Nieuwsberichten uit de binnenstad

Klik op een link om naar het betreffende bericht te gaan.

Eerste grote overzichtstentoonstelling van Caspar van Wittel in Nederland

De Boterhal in De Ploegh

Nacht van de Literatuur 2018

Concert ‘Kom dan bij mij’ met Simon Feenstra & Natasja den Toom

A Balancing Act, Kunsthal KAdE

Expositie 'Schaduw water' bij Galerie Absoluut

Voorstelling 'Thuis' in Tejaterthuis

September activiteiten van het Spiritueel Cultureel Centrum

Voor altijd de jouwe

Lustrum editie Vreemde Gasten

Cursus Kunstgeschiedenis in het Mondriaanhuis

Salon '18 / Amersfoort – Utrecht

Object Space in De Vensterbank, Bergstraat 32

Museum Flehite verhuist tijdelijk naar Rietveldpaviljoen Amersfoort

Tentoonstelling 'Puur natuur' in Mondriaanhuis

Pleidooi 'Verkeerscirculatieplan Amersfoort'

Heb jij luistertalent? Zet het in voor een ander en maak het verschil!

Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

Zwerfafval

Overlast van graffiti in de binnenstad

Eerste grote overzichtstentoonstelling van Caspar van Wittel in Nederland

26 januari t/m 5 mei 2019

Kunsthal KAdE en Museum Flehite laten Nederland kennis maken met een wereldberoemde Hollandse meester die in thuisland Nederland bij velen onbekend bleef. Caspar Adriaensz. van Wittel (1653-1736), ofwel Gaspare Vanvitelli, werd geroemd en geëerd in zijn tweede vaderland Italië. Hij schilderde in de zeventiende en achttiende eeuw Rome, Napels en Venetië tot in de kleinste details en beïnvloedde beroemde Italiaanse schilders van stadsgezichten als Canaletto en Bellotto. Van Wittel werd geboren in Amersfoort, vertrok in 1674 naar Italië, verwierf daar naam en faam en keerde niet meer terug naar zijn geboorteland. Tegenwoordig bevindt het overgrote deel van zijn oeuvre zich in Italiaanse, Engelse en Spaanse collecties. In Nederland bevinden zich slechts enkele tekeningen en één gouache: Gezicht op Amersfoort in Museum Flehite. Met de tentoonstelling MAESTRO VAN WITTEL – Hollandse meester van het Italiaanse stadsgezicht eren Museum Flehite en Kunsthal KAdE van 26 januari tot en met 5 mei deze in Nederland vrijwel onbekende meester met een groot retrospectief. Het plaatst zijn omvangrijke oeuvre in de context van zijn Nederlandse leerperiode en zijn invloed op de latere Italiaanse vedutisten.

Canon van de Nederlandse kunstgeschiedenis
In de tentoonstelling in Kunsthal KAdE komt het hele verhaal ‘Van Wittel’ aan bod. De plekken die hij schilderde, de stijl die hij ontwikkelde, zijn Nederlandse wortels, zijn adellijke opdrachtgevers en zijn onmiskenbare invloed in Italië. Met dit retrospectief willen Museum Flehite en Kunsthal KAdE Caspar van Wittel, Gaspare Vanvitelli, zijn plek in de canon van de Nederlandse kunstgeschiedenis geven, als maestro van het (Italiaanse) stadsgezicht.

Een hedendaags perspectief
In het kader van de tentoonstelling is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om, in het spoor van Caspar van Wittel, een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig vastlegde. Hans Wilschut maakt ook onderdeel uit van de tentoonstelling Stadsbeelden met hedendaagse vedutisten in Museum Flehite die parallel aan het overzicht in Kunsthal KAdE te zien is.

Nederlandse periode
Caspar van Wittel was een leerling van Matthias Withoos, die op zijn beurt was opgeleid op de schilderschool van Jacob van Campen op het landgoed Randenbroek in Amersfoort. Het topstuk van Withoos is zijn Gezicht op Amersfoort - een opdracht in 1671 van het toenmalige stadsbestuur-, geschilderd in de tijd dat Van Wittel bij hem in opleiding was, zodat het mogelijk is dat de jonge leerling – hij was toen 16, 17 jaar oud – er aan meewerkte. Samen met Withoos trok Van Wittel in 1672 naar Hoorn. Hij kwam zo dicht in de buurt te wonen van de schilders Jan van der Heyden en Gerrit Berckheyde, die in Amsterdam en Haarlem een ‘zuivere’ registratie van het stadsbeeld ontwikkelden. Deze ‘Hollandse’ manier van schilderen klinkt door in het werk van Van Wittel.

Uitvinder van het Italiaanse stadsgezicht
In gezelschap van een andere jonge schilder - Jacob van Staverden - reist Van Wittel rond 1673 naar Rome. Daar komt hij terecht in de Nederlandse ‘schildersbent’ van de Bentvueghels, een groep die in de eeuwige stad al decennia lang een kunstenaarskolonie vormt. Hij leerde daar het werk van Lieven Cruyl en Abraham Genoels kennen, die topografische tekeningen van de stad maakten. Hij komt ook in contact met Cornelis Meyer, een werktuigbouwkundige die een opdracht bij de Paus probeert te bemachtigen om waterwerken langs de Tiber te realiseren. Hij vraagt de jonge Caspar – inmiddels midden twintig – om te assisteren bij de illustraties voor het manuscript. Een van de motieven die Van Wittel tekende is Piazza del Popolo, het plein waar Van Wittel vanuit het noorden arriveerde in Rome. Uiteindelijk zou hij dit pleinzicht zo’n vijftien keer in zijn carrière schilderen, steeds vanuit dezelfde hoek.

Vanaf dat moment (circa 1680) begon Van Wittel ook andere plekken in Rome met zijn kenmerkende precisie vast te leggen: de Tiber met zijn bruggen en de Engelenburcht op de oever, het Piazza Navona, het Colosseum, het Sint Pietersplein, de Quirinaal, de Villa Borghese, kerken, straten, kleinere pleinen. Ook deze composities herhaalde hij vaak diverse malen, werkend vanuit één basistekening. Vanuit Rome trok hij naar Napels, naar het platteland rond Rome (Tivoli), naar Florence en naar Venetië. In de lagunestad legde hij het zicht op San Marco en het Dogenpaleis vanaf het water vast. Hij schilderde de majestueuze kerk La Salute aan het begin van de Canal Grande. Inmiddels is dat standaard repertoire in de Venetiaanse stadschilderkunst, maar Van Wittel schilderde het voor het eerst.

Van Wittel inspireert Canaletto
Rond 1719 was de jonge Venetiaanse schilder Antonio Canal in Rome om daar samen met zijn vader een aantal decorstukken te schilderen. Het is zeer waarschijnlijk dat hij in die periode Van Wittel heeft ontmoet en een aantal van diens Venetiaanse stadsgezichten heeft gezien. Geïnspireerd legt Canal, die al snel Canaletto werd genoemd, zich helemaal toe op dit onderwerp. In die tijd nam de Grand Tour – een ‘opvoedingsreis’ voor jonge adel – een grote vlucht en Canaletto werd samen met zijn neef Bernardo Bellotto dé schilder van Venetiaanse stadsgezichten, die gretig werden afgenomen door de reizigers. Ook daarin wees Van Wittel overigens de weg, want die had toen al diverse grand tour reizigers – onder wie Thomas Coke – van dit soort ‘ansichten’ voorzien. Coke bouwde bij terugkomst in Engeland Holkham Hall in het noorden van Norfolk, mede geïnspireerd op zijn Italiaanse reis en het werk van de architect Palladio.

Van Wittel ontwikkelde vanaf zijn aankomst in Rome een uitgebreid netwerk van opdrachtgevers: adellijke Romeinse families als Sacchetti en Colonna – in wiens paleizen hij soms ook woonde -, maar ook de Spaanse edelman Medinaceli, die in Rome verbleef als ambassadeur, in 1696 onderkoning van Napels werd en in totaal 35 schilderijen bij Van Wittel bestelde, voornamelijk gezichten op en om Napels.

Fotograaf Wilschut treedt in Van Wittels voetsporen
In het kader van de tentoonstelling is de Rotterdamse fotograaf Hans Wilschut gevraagd om in het spoor van Caspar van Wittel een aantal van de plekken in Rome, Napels, Venetië en Amersfoort te fotograferen die Van Wittel veelvuldig vastlegde. Sommige van die plekken zijn in essentie hetzelfde gebleven, een aantal is volledig getransformeerd. Zoals Van Wittel graag het toentertijd hedendaagse stadsgewoel in zijn stadsgezichten opnam, zal Wilschut de mens van nu in de iconische settings laten zien. Hans Wilschut maakt ook onderdeel uit van een tentoonstelling Stadsbeelden met hedendaagse vedutisten in Museum Flehite die parallel, van 26 januari tot en met 5 mei, aan het overzicht in Kunsthal KAdE te zien is. De overige deelnemende kunstenaars worden in de loop van het najaar bekend.

Werken uit internationale collecties in Amersfoort
In de tentoonstelling komen circa 45 schilderijen en gouaches en circa 30 tekeningen van Van Wittel uit Italiaanse, Engelse, Spaanse, Duitse en Franse collecties. Daarnaast zijn er circa 30 schilderijen en tekeningen van Hollandse en Italiaanse meesters.

Rond de tentoonstelling wordt een randprogramma opgezet in samenwerking met de Vrienden van Van Wittel. Bij Bekking & Blitz verschijnt een Nederlandstalige en Engelstalige catalogus. Het is voor het eerst dat in deze talen een monografisch boek over de kunstenaar verschijnt.

Bezoekadres:
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30
Voor de tentoonstelling geldt een toeslag van € 3,- bovenop de standaard entreeprijzen:
Toegang: € 12,-
Museumkaart: gratis
CJP: € 6,-
Studenten: € 6,- (op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 20 september 2018


----

De Boterhal in De Ploegh

Kunstenaarsvereniging De Ploegh zoekt geregeld naar samenwerking met andere kunstenaarsinitiatieven ter verdieping van het werk van de eigen kunstenaars. Na een succesvolle uitwisseling in 2013 vindt nu voor de 2e keer een uitruil plaats tussen kunstenaars van De Ploegh te Amersfoort en van De Boterhal te Hoorn. Van 7 oktober t/m 4 november 2018 exposeren 14 individuele kunstenaars en 1 kunstenaarsduo uit de omgeving van Hoorn in de galerie aan de Coninckstraat te Amersfoort.

Zo divers als het kunstenaarsaanbod is van De Ploegh, zo is dat ook het geval bij de kunstenaars die zijn aangesloten bij De Boterhal. Te zien zullen zijn sieraden, foto’s van architectuur, digitale collages, schilderijen geïnspireerd op de natuur, denkbeeldige landschappen, klein monumentaal werk, plantaardige vormen in hout, surrealistische schilderijen, computational 3d design en kunstwerken uitgevoerd in zink.

Verantwoordelijk voor dit grote scala aan verschillende stijlen zijn: Yvonne Alting, Harry Beemsterboer, Carolien Broersen, Vera van Heusden, Annelies Horden/Gerda Schimmel, Jos Kaarsemaker, Peter Koelemeijer, Jawek Kwakman, Floor Max, Mai Movrin, Bert Neelen, Erna Peerenboom, Bert Poot, Vicky Schot en Joke Zaal.

Op zondag 7 oktober (15.00 uur) zal Annemarie Visser, voorzitter De Boterhal, de openingsceremonie verrichten in Amersfoort. Voorafgaand aan deze opening (13.00 – 14.00 uur) zal Erna Peerenboom een rondleiding geven door de tentoonstelling.

De tegenexpositie, waarbij kunstenaars van De Ploegh exposeren bij De Boterhal zal plaatsvinden van 28 oktober t/m 2 december 2018. 15 kunstenaars van De Ploegh tonen dan hun eveneens zeer gevarieerde werk in Hoorn (Kerkplein 39).

De deelnemende Ploegh kunstenaars zijn: Carolien Brusse, Michiel Deylius, Marie Louise Dooijes, Willie van der Duyn, Dineke Groenhof Blauw, Ron Jagers, Maarten van der Laag, Frits Nolte, Justyna Pennards-Sysz, MarieLoes Reek, Joke Struyk, Ans Tellegen, Peter van Tilburg, Jos Verschaeren en Linda Verkaaik.

De expositie aldaar zal worden geopend door Ploegh secretaris Zsoka Bonta op zondag 28 oktober om 16.00 uur.

Galerie De Ploegh
Cultuurhuis bij Flint
Coninckstraat 58
3811 WK Amersfoort
(033) 475 0770
www.deploegh.nl
Open: woe t/m vrij 11:00 - 17:00 uur en zat 11:00 - 16:00 uur
Regelmatig ook op zondag open.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 september 2018


Nacht van de Literatuur 2018

Op zaterdag 22 september vindt in Amersfoort de vierde editie van de Nacht van de Literatuur plaats. De organisatie is erg verheugd met de komst van Adriaan van Dis, die in 1983 debuteerde met Nathan Sid. Zijn meest recente roman ‘In het buitengebied’ over de kwetsbaarheid van eenzaamheid kan gezien worden als een overkoepelend thema, aanwezig in al het werk van de schrijvers die acte de présence geven tijdens de Nacht.

Ook winnaar van de Libris Literatuur Prijs 2018, Murat Isik, wordt geïnterviewd, net als schrijver en columnist Özcan Akyol, bekend als Eus. Columnist en programmamaker Tim den Besten treedt op, evenals de in Amersfoort woonachtige dichter en columniste Tjitske Jansen. Ook schrijvers en columnisten Elke Geurts, Henk van Straten en Eva Hoeke zijn te vinden op een van locaties van de Nacht van de Literatuur.

De podia liggen dicht bij elkaar in de binnenstad, zodat bezoekers gemakkelijk van de ene naar de andere locatie kunnen lopen. De optredens zijn vrij toegankelijk en na elk optreden beslis je zelf hoeveel je betaalt. Er is een podium voor Eemlandse schrijvers en dichters, muziek, signeersessies, een literaire pubquiz, een pop-up leescamping en aan het eind van de avond komt iedereen bijeen tijdens het bruisende slotfeest in KAdECafé aan het Eemplein.

Website: www.nachtvandeliteratuur.nl
Twitter: @NvdLit
Facebook: @033nachtvandeliteratuur

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 17 september 2018


Concert ‘Kom dan bij mij’ met Simon Feenstra & Natasja den Toom

Simon Feenstra viert de terugkom-editie van deze bijzondere concertreeks. Een reeks waarbij onversterkt liedjes gezongen worden die je tot in je ziel raken. De unieke atmosfeer van de kapel verweeft het hemelse en het aardse in dit intieme concert.

Een terugkom-editie vier je met vrienden en daarom heeft Simon deze keer Natasja den Toom als gast uitgenodigd. Voor de vaste bezoeker van deze concertserie een bekend gezicht...

Locatie: Kapel van de Mannenzaal, Westsingel 47, Amersfoort Tijd: zondag 23 september 2018, 16:00 – 18.00 uur, zaal open vanaf 15.30 uur Kaarten: € 12,50 te reserveren via de site van Simon Feenstra: https://www.ticketkantoor.nl/shop/kdbm23-9

Simon is een veelgevraagde artiest op verschillende podia. Naast zijn eigen werk maakt hij met zijn coverband ‘Round About Now’ furore als huisband van RTL 4's The Big Music Quiz en tourt hij als backingvocalist langs alle Europese arena's in de show ‘Elvis - Live on Screen’ feat. Priscilla Presley.

In welk hokje moet je Simon plaatsen? Denk aan warme soul, funky jazzy pop. En dan met een stem die doet denken aan Alain Clark en Michael Bublé. Het is een stem die wat te zeggen heeft. Niet alleen in zijn keuze om geheel live te gaan met zijn eerste release, ook in zijn positieve teksten over leven, liefde en vriendschap. Zo heeft de COC de song ‘Speak Out!’ omarmd als hun strijdlied tegen homohaat. Het album Speak Out! heeft 6 weken in de album top 40 gestaan.

Natasja den Toom is een zangeres die van alle markten thuis is. Al sinds haar afstuderen aan het conservatorium in Utrecht in 2006 werkt zij fulltime als zangeres en ontwikkelde ze een breed werkveld. Van backing vocal bij diverse tv-programma's (o.a. It Takes Two, The Passion) en diverse artiesten, tot vocalist bij het Orkest van de Koninklijke Luchtmacht en tot veelgevraagd studio-zangeres; nergens draait ze haar hand voor om! Met haar warme stem en sprankelend enthousiasme krijgt ze alle ogen en oren op haar gericht!

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 17 september 2018


A Balancing Act, Kunsthal KAdE

A Balancing Act, over het zoeken naar evenwicht in de beeldende kunst, 15 september 2018 – 6 januari 2019

In Kunsthal KAdE is vanaf 15 september de groepstentoonstelling A Balancing Act te zien. Met diverse kunstwerken van kunstenaars uit binnen- en buitenland werkend in verschillende disciplines. Maar met één, direct herkenbare, gemeenschappelijke deler: het zoeken naar evenwicht. Zo balanceert er een hyperrealistische olifant aan zijn slurf in de ruimte; Nasutamanus van de Franse kunstenaar Daniel Firman, zijn er twee werken van Alexander Calder; waarvan er één piepklein is, raken we uit balans bij het zien van de foto’s van Isabelle Wenzel; die werd opgeleid als acrobaat en nodigen interactieve installaties als die van Julien Thomas of van ontwerpersgroep HeyHeydeHaas uit tot deelname. Met deze uitgebalanceerde tentoonstelling laat Kunsthal KAdE de bezoeker middels dynamische en (schijnbaar) bewegende werken 'stilstaan' bij het begrip balans.

Curator Judith van Meeuwen: ‘’De bijzondere werken in de tentoonstelling zijn metaforen voor een fenomeen dat dichtbij ons allen staat. Het is haast als een eerste levensbehoefte; er is niets waar evenwicht geen rol speelt.“

Balans speelt een belangrijke rol in ieders leven. Voor veel kunstenaars is balans een onmisbaar beeldend element. Dat is te zien in Kunsthal KAdE middels sculpturen, installaties, foto’s, schilderijen, performances, tekeningen en videowerken. De balanceer ‘act’ gaat van het gevoel voor totale harmonie tot aan het verontrustende gevoel van op het randje van de afgrond balanceren. Elke tegenstelling: orde-chaos, natuur-cultuur, inspanning-ontspanning, rijk-arm, draagkracht-draaglast, oorlog-vrede, zwart-wit krijgt uiteindelijk balans. Het creëren van absolute balans, of juist net niet, en het spelen met balans/disbalans in vorm, compositie, kleur en grijstonen. Constantin Brancusi zei "Beauty is absolute balance". En ook Henri Matisse benadrukte het belang: “What I dream of is an art of balance”.

Zoeken naar evenwicht
De tentoonstelling in Kunsthal KAdE bestaat uit werken die op een esthetische manier evenwicht in zichzelf hebben, zoals bij de beelden van Auke de Vries en Carel Visser en in de houtskooltekeningen van Renie Spoelstra. In compositie, vorm, kleur en grijstonen wordt gezocht naar de perfecte verhouding of witbalans. Lumen Balance van Henk Stallinga bestaat uit dunne, gebogen lichtbuizen die als een mobile in de ruimte hangen en die langzaam van lichtwaarde veranderen.

Bij andere werken in de tentoonstelling speelt de mens fysiek een rol in het vinden van dat evenwicht zoals bij de installaties van Julien Thomas en Jacob Tonski, of bij de performances van Isabelle Wenzel of JocJonJosch. En in een korte poëtische film van Samson Kambalu herkennen we het basale gevoel van het aantrekken van een schoen, hinkend op één been.

A Balancing Act
De foto ‘A Balancing Act’ van Job Koelewijn (de naamgever van deze tentoonstelling) toont het balanceren ook in overdrachtelijke zin. Zijn balanceer act staat symbool voor zijn moeilijke tijd als beginnend kunstenaar in New York, waar hij zijn wankel evenwicht moest zien te bewaren. In de grote zaal kan de bezoeker deelnemen aan een speciaal door ontwerpersgroep HeyHeydeHaas gemaakte installatie Momentum. In de KAdEStudio kunnen jong en oud met evenwicht experimenteren.

Bezoekadres
Eemplein 77
3812 EA Amersfoort
T 033 422 50 30
Kunsthal KAdE is tot 15 september gesloten vanwege de ombouwperiode.

Toegang: € 12,-
Museumkaart: gratis
CJP: € 6,-
Studenten: € 6,-
(op vertoon van geldige legitimatie)
Tot 18 jaar gratis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 6 september 2018


Expositie 'Schaduw water' bij Galerie Absoluut

Vanaf 14 september is bij Galerie Absoluut, op Weverssingel 37, de expositie 'Schaduw water' te zien. Vertrekpunt voor deze expositie is de Divina Comedia van Dante.

De tekst was aanleiding om eigen beelden te vinden die in deze tijd passen. Drie kunstenaars met ieder een eigen insteek; een beeldhoudster, een schilder en een grafisch kunstenaar.

Dante biedt een reis die drie fasen kent: een universeel gegeven in de traditie van het heldendicht. Eerst de afdaling naar de hel, wat ook nu op vele manieren betekenis kan krijgen. Dan het vagevuur, waar menselijke missers bestraft of rechtgezet worden, in een streven naar eeuwige balans. Ten slotte – dat alles eenmaal overwonnen - de tocht omhoog naar het licht, naar wat Dante in middeleeuwse traditie de hemel noemt.

Op onze zoektocht kwam als dragend beeld ‘schaduw water’ centraal te staan. Het begint bij het afdalen naar de onderwereld en het oversteken van het donkere water van de Styx.Daar in de diepte en de duisternis is het mogelijk diverse schaduwkanten van jezelf tegen te komen. Om dan met nieuwe kennis en inzichten de weg naar het licht te gaan.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 3 september 2018


Voorstelling 'Thuis' in Tejaterthuis

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 31 augustus 2018


September activiteiten van het Spiritueel Cultureel Centrum

Zaterdag 1 september, 9.30- 11.00 uur Meditatiebijeenkomst ( maandelijks)
Zoek je stilte en verdieping? Verlang je iets te ervaren van het mysterie, dat we God noemen? Misschien kan mediteren je daarbij helpen. In meditatie maken we ruimte voor God (latijn: Deo Vacare). Op onze maandelijkse bijeenkomst gebruiken we vooral christelijke meditatiemethodes. We zoeken stilte, lezen aandachtig teksten uit de mystiek of de bijbel ( ‘lectio divina’) en wisselen onze ervaringen uit. Ervaring is geen vereiste, want iedereen blijft een beginner. Je kunt ook gerust eens komen proberen en voelen of het iets voor je is.
Begeleiding: Sonja van den Brand en Huib Klamer
Datum en tijd: maandelijks, elke 1e zaterdag van de maand 9.30-11.00
Plaats: pastorie Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 31
Aanmelding: Sonja van den Brand, koola003@hotmail.com
Kosten: € 3 per keer

Woensdag 5 september 20.00- 21.30 uur Leesgroep Bijbelboek Jozua (maandelijks)
Dit boek verhaalt de verovering van het Beloofde Land. Op het eerste gezicht heel bloedig, maar de schrijvers willen vooral aantonen dat de bewoners van dat goede Land leven volgens Gods wet van liefde voor wezen, weduwen en vreemdelingen. Bij nadere lezing is het daarvan doortrokken. Jericho is de eerste stad die belegerd wordt, niet met wapens maar met een processie! (zie het plaatje) Merkwaardig. Iedere eerste woensdag van de maand gaan we erover lezen en in gesprek.
Begeleider: Jan van Adrichem, pastor
Datum: maandelijks, elke 1e woensdag van de maand.
Plaats: pastorie Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 31
Aanmelding: Jan van Adrichem, jvanadrichem95@gmail.com

Dinsdag 11 september 14.00- 16.30 uur Herinnerings-boekje schrijven (tweewekelijks)
Vind je het leuk om anderen te ontmoeten en tegelijk creatief bezig te zijn? In een ontspannen sfeer verbeelden we in een ‘herinneringsboekje’ wat wij de afgelopen weken hebben meegemaakt, wat ons heeft geraakt. Dat kan een ontmoeting zijn, een bericht in de krant, een bezoek aan een museum. In de vorm van een tekening, een tekst, een foto, een knipsel. Leuk om te doen. En je kunt anderen iets laten zien.
Begeleiding en aanmelding: Titia Weultjes, titiaweultjes@gmail.com
Plaats: pastorie Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 31
Aantal deelnemers: maximaal 10
Kosten: € 5 per keer

Woensdag 12 september 20.00- 22.00 uur De 10 Woorden, Het 8e gebod 'Gij zult niet stelen’.
Een uiterst actueel onderwerp; de 47 rijksten der aarde bezitten meer dan de 3,7 miljard armsten der aarde. Hoe gaan we toenemende ongelijkheid tegen, hoe behouden we de aarde, de schepping? Zelden zal diefstal zo’n grote impact gehad hebben op de geschiedenis als die van de ‘enclosures’ in het laat Middeleeuwse Engeland. Mensen leefden daar al eeuwenlang op de gemeenschappelijke gronden, de ‘commons’ , vaak in eigendom van de kerk of de overheid. Beiden speelden een vies spelletje waarbij ze die gemeenschappelijke gronden in de handen speelden van gunstelingen die daar hun landgoederen mee konden vestigen. Schapenteelt was toen erg lucratief. En terwijl de oorspronkelijke bewoners verdreven werden van hun grond maakten zij grote winsten met diezelfde grond. Die winsten stonden aan de basis van het kapitalisme en de industriële revolutie. De bewoners van de commons, de meentes, konden bijna volledig voorzien in hun levensonderhoud van die gronden, later als arbeider hadden ze alleen nog maar hun eigen arbeid die ze tegen hongerlonen konden verkopen. Van vrije mensen waren ze vervallen tot afhankelijke arme sloebers. Het is een lange en verbeten strijd geweest om een eind te maken aan die uitbuiting. Aan de hand van het verhaal van de meentes gaan we op zoek naar overeenkomsten met de huidige tijd.
Begeleider: Gert Jan Jansen, oprichter Hof van Twello en auteur van Kleinschaligheid als alternatief. Nieuwe Meentes in een nieuwe economie.
Locatie: pastorie Franciscus Xaveriuskerk, ’t Zand 31
Bijdrage: € 3.00
Aanmelding: secretariaatscc@gmail.com

Dinsdag 18 september, 20.00- 21.45 uur( inloop vanaf 19.30 uur) ‘Nieuwkomers’
Voorstelling Greppeltheater, Vredesweek (samenwerking Ambassade voor Vrede van PAX, Spiritueel Cultureel Centrum en Het Brandpunt)
Een voorstelling van het Greppeltheater over mensen die ergens nieuw komen. In een nieuw land. Een nieuwe plek. Een nieuw thuis. Over je welkom voelen, of juist niet. Over de leuke en minder leuke kanten van het onbekende. Over begrip en onbegrip, over tegenstellingen en overeenkomsten. ‘Nieuwkomers’ is een muzikale voorstelling, actueel, dynamisch, intiem, interactief en verfrissend. Soms ernstig en gelukkig ook om te lachen. Gespeeld door drie acteurs uit verschillende windstreken met ieder een verschillende nationaliteit of achtergrond. Met verhalen, discussies en feiten. Na de voorstelling gaan we met elkaar en met de acteurs in gesprek. (’s Middags is er een voorstelling voor scholieren)
Locatie: oecumenisch centrum Het Brandpunt, Laan naar Emiclaer 101, 3823 EG Amersfoort
Aanmelding nodig: bij Elly Boon, Vredesweekwerkgroep: ellyboon@dds.nl
Bijdrage: vrijwillige bijdrage

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 28 augustus 2018


Voor altijd de jouwe

Voor altijd de jouwe: 2 t/m 30 september 2018
Dahlia Vereniging Leusderkwartier 2 september 2018, 11.00 – 16.00 uur.

In samenwerking met de Dahlia vereniging Leusderkwartier zal van 2 t/m 30 september de thema-expositie Dahlia: “voor altijd de jouwe” plaatsvinden. Deze over 2 locaties verdeelde tentoonstelling zal op zondag 2 september om 11.30 uur worden geopend door de voorzitter van De Ploegh, Lideke Willenborg, op het terrein van de Dahlia-vereniging. De Dahlia-vereniging opent om 11.00 uurde poorten en biedt dan tot 16.00 uur de gelegenheid om de tuin en de expositie in het clublokaal aan de Bonairelaan 2 te Amersfoort, te bezoeken.

Later dezelfde dag, om 16.00 uur is het de eer aan Max de Veer, voorzitter van de Dahlia-vereniging, om het 2e deel van de expositie in Galerie De Ploegh te openen. De vijf deelnemende kunstenaars, Ans Bakker, Jacqueline Bohlmeijer, Carolien Brusse, Marie-Louise Dooijes en Adri Langbroek, allen leden van De Ploegh, hebben zich voor deze gelegenheid laten inspireren door de Dahlia als bloem, als verschijnsel en als fenomeen, en dat heeft zeer bijzondere resultaten opgeleverd.

Rondom de expositie zijn diverse extra activiteiten gepland: Op zondag 16 september, om 15.00 uur, zal Corien van As, lid van de Dahlia-vereniging, een lezing houden over de Dahlia in Galerie De Ploegh. Op zaterdag 22 september, om 14.00 uur, zullen Jacqueline Bohlmeijer en Marie-Louise Dooijes een workshop “intuitief Dahlia tekenen” verzorgen in Galerie De Ploegh. Inschrijven voor de workshop kan via: info@deploegh.nl Op 30 september, van 14.00 – 17.00 uur zullen alle deelnemende kunstenaars aanwezig zijn in Galerie De Ploegh, om toelichting te geven op hun werk. Voor alle activiteiten is de toegang gratis.

Galerie De Ploegh
Cultuurhuis bij Flint
Coninckstraat 58
3811 WK Amersfoort
(033) 475 0770
www.deploegh.nl
Open: woe t/m vrij 11:00 - 17:00 uur, zat 11:00 - 16:00 uur. regelmatig ook op zondag open, zie www.deploegh.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 27 augustus 2018


Lustrum editie Vreemde Gasten

Tijdens het weekend 6/7 oktober beleeft de expositie Vreemde Gasten haar 5e editie. Dan zal er werk te zien zijn van ruim honderd beeldend kunstenaars in zo’n vijftig huizen in de binnenstad. De meeste kunstenaars komen uit Amersfoort, enkelen uit omliggende gemeenten. Tijdens vorige edities kwamen er 3.000 bezoekers en de organisatie verwacht dit jaar eenzelfde toeloop.

De organisatie dit jaar ligt in handen van 4 bewoners van de binnenstad: Anton van Kolfschoten, Lettie Ambagtsheer, Yvonne Servaas en Judith Nijskens. Ze worden bijgestaan door enkele werkgroepleden van vorige jaren. Lettie woont in de Valkestraat en was 2 eerdere edities gastvrouw van 2 heel verschillende kunstenaars en zij herinnert zich nog dat er op zondagmiddag 800 bezoekers over de vloer kwamen. “Het was een bijzondere ervaring, we hebben zo veel leuke mensen ontmoet! En de kunstenaars waren ons heel dankbaar. Om de grootste drukte te ontlopen raden we bezoekers dit jaar aan om vroeg te komen, de huizen zijn al open vanaf 12.00 uur.”

De meeste kunstenaars komen met nieuw werk en velen hebben al een heel jaar toegeleefd naar dit weekend. Vorige keer is er goed verkocht door veel kunstenaars. Anton van Kolfschoten: “Ik ken mensen die dit jaar speciaal naar Vreemde Gasten komen om iets te kopen. Zij willen thuis echte kunst en dit is een uitstekende gelegenheid om iet speciaals uit te zoeken. Er is een zeer veelzijdig aanbod van alle disciplines: schilderijen, keramiek, fotografie, glaskunst, vilt, sieraden, beelden. En dat alles voor zeer betaalbare prijzen.”

De meeste huizen die meedoen staan in de Muurhuizen. Maar er zijn ook huizen op ’t Zand, de Breestraat, de Langegracht, Kortegracht en de Grote Spui. Dit jaar beleeft Vreemde Gasten een jubileum omdat het de 5e editie is en daar wordt zeker aandacht aan besteed. Yvonne Servaaas: “Ik ben naar Bakkerij Boersma gestapt, bij velen bekend in en buiten de binnenstad. Ik heb hem gevraagd of hij iets speciaals voor ons kan doen. Hij gaat nu voor ons jubileumkoekjes bakken waarop het publiek straks getrakteerd zal worden.”

Judith Nijskens heeft alle vorige jaren meegedaan als gastvrouw en beleeft ook als organisator haar jubileum: “Ik vind het in al zijn eenvoud zo’n geweldig concept. Kunstenaars krijgen voor weinig geld een podium in een van de mooiste binnensteden van Nederland. Daarom ben ik elk jaar van de partij en ik houd er fijne contacten met de kunstenaars aan over.”

Vreemde Gasten gaat de samenwerking aan met een andere kunstmanifestatie die ook uitpakt in hetzelfde weekend: NULLL. Deze expositie heeft meer het karakter van een beurs, deelnemende kunstenaars laten werk zien in De Nieuwe Stad. Dus kunstliefhebbers moeten dit weekend zeker noteren in hun agenda, er is op 6 en 7 oktober veel te zien in Amersfoort!

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 23 augustus 2018


Cursus Kunstgeschiedenis in het Mondriaanhuis

In samenwerking met KLU Cursussen Kunstgeschiedenis biedt het Mondriaanhuis vanaf 29 oktober een cursus Inleiding Kunstgeschiedenis aan. In 8 lezingen op maandagmiddag maken deelnemers kennis met de hoogtepunten uit de kunstgeschiedenis vanaf de klassieke oudheid tot aan moderne kunst.

De cursus vindt plaats in het doe-het-zelfatelier van het Mondriaanhuis en wordt gegeven door kunsthistorica Muriel de Beer. Na afloop van de serie hebben deelnemers de belangrijkste stijlen en periodes leren kennen en geleerd waarom bepaalde kunstwerken zo belangrijk zijn. Muriel de Beer is als docent verbonden aan KLU. Plezier in kunstbeleving, inhoudelijke kwaliteit en een heldere uitleg heeft zij hoog in het vaandel staan. Haar interesse is breed en gaat van de Romeinen tot Hedendaagse kunst. Over al deze onderwerpen vertelt ze graag en enthousiast.

Vroegboekkorting
Deelname aan de cursus Inleiding Kunstgeschiedenis kost €150,- Wie zich inschrijft voor 31 augustus, profiteert van € 10,- vroegboekkorting. Inschrijven kan via www.klu.nl/cursus. Het is mogelijk om een proefles te volgen. Mail voor informatie hierover naar info@klu.nl of bel 020-2301183.

Data:
maandag 29 okt. 2018
maandag 5 nov. 2018
maandag 12 nov. 2018
maandag 19 nov. 2018
maandag 26 nov. 2018
maandag 3 dec. 2018
maandag 10 dec. 2018
maandag 17 dec. 2018
Tijd: 13:30 tot 15:30 uur
Plaats: Mondriaanhuis, Kortegracht 11 Amersfoort

KLU organiseert in Utrecht en omgeving cursussen, lezingen, excursies en reizen op het gebied van de kunstgeschiedenis. Voor de cursus in Amersfoort werkt KLU samen met het Mondriaanhuis.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort
T 033 46 00 170
E info@mondriaanhuis.nl
W https://www.mondriaanhuis.nl

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 31 juli 2018


Salon '18 / Amersfoort – Utrecht

Overzicht van Amersfoortse en Utrechtse beeldende kunst in het Rietveldpaviljoen.

Museum Flehite en Kunsthal KAdE slaan de handen in een voor Salon '18 / Amersfoort - Utrecht. Van 13 oktober t/m 6 januari is in het Rietveldpaviljoen een selectie van hedendaagse kunst uit Utrecht, Amersfoort en omgeving te zien. Zowel kunstenaars met een gevestigde reputatie als aanstormend talent zijn na een selectie door het curatorenteam uitgenodigd hun werk te exposeren dit najaar.

Onno Maurer, conservator Flehite: "... de kunstproductie in de provincie Utrecht is van hoge kwaliteit..."

Met de aftrap van deze eerste Salon in 2018 willen Museum Flehite en Kunsthal KAdE elke drie jaar de Amersfoortse en Utrechtse kunstenaars een podium geven. In deze editie staat de autonome beeldende kunst centraal, in een volgende editie wordt het onderwerp Architectuur, Mode, Toegepaste kunst en Design.

Tweetrapsselectieprocedure
Het curatorenteam (Robbert Roos en Judith van Meeuwen, curatoren van kunsthal KAdE, Onno Maurer, conservator Museum Flehite en gastcurator Carolien de Boer, beleidsadviseur Beeldende Kunst gemeente Utrecht), nodigde de eerste 25 kunstenaars uit. De geselecteerde kunstenaars werd gevraagd om collega's voor te dragen voor de tweede uitverkiezing. Uit deze voordrachten is de definitieve selectie samengesteld.

In totaal zal er werk van een vijftigtal kunstenaars gepresenteerd worden, waaronder ook werk van drie HKU-eindexamenkandidaten.

Over het Rietveldpaviljoen
Het Rietveldpaviljoen uit 1959 is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Rietveld ontwierp het gebouw destijds als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort. Meer dan vijftig jaar was het Rietveldpaviljoen hét centrum voor moderne kunst in Amersfoort. Van 13 oktober t/m 6 januari keert het Rietveldpaviljoen weer terug naar zijn oorspronkelijke functie voor Salon 18.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 31 juli 2018


Object Space in De Vensterbank, Bergstraat 32

De Vensterbank is t/m 14 oktober van Lenneke van der Goot. Zij vulde de ruimtes achter glas met gestapelde krijtobjecten, krijtgruis en elkaar eeuwig doorkruisende lijnen van tape en krijt.

Van der Goots Object Space is de zus van Object Field, een krijtinstallatie die zij maakte voor de tentoonstelling KRIJT, momenteel bij kunsthal KAdE in Amersfoort. Het idee voor de werken kreeg Van der Goot bij de anekdote dat er onder de rivieren in NL met gipsen (kerkelijke) beelden werd gekrijt. Tekenen met brokken gips werd het uitgangspunt voor beide installaties: "Ik deed het vroeger ook, dat je steentjes vond, waar je mee kon tekenen. Dan maak je iets, door iets anders te vernietigen, dat vind ik fascinerend."

Op het grote stoeptegelveld bij KAdE ging Van der Goot de lucht in door de afgesleten krijtobjecten te stapelen en rangschikken. Bij De Vensterbank deed zij dat ook en verkende de ruimtes verder in verticale, horizontale en diagonale richting. Door de tekeningen op achterwand, raam en tussengelegen delen, ontstaat een wisselwerking tussen de verschillende ruimtelagen die zich steeds op een andere manier tot elkaar verhouden op het moment dat een voorbijganger De Vensterbank passeert.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 juni 2018


Museum Flehite verhuist tijdelijk naar Rietveldpaviljoen Amersfoort

Armando tot Mondriaan tot Wolter

Vanwege een grondige renovatie van het eigen pand verhuist Museum Flehite tot begin 2019 naar het Rietveldpaviljoen in Amersfoort. De stijlvolle ambiance van dit markante gebouw staat vanaf 19 mei decor voor tentoonstelling Armando tot Mondriaan tot Wolter. De bezoeker ziet het werk van kunstenaars die een bijzondere band hebben met Amersfoort. Tijdens het Pinksterweekend (19 t/m 21 mei) is de entree gratis.

Zowel Armando, Mondriaan als Wolter brachten hun jeugd door in de stad. Hendrik Jan Wolter (1873-1952) liet rond 1900 van zich spreken met imposante impressies van de Amersfoortse binnenstad. Een aantal van deze stadstaferelen zijn in bezit van Museum Flehite en vanaf 19 mei te zien in het Rietveldpaviljoen. Op zijn latere reizen naar o.a. Frankrijk en Italië, maakte Wolter veel landschappen waarin water en de reflectie van licht op het water, terugkerende elementen zijn. Ook hiervan wordt een selectie getoond.
Piet Mondriaan (1872-1944) woonde tot zijn achtste jaar aan de Kortegracht in Amersfoort. Van Mondriaan worden enkele werken getoond uit het begin van zijn loopbaan, toen hij nog figuratief werkte. Multitalent Armando (1929) bracht niet alleen zijn jeugd door in Amersfoort, maar was ook jarenlang verbonden aan de stad door het Armando Museum. Zijn ervaringen in de Tweede Wereldoorlog rond Kamp Amersfoort vormen een belangrijk thema in zijn werk.
De tentoonstelling is merendeels samengesteld uit de eigen collectie van het museum. Naast Armando, Mondriaan en Wolter omvat de tentoonstelling werken van onder anderen Engelbert L'hoëst, Jakob Nieweg en Albert Fiks. Ook zij hebben in Amersfoort gewoond.

Over het Rietveldpaviljoen
Het uit 1959 daterende Rietveldpaviljoen in Amersfoort is een van de belangrijkste latere werken van architect Gerrit Rietveld (1888-1964), evenals Piet Mondriaan een invloedrijk lid van kunststroming De Stijl. Tijdens hun leven hebben zij elkaar nooit ontmoet, maar in deze tentoonstelling zijn ze alsnog bij elkaar gebracht. Het Rietveldpaviljoen werd ontworpen als tentoonstellingsruimte ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van de stad Amersfoort. Het is een fraai voorbeeld van het functioneel, zakelijk bouwen van na de Tweede Wereldoorlog. Met zijn sobere, bijna Spartaanse trekken, onderscheidt het Rietveldpaviljoen zich internationaal om zijn ruimtelijke kwaliteiten. Het was destijds de eerste moderne kunsthal van Nederland. Het komende halfjaar is Museum Flehite er te gast met twee tentoonstellingen. De museumcollectie is daarmee in een totaal andere ambiance te zien. Een mooie gelegenheid voor een hernieuwde kennismaking met de topstukken daaruit.

De eerste drie dagen (tijdens het Pinksterweekend van 19 t/m 21 mei) is tentoonstelling Armando tot Mondriaan tot Wolter voor iedereen gratis te bezoeken. Daarna gelden de reguliere tarieven en openingstijden.

Armando tot Mondriaan tot Wolter: te zien van 19 mei t/m 23 september 2018.

Rietveldpaviljoen
Zonnehof 8
3811 ND Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 mei 2018


Tentoonstelling 'Puur natuur' in Mondriaanhuis

Piet Mondriaan (1872 – 1944) is vooral bekend geworden als pionier van de abstracte kunst. Hij begon echter pas rond zijn veertigste levensjaar, na zijn vertrek naar Parijs, te experimenteren in deze stijl. Voor die tijd schilderde hij realistische taferelen waarin de natuur een hoofdrol speelde. Op vrijdag 18 mei a.s. opent in het Mondriaanhuis een tentoonstelling die focust op de figuratieve periode van Mondriaan.

Tentoonstelling 'Puur natuur' in Mondriaanhuis
Tentoonstelling PUUR NATUUR toont een selectie van werken uit de periode 1895 -1910. De expositie laat een grote variëteit in onderwerpen zien en toont o.a. landschappen, portretten, bloemen en stillevens. Daarmee wordt zichtbaar hoe verrassend veelzijdig Mondriaan was, ook in deze fase van zijn leven.

Landschappen
Mondriaan woonde in zijn Nederlandse periode veel in Amsterdam, maar verbleef ook in diverse dorpen in Nederland. De schilder had de gewoonte om er met de fiets op uit te trekken en in de buitenlucht te tekenen of te schilderen wat hij daar aantrof: weidse landschappen, boerderijen, koeien in de stal of molens met de kenmerkende Hollandse wolkenpartijen. Hoewel de onderwerpen van zijn werken in deze periode figuratief zijn, zie je in de loop van de tijd dat compositie en lijnen belangrijk worden voor Mondriaan. Ook zijn kleurgebruik verandert: van donkere, bruine tinten, naar meer heldere kleuren.

Portretten
In zijn Nederlandse periode heeft Mondriaan ook veel portretten gemaakt. Een deel daarvan werd in opdracht geschilderd en brachten zo geld in het laatje. Vaak schilderde hij ook mensen uit zijn kennissenkring. Eén van de geportretteerden in de tentoonstelling isFrits Mondriaan, de oom van Piet. Oom Frits was naast kapper ook schilder van voornamelijk landschappen in de stijl van de Haagse School. Van hem leerde Piet de eerste kneepjes van het vak.

Amaryllis
Topstuk in de tentoonstelling is de rode amaryllis met blauwe achtergrond. Aan het begin van zijn carrière, maar ook nog in zijn abstracte periode, schilderde Mondriaan regelmatig bloemen. Meestal een enkele bloem, zoals een chrysant of een amaryllis, centraal in de compositie. De algemene opvatting is dat Mondriaan de bloemen maakte omdat er markt voor was, maar gezien de grote kwaliteit van deze werken, heeft hij vast ook plezier beleefd aan het vervaardigen ervan.

Over het Mondriaanhuis
Het Mondriaanhuis in Amersfoort is het geboortehuis van Piet Mondriaan. Hier werd hij in 1872 geboren. In het Mondriaanhuis kunnen bezoekers de kunstenaar beter leren kennen als mens en als schilder en ontdekken hoe zijn werk geleidelijk veranderde van realistische landschappen tot abstracte composities met de karakteristieke lijnen en vlakken. Het Mondriaanhuis is in 2017 ingrijpend verbouwd en heeft o.a. een tweetal aansprekende video-installaties toegevoegd aan de permanente tentoonstelling die bezoekers meenemen in de wereld van Mondriaan.

Mondriaanhuis
Kortegracht 11
3811 KG Amersfoort

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 14 mei 2018


Pleidooi 'Verkeerscirculatieplan Amersfoort'

In de jaren 50 van de vorige eeuw zijn in veel steden in Nederland veel vernielingen aangericht om ruim baan te kunnen geven aan het autoverkeer. Ook Amersfoort ontkwam daar niet aan. De historische plantsoengordel werd gedeeltelijk gesloopt. De laatste jaren is langzamerhand een kentering gekomen in het denken over de plaats van het auto in de binnenstad.

Om te beginnen met Groningen. Daar werd in 1977 het verkeerscirculatieplan ingevoerd. De binnenstad werd onderverdeeld in kwadranten. Direct autoverkeer van het ene kwadrant naar het andere was niet meer mogelijk. Men moest altijd eerst terug naar de 'Diepe Ring' die om de stad loopt. Het plan bleek te slagen.

Daarna hebben meer steden Groningen na gevolgd met het terugbrengen van autoverkeer in de stad. Bijvoorbeeld een stad als Zutphen. Maar ook Utrecht. De Catharijnesingel werd hier weer uitgegraven. Ook in het buitenland werd het Groninger plan als voorbeeld genomen, bijvoorbeeld in het Belgische Gent.

Naar mijn mening is het mogelijk de schade die is aangericht aan het stadsaanzicht van Amersfoort te herstellen. Daarom pleit ik voor een verkeerscirculatieplan Amersfoort naar Gronings voorbeeld.

Uitgangspunt hiervoor zou moeten zijn het afsluiten voor doorgaand autoverkeer van de Stadsring. Verkeer van oost naar west en andersom kan ook bijvoorbeeld over de Ringweg Kruiskamp en Ringweg Koppel; ook de nieuwe aan te leggen Westelijke ontsluiting kan een rol spelen. De exacte uitwerking moet natuurlijk aan verkeersdeskundigen worden overgelaten.

Door het verdwijnen van het doorgaand verkeer kan de Stadsring aanzienlijk versmald worden. Dan komt veel ruimte vrij, bijvoorbeeld voor aanleg van groenvoorziening. Verder kunnen door het verdwijnen van de barrière die de ring nu vormt mooie straten die nu verpieteren, zoals Arnhemsestraat, Zonnehof en Snoukaertlaan bij de stad betrokken worden.

In samenhang hiermee kan ook het probleem van de Nieuwe Poort worden opgelost en de toegankelijkheid van het stationsgebied worden verbeterd. Het uitvoeren van dit plan moet natuurlijk niet leiden tot een verminderd aantal bezoekers in de binnenstad. Parkeervoorzieningen moeten worden uitgebreid als dat nodig is.

Ik denk dat met de uitvoering van het plan Amersfoort een veel mooiere stad kan worden en op die manier een aantrekkelijker centrum kan bieden voor de groeiende bevolking.

Bert van Beek

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 april 2018


Heb jij luistertalent? Zet het in voor een ander en maak het verschil!

Eenzaamheid, zorgen, verdriet, en dan geen schouder hebben om op uit te huilen of je verhaal kwijt te kunnen. Raakt dat jou ook? Wil jij echt een verschil maken, en mensen een luisterend oor bieden? Dan is vrijwilligerswerk bij Sensoor, de landelijke luisterlijn misschien iets voor jou. In mei/juni start er een nieuwe training in Amersfoort.

Anna is ruim twee jaar vrijwilliger bij Sensoor. "Naast mijn werk wilde ik graag iets betekenen voor mensen die zich alleen voelen, maar dan wel op tijdstippen dat het voor mij uitkomt. De telefoongesprekken zijn soms intens, mensen willen hun hart luchten over uiteenlopende problemen. Als vrijwilliger bied je een luisterend oor en een virtuele arm om de schouder. Het geeft veel voldoening als iemand na zo'n gesprek weer verder kan."

Als vrijwilliger van Sensoor bied jij een luisterend oor aan mensen met zorgen, verdriet of pijn, die even hun verhaal kwijt willen, via de telefoon of chat. Uiteraard word je goed begeleid, en bieden we je eerst een gedegen training. Daarin helpen beroepskrachten je om je luister- en gespreksvaardigheden verder te ontwikkelen. Zo kun je met een goede basis van start. Ook na de training blijven we je professioneel ondersteunen. Bovendien houd je contact met een hecht team van vrijwilligers.

Danny belde met Sensoor toen hij in een angstfase zat en hij niet bij zijn hulpverleenster terecht kon. Danny: "Bij Sensoor werd wél naar me geluisterd. Ik voelde me heel goed begrepen en het gesprek luchtte enorm op. Dankzij Sensoor stapte ik naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Inmiddels ben ik helemaal van mijn angststoornis verlost."

Het werk bij Sensoor is anoniem en vertrouwelijk. Als vrijwilliger werk je op een tijd en plaats die voor jou goed uitkomen. Thuis of op locatie. Wil jij iets kunnen betekenen voor een ander, heb je tijd, zoek je zingeving, en wil je bovendien zelf leren? Dan is dit misschien iets voor jou! Wil je meer weten over het vrijwilligerswerk bij Sensoor? Kijk dan op onze website www.sensoor.nl/vrijwilligerswerk. Daar kun je je ook aanmelden.

Over Sensoor
De 1.200 vrijwilligers van Sensoor bieden in het hele land anonieme hulp op afstand. Via telefoon, chat en e-mail. Vanuit huis, of vanuit een van de 26 locaties. Sensoor, de landelijke luisterlijn wordt betaald door de overheid.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 9 april 2018


Activiteiten in Zorgresidence Het Seminarie, Muurhuizen 102

Buurtkamer: Iedere donderdagmiddag van 14.00-17.00 uur
Senioren die gezelligheid buitenshuis zoeken, kunnen terecht in de “De Buurtkamer”. Voor oudere binnenstadbewoners met een klein netwerk, mensen met lichte geheugenproblemen en voor mensen met een beperkte mobiliteit is er iedere donderdagmiddag plek in De Buurtkamer in de Muurhuizen. Toegang, koffie en thee zijn gratis. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Buurtdiner: Iedere donderdagavond vanaf 17.30 uur
Elke donderdagavond verzorgt de kok van Het Seminarie een warme maaltijd voor senioren uit de buurt. Een leuk moment om elkaar te ontmoeten en gezellig bij te praten onder genot van een hapje en een drankje.
Kosten € 7,50 per persoon, consumpties en wijn € 1,50 per glas. U kunt zich aanmelden door te mailen naar kantoor@hetseminarie.nl

Thee-Matinee: Iedere vierde zondag van de maand, van 15.00 tot 16.30 uur
Iedere vierde zondag van de maand kunt u genieten van een muzikaal optreden in de kapel van Het Seminarie onder het genot van zelfgemaakte lekkernijen en verse thee.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 19 maart 2018


Heemschut Utrecht en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite luiden noodklok over de bedreigingen van de skyline historisch Amersfoort

De geplande wolkenkrabber The Spot aan de rand van het historisch centrum van Amersfoort, gelegen op de hoek van de Stadsring en de Utrechtseweg, is te hoog en bedreigt de skyline. Wie straks in de Langstraat ter hoogte van de Krankeledenstraat staat en uitkijkt over de Varkensmarkt ziet The Spot metershoog boven de historische bebouwing uitsteken.

Stedenbouwkundige Nico Vink van de commissie Utrecht van Erfgoedvereniging Bond Heemschut en lid van het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite waarschuwt voor de gevolgen van het ontbreken van een hoogbouwbeleid rond de beschermde historische binnenstad van Amersfoort. “Bij veel historische steden zien wij de druk op de ruimte en de wens om hoogbouw toe te staan in de directe omgeving. Zowel internationaal als bij steden zoals Amsterdam en Den Haag leidde dit tot forse discussies. De algemene tendens is nu dat gemeentebesturen hoogbouwvisies ontwikkelen en beleidskaders vaststellen. Daarmee wordt richting gegeven aan de plekken waar ontwikkeling mogelijk is en waar schade aan het historisch stedelijk landschap moet worden voorkomen.”

Het gebouw The Spot is een incident dat zonder duidelijk gemeentelijk beleid op deze locatie tot stand lijkt te zijn gekomen. Het 45 metershoge gebouw aan de stadsring heeft volgens de Erfgoedvereniging Bond Heemschut en volgens het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite ook een vernietigend effect op de beleving van de historische binnenstad met het hoogste landmark daarvan, Onze Lieve Vrouwe Toren (voorheen het meetpunt van de Rijksdriehoekmetingen). Het gebouw The Spot is, komend vanaf de Utrechtseweg richting de historische binnenstad, direct gepland in de zichtlijn op de Onze Lieve Vrouwe Toren. Maar ook de ligging direct naast een bestaande een monumentale villa aan de Stadsring toont aan dat het gebouw The Spot zich bruut opdringt en in hoogte en schaal totaal niet aansluit op het karakter van de historische singel met zijn veelal oude stadsvilla’s die de binnenstad omsluit.

Heemschut en het Forum Ruimtelijk Erfgoed Flehite vinden (hebben duidelijk gemaakt) dat dit gebouw op deze plek onwenselijk is. Heemschut en het Forum dringen er bij het College van B.en W. en de Gemeenteraad van Amersfoort op aan dat zij zich eerst duidelijk uitspreken over de ontwikkeling van een hoogbouwvisie voor het gebied rondom de historische binnenstad.



Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 5 februari 2018


Zwerfafval

www.033zwerfafvalzat.nl is een initiatief van Milieudefensie, in samenwerking met een aantal organisaties, waaronder de gemeente Amersfoort.

Via de website kan je je aanmelden als zwerfafvalverzamelaar, waarbij je een (stukje) straat/ plantsoen/plein adopteert om dat vrij te houden van zwerfafval. Je kunt gratis een grijpstok ophalen bij Het Groene Huis, Schothorsterlaan 21, of De Nieuwe Graanschuur, Bloemendalsestraat 19. Op dit moment zijn ca. 120 personen actief in Amersfoort. De gemeente Amersfoort constateert dat er door de gemeentemedewerkers nu inderdaad minder zwerfafval wordt opgehaald.

Mijn ervaringen
Ik ben ermee begonnen na een oproep in een van de plaatselijke bladen en sindsdien houd ik, vaak samen met Pieter, de Herenstraat vrij van zwerfafval. Omdat dat zo’n opgeruimde straat is, waar zelden meer dan een kleine hoeveelheid afval te vinden is, ga ik vaak verder met de grijpstok. Het fietspad langs de Stadsring is een plaats waar altijd veel zwerfafval ligt, net als bij de PLUS-supermarkt. Onlangs is een gedeelte van de oever Heiligenbergerbeek gesaneerd. Daar verwijderen we nu oud plastic afval. Ik probeer het plastic afval zoveel mogelijk weg te halen. Anders belandt het onherroepelijk in het water en via de binnenwateren gaat het uiteindelijk deel uitmaken van de beruchte plastic soep. Het plastic uit de oceanen is nu al in ons voedsel en drankwater aangetoond, in de vorm van micro-plastics. Wat het effect daarvan is op de gezondheid is nog niet bekend, maar het lijkt me niet gezond. We proberen daarom zoveel als mogelijk is ook sigarettenpeuken op te ruimen. Er moeten er miljoenen op straat belanden. De filters aan die peuken zitten vol klein plastic materiaal, om over de rest van de stoffen die zich daar hebben opgehoopt nog maar te zwijgen. Het is moeilijk rokers, die nu bijna nergens meer binnen mogen roken, te motiveren de peuken in de afvalbak te gooien. Dat brengt me op het volgende. Plastic flesjes en blikjes nemen de meeste ruimte in de afvalzakken in. Energydrankjes zijn hierbij koploper, gevolgd door bierblikjes, al zijn dat er minder nu het winter is. Opvallend: we treffen vaak blikjes van energydrankjes aan NAAST een van de prullenbakken in de plantsoenen. Kennelijk zijn die energydrankjes waardeloos, want als je het eenmaal hebt gedronken, ben je zo futloos dat je de gang naar prullenbak niet meer kunt maken. Overigens liggen er naast die bankjes ook vaak peuken, wietzakjes en ander klein afval.

Het is leuk werk! Bijna iedereen kan het doen. Je kunt zelf je werktijden bepalen; heb je een halfuurtje per week: prima. Wil je er meer tijd aan besteden uitstekend, het kan alle uren van de dag. Is het erg warm, koud, winderig, glad of nat, dan stel je het uit. Je bent buiten, in beweging en terwijl je afval verzamelt, ‘val je zelf af’. In toenemende mate krijgen we complimentjes, een opgestoken duim, mensen maken een praatje en soms word je zelfs bedankt. De mensen zijn erg, erg aardig. Ik kan het iedereen aanraden. Enne... we kunnen hier nog veel afvalverzamelaars gebruiken. Er zijn nog flink wat ‘witte plekken’ op de plattegrond van Amersfoort.

Recycling Netwerk
Een aantal weken geleden publiceerde Recycling Netwerk een lijst van antwoordnummers op internet. Sindsdien stuur ik regelmatig flesjes en blikjes terug naar de fabrikanten en supermarkten. Goed gewassen, netjes ingepakt, in gebruikt verpakkingsmateriaal en voorzien van een brief gaat het spul terug naar een van de adressen met antwoordnummer. Het lijkt me heel vervelend voor de geadresseerde om telkens te moeten betálen voor afval. In Duitsland is er al jaren een statiegeldsysteem voor blikjes en kleine plastic flesjes. Dat functioneert uitstekend. Meer dan 95% wordt ingeleverd. Dat scheelt qua volume enorm veel zwerfafval. Tot nu toe heeft alleen supermarkt Aldi (met Duitse wortels) laten weten dat ze statiegeld willen gaan invoeren. Coca-Cola België gaat erover nadenken. Het is een eerste stap.

Marjan Zander

Door hier te klikken kunt u de lijst opvragen. De bijbehorende brief vindt u hier.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 12 januari 2018


Overlast van graffiti in de binnenstad

De graffiti-overlast in de binnenstad is gelukkig beperkt. Dat is wel eens anders geweest. Een aantal jaren geleden heeft de gemeente Amersfoort de graffiti in de binnenstad nauwkeurig laten vaststellen. Het gaat dan om het gebied wat begrensd wordt door de Stadsring, Singelbeek en Plantsoen Noord.
Op 210 panden van de 1150 panden zat toen ruim 500 m² graffiti. De gemeente heeft destijds een grote schoonmaakactie uitgevoerd. De pandeigenaren van de 210 panden zijn benaderd en de meeste eigenaren hebben de gemeente toestemming gegeven graffiti van hun panden te verwijderen. Deze service van de gemeente is begonnen in de jaren tachtig. Zo wordt het beschermde stadsgezicht van de binnenstad zo schoon mogelijk gehouden in het belang van bewoners en ondernemers en ter bevordering van het toerisme.

Werkwijze verwijderen graffiti
Elke maandagochtend rijdt de schoonmaakbus van Eemfors de binnenstad in om te reinigen. Eerst gaan zij aan de slag in de winkelstraten en de pleinen. Vervolgens worden de klachten afgehandeld van de meldingen die bij het Meldpunt Woonomgeving zijn binnengekomen. Alleen de panden waarvan de gemeente toestemming van de eigenaar heeft, worden schoongemaakt. Niet alle (huidige) pandeigenaren zijn bekend met deze service van de gemeente en daarom is het goed dit weer eens onder de aandacht te brengen.

Meld graffiti bij de gemeente!
Het gebied waarbinnen de gemeente Amersfoort de graffiti verwijdert ligt binnen de 1ste grachtengordel: Weversingel,`t Zand, Westsingel en Zuidsingel. Ook de toegangsstraten naar dit gebied toe worden meegenomen, bijvoorbeeld: de Kamp, Bloemendalsestraat, Andriesstraat, Molenstraat, Grote en Kleine Spui, Kleine Haag, Arnhemsestraat en Utrechtsestraat.

Is er op uw pand binnen dit gebied graffiti aangebracht? Dan verwijdert de gemeente Amersfoort dit kosteloos voor u. U kunt dit melden bij het Meldpunt Woonomgeving van de gemeente Amersfoort. Is het de eerste keer dat u graffiti meldt, dan zal u gevraagd worden een verklaring te ondertekeningen waarin u de gemeente toestemming verleent om te verwijderen en de gemeente vrijwaart van eventuele gevolgschade. Is de verklaring eenmaal getekend, dan wordt u pand, als dit op de route ligt, automatisch meegenomen. Als dit niet het geval is, kunt u de bekladding doorgeven bij het Meldpunt Woonomgeving.
U kunt het Meldpunt Woonomgeving bereiken via telefoonnummer 14 033. Ook kunt u online uw melding doorgeven op www.amersfoort.nl/meldpunt.

Terug naar boven, datum plaatsing bericht: 21 december 2012, laatste wijziging 17 april 2015


Klik hier om terug te gaan naar de startpagina.