel van het St. Pieters & Bloklands Gasthuis zijn de unieke overblijfselen van het 14-eeuwse bejaardentehuis aan de Westsingel. Een historisch monument waar Amersfoort trots op mag zijn, want het is het enige gasthuis in Nederland dat in zijn originele staat is bewaard gebleven. De Mannenzaal met zijn 22 bedstedes geeft een bijzonder inkijkje in het leven van zijn bewoners door de eeuwen heen.

Elk jaar gaat dit historische monument in de zomermaanden open voor publiek, doordat rolspelers van Levende Historie het jaar 1907 tot leven brengen. Dit jaar heeft de Stichting Levende Historie besloten niet te gaan spelen in verband met alle Corona-perikelen. Toch zal dit monument vanaf woensdag 8 juli wel opengesteld worden voor publiek, maar dan zonder rolspelers. Van woensdag t/m zondag kan iedereen het monument bezoeken van 12.00-16.00 uur en een idee krijgen hoe de gastelingen (zoals de bewoners van het gasthuis genoemd werden) hier vroeger gewoond hebben.

Entreeprijs volwassenen € 5,00 incl. een kop koffie/thee. Kinderen € 3,00 incl. ranja.
Openingstijden: in de periode van 8 juli t/m 30 augustus, op woensdag t/m zondag van 12.00 -16.00 uur.
Reserveren kan via telefoonnummer 06-30409578 of email info@mannenzaal.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 6 juli 2020


Zonnehof het nieuwe Manhattan van Amersfoort? Een notitie van het BBN

Een kongsi van projectontwikkelaars willen hun braakliggende grond dan wel leeglopende kantoorkolossen herontwikkelen: Boeddha-terrein, Suncourt (Runmolen), voormalig SNS gebouw, Life City. Zie AD-Amersfoortse Courant dd. 13 mei 2020. Het BBN heeft over deze plannen een notite gemaakt die ook naar burgemeester en wethouders van Amersfoort gestuurd wordt met het verzoek om tot overleg te komen om te zien hoe bewoners van de binnenstad bij de ontwikkeling van deze plannen betrokken kunnen worden.

Download hier de notitie.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 juni 2020


Tuinen en lokaal talent gezocht!

Op zondag 6 september openen hosts hun tuinhekken voor een nieuwe editie van Struinen in de Tuinen. Wij zijn blij dat Struinen in de Tuinen Corona-proof door kan gaan: alle optredens vinden plaats in de buitenlucht, er is voldoende ruimte om gepaste afstand te bewaren, de bezoekersaantallen per optreden zijn relatief klein en we zijn geen vergunningsplichtig evenement.

Tussen 12:00 en 17:00 uur kun je in eigen buurt op podiumkunstsafari. Struin door ruime tuinen, binnenplaatsen, gemeenschappelijke tuinen en ga zo maar door. Kies je voor intieme luistermuziek, spannende improtheater of juist voor imposante dansers? Of ga je op zoek naar een talentvolle cabaretiere beschut onder de appelboom? Lokale acts geven elk drie optredens van 30 minuten, waardoor er genoeg tijd is voor meerdere shows. Alle tuinen zijn gratis en zonder reservering te bezoeken!

Tuinen gezocht
Wil jij jouw buitenruimte omtoveren tot podium? Meld je aan met je ruime tuin via struinenindetuinen.nl.

Acts gezocht
Sta jij graag met je act in een zonnige spotlight? Meld je aan via struinenindetuinen.nl.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 22 juni 2020


Routekaart Van der Tak

FASadE, het Amersfoortse forum voor stedenbouw, architectuur en landschap, heeft een routekaart ontwikkeld langs bijzondere Amersfoortse gebouwen die zijn ontworpen door architect C. B. Van der Tak. Deze voormalige stadsarchitect heeft het aanzien van de stad mede bepaald.

Een aantal woningbouwprojecten in de binnenstad is opgenomen op de route: woningbouw (1932-1934) Celzusteren-, Coninck-, Poth-, St. Anna-, St. Rochusstraat en de woningen aan het Dreyershofje. De route kan door architectuur-geïnteresseerden op individuele basis worden gefietst. Naast de routekaart is een opdrachtenboekje samengesteld voor kinderen van het basisonderwijs. Het idee is dat gezinnen met routekaart en opdrachtboekje de route kunnen volgen. Op zaterdag 20 september wordt de route met kleine groepjes gefietst onder begeleiding van stedenbouwkundige Johan Galjaard. Wij hebben de zinsnede "Gelieve de privacy te respecteren. De tuinen rondom zijn N I E T toegankelijk." opgenomen op de kaart en in het boekje om overlast te voorkomen.

Eerder stelde FASadE een routekaart samen langs het werk van stadsarchitect David Zuiderhoek. De Van der Takroute geeft hieraan een vervolg en is vanaf 14 juli verkrijgbaar bij FASadE en bij de VVV.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 16 juni 2020


Bep Rietveld, schilder-tekenaar in oorlogs-en vredestijd - Museum Flehite

Bep Eskes - Rietveld, dochter van meubelontwerper en architect Gerrit Rietveld, schilderde en tekende haar hele leven portretten en stillevens. In de Tweede Wereldoorlog verbleef zij in verschillende Jappenkampen en maakte daar voor de moeders portretten van hun kinderen. Ook van zieke of gestorven kinderen, of van hun zonen die met 10 jaar werden overgebracht naar het mannenkamp. Vanwege de herdenking van het einde van de Tweede Wereldoorlog en de viering van 75 jaar vrijheid, is in Museum Flehite een aantal van deze dierbare kinderportretjes samengebracht in de tentoonstelling Bep Rietveld (1913-1999), schilder-tekenaar in oorlogs- en vredestijd. Daarnaast biedt de expositie een selectie van al het andere werk dat Bep Rietveld gedurende haar leven heeft gemaakt.

Elisabeth Eskes – Rietveld werd in oktober 1913 in Utrecht geboren als oudste dochter van Gerrit Rietveld en Vrouwgien Hadders. Als kind adoreerde Bep haar creatieve vader en hoewel hij haar later als mens teleurstelde, is ze altijd een groot bewonderaar gebleven van zijn werk. Dat zie je ook terug in haar schilderijen, waarbij geportretteerden vaak op een door haar vader ontworpen stoel zitten.

Charley Toorop
Al op jonge leeftijd bleek dat Bep talent had voor tekenen en schilderen. Door haar vader werd ze op dat gebied niet bepaald aangemoedigd, die vond dat na Mondriaan de schilderkunst overbodig was geworden. Bep liet zich hierdoor echter niet uit het veld slaan. Via haar vader kwam in ze contact met Charley Toorop die haar liet kennismaken met allerlei kunstvormen en haar aanmoedigde om zich verder in het schilderen te bekwamen. De invloed van Charley op de stijl van Bep is in haar vroege werk goed zichtbaar.

Tekenaar in oorlogstijd
Bep Rietveld trouwde jong en kreeg haar eerste kind op haar negentiende. Het huwelijk hield niet lang stand en in 1937 vertrok Bep met haar zoontje Fons naar Nederlands-Indië om een nieuw leven te beginnen met jeugdvriend Dennis Coolwijk. Er werden drie kinderen geboren, waarvan er één overleed. Toen de oorlog uitbrak werd Bep met haar kinderen geïnterneerd in een Jappenkamp. In deze zware en onzekere periode maakte zij meer dan honderd portretten van medegevangenen en hun kinderen. De portretten waren soms het enige aandenken voor de moeders aan hun overleden kinderen of hun zonen die werden weggevoerd naar de mannenkampen en waarvan het onzeker was of ze die ooit nog terug zouden zien. Het tekenen gaf ook Bep houvast. Zij tekende met krijt op elk stuk papier dat zij maar te pakken kon krijgen.

Na de oorlog keerde Bep terug naar Nederland. Ook het tweede huwelijk had geen standgehouden en ze trouwde opnieuw, met Derk Eskes. In dit huwelijk werden drie dochters geboren. Voor Bep kwamen de kinderen op de eerste plaats en in deze periode was er voor schilderen niet veel tijd, maar soms lukte het toch. Ze werkte dan in de woonkamer, omgeven door de meubels van haar vader. Toen haar zes kinderen het huis uit waren heeft zij nog veel en in hoog tempo gewerkt tot aan haar dood op 9 maart 1999.

Catalogus
Martine Eskes, één van de dochters van Bep, heeft zich de afgelopen jaren ingespannen om uit het oog verloren werken van haar moeder op te sporen en te fotograferen voor een digitaal overzicht van haar werk. Via een oproep op de website en later ook via de NOS, is de collectie met 100 werken uitgebreid naar 370. Van de vele kampportretten die Bep tekende, zijn er 32 boven water gekomen. Deze 32 tekeningen zijn in Museum Flehite te zien. Bij de tentoonstelling verschijnt ook een catalogus met het werk uit de expositie. Deze zal o.a. verkrijgbaar zijn in het museum.

Documentaire NOS
De zoektocht naar de portretten is vastgelegd door de NOS. De NOS-documentaire ‘De kampportretten van Bep Rietveld’ volgt Martine Eskes bij het opsporen van haar moeders tekeningen en portretteert de mensen achter die portretten: overlevenden van de Japanse bezetting in toenmalig Nederlands-Indië. De documentaire is te zien op zaterdag 15 augustus, 20.44 uur, NPO 2.

De tentoonstelling loopt van 16 augustus t/m 24 januari 2021.
Museum Flehite
Westsingel 50
3811 BC Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 16 juni 2020


Galerie Absoluut bij Stark in Kunst

Galerie Absoluut is blij en verheugd dat de situatie in Nederland aan het verbeteren is. Iedereen pakt voorzichtig het leven weer op, ook onze kunstenaars.

Absoluut heeft op dit moment geen eigen galerie-ruimte en exposeert op wisselende plekken in Amersfoort en daarbuiten. Stark in kunst, winkel-galerie in het historische hart van Amersfoort, heeft 3 kunstenaars van Galerie Absoluut uitgenodigd voor een expositie:
- Susan Koopman, met beelden in steen en kleine mozaïek objecten.
- Marian Reintjes, met beelden in brons en keramiek.
- Marjolein Tönis, met schilderijen, Digi-art en geïllustreerde boekwerkjes.

De inrichting van de winkel is aangepast aan de expositie, het is dan ook een mooi geheel geworden. Welkom!

De expositie is te zien van woensdag 10 juni tot en met zondag 30 augustus 2020 bij Stark in kunst, Bloemendalse Binnenpoort 12, Amersfoort
Openingstijden: woensdag tot en met zaterdag 12 – 17 uur, zondag 13-17 uur.

Zoals bij zovelen, heeft de komst van het coronavirus flink huisgehouden in onze agenda. Exposities zijn afgelast, voorbereidingen werden stilgelegd. Niet het allerbelangrijkste in de wereld (dat is gezondheid) maar wel belangrijk in het bestaan van Galerie Absoluut. Nu Nederland in rustiger vaarwater komt, pakken we de draad weer op. Deze zomer komt er net als vorig jaar een grote expositie in de St.-Joriskerk in Amersfoort. Ook daarna hopen we nog een aantal exposities te kunnen organiseren.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 16 juni 2020


Kunsthal KadE, Museum Flehite en Mondriaanhuis 1 juni open

Vooraf online datum en tijd reserveren noodzakelijk!

De musea van Amersfoort in C zijn klaar om op 1 juni a.s. open te gaan. Museum Flehite, Kunsthal KadE en het Mondriaanhuis hebben diverse maatregelen getroffen om publiek op een veilige en prettige manier te kunnen ontvangen. Om te grote drukte te voorkomen moeten alle bezoekers (ook Museumkaarthouders) vóóraf een datum en tijd reserveren via een online ticketsysteem op de site van de musea. Deze kaarten zijn nu reeds te bestellen.

De musea van Amersfoort in C zijn verheugd dat zij hun deuren weer kunnen openen om het publiek te laten genieten van hun exposities. In Kunsthal KadE is de tentoonstelling Tell me your story is t/m 30 augustus te zien. Museum Flehite heeft de tentoonstelling Kunst uit Noord Nederland - Hendrik Werkman e.v.a verlengd t/m 2 augustus. In het Mondriaanhuis is naast de vaste expositie over Mondriaan de tijdelijke fototentoonstelling Spakenburgse Diva's te zien.

Tell Me Your Story t/m 30 augustus in Kunsthal KAdE
Voor het eerst in Europa: 100 jaar Afrikaans-Amerikaanse kunst gebaseerd op storytelling. Bijna 50 kunstenaars tonen de visueel overweldigende rijkdom van de zwarte cultuur. Ruim 140 bruiklenen, voornamelijk uit Amerika, zijn nog tot eind augustus in Amersfoort. Het werk van een groot deel van de kunstenaars was niet eerder in Nederland te zien. Bezoekers kunnen kennismaken met de kernfiguren van de Afrikaans-Amerikaanse kunst en hun verhaal ontdekken.

Kunst uit Noord-Nederland Hendrik Werkman e.a.
Met de tentoonstelling Kunst uit Noord-Nederland sluit Museum Flehite aan bij het herdenken en vieren van 75 jaar vrijheid. Hendrik Werkman werd drie dagen voor de bevrijding van Groningen gefusilleerd door de Duitsers. Museum Flehite herdenkt hem met een expositie waarin o.a. zijn kleurrijke ‘druksels’ (unica) worden getoond naast het werk van andere Noord-Nederlandse kunstenaars. Bijna alle werken zijn afkomstig uit de collectie Niemeijer – Hiddink. Deze bijzondere verzameling wordt voor het eerst museaal getoond.

Spakenburgse Diva’s in het Mondriaanhuis
Onder het motto ‘kijk wild en denk lenig’ hebben Hans Lemmerman en Inge van Run de afgelopen twintig jaar laten zien hoe de wereld van de kunst en die van volkscultuur elkaar kunnen versterken. Sinds 2000 portretteert het duo vrouwen in traditionele Spakenburgse klederdracht naast werk van diverse Nederlandse kunstenaars. Dit levert verrassende, vervreemdende en grappige beelden op. Het langlopende project wordt nu afgesloten met een tentoonstelling in het Mondriaanhuis, waarbij de Spakenburgse Diva’s de dialoog aangaan met de grootmeester van de abstracte kunst.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 24 mei 2020


Wijkwinkel Kruiskamp (ook voor de binnenstad)


Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 april 2020


Sculpture Breathes Life: Een Philip Haas Retrospectief

Primeur in Nederland: Amerikaanse kunstenaar Philip Haas neemt Museum Flehite over Dit voorjaar neemt de beroemde Amerikaanse kunstenaar Philip Haas (1954) Museum Flehite in Amersfoort over. Het historische museumgebouw wordt getransformeerd tot de verleidelijke en meeslepend creatieve wereld van Haas. Of het nu gaat om sculpturen, schilderkunst, performances, installaties, architectuur, fotografie of film, het werk van de prijswinnende kunstenaar vormt een sensueel en poëtische dialoog met de kunstgeschiedenis. De tentoonstelling 'Sculpture Breathes Life' is van 16 mei t/m 9 augustus te zien in Museum Flehite. Dit is de eerste keer dat zijn werk te zien is in Nederland.

Gerenommeerd werk en een creatieve reactie op Amersfoort
De tentoonstelling geeft een beeld van het hele oeuvre van Haas en teglijkertijd wordt er nieuw werk getoond, Speciaal voor deze tentoonstelling laat Haas zich inspireren door de stad Amersfoort, de grachten en de historische muurhuizen waarin Museum Flehite is gevestigd. Dit resulteert onder andere in een sculptuur die speciaal is ontworpen voor Museum Flehite en een monumentale multimedia-installatie. Daarnaast zijn ook zijn bekendste werken te zien, zoals een schaalmodel van de geprezen 'The Four Seasons' (2012).

Tentoonstellingen van Washington tot Milaan Philip Haas (geboren in 1954) is een Amerikaanse kunstenaar en filmmaker, Haas beschrijft zijn creatieve proces als 'beeldhouwen door te denken' en creëerde daarbij zijn eigen eigentijdse visuele woordenschat. Zijn baanbrekende werk was te zien in musea waaronder de National Gallery of Art (Washington, DC), het Kimbell Art Museum (Fort Worth, Texas), het Nelson-Atkins Museum of Art (Kansas City), Dulwich Picture Gallery (Verenigd Koninkrijk), en het Centre Georges Pompidou (Parijs). In het publieke domein is zijn werk tentoongesteld op de Piazza del Duomo (Milaan) en de tuinen van Versailles (Frankrijk). Hij ontving de Guggenheim Fellowship en zijn film 'Angels and Insects' (1995) is genomineerd voor de Gouden Palm en een Academy Award.

Museum Flehite
Museum Flehite is gesticht in 1880 en gevestigd in drie historische muurhuizen in Amersfoort. Het museum presenteert beeldende kunst en historische voorwerpen die de geschiedenis van de stad illustreren. Tegelijkertijd is Museum Flehite gespecialiseerd in tentoonstellingen met moderne en klassieke kunst.

Museum Flehite
Westsingel 50
3811 BC Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 maart 2020


Door Mondriaan geschilderde portretten van echtpaar na 90 jaar weer samen in Mondriaanhuis

Na 90 jaar zijn de portretten van het echtpaar Cornelis 'Cees' Bergman en Elisabeth 'Betsy' Bergman-Cavalini tijdelijk herenigd in het Mondriaanhuis. Zij werden aan het begin van de twintigste eeuw geschilderd door Piet Mondriaan. Cees en Betsy Bergman zijn in de loop van de tijd terecht gekomen in twee verschillende privécollecties, maar nu tijdelijk weer samen in het museum in Amersfoort.

In 1901 gaf Cees Bergman (1867-1947) Mondriaan de opdracht om het portret van zijn aanstaande bruid Betsy te schilderen als cadeau voor hun huwelijk. Cees Bergman was succesvol koffiehandelaar, vrijmetselaar, zondagsschilder, vriend en mecenas van Piet Mondriaan. De twee kenden elkaar via de bloeiende kunstwereld in Amsterdam. Cees kreeg schilderles van Piet en kocht samen met zijn zus Anna ruim twintig werken van de kunstenaar, waaronder portretten van zijn gezin.

Het portret van Betsy Bergman werd in 2018 als een authentieke Mondriaan ontdekt bij de taxatie van een inboedel in Zandvoort. Belangrijk bewijs dat het werk inderdaad van de hand van Mondriaan is, vormde een foto van het Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis. Op die foto zie je een ongeveer 29-jarige Piet Mondriaan voor een ezel waarop het portret van Betsy Cavalini te herkennen is. De foto is oorspronkelijk afkomstig uit het archief van Mondriaans goede vriend en collega-schilder Simon Maris (1873-1935). De Stichting Schone Kunsten gaf diens archief in 1998 rond 1900 in langdurig bruikleen aan het RKD. Onlangs speelde deze foto ook een rol bij de ontdekking van een stilleven van Mondriaan in het programma Tussen Kunst & Kitsch.

De portretten van echtpaar Bergman en andere vroege werken van Piet Mondriaan (18 in totaal) zijn vanaf 14 maart te zien in het Mondriaanhuis. Tegelijkertijd opent dan expositie Spakenburgse Diva’s in het museum, een fototentoonstelling van kunstenaarsduo Het Wilde Oog.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 9 maart 2020


SCC-activiteiten in de maand maart 2020

Download hier het document met de activiteiten van het Spiritueel Cultureel Centrum Amersfoort in maart.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 3 maart 2020


Tell Me Your Story in Kunsthal KAdE

8 februari t/m 30 augustus 2020

Voor het eerst in Europa: 100 jaar Afrikaans-Amerikaanse kunst gebaseerd op storytelling. Vanaf 8 februari tonen bijna 50 kunstenaars de visueel overweldigende rijkdom van de zwarte cultuur. Rond de 140 bruiklenen, voornamelijk uit Amerika, komen naar Amersfoort. Het werk van een groot deel van de kunstenaars was niet eerder in Nederland te zien. Maak kennis met de kernfiguren van de Afrikaans-Amerikaanse kunst en ontdek hun verhaal.

Tell Me Your Story start bij de Harlem Renaissance. In de jaren twintig maakten Afrikaans-Amerikaanse schrijvers, muzikanten en theatermakers furore in Harlem, wat zich vertaalde in de beeldende kunst. Vandaag beleeft de rijkdom van de zwarte cultuur opnieuw een renaissance. In de Verenigde Staten zijn Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars zichtbaarder dan ooit. De tentoonstelling plaatst de hedendaagse kunstenaars in de context van hun voorgangers.

De tentoonstelling is chronologisch ingedeeld in vijf tijdvakken: Harlem Renaissance, Post Harlem Renaissance, Civil Rights, Black Renaissance en Bloom Generation. De gemeenschappelijke deler van de verschillende kunstenaars is de noodzaak om zich uit te drukken en daarmee een belangrijke Afrikaanse traditie in leven houden: Storytelling.

Storytelling
De slavernij heeft de orale traditie van storytelling versterkt in plaats van vernietigd. Tot slaaf gemaakten werd bewust educatie onthouden, omdat het hen mondig en opstandig zou maken. Dat verbod stimuleerde het vertellen van verhalen en het daarmee behouden van de Afrikaanse geschiedenis. De verhalen werden van generatie op generatie doorverteld.

Harlem Renaissance
Vanuit de zuidelijke staten trokken zwarte Amerikanen naar het noorden en verzamelden zich mede in de New Yorkse wijk Harlem. Honderd jaar geleden, in de jazz age, bloeide daar de zwarte cultuur op en ontstond de Harlem Renaissance. Dichtbundels, romans, artikelen, kunstwerken, muziekstukken en theatervoorstellingen zijn daar het bewijs van. In de tentoonstelling zijn onder andere eerste edities van belangrijke boeken die de beweging aandreven te zien. De covers zijn geïllustreerd door kunstenaars als Aaron Douglas en Winold Reiss.

Post Harlem Renaissance
De generatie die tijdens of na de Harlem Renaissance werd geboren maakte de vertaling naar de beeldende kunst. Jacob Lawrence, Romare Bearden, Charles White en Betye Saar verbeeldden in hun werk het dagelijks leven van de zwarte Amerikaan. De gedichten, verhalen en teksten van hun voorgangers wisten zij op een indringende manier van beelden te voorzien.

Civil Rights
De Civil Rights Act van 1964 leek de oplossing voor de, ondanks eerder beschreven perioden, aanhoudende discriminatie en segregatie. Maar de raciale ongelijkheid ging door. Er ontstonden bewegingen als de Civil Rights Movement, Black Power en de Black Panthers. Zwarte kunstenaars moesten en wilden zich ook tot het probleem verhouden. De AfriCOBRA-groep, onder meer opgericht door Wadsworth Jarrell, zocht naar een toegankelijke beeldtaal om haar ideologie over te brengen. Emory Douglas, als Minister van Cultuur van de Black Panthers, koos een meer activistische aanpak.

Black Renaissance
In de jaren negentig kwam er, vergelijkbaar met de Harlem Renaissance, een opleving van de zwarte cultuur. Het succes was te verklaren vanuit de opkomst van een zwarte middenklasse. Eind jaren tachtig stortte de Amerikaanse kunstmarkt in en gretige, jonge Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars werden interessant. De toegenomen belangstelling voor geëngageerde kunst maakte ze bovendien inhoudelijk aantrekkelijk. Kara Walker brak in 1994 door met haar silhouet-installatie in The Drawing Center in Soho en Kerry James Marshall kreeg in dat jaar zijn eerste grote museale solotentoonstelling in het moCa Cleveland.

Bloom Generation
Vandaag staat de rijkdom van de zwarte cultuur opnieuw volop in de schijnwerpers. In Amerika zijn Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars zichtbaarder dan ooit. Kunstenaars als Kehinde Wiley, Hank Willis Thomas en Devan Shimoyama krijgen veel belangstelling. De directeur van het MoMA, Glenn Lowry, noemt Afrikaans-Amerikaanse kunstenaars de interessantste kunstenaars van het moment. Maar die belangstelling blijft in Nederland vooralsnog uit. De tentoonstelling in Kunsthal KAdE brengt daar verandering in.

Tell Me Your Story laat ons niet alleen kennismaken met de kernfiguren van de Afrikaans-Amerikaanse kunst, het leert ons ook hoe we verhalen vertellen en levend houden. Bij de tentoonstelling verschijnt een catalogus met daarin een kenschets van iedere deelnemende kunstenaar.

Amerikajaar 2020
De tentoonstelling past in een drieluik over de Verenigde Staten in Kunsthal KAdE in 2020. Aanleiding is de presidentsverkiezing op 3 november, een belangrijk moment in een politiek en sociaal gepolariseerd land. Tijdens de verkiezingen, in het najaar, maakt KAdE een presentatie met als centrale vraag hoe het is om in deze tijd kunstenaar in de VS te zijn. In de zomer komt er een tentoonstelling over Art Activism in New York in de jaren 80.

De tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de rijksoverheid: de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een indemniteitsgarantie toegekend.

Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30

Toegang: 12,50
Museumkaart: gratis
CJP: 6,-
studenten: 6,- (op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 februari 2020


Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis

Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis Onder het motto "kijk wild en denk lenig" hebben Hans Lemmerman en Inge van Run (Het Wilde Oog) de afgelopen twintig jaar laten zien hoe de wereld van de kunst en die van elkaar kunnen versterken. Sinds 2000 portretteert het duo vrouwen in traditionele Spakenburgse klederdracht naast werk van diverse Nederlandse kunstenaars. Dit levert verrassende, vervreemdende en grappige beelden op. Het langlopende project wordt nu afgesloten met een tentoonstelling in het Mondriaanhuis, waarbij de Spakenburgse Diva's de dialoog aangaan met de grootmeester van de abstracte kunst.

Corrie, Mengsje en Wijmpje Koelewijn en Hendrikje Kuis vormen sinds het begin van deze eeuw De Spakenburgse Diva's en zijn de muzes van Het Wilde Oog. Het viertal heeft de voorbije twintig jaar een knappe maatschappelijke en culturele prestatie geleverd. Zij laten met hun dracht trots zien dat ze in een traditie staan en ze hebben de moed om zich open te stellen voor (hedendaagse) kunst. Kenmerkend aan de werkwijze van Het Wilde Oog is dat ze visuele vrijheid en speelruimte biedt aan de vrouwen op de gefotografeerde locaties. De kunstenaars voegen lagen toe die ontleend zijn aan uiteenlopende werelden: van sprookjes, stripverhalen tot aan surrealisme.

Streng en speels
Hans en Inge, tot theatermakers opgeleide kunstenaars, zijn in hun regie tegelijkertijd streng en speels. De strengheid wordt bepaald door het kadreren, het formalistisch een compositie maken, zoals Piet Mondriaan dat ook deed. De vrijheid zit in het toestaan van uiteenlopende beeldingrepen. Het Wilde Oog vindt het de kunst om beelden voorbij het verstand te laten glippen. Een spel te spelen met werelden die naast elkaar bestaan. Die op elkaar ingrijpen en met elkaar botsen. De kenmerkende Spakenburgse dracht past bovendien in de Nederlandse kunsttraditie van geometrische helderheid van bijvoorbeeld Bob Bonies, Marijke de Goey, Ronald de Bloeme en hun meester Piet Mondriaan. Zoals Mondriaan bezig was in zijn kunstonderzoek om de ideale verhoudingen van kleur en lijn te veroveren, zo zoekt Het Wilde Oog in haar regie met klederdrachtvrouwen en architectuur/kunst naar die ideale relatie. In de afgelopen jaren was Het Wilde Oog diverse keren te gast in het Mondriaanhuis om er een fotoreeks te maken met de Spakenburgse Diva's.

Nieuw perspectief
Het Wilde Oog springt met het oeuvre van Mondriaan vrij om, als jazz-muzikanten. Opeens duikt 'Piet' op aan een kade in Middelburg of voor het huis van architect Hans van Heeswijk op IJburg. Dan weer wordt Piet's werk letterlijk ontkoppeld in landschappen te Soest en Culemborg. Het Wilde Oog creëert met de foto's en video's zuurstof voor nieuwe betekenisgeving. Deze tentoonstelling laat zien dat de beelden niet alleen een nieuw perspectief bieden op vrouwen in klederdracht, maar dat ook Piet Mondriaan van een nieuw vergezicht voorzien wordt.

Over het Mondriaanhuis
Het Mondriaanhuis in Amersfoort is het geboortehuis van Piet Mondriaan. De pionier van de abstracte kunst werd hier in 1872 geboren als zoon van een hoofdonderwijzer. In het Mondriaanhuis reizen bezoekers door het leven van Piet Mondriaan en maken zij kennis met zijn iconische werk, zijn spirituele vorming, zijn interesses en vrienden. Het Mondriaanhuis maakt daarbij gebruik van diverse audiovisuele technieken, waardoor je wordt meegenomen in de artistieke zoektocht van de kunstenaar. De video-installatie New York won diverse internationale prijzen.

Spakenburgse Diva's in het Mondriaanhuis is te zien t/m 25 oktober 2020.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 februari 2020


To Give The Mundaine Its Beautiful Due! - De Vensterbank van Bob Negryn

Bergstraat 32
3811 NJ Amersfoort

Een wereld zo gewoon en zo bijzonder, vanaf 9 februari 2020 is De Vensterbank het domein van beeldend kunstenaar Bob Negryn. Werken uit de serie To Give The Mundaine Its Beautiful Due! zijn tot en met 5 juli 2020 te bezichtigen op de stoep van Bergstraat 32 te Amersfoort.

Bob Negryn (1961) is een veelzijdig kunstenaar, afwisselend woonachtig in Nederland en Ierland. In deze serie fotografeert Negryn alledaagse voorwerpen en toont ons de schoonheid van plastic flesjes en overrijpe tulpen. Negryn ziet ze en viert met hen het leven.

Zelf zegt hij hierover:
"The objects often feel neglected
bought, used, hanging around
I give the objects attention
The attention they deserve
The provocative beauty of tulips and plastic bottles Takes us out of our daily drudgery Allowing us to celebrate life."

To Give The Mundaine Its Beautiful Due! De Vensterbank van Bob Negryn: 9 februari t/m 5 juli 2020

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 7 februari 2020


Tentoonstelling Kunst uit Noord-Nederland

Kunstenaar Hendrik Werkman (1882- 1945) werd in de Tweede Wereldoorlog, drie dagen voor de bevrijding van Groningen, gefusilleerd door de Duitsers. In het jaar dat Nederland 75 jaar vrijheid viert, herdenkt Museum Flehite hem met een expositie waarin o.a. zijn kleurrijke "druksels" worden getoond. Daarnaast is er werk te zien van diverse andere Noord-Nederlandse kunstenaars. Bijna alle werken in de expositie zijn afkomstig uit de collectie Niemeijer - Hidding. Voor het eerst wordt deze privéverzameling museaal getoond.

Het echtpaar Niemeijer - Hidding uit Noordhorn heeft in de afgelopen decennia een waardevolle collectie kunst bijeengebracht van kunstenaars uit Noord-Nederland, veelal aangesloten bij het bekende kunstenaarscollectief De Ploeg. In de collectie zijn werken opgenomen van o.a. Johan Dijkstra (1896-1978), Jan Altink (1885-1971), Abe Kuipers (1918-2016) en Jan Wiegers (1893-1959). Maar ook hedendaags realisme van kunstenaars als Douwe Elias en Siemen Dijkstra maakt onderdeel uit van de collectie, evenals het bij keramiekverzamelaars gewilde aardewerk van het Groningse merk Adco. Als telg uit een drukkersfamilie heeft verzamelaar Piet Niemeijer veel belangstelling voor grafisch werk. Dit is af te lezen aan de collectie, die veel houtsnedes en enkele etsen omvat. Belangrijk in de verzameling zijn ook de unieke druksels van Hendrik Werkman.

H.N. Werkman
Hendrik Nicolaas Werkman begon zijn carriere als drukker. Hij had in eerste instantie een grote drukkerij, maar door zakelijke tegenvallers moest hij die verkopen. Hij begon opnieuw, met een kleine drukpers op de zolder van een pakhuis aan het Lage der A in Groningen. Vanaf 1917, na het overlijden van zijn eerste vrouw, begon Werkman met schilderen en werd hij lid van de Groninger kunstenaarsvereniging De Ploeg. Hij nam niet alleen deel aan activiteiten en exposities van De Ploeg, maar verzorgde ook het drukwerk voor de vereniging, waaronder affiches, uitnodigingen en catalogi. Op de zolder van het pakhuis ontdekte Werkman de mogelijkheden van de drukpers als artistiek uitdrukkingsmiddel. Daar ontstonden de voor hem zo kenmerkende "drukselsâ€", eenvoudige, kleurrijke verbeeldingen met een grote zeggingskracht. Museum Flehite toont er bijna veertig uit de collectie van Piet en Janny Niemeijer - Hidding. Door bemiddeling van Willem Sandberg, in die tijd conservator en later directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam, kreeg Werkman vlak voor de oorlog landelijke erkenning met een solotentoonstelling in het Stedelijk Museum. Op 10 april 1945, drie dagen voor de bevrijding van Groningen, werd Werkman doodgeschoten door de Duitsers. In de herfst van datzelfde jaar bracht Sandberg met de tentoonstelling 'H. N. Werkman drukker-schilder', een indrukwekkende hommage aan de vermoorde kunstenaar. Het was tevens het begin van een reeks tentoonstellingen over Werkman in het buitenland.

Kunst in privébezit
De tentoonstelling Kunst uit Noord-Nederland collectie Niemeijer - Hidding, past in de lijn van presentaties van kunst in privébezit, die Museum Flehite sinds 2007 heeft ingezet. Het museum toonde in het afgelopen decennium selecties uit de collecties van de echtparen Kamerbeek, Van Vliet, Van de Haterd, Verhage, Van Schaik, Roetgering en van Ger Fransen en Wim van der Meer.

p> Bij de tentoonstelling verschijnt een gelijknamige publicatie van de hand van Onno Maurer, directeur van Museum Flehite. Het boek is vanaf 9 februari verkrijgbaar in de winkel van het museum en kost â‚ 14,90.

De tentoonstelling is te zien van 9 februari t/m 2 augustus 2020

Museum Flehite Westsingel 50 3811 BC Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 30 januari 2020


Buurtkamer Binnenstad, Appelmarkt 9 achter

De buurtkamer is te bereiken via de steeg tussen de Appelmarkt nr. 9 en 10, open elke woensdag van 10.00 tot 15.00 uur. Het poortje staat dan open. De buurtkamer Binnenstad wordt gerund door vrijwilligers en is mede mogelijk gemaakt door Zorgresidence Het Seminarie en Indebuurt033. De buurtkamer is opgezet voor bewoners (senioren) in de oude stadskern van Amersfoort. Welkom voor kopje koffie, thee, een kop soep, een babbeltje of een spelletje of wat dan ook. Telefoon: 033 33 202 33.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 november 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.